Statische levensduur van archief opslag zoals SSD HD e.d

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoromura
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 22:29
Ik heb een verzameling beeldmateriaal die mij heel dierbaar is en die onvervangbaar is. Het gaat om zo'n 200 GB.

Nu staat het op enkele externe HD's over drie locaties verspreid. En de kopieën liggen er al weer een paar jaar en zij m.i. aan een verversing toe.

Waar ik naar op zoek ben is een medium dat daar speciaal voor is zoals de Sandisk Memory Vault. (https://www.techradar.com...mory-vault-1089245/review)

Die is echter niet meer leverbaar met moderne groottes...

Wat is mijn alternatief? Dus liever niet ieder jaar alle kopieen moeten updaten en ook liever geen exotisch medium waar over 10 jaar geen leesapperatuur meer voor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Op dit moment zijn harddisken nog steeds het betrouwbaarste voor archivering.
Zorg ervoor dat je alles dubbel hebt en zo elke 5 jaar jaar kopieer je alles naar een andere disk om zeker te zijn dat alles weer vers is, blijkt dan dat er ergens wat bitjes zijn omgevallen dan kun je de bestanden die daar last van hebben van je backup halen.

ssd raakt per definitie zijn data kwijt na een tijd dus ongeschikt voor archivering.
Dat zijn in feite kleine condensatoren die regelmatig ververst moeten worden, maar als ze niet onder spanning staan dat niet kunnen en dus op den duur hun lading kwijt raken.

Magnetische velden (=disken) zijn veel stabieler dan ladingen in condensatoren(=ssd)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Je kan ook voor de zekerheid de hele bups op M-Disc branden.
Plannen voor >5 jaar kan niemand. Dat blijft een risico.
Echter heb ik al >20 jaar heel wat DVD's gebrand ook voor documenten en ik kan ze nog steeds uitlezen. Inmiddels op BluRay overgestapt.
En dat zijn niet eens die (dure) M-disc's. Ik vind het gewoon prettig om discs achter de hand te hebben omdat deze 100% onafhankelijk van stroom hun opslag bewaren.

Wikipedia: M-DISC

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn strategie is:
• Beelden worden via een laptop op de SSD van de laptop gezet
• Ik maak een kopie naar een Synology NAS met BTRFS bestandssysteem waar elke 3 maand data scrubbing op draait om te controleren voor omgevallen bitjes. Er zitten drie harde schijven in waarvan één kan uitvallen zonder data loss. Omgevallen bitjes kunnen dus hersteld worden.
• Vanaf deze NAS maak ik een kopie naar een tweede Synology NAS met SSDs. Deze staat 24/7 aan om de foto's te raadplegen
• Elke twee weken maak ik een kopie naar een externe harde schijf die ik op een andere locatie leg

Perfect? Nee. Mijn golden copy met data scrubbing ligt immers thuis en ik maak slechts af en toe een volledige kopie naar een externe schijf hiervan. Mogelijk dat ik in de toekomst nog een cloud backup oplossing er bij wil.

In ieder geval heb ik een combinatie van harde schijven en SSD's, ligt er een kopie op meerdere locaties en zijn sommige kopieën het merendeel van de tijd offline.

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:46:
Mijn strategie is:
• Beelden worden via een laptop op de SSD van de laptop gezet
• Ik maak een kopie naar een Synology NAS met BTRFS bestandssysteem waar elke 3 maand data scrubbing op draait om te controleren voor omgevallen bitjes. Er zitten drie harde schijven in waarvan één kan uitvallen zonder data loss. Omgevallen bitjes kunnen dus hersteld worden.
• Vanaf deze NAS maak ik een kopie naar een tweede Synology NAS met SSDs. Deze staat 24/7 aan om de foto's te raadplegen
• Elke twee weken maak ik een kopie naar een externe harde schijf die ik op een andere locatie leg

Perfect? Nee. Mijn golden copy met data scrubbing ligt immers thuis en ik maak slechts af en toe een volledige kopie naar een externe schijf hiervan. Mogelijk dat ik in de toekomst nog een cloud backup oplossing er bij wil.

In ieder geval heb ik een combinatie van harde schijven en SSD's, ligt er een kopie op meerdere locaties en zijn sommige kopieën het merendeel van de tijd offline.
Mijn strategie lijkt op die van jou.
Kan mijn backupplan nog beter / efficienter?

Ik laat zelf mijn NAS ook nooit aanstaan, dus alles staat al standaard offline tenzij ik een backup maak.

SSD’s zijn leuk maar voor lange termijn is het toch nog steeds een actieve bezigheid.
SSD’s / USB Sticks verliezen hun data zodra deze voor een langere tijd niet aangesloten zijn.

Data scrubbing via ZFS/BTFRS is het enige wat je kan doen om je data veilig te houden op lange termijn.

Daarbij ook verstandig om je mooiste foto’s gewoon af te drukken en in een mooie foto map te stoppen. (Moet ik nog doen)

[ Voor 8% gewijzigd door Zakkenwasser op 08-07-2023 16:04 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:54

Kortfragje

......

Heb zelf primaire opslag zfs RAIDZ2 (dus twee disk four tolerantie) in een systeem met ecc en maandelijkse scrub.

De backup daarvan is een tweede systeem met ook een zfs RAIDZ2 waar maandelijks een backup heen gaat.

Tevens is er een offsite windows machine met ntfs disken waar halfjaarlijks een backup geen gaat. Belangrijke bestanden (fotos officiele documenten) gaan ook dagelijks naar de cloud.

Niet perfect maar werkt voor mij en is redelijk tolerant voor bitflips, kapotte disks, foute updates, etc

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:20
Ben(V) schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:54:
Op dit moment zijn harddisken nog steeds het betrouwbaarste voor archivering.
Is dat zo ja? Waarom gebruiken dan nog heel veel bedrijven tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 01:36
Pjoromura schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:34:
Ik heb een verzameling beeldmateriaal die mij heel dierbaar is en die onvervangbaar is. Het gaat om zo'n 200 GB.

Nu staat het op enkele externe HD's over drie locaties verspreid. En de kopieën liggen er al weer een paar jaar en zij m.i. aan een verversing toe.
Dan is het artikel in de link heel erg interessant voor je!

Wat is bitrot en hoe voorkom je het?
Link: https://geekflare.com/bit-rot-prevention/

Middels een dockingstation de bewuste disk(en) clonen is ook nog een mogelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door jovadca op 09-07-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
WEBGAMING schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:45:
[...]

Is dat zo ja? Waarom gebruiken dan nog heel veel bedrijven tape?
Er is geen enkel bedrijf die tape als archivering medium gebuikt, enkel als backup medium.
Neem bijvoorbeeld het grootste archief van Nederland dat van "Beeld en Geluid", dat draait volledig op een SAN omgeving dus gewoon disken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

Snow_King

Konijn is stoer!

psy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:37:
Je kan ook voor de zekerheid de hele bups op M-Disc branden.
Plannen voor >5 jaar kan niemand. Dat blijft een risico.
Echter heb ik al >20 jaar heel wat DVD's gebrand ook voor documenten en ik kan ze nog steeds uitlezen. Inmiddels op BluRay overgestapt.
En dat zijn niet eens die (dure) M-disc's. Ik vind het gewoon prettig om discs achter de hand te hebben omdat deze 100% onafhankelijk van stroom hun opslag bewaren.

Wikipedia: M-DISC
Ik gebruik hier ook een M-Disc voor. Ongeveer elk jaar maak ik een dergelijke backup en die leg ik weg. Ik ga er voor nu vanuit dat deze zo'n 10 jaar data kunnen bewaren, al claimed men langer.

Wel zorgen dat je over 10 jaar nog een laptop met een juiste USB poort en software hebt om ze te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat DVD/blu-ray langer meegaan dan harde schijven. Dit omdat er geen mechanica aanwezig is waardoor dé kans op defect vele malen kleiner wordt.
Daarnaast zou ik eerder kiezen voor een clouddienst, dit omdat dat wel dé hardware aanwezig is om jaren te kunnen bewaren. Als consument moet je teveel investeren om jezelf de garantie kunnen geven en hardware om dit voorelkaar te krijgen is mijn mening. Het investeren in goede opslag(oplossingen) kan vrij kostbaar zijn en hoewel niemand garantie kan geven maar een back-up van back-up is nooit slecht op te hebben en zeker met belangrijke spullen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 08:12

psy

Het gebruik van meerdere soorten opslag is eigenlijk ook een must.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

Snow_King

Konijn is stoer!

itsalex schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:28:
Persoonlijk denk ik dat DVD/blu-ray langer meegaan dan harde schijven. Dit omdat er geen mechanica aanwezig is waardoor dé kans op defect vele malen kleiner wordt.
Daarnaast zou ik eerder kiezen voor een clouddienst, dit omdat dat wel dé hardware aanwezig is om jaren te kunnen bewaren. Als consument moet je teveel investeren om jezelf de garantie kunnen geven en hardware om dit voorelkaar te krijgen is mijn mening. Het investeren in goede opslag(oplossingen) kan vrij kostbaar zijn en hoewel niemand garantie kan geven maar een back-up van back-up is nooit slecht op te hebben en zeker met belangrijke spullen.
Daar heb je dus speciaal M-Disc voor: Wikipedia: M-DISC
M-DISC (Millennial Disc) is een eenmalig beschrijfbaar dataopslagmedium dat ontworpen is om duizend jaar mee te gaan. De technologie werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Millenniata. M-DISC's zijn verkrijgbaar in zowel dvd- als blu-rayformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37
Ben(V) schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Er is geen enkel bedrijf die tape als archivering medium gebuikt, enkel als backup medium.
Neem bijvoorbeeld het grootste archief van Nederland dat van "Beeld en Geluid", dat draait volledig op een SAN omgeving dus gewoon disken.
Dus bedrijven als Iron Mountain, Oasis Group, Interconnect bieden diensten aan voor iets dat niet bestaat en wat niet gebruikt wordt? Tape wordt nog steeds gebruikt voor zowel backup als archief waarbij over het algemeen de eerste backup naar disk gemaakt en daarna gaat het naar tape. Of ik moet gedroomd hebben dat ik de afgelopen jaren met enige regelmaat door een 'tapekluis' heb rondgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Allemaal backup, langjarige archivering is iets heel anders en niet betrouwbaar op tape.
Met tape is er geen scrubbing mogelijkheid en elke magnetische opslag is aan degradatie onderhevig dus ook tape.
Dat is enkel betrouwbaar als je om de paar jaar een nieuwe kopie trekt van die tape.

Maar ga gerust je gang als jij er anders over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:07
Als je extra beveiliging wilt, kan je ook PAR2 bestanden genereren en die met je backup bewaren.
Hiermee kan je kleine defecten in een backup set repareren.
Werd vroeger veel gebruikt op newsservers.
Bijvoorbeeld deze: http://www.quickpar.org.uk/

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:47:
Als je extra beveiliging wilt, kan je ook PAR2 bestanden genereren en die met je backup bewaren.
Hiermee kan je kleine defecten in een backup set repareren.
Werd vroeger veel gebruikt op newsservers.
Bijvoorbeeld deze: http://www.quickpar.org.uk/
Precies mijn gedachte, ik weet niet of er een - bij wijze van - PAR3 is tegenwoordig, maar hiermee kan je prima 200GB veilig stellen en houden zonder dure speciale archiveringsapparatuur te moeten kopen.

En hoe je dat dan backupped is eigenlijk weer een totaal ander verhaal. Daarvoor kan je hier eens kijken: Thematopic: Backups

Persoonlijk gebruik ik ook ECC geheugen, omdat ik in de loop van jaren toch af en toe fouten in bestanden (foto's) heb ondekt. Er zijn meerdere oorzaken voor, maar het scheelt allicht.

[ Voor 17% gewijzigd door Aikon op 10-07-2023 10:55 ]

Pagina: 1