Voorzetwand jaren 30 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom678
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-08-2024
Goedemorgen,

Vanwege een uitbouw aan onze jaren '30 hoekwoning, zijn wij aan het overwegen om de rest van de benedenverdieping beter te isoleren. Nu is al de orginele betonvloer vervangen door een nieuwe vloer + 15 cm EPS. De buitenmuren zijn echter nauwelijks geisoleerd. Er zit enkel 25 jaar oude aminotherm isolatie in de spouw (3-5 cm) wat al behoorlijk verzakt is.

Nu ligt het idee om voorzetwanden te gaan plaatsten in de woning (het liefst zo dun mogelijk maar wel met een goede R-waarde), echter zit ik hierbij met een aantal vragen:

- Is voor een dergelijke voorzetwand van Pir met daarop OSB en gips een raamwerk nodig. Dit verlaagd de R-waarde maar zorgt tegelijkertijd ook voor een geringe hoeveelheid condenswater?
- Het binnenblad draagt de vloerbalken. Alhoewel deze boven de voorzetwand liggen (wand komt tot het plafond, vlak daarboven liggen de vloerbalken en 1e verdieping heeft geen voorzetwand) vraag ik mij af of een voorzetwand eventuele houtrot van deze balken bevorderd.
- Onderstaand staan mijn Ubakus berekeningen. In 1 geval is de spouw nageisoleerd (wat nu ook deels het geval is) in de andere niet. Klopt het dat het (na het plaatsen van de voorzetwand) het naisoleren geen negatief effect heeft?
- De uitkomsten van de ubakus berekeningen lijken mijns inziens prima. Echter is alleen de droogtijdreserve slecht. Zal dat op den duur een probleem worden?

Alvast bedankt,
Tom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLxvSSwlpJbCJ2zijnWys6RedWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVrA1g9nb2Df3ItRfaWAVCfJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtH70h-aYnR5zXhdX1YPWmuf6HI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5icPlZofQDSBWt8xCUjJtVVS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Tom678 op 07-07-2023 10:13 . Reden: Vraag te vroeg geplaatst ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Tom678 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:04:
Goedemorgen,

Vanwege een uitbouw aan onze jaren '30 hoekwoning, zijn wij aan het overwegen om de rest van de benedenverdieping beter te isoleren. Nu is al de orginele betonvloer vervangen door een nieuwe vloer + 15 cm EPS. De buitenmuren zijn echter nauwelijks geisoleerd. Er zit enkel 25 jaar oude aminotherm isolatie in de spouw (3-5 cm) wat al behoorlijk verzakt is.

Nu ligt het idee om voorzetwanden te gaan plaatsten in de woning, echter zit ik hierbij met een aantal vragen:

-
Ik denk dat een gedeelte van je post is weggevallen. Als dat niet zo is: bedankt voor je mededeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Waarom pir en niet een meer dampopen isolatie materiaal icm klimaatfolie?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom678
fenrir schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:20:
Waarom pir en niet een meer dampopen isolatie materiaal icm klimaatfolie?
Uitgangspunt is om de dike beperkt te houden, vandaar de keuze voor Pir. Wij staan wel open voor suggesties, zeker omdat er nog geen materiaal besteld is. Wel is daarin het volgende van belang:

- R-waarde moet redelijk hoog zijn (min 3.5);
- Optie moet aanwezig zijn om later spouwmuurisolatie toe te passen;
- Natuurlijk moet het geen negatief effect hebben op de balkkoppen die in het binnenblad liggen;
- Dikte van de totale wand moet het liefst maximaal 15 cm zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pir met verlijmd osb en daarop afwerken met gips. mooiste manier om je balken te bescherm is je spouw naisoleren.

slechts ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://www.jandeisolatieman.nl/images/products/22414423/w_pirosb-1200x600x509mm-tg-rd227-072-m2_large_6409d5228d57f.webp

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 07-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
pir en osb kan rechtstreeks op je gevel omdat je al een spouw hebt, gen raamwerk nodig. Omdat je al een spouw hebt leunen je balken op je binnenblad en zullen die nergens last van hebben. Je balken blijven warm en droog.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:51

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

In de spouwmuren zit hoogstwaarschijnlijk geen Aminotherm maar UF schuim, dat laatste verbrokkelt inderdaad. Met Aminotherm is deze spouwisolatie te verbeteren, heb ik met mijn huis ook laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoKopinga
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-06 08:52
No Hands schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:38:
pir en osb kan rechtstreeks op je gevel omdat je al een spouw hebt, gen raamwerk nodig. Omdat je al een spouw hebt leunen je balken op je binnenblad en zullen die nergens last van hebben. Je balken blijven warm en droog.
Als je geen isolatie in je spouw ter plekke van de balkkoppen hebt blijven deze niet warm en is er risico van condensatie op de balkkoppen.
Ik zou toch eens oriënteren op het verwijderen en opnieuw vullen van de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
MennoKopinga schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Als je geen isolatie in je spouw ter plekke van de balkkoppen hebt blijven deze niet warm en is er risico van condensatie op de balkkoppen.
Ik zou toch eens oriënteren op het verwijderen en opnieuw vullen van de spouw.
Ik denk dat dat in dit geval niet zo zal zijn. De balkkoppen zitten in de spouw, als je de voorzetwand tot het plafond laat lopen is er een strook muur ter dikte van je verdiepingsvloer die gewoon opwarmt met warmte uit je kamer, in die strook zitten je balkkoppen. Die zullen naar mijn idee nooit zo koud worden dat er condensatie optreed. Vocht van binnenuit zal over die complete strook muur condenseren, dat is dus op dat hele oppervlak maar minimaal. Als het al condenseert zal dat eerder op de gevelstenen zijn dan op het hout want die gevelstenen zullen kouder zijn dan de balk.
De spouw goed isoleren zal in ieder geval wel de beste oplossing zijn en alle risico's minimaliseren, dat ben ik zeker met je eens.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 07-07-2023 20:43 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hout of metal stud raamwerk haalt wel de R waard omlaag. Je kunt er ook gewoon pir+fermacell met purlijm tegen het binnenblad aanlijmen. Met fermacell heb je ook vaak geen achterhout nodig.

Faay heeft ook wat van deze oplossingen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom678
Bedankt voor alle reacties, eea is nu helder voor mij. Als ik het goed begrijp is het volgende van toepassing:
  • Ik ga enkel de benedenverdieping isoleren met voorzetwanden vanaf de vloer tot aan het plafond. Het plafond zit onder de vloerbalken (en dus ook balkkoppen). De bovenverdieping heeft geen voorzetwanden. Klopt het dat het risico op rot in de balkkoppen gering is?
  • Latere aanvulling van de huidige (inderdaad UF schuim) spouwmuurisolatie werkt juist bevorderlijk voor de condensatie - de kans op houtrot is minder omdat de balken warm blijven. Klopt dit, en hoe zit het met de opgesloten binnenmuur?
  • Deels ligt het plafond open vanwege de verbouwing. Wij willen dit opvullen met isolatieplaten om de warmte beneden te houden/geluidsdemping te creeëren. Kan dit nog kwaad mbt de balkkoppen? Want in dit geval isoleer ik juist wel de laag tussen het plafond en de vloer van de 1e verdieping.
Pagina: 1