Vragen over een beerput/septic tank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Berichten gemoved uit oude septic tank na deze kaap

Ik kaap misschien een beetje het topic, maar wij hebben een huis op het oog en adhv de vragenlijst staat daar een IBA/beerput en geen aansluiting op het riool.

Ik meen te hebben gelezen dat lozen via een beerput tegenwoordig verboden is, niet vanwege de ontlasting of het water zelf maar de verschillende slechte schoonmaakmiddelen en zepen (chloor, antibacterieel, etc). Dan verontreinig je de grond namelijk.

Het gaat om een jaren 20 woonboerderij en het is onbekend hoe lang deze beerput al bestaat. Er wordt wel aangegeven dat hij eens in de 3 jaar geleegd moet worden. Dat klinkt mij (van wat ik er van weet) dat het een bodemloze beerput is, anders is het met water en alles wat erbij komt al veel eerder vol lijkt mij.

Klopt het dat het niet meer mag? En zouden jullie het als een dealbreaker zien? En klopt het dat een septic tank alsnog op het riool aangesloten moet worden? Wat als dat niet kan gezien bijv. de afstand naar de dichtsbijzijnde riolering?

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 07-07-2023 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:26
@MooDyBLueS
IBA, septictank en beerput zijn verschillende systemen. Alleen een beerput met overloop op open water mag in NL allang niet meer. Minimaal een septictank van 6 m3 inhoud, maar de gemeente/waterschap kan ook een IBA voorschrijven.
En ook een combinatie van beerput en zinkput zonder overloop naar open water zal niet meer worden geaccepteerd.

Hier kan je wat algemene informatie vinden:
https://www.infomil.nl/on...alwater-1/technische/iba/

Het hoeft geen dealbreker te zijn, maar een septictank of IBA laten plaatsen, gaat een hoop geld kosten. Het pluspunt is dat je dan geen rioolbelasting hoeft te betalen. Althans dat is bij mij het geval.

Als je mazzel hebt, dan kan de gemeente de aanleg en onderhoud overnemen, maar dan ga je wel rioolbelasting betalen.

Ander aandachtspunt: je moet opletten wat je door de afvoer spoelt. Veel schoonmaakmiddelen, zoals chloor en azijn, hebben een negatief effect op de goede werking van een septictank. Het gevolg is dat je de tank veel vaker moet laten legen.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 06-07-2023 17:03 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JukeboxBill Thanks, hier kan ik wat mee! Dus als ik het goed begrijp en er zit een beerput, dan zijn ze dus feitelijk in overtreding?

De vragenlijst heeft het namelijk over een "IBA/beerput". En meer info dan dat het vanaf de weg toegankelijk is voor het rioolbedrijf staat er niet. Ik zie wel dat ze geen rioolheffing betalen, ze zijn zo netjes geweest de gemeentelijke belastingen bij te voegen, dus onderhoud zal voor ons eigen konto moeten komen. Then again: ik maak me meer zorgen over de variant van IBA dan het 3-jaarlijks legen ervan. Ik zag namelijk al dat rioolbedrijven daar pakweg €250 voor vragen per keer. Al is het €500, ook goed wat mij betreft.

Ik ga morgen maar eens vragen wat het nu precies is, want als het een echte oude beerput is, dan gaan we dat op z'n minst een deel van de onderhandeling maken en ga ik offertes opvragen voor een septic tank als vervanging. Ben alleen wel benieuwd of dat zo makkelijk gaat bij een jaren 20 woonboerderij, want ik gok dat het deels onder de woning zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@MooDyBLueS
IBA is in principe een verzamelnaam Individuele Behandeling Afvalwater. In theorie kan dat dus ook een beerput zijn. Die kan er dus nog steeds zitten, e.e.a. afhankelijk van hoe actief de Gemeente daar op handhaaft.
Een beerput alleen zit heel snel vol. Doorgaans werd die gecombineerd met een zinkput voor het water of een overloop naar een sloot.
Dus het is ook de vraag wat met het overtollig water wordt gedaan. Bij mij loopt er een sloot achter het huis.

Een goed werkende septictank hoef je niet zo vaak te legen. Zeker die geavanceerde uitvoering, waarbij lucht door het afvalwater wordt gepompt.
Hangt er natuurlijk ook van af hoeveel bewoners er zijn.

Voor de prijs van een septictank laten plaatsen kan je heel wat keren een beerput laten legen.
De vorige eigenaar had hier vlak voor mijn verhuizing een septictank van 3 m3 laten bijplaatsen op last van de Gemeente. Dat kostte 14 jaar geleden al ruim €3000 incl. tank. En dat is gedaan door een stel cowboys van een loonbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JukeboxBill Ah, duidelijk. Dan mag ik ervan uitgaan dat gezien de opmerking op de vragenlijst dat hij 1x per 3 jaar geleegd wordt er ofwel toch een (goed werkende) septic tank in zit ofwel dat het wel een beerput is maar met overloop ergens naartoe. Er woont nu overigens een gezin ook, daar is die eens per 3 jaar op gebaseerd.

Die overloop van water kan dus niet gewoon de grond in begrijp ik, toch? Er loopt hier wel water, maar dat is 750m achter het huis, dat lijkt mij persoonlijk sterk. Of aan de overkant van de woning, maar dan moet je eerst de weg voor bestemmingsverkeer en de 80 weg over en dan zijn het ook slechts die kleine slootjes die landerijen afbakenen, niks groters. Die ruim achter de woning (met alleen landerijen ertussen) is wel groter, maar volgens mij ook vaarwater voor pleziervaart.

Als ik van de prijzen 14 jaar geleden uit ga en lees dat 6 m3 voor een gezin eigenlijk nodig is voor een septic tank, dan gok ik even op 10-15k anno nu, dat is nogal wat ja. Ik kwam ze online voor zo'n 5-6k tegen, maar nog niet geplaatst natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@MooDyBLueS
Bij mij is het ook maar een smal slootje tussen de tuin en een akker. Het enige water dat er in komt, is een beetje regenwater wat niet direct in de grond verdwijnt en de riool- en dakafvoeren van de 8 woningen in de buurt. Zelfs de drainage van de akker komt er niet op uit. Als het een tijd niet geregend heeft, staat de sloot praktisch droog.
Dus het kan in jouw geval ook het onaanzienlijke slootje aan de overkant van de weg zijn. Misschien maar eens kijken of je daar ergens een pijp langs de slootkant ziet.

Als het water in de grond moet verdwijnen dan zal er ook ergens een zinkput moeten zitten. Een goed aangelegde zinkput kan wel aardig wat water verwerken, maar het is een oud systeem uit de tijd dat er veel minder water werd gebruikt. En een zinkput kan op den duur ook verstopt raken.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je de mogelijkheid moet hebben om monsters te kunnen nemen van het overtollig water. Bij een zinkput kan dat niet.
Die 6 m3 inhoud is verplicht gesteld, ongeacht het aantal bewoners.

Het is natuurlijk erg afhankelijk in hoeverre de Gemeente handhaaft. Maar als dat nu niet het geval is, dan zal dat in de toekomst wel strenger worden, want milieu.

Pagina: 1