oude septic tank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-06 21:07
Hoi,

Misschien een lastige vraag maar misschien ook niet.

Zijn er hier mensen die kennis hebben van oude septic tanks?

Ik heb geleerd dat er blijkbaar een bij ons onder of naast de woning ligt. Mij werd verteld door de zoon, van destijds, dat die heel groot was en diep en van beton. Met een ingang die ze vergroot hebben om er rommel in te gooien.

Nu ligt die onder de oprit en kan ik er niet bij. Maar met een toekomstige verbouwing op het oog ben ik wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten. Ik kan mij voorstellen dat er destijds bepaalde standaard tanks werden gebruikt.

Dus met een beetje geluk wordt mij berichtje gelezen door iemand die daar wat zich op heeft en mij hier iets over kan zeggen.

De woning is van 1902. De achterwoning was een klein stal, een paar koeien en een paar varkens, meer niet. Hoelang de septic tank er gezeten heeft weet ik niet. Maar in 1980 is die dus gedicht en buiten gebruik gesteld.
Wat ook werd verteld was dat de tank half onder de woning zat en half onder de oprit.

Mocht iemand mij iets kunnen verellen dan zou dat fijn zijn.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47

Perkouw

Moderator General Chat
Wat is je vraag nu precies? Septic tanks heb/had je er in alle soorten en maten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Was het een tank of een put?

Bij een boerderij staan koeien soms op roosters waarbij de uitwerpselen in de put vallen.

En soms zit het toilet ook daar op aangesloten.

[ Voor 72% gewijzigd door Accretion op 02-07-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 15:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Klinkt als iets wat vergunningplichtig is. De gemeente zou je in dat geval meer informatie moeten kunnen verstrekken. Ik zou eens met hen contact opnemen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:17
klinkt als giertank/kelder van destijds . buiten gebruik gesteld , dat zal betekenen met zand gevuld oid.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:45
Flimovic schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:10:
Klinkt als iets wat vergunningplichtig is. De gemeente zou je in dat geval meer informatie moeten kunnen verstrekken. Ik zou eens met hen contact opnemen.
Van een put (of tank) die er misschien al wel 100 jaar ligt? Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:46
De gangbare maat van een septictank bij woningen was voorheen 3 m3 inhoud. Hier liggen er 2: een oude van beton en een nieuwe van HDPE om aan de nieuwe eis van 6 m3 te voldoen.

Voor wat het waard is en vooropgesteld dat het een standaard rechthoekig geval is:
Die van HDPE heb ik gegevens van en de buitenmaten zijn 0,88B x 1,63H x 2,63L in meters.
Tel daar voor de betonnen uitvoering nog eens 0,2 a 0,3 meter bij voor de wanddikten dan zou je daar in de buurt moeten komen. Lengte kan nog iets meer zijn want er zitten ook nog tussenschotten in.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 02-07-2023 16:37 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 15:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

WEBGAMING schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Van een put (of tank) die er misschien al wel 100 jaar ligt? Succes.
Er wordt echt al heel lang heel veel bijgehouden door gemeentes. Zeker op het gebied van bouw. Informeren of de gemeente wat heeft kan natuurlijk altijd. Ze zijn er tenslotte voor de burger.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:03

Rmg

Cybersijp schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:14:
klinkt als giertank/kelder van destijds . buiten gebruik gesteld , dat zal betekenen met zand gevuld oid.
Als de oude bewoner al spreekt van "rommel" reken maar dat dat ding vol puin ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07 07:03
grasmaaier schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:28:
Ik heb geleerd dat er blijkbaar een bij ons onder of naast de woning ligt. Mij werd verteld door de zoon, van destijds, dat die heel groot was en diep en van beton. Met een ingang die ze vergroot hebben om er rommel in te gooien.

Nu ligt die onder de oprit en kan ik er niet bij. Maar met een toekomstige verbouwing op het oog ben ik wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten. Ik kan mij voorstellen dat er destijds bepaalde standaard tanks werden gebruikt.
Je kan eens kijken in het gemeentelijk archief. Of ze daar nog tekeningen hebben van de woning. Dan kan je eens kijken of daar de septic-tank op staat. Anders is het op onderzoek gaan. Dus kijken waar het ding zit. Opgraven e.d. Dat zal niet altijd even gemakkelijk zijn. Een stelpost opnemen om het ding te slopen is verstandig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:32
Rmg schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:50:
[...]

Als de oude bewoner al spreekt van "rommel" reken maar dat dat ding vol puin ligt.
Rommel: lees asbest en andere spullen die geld hadden gekost om af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als ze de moeite hebben genomen om de opening te vergroten hebben ze er waarschijnlijk wel wat meer ingegooid dan een paar bakstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

This doesn't sound good.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 23:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

https://www.bodemplus.nl/...fen/faq/onderzoeken-tank/

Mijn advies; neem contact op met de gemeente en laat er een bedrijf naar kijken :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-06 21:07
Bedankt voor de reacties.

Bij de gemeente is geen informatie bekend. Het zal waarschijnlijk ontdekken worden wanneer we gaan verbouwen. Grote kans dat ik het laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
Wij hebben er ook een in de voortuin liggen. Gaf veel problemen, omdat ie vol zat en via de overstort op het riool loosde.

Recentelijk hebben wij hem opgegraven, deksel gesloopt, gedempt, gaten in de bodem gemaakt om en de in- en uitlaat aan elkaar geknoopt. Daarna het gat weer aangevuld en zand erover.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 21:05
Een Septictank, of beerput, is niet veel anders dan een gemetselde of betonnen bak, waarbij de oude varianten geen bodem hadden. Afhankelijk van waar je in Nederland woont, kan er dus grondwater in staan
Vanuit de wetgeving zijn gemeenten verplicht om woningen die minder dan 40 m vanaf een riool liggen aan te sluiten op het riool. Ik vermoed dat dat ook bij jou gebeurd is.

De vraag is echter hoe dat is gebeurd. In sommige gevallen sluiten ze de overstort aan op het riool, dus wordt de septictank gebruikt als buffervat.
Omdat de oude bewoners deze gebruikten als rommelhok is het niet aannemelijk dat dat bij jou het geval is. In dat geval is het enkel een extra (stinkende) kelder.

De enige oplossing is dus om de bovenkant vrij te graven (er moet ergens een deksel zijn), de tank goed te doorluchten en bepalen of je er een natuurlijke (bier)koelkast van kan maken :)
Succes!
Pagina: 1