Keuze voor UPS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik zou graag wat advies willen hebben voor de aanschaf van een UPS.

Ik woon in Spanje en wij hebben met enige regelmaat problemen met de stroomvoorziening.
Vooral als met de spanning hersteld na een storing gaan er gevoelige dingen kapot.

Tot nu toe mij monitoren en de voeding van mijn pc.

Nu zou ik dit willen oplossen met een UPS, die dus niet alleen mij de mogelijkheid geeft om het bestand waarin ik aan het werken ben op te slaan, maar ook de pieken/dalen in het net kan opvangen.
En dat de UPS de pc ook kan afsluiten.

Mijn pc en monitoren verbruiken max 850 watt en als ik het goed uit gerekend heb zou dit neerkomen op 1214VA.

Als bonus zou ik het fijn vinden als ik de pc op afstand kan aanzetten,

Volgens mij zou 1 van deze 2 UPS daar uitermate geschikt voor zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/301474;1268405/

De APC Smart-UPS heeft een enorm snelle laadtijd t.o.v. de goedkopere APC BR1500G-GR

Maar verder lijken ze erg op elkaar.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb zelf al een tijdje deze:
uitvoering: Eaton 5P 1550 Global Tower

Een van de dingen waar ik sowieso op zou letten, is een display. Zeker bij stroomuitval is het fijn om makkelijk te zien hoe lang je nog hebt.

In die EATON kan ook een netwerkkaertje, waarmee je via je browser het ding kunt controleren:
uitvoering: Eaton Netwerkkaart: Network Card-MS

PC op afstand aan- en uitzetten zou ik niet via je UPS doen, maar via je router en dan dmv Wake-on-LAN. (Aanzetten that is, uitzetten gewoon via je machine zelf.) Hard aan- en uitzetten levert gegarandeerd een keer datacorruptie op.

Hou er ook rekening mee dat een UPS kan falen en dus ook downtime op kan leveren. Plus dat batterijen na een tijdje minder capaciteit hebben. (Zelf vind ik dat wat minder spannend, ik verwacht zeker 10 jaar met de huidige set batterijen te doen voor de rundown te kort wordt.)

[ Voor 15% gewijzigd door unezra op 06-07-2023 15:58 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn (zakelijke) ervaring met APC is dat de batterijen na 3 jaar grote kans hebben om te falen. Dat is ook wat APC communiceert. Ik kan me niet voorstellen dat dit een merkgebonden probleem is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:57:
Ik heb zelf al een tijdje deze:
uitvoering: Eaton 5P 1550 Global Tower

Een van de dingen waar ik sowieso op zou letten, is een display. Zeker bij stroomuitval is het fijn om makkelijk te zien hoe lang je nog hebt.

In die EATON kan ook een netwerkkaertje, waarmee je via je browser het ding kunt controleren:
uitvoering: Eaton Netwerkkaart: Network Card-MS

PC op afstand aan- en uitzetten zou ik niet via je UPS doen, maar via je router en dan dmv Wake-on-LAN. (Aanzetten that is, uitzetten gewoon via je machine zelf.) Hard aan- en uitzetten levert gegarandeerd een keer datacorruptie op.

Hou er ook rekening mee dat een UPS kan falen en dus ook downtime op kan leveren. Plus dat batterijen na een tijdje minder capaciteit hebben. (Zelf vind ik dat wat minder spannend, ik verwacht zeker 10 jaar met de huidige set batterijen te doen voor de rundown te kort wordt.)
Ik vind 400 euro voor een netwerkkaart wel een hoop geld, kun je zonder deze kaart ook aanpassingen maken via software?
De downtime is op zich niet erg, het is vooral voor de bescherming van de hardware en de mogelijkheid om snel mijn bestand op slaan.
Onze provider staat het niet toe dat ik een andere router gebruik dan dat zij aanbieden, hoewel ik betwijfels of ze dit kunnen zien. Of zit de wake up lan op elke router?

[ Voor 5% gewijzigd door Zomaar iemand op 06-07-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:00:
Mijn (zakelijke) ervaring met APC is dat de batterijen na 3 jaar grote kans hebben om te falen. Dat is ook wat APC communiceert. Ik kan me niet voorstellen dat dit een merkgebonden probleem is.
Dank je wel, dus gewoon na 3 jaar vervangen? Of is dat net zo duur als een nieuwe UPS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Zomaar iemand schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:02:
[...]

Ik vind 400 euro voor een netwerkkaart wel een hoop geld, kun je zonder deze kaart ook aanpassingen maken via software?
Koop een tweedehands APC met netwerkkaart ingebouwd, of koop er een zonder en voor een paar tientjes de kaart tweedehands.
Of zit de wake up lan op elke router?
Je netwerkkaart moet het ondersteunen en het netwerk zal het protocol niet moeten blokkeren. En dan moet je ook nog van buiten op je eigen netwerk kunnen komen, Ik neem aan dat je "op afstand" buiten de deur bedoelt.
Zomaar iemand schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Dank je wel, dus gewoon na 3 jaar vervangen? Of is dat net zo duur als een nieuwe UPS?
Ik heb een RBC132 nodig en die kost inderdaad meer dan wat de uitvoering: APC Smart-UPS 1500VA USB & Serial RM 2U 230V kostte (tweedehands).

Afhankelijk van de soort ups, consumergrade of serverrack, zal het onder of boven de EUR 100,00 zijn.

Maar genoeg keus tot EUR 300,00 vind ik:
categorie: UPS en stekkerdozen

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik koop nooit wat tweedehands. Het versturen naar Spanje haalt het hele financiële voordeel weg.

Ik ga me eens verdiepen in de wake up lan

100 euro voor een nieuwe accu valt best mee, dat is maar 34 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Zomaar iemand schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:02:
[...]
€400 voor die netwerkkaart is belachelijk. Hij was ooit €250 en dát vond ik al absurd.

Volgens mij is 'ie wel te managen zonder, maar daarvoor zou je ff in de handleiding moeten duiken. Ik gebruik 'm redelijk statisch. Zelfs management doe ik niet echt via die NIC.
De downtime is op zich niet erg, het is vooral voor de bescherming van de hardware en de mogelijkheid om snel mijn bestand op slaan.
Daarvoor zou ik eerder vertrouwen op autosave om de 5 minuten. Ben je hooguit 5 minuten werk kwijt.
Onze provider staat het niet toe dat ik een andere router gebruik dan dat zij aanbieden, hoewel ik betwijfels of ze dit kunnen zien. Of zit de wake up lan op elke router?
Nope. Niet iedere router kan het. Je kunt het wel oplossen met een apparaat er *achter*, maar dan moet je wel wat zaken regelen op je router. Zou je voor remote aan- en uitzetten van zo'n UPS poort ook moeten doen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:00:
Nee, dit is een algemeen probleem met onderhoudsvrije lood-zuuraccu's. Ze gaan ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit is afhankelijk van de temperatuur (koeler is beter) en het gebruik.

Als je een UPS wilt met batterijen die langer meegaan zou je er een met LiFePO4 accu's moeten kiezen. Ik heb zelf mijn Smart-UPS geüpgraded naar LiFePO4 accu's voor deze reden.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tyrian schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 05:59:
[...]

Nee, dit is een algemeen probleem met onderhoudsvrije lood-zuuraccu's. Ze gaan ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit is afhankelijk van de temperatuur (koeler is beter) en het gebruik.

Als je een UPS wilt met batterijen die langer meegaan zou je er een met LiFePO4 accu's moeten kiezen. Ik heb zelf mijn Smart-UPS geüpgraded naar LiFePO4 accu's voor deze reden.
"Gaan mee" lijkt me een nadere definitie nodig te hebben.

Pagina: 1