Waarom grapjes in Tweakers YouTube-filmpjes, niet op FP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De laatste kwartalen/maanden maakt Tweakers er nogal een gewoonte van om eindeloos (flauwe) grapjes in jullie YouTube-filmpjes te stoppen. Dit terwijl grapjes op de Frontpage vrijwel stelselmatig gemodereerd worden op ongewenst.

Vanwaar deze discrepantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 13:26

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Geef eens concrete voorbeelden? Alleen ongepaste grappen horen op -1. Mislukte/flauwe grappen horen op 0 en geslaagde ontopic grappen op +1.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Blaze85 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:38:
De laatste kwartalen/maanden maakt Tweakers er nogal een gewoonte van om eindeloos (flauwe) grapjes in jullie YouTube-filmpjes te stoppen. Dit terwijl grapjes op de Frontpage vrijwel stelselmatig gemodereerd worden op ongewenst.

Vanwaar deze discrepantie?
Ik heb een paar van jouw scores kunnen corrigeren die inderdaad onterecht op -1 stonden. In principe zet ik alle grappen op 0; ik zou heel voorzichtig zijn met +1 en -1. Humor is iets te persoonlijk om te zeggen wat wel en niet geslaagd is. Alleen herhalende grappen ("ah, zuur" bij het MS datacenter bericht, maar die heb jij niet gemaakt) gaan naar -1, want net als andere bijdragen hoor je wel te kijken of iemand anders de grap al gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:05

Herman

FP ProMod
Directe aanleiding is deze reactie?
- Blaze85 in 'Glasvezelkabel van Microsoft Azure-datacenters is defect door storm Nederland'

Ik heb 'm een '0' gegeven maar de 'grap' is zó flauw en off topic dat ik een -1 me ook wel kan voorstellen. Wellicht dat de FP zich hier wat minder voor leent omdat het een wat volwassener doelgroep bedient dan Youtube?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

De discrepantie is eenvoudig uit te leggen, dat is het verschil tussen wat de redactie zelf leuk vindt om te doen (in de filmpjes) en hoe grappen in comments aangevoeld worden door de community.

Maakt een slechte grap direct een slecht filmpje? Neen, daar is meer voor nodig. Maakt een slechte grap een slechte comment? Mogelijks wel, zeker als de comment niet meer toevoegt dan de grap.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Er stonden meer grappen op -1, maar die kon ik met een enkele score al naar 0 tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 18:32
Omdat de community de content van een filmpje niet kan modereren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
Een filmpje aanvullen met wat grappige (of tenminste een poging op) opmerkingen, is natuurlijk iets heel anders als een reactie typen met alleen een flauwe grap.
Ik begrijp eigenlijk niet eens hoe je die vergelijking kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 06-07-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:46:
De discrepantie is eenvoudig uit te leggen, dat is het verschil tussen wat de redactie zelf leuk vindt om te doen (in de filmpjes) en hoe grappen in comments aangevoeld worden door de community.

Maakt een slechte grap direct een slecht filmpje? Neen, daar is meer voor nodig. Maakt een slechte grap een slechte comment? Mogelijks wel, zeker als de comment niet meer toevoegt dan de grap.
Als Tweakers een cultuurwijziging doorvoert in zijn eigen geproduceerde YouTube-filmpjes (meer humor, inclusief de flauwste humor die je maar kunt verzinnen), zou ik niet weten waarom je hetzelfde niet zo doen bij de Frontpage. Sowieso snap ik niet waarom er geen +1 grappig moderatie is.

Eigenlijk zou je een gradatie moeten hebben voor humor:

-1 ongewenste humor
0 flauw
+1 grappig
+2 hilarisch
+3 ik ga kapot

:+

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 06-07-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Enkel een grap is, ondanks de goede bedoelingen, niet echt een bijdrage aan het gesprek. Vandaar dat ik 0 beter vind passen. Je voegt geen kennis ("die algemeen bekend is" zoals dat bij +1 staat) toe.

Omdat humor voor iedereen anders is vind ik het waarderen van grappen met -1 t/m +3 veel te dicht tegen meningmodden (of misschien is smaakmodden een beter woord?) aanzitten. Het is in ieder geval verre van objectief, terwijl objectief modereren wel de bedoeling blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:24
Los van hoe grappen gemodereerd moeten worden is een geschreven grap anders dan een grap in een video. Bij de video hoor je de (in)tonatie en bij een geschreven grap is dat aan de lezer om in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Blaze85 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Als Tweakers een cultuurwijziging doorvoert in zijn eigen geproduceerde YouTube-filmpjes (meer humor, inclusief de flauwste humor die je maar kunt verzinnen), zou ik niet weten waarom je hetzelfde niet zo doen bij de Frontpage. Sowieso snap ik niet waarom er geen +1 grappig moderatie is.

Eigenlijk zou je een gradatie moeten hebben voor humor:

-1 ongewenste humor
0 flauw
+1 grappig
+2 hilarisch
+3 ik ga kapot

:+
De comments dienen in de eerste plaats voor het voeren van discussies die relevant zijn op de inhoud van het artikel of de video. Gewoon een grap plaatsen, en enkel en alleen een grap plaatsen kan je dus nooit meer dan een 0 opleveren.

Had je nu een lange comment geschreven, die goed onderbouwd is en waar dan een flauwe grap in zou zitten, dan gaat men je geen -1 geven vanwege die flauwe grap. Maar nu moet men je comment waarderen op de meerwaarde die het in een discussie kan hebben over een fiberbreuk naar het DC van Microsoft. En die meerwaarde is er gewoon niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Arumes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:48:
Enkel een grap is, ondanks de goede bedoelingen, niet echt een bijdrage aan het gesprek. Vandaar dat ik 0 beter vind passen. Je voegt geen kennis ("die algemeen bekend is" zoals dat bij +1 staat) toe.
Grappen zijn geen bijdrage aan een gesprek.
Je voegt geen kennis toe bij het maken van een grap.

Dit is wel Tweakers in een notendop...
Pagina: 1