Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gamepc in stukken kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-11 14:47
Hallo
Ik ben aan het kijken voor een gaming pc.
Momenteel heb ik een 8 jaar oude kant en klare Bedrijfsdesktop.
Ik vroeg me af of het haalbaar is om op termijn stukken te kopen en steeds een werkbare pc te hebben.
Ik denk bv eerst een grafische kaart, dan het jaar erna een kast en psu, het jaar erna een moederbord en cpu.
Elke aankoop moet dan wel een upgrade zijn.

Is dat haalbaar? Mijn noden zijn niet groot, ik wil gewoon basic gaming om te beginnen.

Beste antwoord (via Brtrnd op 06-07-2023 19:09)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Mijn 2 cent: Niet aan beginnen. Dit idee klinkt leuk, omdat je dan de aankoop kunt verdelen. Je schiet jezelf alleen enorm in de voet. Als je met de cpu, mobo, ram begint dan is dat gedateerd zodra je aan de gpu toe komt. Begin je nu met de gpu, dan is die mogelijk gedateerd tegen de tijd dat je aan de cpu toe komt.
In het jaar dat ze niet gedateerd waren, werden ze teruggehouden door de rest van je oude kantoor pc.

Je kunt beter een spaarpotje beginnen voor de pc die je eigenlijk uiteindelijk wilt hebben. Stel een budget en werk daar naartoe. Zodra je het geld bij elkaar hebt kun je hier een nieuw topic aanmaken met een concrete “wat voor pc kan ik het beste bouwen voor XXXX euro?”

Dan krijg je uiteindelijk gewoon meer voor je geld.

Een videokaart upgraden in je kantoor pc lijkt simpel, maar tenzij je kant en klare kantoor pc uitgerust is met een degelijke 550+ watt voeding, kom je eigenlijk niet zo ver. De videokaarten en processors die je op een kantoor voedinkje kunt draaien, kun je beter in een hele nieuwe pc plaatsen. Dat kan namelijk voor zo’n 600 euro wel met een AMD cpu van de uitgaande generatie en een AMD RX 6600

Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeldje van een “mag echt niet meer dan 600” pc van een paar maanden terug.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 134,65€ 134,65
1MoederbordenAsus Prime B450M-A II€ 67,-€ 67,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 48,99€ 48,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,79€ 30,79
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 59,85€ 59,85
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 38,99€ 38,99
Totaal€ 579,27

[ Voor 72% gewijzigd door youridv1 op 04-07-2023 20:58 ]

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57
Voorbeeldtopic Desktop koopadvies

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p en 144Hz kan gamen. De games die ik speel zijn onder andere BF, MW:CoD, maar ook RTS en MS Flight Simulator. Videobewerken of streamen van games doe ik niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 1500 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi. Zolang 1400p/144Hz met de huidige games maar haalbaar is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1440p/144Hz monitor, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. Mijn huidige pc is volledig aan vervanging toe dus gaat in de verkoop (de verkoopprijs heb ik al bij de 1500 euro gerekend).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb met mijn huidige setup gemerkt dat kracht best te combineren is met stilte, dus dat wil ik nu weer. Vandaar dat ik een case heb gekozen die volgens mij relatief veel geluid tegenhoud. Energieverbruik is minder van belang. Ook qua grootte heb ik geen specifieke wens, al is er tegenwoordig heel veel moois in klein formaat te vinden :Y .

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In theorie kan wat je wilt, maar hou wel rekening mee dat je dan eerst kijkt naar wat je wilt doen met de PC uiteindelijk en wat daar voor nodig is. Dan kun je vervolgens de PC upgraden in stappen en dat op een logische manier doen. Ik zou dan bijvoorbeeld kast en voeding bijvoorbeeld het eerste doen. Een voeding van een oude bedrijfs PC zal zo'n nieuwe videokaart niet zomaar "trekken".

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-11 14:47
Ik wil vooral weten of het mogelijk is om systeem in stukken te kopen (en ondertussen blijven gebruiken).
Ik ben geen grote gamer, ik ken ook weinig van games. Het gaat ook door mijn zoon gebruikt worden die nu 12 jaar wordt.
Het gaat hem niet over welke Onderdelen ik koop

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Brtrnd schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:21:
Hallo
Ik ben aan het kijken voor een gaming pc.
Momenteel heb ik een 8 jaar oude kant en klare Bedrijfsdesktop.
Ik vroeg me af of het haalbaar is om op termijn stukken te kopen en steeds een werkbare pc te hebben.
Ik denk bv eerst een grafische kaart, dan het jaar erna een kast en psu, het jaar erna een moederbord en cpu.
Elke aankoop moet dan wel een upgrade zijn.

Is dat haalbaar? Mijn noden zijn niet groot, ik wil gewoon basic gaming om te beginnen.
Waarschijnlijk niet. Als je grote stappen wil maken ga je naar een andere architectuur en dus meteen een moederbord, processor en geheugen nodig. Dan wil je liever ook geen oude krokante voeding overzetten, dus eigenlijk is het op een videokaart na niet echt stap voor stap upgraden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hippocampus schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:30:
Waarschijnlijk niet. Als je grote stappen wil maken ga je naar een andere architectuur en dus meteen een moederbord, processor en geheugen nodig. Dan wil je liever ook geen oude krokante voeding overzetten, dus eigenlijk is het op een videokaart na niet echt stap voor stap upgraden.
Klopt, maar kun je nog wel een voeding en kast als eerste stap doen, later een videokaart en daarna de klapper met het moederbord, de processor en het geheugen. Ik zie niet hoe de videokaart afhangt van de architectuur van de CPU.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

CH4OS schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:18:
[...]
Klopt, maar kun je nog wel een voeding en kast als eerste stap doen, later een videokaart en daarna de klapper met het moederbord, de processor en het geheugen. Ik zie niet hoe de videokaart afhangt van de architectuur van de CPU.
Dat is niet echt upgraden alsin prestatieverbetering. Die stap kan maar in 2 delen gedaan worden en niet in 5.

Maar goed, als dat is wat TS wil. Wel goed uitzoeken dan wat het uiteindelijk gaat worden zodat het ook allemaal in de kast past ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Mijn 2 cent: Niet aan beginnen. Dit idee klinkt leuk, omdat je dan de aankoop kunt verdelen. Je schiet jezelf alleen enorm in de voet. Als je met de cpu, mobo, ram begint dan is dat gedateerd zodra je aan de gpu toe komt. Begin je nu met de gpu, dan is die mogelijk gedateerd tegen de tijd dat je aan de cpu toe komt.
In het jaar dat ze niet gedateerd waren, werden ze teruggehouden door de rest van je oude kantoor pc.

Je kunt beter een spaarpotje beginnen voor de pc die je eigenlijk uiteindelijk wilt hebben. Stel een budget en werk daar naartoe. Zodra je het geld bij elkaar hebt kun je hier een nieuw topic aanmaken met een concrete “wat voor pc kan ik het beste bouwen voor XXXX euro?”

Dan krijg je uiteindelijk gewoon meer voor je geld.

Een videokaart upgraden in je kantoor pc lijkt simpel, maar tenzij je kant en klare kantoor pc uitgerust is met een degelijke 550+ watt voeding, kom je eigenlijk niet zo ver. De videokaarten en processors die je op een kantoor voedinkje kunt draaien, kun je beter in een hele nieuwe pc plaatsen. Dat kan namelijk voor zo’n 600 euro wel met een AMD cpu van de uitgaande generatie en een AMD RX 6600

Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeldje van een “mag echt niet meer dan 600” pc van een paar maanden terug.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 134,65€ 134,65
1MoederbordenAsus Prime B450M-A II€ 67,-€ 67,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenSilentiumPC Armis AR1€ 48,99€ 48,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 30,79€ 30,79
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 59,85€ 59,85
1Solid state drivesLexar NM620 1TB€ 38,99€ 38,99
Totaal€ 579,27

[ Voor 72% gewijzigd door youridv1 op 04-07-2023 20:58 ]

Pagina: 1