Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eline2731
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Hallo,

Ik ben een 22-jarige studente die graag in haar vrije tijd creatieve content maakt. Ik creëer voornamelijk video’s en foto’s voor op sociale media rond eten, zoals foodspots, recepten, etc. Ik wil nu graag mijn video’s/foto’s op een wat hoger niveau tillen. Ik dacht altijd dat mijn Iphone 13 pro hiervoor voldoende was, maar twijfel nu om een systeemcamera aan te schaffen. Wat denken jullie hierover?

Indien jullie een camera aanraden, had ik graag eens geweten welke. Ik heb al verschillende van reviews gelezen, maar zit nog met wat twijfel. Ik ben dus een beginner en, niet onbelangrijk om te weten, is dat ik een budget heb van maximum €1000 euro, maar liefst minder. Ik twijfel om eventueel een tweedehands aan te schaffen, maar weet ook niet of dit een goed idee is. Ik weet ook niet of ik voldoende heb met een standaardlens (18-45mm) of of ik beter een lens neem van 18-150mm. De camera’s waar ik nu tussen twijfel zijn: 

- Canon Eos m50 mark ii (nieuw of tweedehands) 
- Canon Eos RP (tweedehands, lens 24-105mm)
- Canon EOS R100 (nieuw)
- Canon EOS R50

Indien jullie nog andere suggesties hebt voor modellen, mag je die zeker vermelden.

Alvast heeel erg bedankt! 
Jullie zouden een grote hulp zijn :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je beperkte budget en je onderwerpen zou ik eerder voor nu kijken naar een bridge camera. Kan je geen lenzen meer vervangen maar je hebt wel een optimale combi van lens en body die ook goed macro (dichtbij kan). Met een systeem camera heb je net een body met kitlens en dat is toch wat minder.
Bridge camera's zijn vaak ook wat beter in film. Op deze manier manier hou je misschien ook nog budget over voor verlichting hetgeen essentieel is bij food fotografie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:19
Ik kan niet echt inhoudelijk advies geven, maar heb een tijdje geleden rondgekeken voor een systeemcamera in dezelfde prijsrange. De Sony ZV-E10 wordt in de markt gezet als een camera die specifiek gericht is op content-creators. Wellicht dat het interessant kan zijn om die ook even te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 14:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Voor jouw doeleinde heb je denk ik geen groot zoombereik nodig.
Ik zou eerder rekening houden met belichting. Een compactcamera met 3-4x zoom is denk ik voldoende. Eventueel zou je ook een systeemcamera met losse lens kunnen kopen, maar dit zal duurder zijn en weinig interessant als je niet van lens gaat wisselen.

Mogelijk haal je meer kwaliteitswinst uit videolampen, softboxes en een gimbal (afhankelijk van het soort content, heb je een voorbeeld?). Je zou in dat geval misschien ook verder kunnen met je iphone.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardfiets
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik denk absoluut dat een van deze camera's in het lijstje, mits met de juiste lens gebruikt een verschil kan maken voor je content. Als je al dacht aan deze opties zou ik gaan voor een tweedehands m50, de mk II heeft weinig toegevoegde waarde tenzij je iets direct naar YT moet streamen.

Het geld dat je daarmee bespaart kan je dan investeren in een prime lens, waarmee je echt achtergrond blur/onscherpte kan krijgen. Een extreem goede lens is de 32mm 1.4. Andere leuke optie is de 28mm macro waarmee je toch net andere dingen kan fotograferen.

Als je perse vast wil houden aan de standaard zoom lenzen zou ik voor de 15-45 gaan omdat die meer in beeld brengt op het moment dat je jezelft aan het filmen bent. Verwacht echter geen wonderen van de beeld kwaliteit. Ook niet bij de andere zooms btw.

Als je iets wil dat er ook nog hip uitziet kijk dan bijvoorbeeld naar een Fujifilm of een Nikon ZFc, maar die zijn allemaal gemiddeld iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33
Kan prima binnen dit budget!

Een paar dingen om te weten:
Om je te onderscheiden van de 'telefoon look' heb je andere lenzen dan de telefoon nodig.
Lenzen met een langere brandpunt-afstand (tele lenzen) en lenzen met een groot diafragma (vaste lenzen, geen zoom - worden vaak 'prime' genoemd) geven een look die duidelijk anders is dan een telefoon.

Let er dus op welke lenzen je koopt.
Juist die standaard-lens (de kitlens) heeft een klein diafragma, geen brede groothook en geen tele-bereik - en oogt daarom meer zoals je telefoon.

Tweedehands kan dit prima.
Let wel op dat de camera wifi heeft. Dan kun je de spullen snel op je telefoon krijgen. Ik neem aan dat je al gewend bent om ze vanaf daar te bewerken en te posten.

Klein en makkelijk mee te nemen is ook een ding!
Ik heb zelf laatst een wat oudere Panasonic Lumix GF6 van Marktplaats gehaald. Die, of een iets nieuwe model (GF7 of nog nieuwer) kost echt niet veel, en je houdt een hoop budget over voor lenzen.
Past echt in een jaszak.

Je kunt lenzen met een bijzondere 'look' vinden op AliExpress. Lenzen van TT-Artisan of 7-Artisans kosten rond de 80-150. Kijk maar eens naar die merken en kijk naar de modellen waar "M43" bij staat, dat past op die Panasonic.
Je hebt dan geen autofocus maar voor wat jij wilt is handmatige focus soms juist beter (geeft je meer controle over wat scherp/onscherp is, en in video kun je focus-pulls doen).

[ Voor 3% gewijzigd door Tarquin op 06-07-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Baardfiets schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:16:
Ik denk absoluut dat een van deze camera's in het lijstje, mits met de juiste lens gebruikt een verschil kan maken voor je content. Als je al dacht aan deze opties zou ik gaan voor een tweedehands m50, de mk II heeft weinig toegevoegde waarde tenzij je iets direct naar YT moet streamen.
De EOS M serie zou ik juist ontwijken.
Ik heb zelf een M100. En ondanks het een leuk toestel is, lijkt Canon de EF-M lens serie te hebben opgegeven. Nieuwe APS-C modellen hebben allemaal RF-S.

Als je dus in de toekomst wilt overstappen op een wat betere (duurdere) camera dan kun je niks meer met je EF-M lenzen. En als je een goede lens wilt kopen dan gaat die niet op je huidige camera passen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardfiets
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-07-2024
@RocketKoen Ik snap je punt, echt denk ik dat er genoeg leuke gadgets (lees:lenzen) zijn voor eos m om als niet professional fotograaf mee uit de voeten te kunnen. Bovendien heb ik niet echt het idee dat camera technologie zo hard vooruit vliegt dat je echt iets mist als je niet iedere 5 jaar upgrades doet. Ja er zullen ongetwijfeld leukere dingen te koop zijn in de toekomst met een andere mount. Maar om je daarvoor nu meer te leggen bij de opties die apsc R mount biedt ten opzichte wat er nu al dan niet tweedehands te vinden is voor eos m, vind ik ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 14:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar je weet ook niet waar je behoeftes naartoe groeien. En om je dan in te kopen in een systeem wat beperkt is en waarvan je weet dat het nooit uitgebreid zal worden, vind ik onverstandig. Temeer omdat er zoveel aanbod is wat dat 'probleem' niet heeft.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Baardfiets schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:57:
@RocketKoen Ik snap je punt, echt denk ik dat er genoeg leuke gadgets (lees:lenzen) zijn voor eos m om als niet professional fotograaf mee uit de voeten te kunnen. Bovendien heb ik niet echt het idee dat camera technologie zo hard vooruit vliegt dat je echt iets mist als je niet iedere 5 jaar upgrades doet. Ja er zullen ongetwijfeld leukere dingen te koop zijn in de toekomst met een andere mount. Maar om je daarvoor nu meer te leggen bij de opties die apsc R mount biedt ten opzichte wat er nu al dan niet tweedehands te vinden is voor eos m, vind ik ver gaan.
misschien dan je wel goedkoop 2e hands spul kan kopen van een ander die wel helemaal over moest naar een nieuwe mount bij aankoop van een nieuwe camera.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 16:13
Op zich is het de vraag waar er voor Eline2731 de beperkingen van haar mobieltje liggen en wat een systeemcamera voor een meerwaarde kan hebben, dit ook gezien het budget.

Je kunt nu al veel meer uit je mobieltje halen met de juiste app waarmee je meer invloed kunt uitoefenen of bijvoorbeeld het diafragma, WB of belichtingscorrectie. Fotograferen in de raw modus biedt ook nog eens extra ruimte en dat voor een fractie van de kosten. Het kan je voor pak hem beet €20-25 extra leermomenten bieden om je echte grenzen te leren kennen en die beter om te zetten in specificaties en wensen.

Voor sociale media is resolutie zeer waarschijnlijk geen issue. Scherptediepte misschien wel maar dan hebben we het over hele andere objectieven dan de standaard modellen en dan is je budget alleen al op aan een objectief.

Belichting met flitsen en dergelijke kan een extra dimensie bieden maar komt allemaal bovenop de camera en staat er eigenlijk los van.

Ik ben bang dat een systeemcamera de oplossing lijkt maar het misschien niet is of de oorzaak van nieuwe problemen of vragen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 21:30
Ik ben het eens met @Sodela. Het is mij nu niet duidelijk tegen welke beperkingen je aanloopt met je iPhone 13. Ook heb ik geen idee hoe je video's er nu uitzien en hoe je wilt dat ze eruit zien.
Omdat ik nu niet goed weet wat je wil en dus ook niet weet wat je nodig hebt, kan ik lastig een advies uitbrengen.
Kun je de onderstaande vragen beantwoorden?
  1. Welke beperkingen ervaar je met de iPhone 13?
  2. Heb je een voorbeeld van een video die je hebt gemaakt?
  3. Kun je beschrijven wat je anders zou willen in die video?
  4. Wat voor videoresolutie heb je nodig?
  5. Neem je geluid apart op of wil je dat meteen met de camera opnemen?
  6. Wil je lenzen kunnen verwisselen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
  7. Je noemt nu alleen Canon-camera's, sta je open voor andere merken? Zo nee, waarom niet?
  8. Wil je de camera kunnen bedienen vanaf je telefoon?
  9. Bewerk je video's en foto's voor publicatie op social media? Zo ja, doe je dat op je telefoon of op een computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:29

Herman

FP ProMod
Nikon heeft overigens ook wel een paar leuke modellen binnen je budget. Bijv. de z30. Hiervan is ook een speciale vlogger/content creator kit:
- uitvoering: Nikon Z 30 Vlogger Kit Zwart

Ruim binnen je budget :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 14:27
Kwam zelf nog uit op de Sony ZV-E10. Heeft wel wat weg van de populaire A6400. Nadeel is dat de ZV-E10 geen viewfinder heeft. Maar daartegenover staat dat ie voor de rest net wat moderner is. Elektronische beeldstabilisatie (die goed werkt als ik de reviews op Youtube bekijk), usb-c aansluiting, eye-AF bij zowel foto als video, volledig roteerbaar scherm, lekker compact, vlog functies als je er interesse in hebt, etc.. Volgens mij veel bang for the buck. De camera kost nu 659,- en met een lichtsterke zoomlens erbij, de Sigma 18-50mm 2.8, komt je na de lens cashback uit op 1100,- totaal. Benieuwd welke set voor dit geld beter voldoet (aan jou wensen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tarquin schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:57:

*knip*

Klein en makkelijk mee te nemen is ook een ding!
Ik heb zelf laatst een wat oudere Panasonic Lumix GF6 van Marktplaats gehaald. Die, of een iets nieuwe model (GF7 of nog nieuwer) kost echt niet veel, en je houdt een hoop budget over voor lenzen.
Past echt in een jaszak.
Dit is echt een relevante. Je telefoon heb je echt altijd bij je, een camera moet apart mee. Zeker wanneer fotografie zelf niet je hobby is, maar meer een means to an end (mooie plaatjes voor wat wél je ding is), kan dat een drempeltje zijn om die camera mee te nemen.

Ik had ooit een Fuji systeemcamera (X-T1), maar die was voor mijn gevoel relatief groot en lomp en ging dus amper mee naar buiten. Het experimenteren met de knoppen waar je aan kan draaien om het resultaat te beinvloeden vond ik leuk, maar alsnog legde dat het af tegen "gedoe".

Daarna een kleine kwalitatief redelijk nette compactcamera (Sony RX100 V), want kleiner en lichter, maar ook die ligt als ik eerlijk ben stof te happen.

Dus dan maar een telefoon die "goed genoeg" foto's kan maken, dan zit je met een recente iPhone al behoorlijk netjes in dat segment.

Is fotograferen zelf wel al een hobby, dan zal bovenstaande minder/geen issue zijn, denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 14:27
bsmpower schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:30:
Kwam zelf nog uit op de Sony ZV-E10. Heeft wel wat weg van de populaire A6400. Nadeel is dat de ZV-E10 geen viewfinder heeft. Maar daartegenover staat dat ie voor de rest net wat moderner is. Elektronische beeldstabilisatie (die goed werkt als ik de reviews op Youtube bekijk), usb-c aansluiting, eye-AF bij zowel foto als video, volledig roteerbaar scherm, lekker compact, vlog functies als je er interesse in hebt, etc.. Volgens mij veel bang for the buck. De camera kost nu 659,- en met een lichtsterke zoomlens erbij, de Sigma 18-50mm 2.8, komt je na de lens cashback uit op 1100,- totaal. Benieuwd welke set voor dit geld beter voldoet (aan jou wensen)?
Nu bij Amazon te koop voor 579,-. Lijkt me een erg goeie deal?
Pagina: 1