Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04 08:47
Beste Tweakers,

Ik zit volledig in dubio over een nieuw energiecontract.

Begin juni zijn er bij mij 7 zonnepanelen geplaatst met een verwachte opbrengst(volgens installateur) van ong. 2,6 kwh totaal. Nu wonen wij hier iets minder dan een jaar, dus heb ook geen volledig inzicht in mijn verbruik, maar gok op een gemiddelde van 2,4-2,5 kwh. Als ik nu bij bijv. Eneco invul dat ik 7 panelen heb geven zij een teruglevering op van ong. 1,7 kwh.

Mijn vraag voornamelijk is : Doe ik er beter aan om te focussen op de laagste gas prijs, omdat ik redelijk quitte ga spelen met mijn stroom, of moet ik uit gaan van een lagere productie van mijn zonnepanelen en naar een goede balans zoeken in stroom/gas. Want de meeste contracten ontlopen elkaar weinig qua stroom prijs.

Gas tevens staat nu 500m3 gemiddeld, maar hebben echt letterlijk in 15-16 graden gezeten afgelopen winter in angst voor de energierekening :S. Dus gok wel op 650-700m3 gemiddeld voor toekomst.

Wat is verstandig?

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Beste antwoord (via Adeadly op 04-07-2023 19:50)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:57
Als je alles bij één energieleverancier wil hebben, dan zou ik kiezen voor degene met de laagste gasprijs. Stroom is nog te onzeker, maar waarschijnlijk saldeer je alles.
Om met stroom iets meer zekerheid te hebben, moet je ook kijken naar correct salderen, maar anders geeft een jaarcontract (of meerjaars*) en desnoods enkeltarief je daar ook zekerheid in.

*Meerjaars zou ik niet doen, juist omdat je met stroom misschien later wat anders wilt.

Mocht je nu toch willen gaan voor 2 energieleverancier, dan de goedkoopste op gas, wellicht wel meerjaars (al zou ik dat persoonlijk net zo goed niet doen). Stroom eentje die netjes saldeert, en voor de zekerheid een goedkope.

Overigens, je zegt "met de panelen erbij vind ik het wel prima om wat meer te stoken". Bedenk even dat je stookt op gas, maar stroom opwekt met zonnepanelen. En als je meer gaat opwekken dan je verbruikt, krijg je wellicht maar 7ct terug per kWh (ligt een beetje aan welke leverancier). Dat weegt natuurlijk niet op tegen €1,3 per m3 gas die je betaalt.
Je kunt dus eerder wat meer lampen aanlaten dan wat meer stoken...

Ook kun je de temperatuur gerust lager dan 16gr zetten. 10gr kan ook prima. Maar daar wil je alleen niet in zitten. Maar de juiste temperatuur is een hele discussie op zich.

Dus in het kort: Gas bij de goedkoopste en je stroom ook, als je 1 leverancier wilt. Anders stroom ook naar de goedkoopste.
En volgend jaar kijken wat je werkelijk verbruikt en opwekt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Geen antwoord, wel vergelijkbare situatie, naja in die zin, ik heb wel meer panelen (gekocht als impuls toen Putin ging bokken, ik denk huidig verbruik +10%..., goed, 16 november gelegd, plat dak, geen schaduwen dus nja... uiteindelijk op 555 kWh na quite gespeeld.... ja ... tja...goed verhaal he)

Nee ja enniewee... ik heb dus ook hetzelfde dilemma, 24 juni liep mijn jaar variabel af en ik heb een contract afgesloten, ik heb nog bedenktijd, een paar dagen meen ik, even nazien, maar om het lekker kort & bondig te houden :+ ik focus dus wel op gasprijs, die stroom zal wel, ook teruglevertarief boeit me momenteel niet zo veel.

Maar ik ga wel meelezen in dit topic, dus nou

grgr

edit:
Oh ja... dat wou ik nog zeggen, ook veels te koud hier dit jaar, dus ik calculeer net als jij mijn geschatte verbruik hoger in voor komend jaar, in mijn geval 1400 Nm3 (ja ik woon in een tochtige hut)

dan ga ik rekenen, 1400 Nm3 voor 1,40 max, is eenkleine 2000 euro per jaar, komt op 170 euro per maand

Als ik me 10% vergis is dat nog te dragen denk ik dan... ik hoop dus aankomende winter minder stressvol in te gaan, en dat ik dan straks misschien een tientje per maand teveel betaal, het zal wel...

dus nou

dit was nu echt wel het verhaal

[ Voor 29% gewijzigd door DeDooieVent op 03-07-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:57
Je beseft dat je gas en stroom bij verschillende maatschappijen kan afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stroom: maakt weinig uit met (vermoedelijk) 200kWh verschil.
Gas: pak de laagste die je kunt vinden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
D-dark schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:37:
Je beseft dat je gas en stroom bij verschillende maatschappijen kan afsluiten?
Dat weet ik, maar vind het in het algemeen toch prettiger om 1 overzicht te hebbem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Adeadly schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Dat weet ik, maar vind het in het algemeen toch prettiger om 1 overzicht te hebbem
Ja, nou ja, wat ik zeg, stel je gaat uit van 800 Nm3, en je neemt aan dat je je 40 ct vergist (contract van 1,30 en straks gaat ie naar 0,9, he stel)

dan heb je het over een strop van 0,4*800/12 ~25 euro per maand... is je dat de rust waard dat je weet waar je aan toe bent? Dan zou ik niet al te veel piekeren en gewoon een zo goed mogelijke deal sluiten, nu, en je verlies nemen mocht je het mis hebben.

Maar goed ik kan niet in jouw portemonnee kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 23:38
Het kan zijn, dat Eneco in de berekening rekening houdt met het verschil in opbrengst van jouw panelen, direct verbruik en invoeding.

Zonnepanelen hebben een totaal opbrengst.. Die wordt meestal rond de 85% van je totaal vermogen geschat
Rekenvoorbeeld 7 x 400Wp panelen zou dan 2800 x 0,85 = een schatting van 2380 kwh zijn.

Als je bijvoorbeeld je koelkast aan hebt staan, verbruikt die energie. De energie die je in je huis gebruikt wordt direct verbruikt vanuit de opwekking van die panelen. De teller/meter ziet dat verbruik niet en dus ook dat deel van de opbrengst niet.

De invoeding op je meter.. Wat je dus terug ziet op de teller als teruglevering.. Is het totaal aan opwekking - jouw directe verbruik.

Wek jij op een dag 15 Kwh op en verbruik je er direct 2 Kwh van, dan zal je invoeding op de meter 13 Kwh zijn

Ik gebruik hier het woord invoeding, omdat teruglevering een verdere uitleg kan vragen.

Door saldering wordt je invoeding verrekend met je afname. Wat jij verbruikt bovenop dat directe verbruik neem je af van de provider/leverancier.

Wat overblijft aan invoeding op de jaarrekening (Stel, je wekt 2400kwh op, je verbruikt 2300 (waarvan 500 direct en 1800 afname van de leverancier)

De leverancier ziet dan 1900 invoeding ( 2400 - 500)
De leverancier ziet dan 1800 verbruik (afname van de leverancier)
De leverancier rekent dan als teruglevering voor de terugleververgoeding 100 Kwh (1900 - 1800)

Dit voorbeeld geldt bij 100% saldering.
Indien de afbouw van de saldering doorgaat, zal het getal van teruglevering voor de terugleververgoeding wijzigen, omdat je dan een minder groot deel van je verbruik mag salderen.

Om terug te komen op de melding van 1,7 Kwh van Eneco..

Zij lijken hier rekening te houden met een direct verbruik van ongeveer 30% van de geschatte opwekking van jouw panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DaWizza schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:38:
Stroom: maakt weinig uit met (vermoedelijk) 200kWh verschil.
Dat ligt maar net aan de salderingsperiode die een leverancier hanteerd. Vaak doen ze dat per tariefperiode.

Dan krijg je zomers een paar centen voor je overschot, en mag je 's winters dik betalen omdat je dan geen opwek hebt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
Adeadly schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Dan zal je nooit de goedkoopste optie hebben. Dus je vindt 2 mailtjes per maand echt zoveel lastiger dan 1? Ik heb al jaren Vattenfall voor stadswarmte en een andere aanbieder voor stroom. Ik heb nog NOOIT de behoefte gehad om dit samen te zien. Want behalve dat het beiden dingen zijn die je thuis gebruikt, heeft het weinig mrt elkaar te maken.

Of baal je ook dat water niet bij dezelfde overzichten staat als je gas en stroom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Question Mark schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Dat ligt maar net aan de salderingsperiode die een leverancier hanteerd. Vaak doen ze dat per tariefperiode.

Dan krijg je zomers een paar centen voor je overschot, en mag je 's winters dik betalen omdat je dan geen opwek hebt.
Nee toch? Dat geldt niet zoalng salderen geldt, Budget Energie probeerde dat maar moest dit na een rechtzaak van ik meen notabene een tweaker terugtrekken en corrigeren.

Afgelopen jaar zat ik bij Budget Energie en bij mij is ondanks een maandelijks wisselend tarief verrekend over de periode van 1 jaar, van afrekening tot afrekening.

Wat jij zegt zal ongetwijfeld de toekomst zijn, maar voor komend jaar gelden gewoon de salderingsregels, opbrengst-verbruik

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 23:38
Gas tevens staat nu 500m3 gemiddeld, maar hebben echt letterlijk in 15-16 graden gezeten afgelopen winter in angst voor de energierekening :S. Dus gok wel op 650-700m3 gemiddeld voor toekomst.

https://www.vastelastenbo...1-januari-2019/#no-cookie
en
https://www.maxvandaag.nl...tten-dit-is-wat-het-kost/

Dit zijn rekenvoorbeelden uit 2019 met de incl gasprijs van destijds 77 eurocent..

Een graad hoger stoken gaat dus al gauw richting 75 tot 100m3 per jaar.

Mogelijk verkijk je je hierop? Vraag het anders eens na bij de buren of vorige bewoners, hoe zij uitkomen met hun gasverbruik?

Het is off topic :
Let op, dat je de temperatuur niet te laag zet ivm vocht
Misschien ook je huis nakijken voor energieslurpers?
Er zijn elektrische dekens in de handel, die 100 tot 150watt verbruik hebben en je goed warm kunnen houden tijdens een avondje voor de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DeDooieVent schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:16:
[...]

Nee toch? Dat geldt niet zoalng salderen geldt, Budget Energie probeerde dat maar moest dit na een rechtzaak van ik meen notabene een tweaker terugtrekken en corrigeren.

Afgelopen jaar zat ik bij Budget Energie en bij mij is ondanks een maandelijks wisselend tarief verrekend over de periode van 1 jaar, van afrekening tot afrekening.

Wat jij zegt zal ongetwijfeld de toekomst zijn, maar voor komend jaar gelden gewoon de salderingsregels, opbrengst-verbruik

Toch?
Mark heeft een punt, vooral day-ahead aanbieders werken apart met saldering (per uur ipv per jaar)
De rest zou zich ook aan het jaar of contracttijd moeten houden, ik weet niet hoe dat er nu voorstaat.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
lotje1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:19:

https://www.vastelastenbo...1-januari-2019/#no-cookie
en
https://www.maxvandaag.nl...tten-dit-is-wat-het-kost/

Dit zijn rekenvoorbeelden uit 2019 met de incl gasprijs van destijds 77 eurocent..

Een graad hoger stoken gaat dus al gauw richting 75 tot 100m3 per jaar.

Mogelijk verkijk je je hierop? Vraag het anders eens na bij de buren of vorige bewoners, hoe zij uitkomen met hun gasverbruik?

Het is off topic :
Let op, dat je de temperatuur niet te laag zet ivm vocht
Misschien ook je huis nakijken voor energieslurpers?
Er zijn elektrische dekens in de handel, die 100 tot 150watt verbruik hebben en je goed warm kunnen houden tijdens een avondje voor de buis.
Als er niemand thuis is sta ik op 60-70 watt. Kan denk ik bijna niet lager door de koelkast in huis met vriesvak en een koelkast+diepvries in de schuur. Vermoedelijk gaat de koelkast wel uit in de winter.

Qua temperatuur heb ik er ook voor gekozen om deze niet lager te zetten dan 16 graden i.v.m. het vocht, gelukkig geen last van gehad afgelopen winter.

Volgens Vattenfall zit ik sinds september 2022 op 320m3 gas. Vorige bewoners zaten op ong. 900 m3, klein verschil du haha. Huis is verder prima geisoleerd en met de panelen erbij vind ik het wel prima om wat meer te stoken.

Voor de gein even gekeken naar aparte contracten, greenchoice is de enige die een vast contract aanbied met gas( van wat ik kan vinden). Als ik het los zou afnemen ben ik duurder uit dan een 1 jarig contract bij eneco voor stroom en gas. Ik ga vermoedelijk dus gewoon overstappen naar Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:57
Je kan hier nog kijken wat er op dit moment in de markt zit
Energieleveranciers aanbiedingentopic

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Als je alles bij één energieleverancier wil hebben, dan zou ik kiezen voor degene met de laagste gasprijs. Stroom is nog te onzeker, maar waarschijnlijk saldeer je alles.
Om met stroom iets meer zekerheid te hebben, moet je ook kijken naar correct salderen, maar anders geeft een jaarcontract (of meerjaars*) en desnoods enkeltarief je daar ook zekerheid in.

*Meerjaars zou ik niet doen, juist omdat je met stroom misschien later wat anders wilt.

Mocht je nu toch willen gaan voor 2 energieleverancier, dan de goedkoopste op gas, wellicht wel meerjaars (al zou ik dat persoonlijk net zo goed niet doen). Stroom eentje die netjes saldeert, en voor de zekerheid een goedkope.

Overigens, je zegt "met de panelen erbij vind ik het wel prima om wat meer te stoken". Bedenk even dat je stookt op gas, maar stroom opwekt met zonnepanelen. En als je meer gaat opwekken dan je verbruikt, krijg je wellicht maar 7ct terug per kWh (ligt een beetje aan welke leverancier). Dat weegt natuurlijk niet op tegen €1,3 per m3 gas die je betaalt.
Je kunt dus eerder wat meer lampen aanlaten dan wat meer stoken...

Ook kun je de temperatuur gerust lager dan 16gr zetten. 10gr kan ook prima. Maar daar wil je alleen niet in zitten. Maar de juiste temperatuur is een hele discussie op zich.

Dus in het kort: Gas bij de goedkoopste en je stroom ook, als je 1 leverancier wilt. Anders stroom ook naar de goedkoopste.
En volgend jaar kijken wat je werkelijk verbruikt en opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 11:36
Hoewel je per saldo niet (veel) zal terugleveren heeft Greenchoice voor 1 jaar als ik op gaslicht.com kijk zowel laagste tarief gas als hoogste tlv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Kluifjes schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:44:
Hoewel je per saldo niet (veel) zal terugleveren heeft Greenchoice voor 1 jaar als ik op gaslicht.com kijk zowel laagste tarief gas als hoogste tlv.
Maar die schijnen niet altijd netjes te salderen. Dus zou ik voor de zekerheid voor enkeltarief gaan.
Pagina: 1