Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Beste mede tweakers

Al een tijdje ben ik erover aan het denken om zonnepanelen aan te schaffen, maar zit nog met paar onduidelijkheden:

Hoe oud mag je dak zijn? Volgens onze dakdekker was ons dak in goede staat, weet niet of de bitumen ooit vervangen is, liggen wel nog stenen over de bitumen.

Stel er breekt brand uit door de zonnepanelen, ben je hiervoor verzekerd? Of heb je hier een aparte verzekering voor nodig?

De toekomst van salderen is ook een dingetje omdat je in 2031 geen vergoeding meer krijgt, enige optie batterij laten plaatsen?

Het betreft huis met plat dak, belegt met bitumen en stenen.

Het stroomverbruik zit rond de 3750 kwh.

Alvast bedankt

[ Voor 198% gewijzigd door teacher op 03-07-2023 11:04 ]

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:57
Heb je hier ook al gekeken?

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Daarnaast zijn de meeste vragen die je stelt te beantwoorden door te zoeken op internet en te zoeken in topics.

Leeftijd dak hangt af van de staat en de partij die het wil plaatsen.

Verzekering hangt af van je verzekering. Dit staat in de voorwaarden. ( vaak is het meeverzekerd )

Salderen is nog een glazenbol, maar een accu is 1 van de opties.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Pinsa er is iets niet helemaal goed gegaan, ik heb je post hersteld. :)

Wise enough to play the fool

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Een bitumen dak met kiezels er op kan 40 jaar mee doorgaans.

Zonnepanelen zijn mee vaak mee verzekerd, al is het wel handig dit na te vragen bij je verzekeraar. overigens gebeurt 80% van alle branden met zonnepanelen die geplaatst zijn in combinatie met een indak systeem. Dit betreft een systeem waarbij de dakbedekking vervangen is door zonnepanelen.

Let even op wat er allemaal wel niet wordt gezegd over de salderingsregeling, het afbouwen hiervan staat nergens vast. Het plan wat is ingediend door de minister is wel door de 2e kamer gekomen maar nog lang niet door de eerste kamer. De eerste kamer heeft erg veel vragen gesteld over de afbouw regeling en de genoemde data van 1 januari 2025 en volledig afgebouwd eind 2031 zijn allemaal fictieve data. Er is nog NIETS beklonken, dus doe geen aannames over deze regeling

Na afbouw van de salderingsregeling krijg je altijd nog 80% van de kale stroomprijs vergoed, dat blijft dus. Daarnaast kun je een accu aanschaffen, t.z.t. zullen er tientallen leveranciers zijn en zal de prijs ook flink dalen. Je kan ook energie omzetten in warm water met bijvoorbeeld een elektrische boiler, of een WP boiler als je dat wenst, scheelt kosten voor je gasketel

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RobertV70 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:55:
...
Na afbouw van de salderingsregeling krijg je altijd nog 80% van de kale stroomprijs vergoed, dat blijft dus. Daarnaast kun je een accu aanschaffen, t.z.t. zullen er tientallen leveranciers zijn en zal de prijs ook flink dalen. Je kan ook energie omzetten in warm water met bijvoorbeeld een elektrische boiler, of een WP boiler als je dat wenst, scheelt kosten voor je gasketel
Volgens mij is zelfs die 80% niet beklonken, maar door Jetten genoemd als 'redelijk'.

• Pinsa
  • Nu online
Dankjewel voor de opheldering.

Ik heb verschillende offertes uitstaan.

Ze zitten allemaal rond de 7k voor 12 panelen met solar edge omvormer, installatie etc.

Maar de meeste kunnen pas leveren over een half jaar of later, behalve zonneplan die kan al leveren binnen 2 maanden.

Het verschil met zonneplan is dat ze 400 wp Dmegc panelen aanbieden. Ook hebben zij een omvormer zelf ontwikkeld, die in de toekomst al klaar is om op een batterij aangesloten te worden. De overige aanbieders bieden 410wp panelen aan. Ga ik hier echt wat van merken? Het verschil zou dan over 12 panelen 250watt zijn, Hoe zijn jullie ervaringen met het merk Dmegc?

Grtz

[ Voor 16% gewijzigd door Pinsa op 07-07-2023 07:37 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Die 10 wattpiek ga je niet echt merken. Belangrijker is het legplan:
Ben je overdag veel thuis / ga je veel stroom verbruiken overdag -> leg dan alle panelen op zuid gericht.
Ben je overdag weg / ga je dus niet veel stroom overdag gebruiken -> maak dakjes van je zonnepanelen, op oost/west.

Het merk ken ik niet, hoeveel jaar garantie krijg je erbij? (En is dit installatiegarantie of enkel op panelen?)

• Pinsa
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:39:
Die 10 wattpiek ga je niet echt merken. Belangrijker is het legplan:
Ben je overdag veel thuis / ga je veel stroom verbruiken overdag -> leg dan alle panelen op zuid gericht.
Ben je overdag weg / ga je dus niet veel stroom overdag gebruiken -> maak dakjes van je zonnepanelen, op oost/west.

Het merk ken ik niet, hoeveel jaar garantie krijg je erbij? (En is dit installatiegarantie of enkel op panelen?)
10 jaar garantie, en ook 10 jaar service all in dus zonder voorrijkosten.

Overigens maken de meeste partijen gebruik van 1 omvormer, de andere partij gebruikt micro omvormers zitten hier nog nadelen aan? Prijs zit overigens niet veel verschil in

Hier de legplannen, 2 opties dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBm21cri325wRMFWXqMFMjuKP68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AS2np20yePOhMZm85XuuHrc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QahHw57T01Wa2abgyN3E6D-Mww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IrNR27GEivEa3iKZAkKbtI89.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Pinsa op 07-07-2023 08:11 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Doordat de eerste foto geen schaduw oid heeft is het moeilijk te zien hoe ze gaan leggen. Maar het lijkt erop dat geen van allen dakjes toepast omdat je huis net "verkeerd" staat. (Dakje zou op noordoost komen).

Hoeveel schaduw heb je op je dak?

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-11 20:04
Het verschil met zonneplan is dat ze 400 wp Dmegc panelen aanbieden. Ook hebben zij een omvormer zelf ontwikkeld, die in de toekomst al klaar is om op een batterij aangesloten te worden.
Dit is een gerebrande SAJ-omvormer, niet zelf ontwikkeld dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RetroTycoon op 07-07-2023 08:32 ]

• Pinsa
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:23:
Doordat de eerste foto geen schaduw oid heeft is het moeilijk te zien hoe ze gaan leggen. Maar het lijkt erop dat geen van allen dakjes toepast omdat je huis net "verkeerd" staat. (Dakje zou op noordoost komen).

Hoeveel schaduw heb je op je dak?
Het is een plat dak, geen idee hoeveel schaduw erop ligt, denk minimaal omdat het plat is? Welke richting met dakje is het beste dan voor de meeste opbrengst?

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-11 06:05
Pinsa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Het is een plat dak, geen idee hoeveel schaduw erop ligt, denk minimaal omdat het plat is? Welke richting met dakje is het beste dan voor de meeste opbrengst?
Oost west dan draait de zon de hele dag over de panelen.
Echter zouden ze dan raar op je dak komen te liggen waardoor er weer minder op kan gezien de noord west orrientatie.

Daarnaast vind ik 7k voor 12 panelen wel erg gortig, waarom werken ze met Micro omvormers en Solaredge wanneer er geen schaduw is.

[ Voor 12% gewijzigd door sjtienuh op 07-07-2023 09:07 ]

• Pinsa
  • Nu online
sjtienuh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Oost west dan draait de zon de hele dag over de panelen.
Echter zouden ze dan raar op je dak komen te liggen waardoor er weer minder op kan gezien de noord west orrientatie.

Daarnaast vind ik 7k voor 12 panelen wel erg gortig, waarom werken ze met Micro omvormers en Solaredge wanneer er geen schaduw is.
Zit genoeg winstmarge op, ben ook nog bezig over de prijs, kan nog wel wat vanaf.

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11 14:55
Goede kijken naar de prijs per Wp. Met microomvormers zou je op 1.4 uit moeten kunnen komen, met een gewone omvormer lager. De omvormer van ZP is een Huawei omvormer die gerebrand is.

Mbt het dak, dat is een lastige. Ik heb hetzelfde. Net zonnepanelen besteld. Mijn bitumendak (met steentjes) is 40 jaar oud maar is nog goed. Zit te twijfelen of ik dit zal vervangen voor die tijd. Achteraf kan ook maar is wel lastiger

• Pinsa
  • Nu online
LostboyArno schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:24:
Goede kijken naar de prijs per Wp. Met microomvormers zou je op 1.4 uit moeten kunnen komen, met een gewone omvormer lager. De omvormer van ZP is een Huawei omvormer die gerebrand is.

Mbt het dak, dat is een lastige. Ik heb hetzelfde. Net zonnepanelen besteld. Mijn bitumendak (met steentjes) is 40 jaar oud maar is nog goed. Zit te twijfelen of ik dit zal vervangen voor die tijd. Achteraf kan ook maar is wel lastiger
In jou geval zou ik voor de zekerheid wel het dak vervangen, kost wel weer wat centen. Maar aan de andere kant hoeveel zal het dak lijden als er panelen opstaan?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:15
Als het dak vervangen moet worden in de toekomst dan haal je toch gewoon die panelen tijdelijk even weg.
Die bak grind eraf halen is heel wat meer werk dan even die panelen eraf halen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• LostboyArno
Pinsa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:36:
[...]

In jou geval zou ik voor de zekerheid wel het dak vervangen, kost wel weer wat centen. Maar aan de andere kant hoeveel zal het dak lijden als er panelen opstaan?
Precies dezelfde afweging heb ik ook. Moeilijke keuze. De meest veilige is vervangen, maar ook duurste

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27

-tom-562

Oliesjeik

Laat een dakdekker naar je dak kijken, vaak is dat gratis (en ja, er zullen er natuurlijk best zijn die meteen zeggen 'vervangen', maar er naar laten kijken kan nooit kwaad). Meestal als de boel erg 'droog' en hard is, dan is het wel aan vervanging toe.
Ik heb bij mij preventief een nieuwe bitumenlaag op laten leggen/branden. Het oude was nu net 20 jaar oud en afgezien van een kleine (opgeloste) lekkage bij een hemelwaterafvoer nog lekvrij. Als die zonnepanelen er eenmaal op liggen ga je ze er echt niet 'zomaar' even afhalen. Zo heel veel geld was ik uiteindelijk niet kwijt (ik had een dakdekker die nog tijd over had op zaterdag, en graag cash wilde ;)).

Overigens, ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar op een plat dak is het redelijk simpel zelf leggen. Met een paar man is dat goed zelf te doen. Elektrisch kan je dan evt. uit laten besteden. Dat scheelt je een hoop centjes

Vaak bu'j te bang!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:40
Ik heb nog nooit een dakdekker horen zeggen dat een dak nog wel goed is. Zegt dat iets over de daken die ik zie of over de dakdekkers?

Zelf heb ik ook een oud dak en heb de aanschaf van de panelen 2 jaar naar achter geschoven omdat ik ook aan het twijfelen was over eventuele dakrenovatie. De panelen liggen er nu wel op. Uiteindelijk heb ik de slechte plekken afgelopen maand laten repareren en de panelen die daar lagen tijdelijk verwijderd. Als je een complete renovatie gaat doen kan je wellicht alles tijdelijk op het dak van de buren leggen. Bedenk het laten verplaatsen óf te vroegtijdig vervangen van je dak allebei onnodig geld kost. En ik denk dat verplaatsen mbv een panelenboer goedkoper is. Vraag eventueel aan een panelenboer hoeveel hij/zij hiervoor zou vragen in arbeidsloon.

De oriëntatie van je dak is imho ideaal voor een duale opstelling: noordwest-zuidoost. Door de lage helling en diffuus licht is noord-west echt niet zo inefficiënt als soms wordt gedacht PLUS je kan waarschijnlijk extra panelen kwijt. Bereken het hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Die rijen panelen in je huidige legplan liggen wel dicht op elkaar trouwens. Ik dacht dat er een halve meter afstand gehouden moest worden?
Ongeacht die salderingsdiscussie zullen veel mensen aanraden het dak vol te leggen. Juist vanwege de onduidelijkheid in brede zin (EV, warmtepomp)

Keuze tussen panelen leggen over 2 maanden of een half jaar? De afweging is dus de opbrengstverlies van oktober-januari? Dat is het overwegen NIET waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 07-07-2023 11:32 ]

• Pinsa
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:07:
Laat een dakdekker naar je dak kijken, vaak is dat gratis (en ja, er zullen er natuurlijk best zijn die meteen zeggen 'vervangen', maar er naar laten kijken kan nooit kwaad). Meestal als de boel erg 'droog' en hard is, dan is het wel aan vervanging toe.
Ik heb bij mij preventief een nieuwe bitumenlaag op laten leggen/branden. Het oude was nu net 20 jaar oud en afgezien van een kleine (opgeloste) lekkage bij een hemelwaterafvoer nog lekvrij. Als die zonnepanelen er eenmaal op liggen ga je ze er echt niet 'zomaar' even afhalen. Zo heel veel geld was ik uiteindelijk niet kwijt (ik had een dakdekker die nog tijd over had op zaterdag, en graag cash wilde ;)).

Overigens, ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar op een plat dak is het redelijk simpel zelf leggen. Met een paar man is dat goed zelf te doen. Elektrisch kan je dan evt. uit laten besteden. Dat scheelt je een hoop centjes
Dakdekker is laatst al langs geweest, dak is nog in goede staat vertelde hij. Als hij geld had willen verdienen had hij wel gezegd nee dat moet vervangen :)

• Pinsa
  • Nu online
Kanoet schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:26:
Ik heb nog nooit een dakdekker horen zeggen dat een dak nog wel goed is. Zegt dat iets over de daken die ik zie of over de dakdekkers?

Zelf heb ik ook een oud dak en heb de aanschaf van de panelen 2 jaar naar achter geschoven omdat ik ook aan het twijfelen was over eventuele dakrenovatie. De panelen liggen er nu wel op. Uiteindelijk heb ik de slechte plekken afgelopen maand laten repareren en de panelen die daar lagen tijdelijk verwijderd. Als je een complete renovatie gaat doen kan je wellicht alles tijdelijk op het dak van de buren leggen. Bedenk het laten verplaatsen óf te vroegtijdig vervangen van je dak allebei onnodig geld kost. En ik denk dat verplaatsen mbv een panelenboer goedkoper is. Vraag eventueel aan een panelenboer hoeveel hij/zij hiervoor zou vragen in arbeidsloon.

De oriëntatie van je dak is imho ideaal voor een duale opstelling: noordwest-zuidoost. Door de lage helling en diffuus licht is noord-west echt niet zo inefficiënt als soms wordt gedacht PLUS je kan waarschijnlijk extra panelen kwijt. Bereken het hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Die rijen panelen in je huidige legplan liggen wel dicht op elkaar trouwens. Ik dacht dat er een halve meter afstand gehouden moest worden?
Ongeacht die salderingsdiscussie zullen veel mensen aanraden het dak vol te leggen. Juist vanwege de onduidelijkheid in brede zin (EV, warmtepomp)

Keuze tussen panelen leggen over 2 maanden of een half jaar? De afweging is dus de opbrengstverlies van oktober-januari? Dat is het overwegen NIET waard.
Dankjewel voor je antwoord, volgens mij zit er wel een halve meter tussen? Lijkt kleiner op de foto. Ik ga idd nog eens informeren naar de beste opstelling, al zal het niet heel veel uitmaken op een plat dak?

• Pinsa
  • Nu online
Wat vinden jullie van deze offerte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaouUVMpO-CJiXFsw-USI_KRlW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ul45C6tMrkLKxnkpwD7VeW0.jpg?f=fotoalbum_large

• LostboyArno
Pinsa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:32:

[Afbeelding]
Pinsa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:32:

[Afbeelding]
niet heel slecht, maar ook niet echt goed.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Plat dak is erg duur legsysteem op moment, dus voor solaredge is het redelijk.

Zonneplan maakt de omvormers overigens niet zelf. Het is meestal Huawei soms Saj.

Wel met (deels) eigen firmware en monitoring platform.

@99ruud99 daadwerkelijke oriëntatie van een “o-w” dakjes systeem maakt echt heel erg weinig uit op zowel dag als jaar opbrengst profiel. Probeer maar via Thomas Berger pvcalc

Ik vermoed dat er in dakjes tot 16 op kunnen, maar het is wel zaak een goede simulatie te doen met de op het oog hoge dakranden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pinsa
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 05:45:
Plat dak is erg duur legsysteem op moment, dus voor solaredge is het redelijk.

Zonneplan maakt de omvormers overigens niet zelf. Het is meestal Huawei soms Saj.

Wel met (deels) eigen firmware en monitoring platform.

@99ruud99 daadwerkelijke oriëntatie van een “o-w” dakjes systeem maakt echt heel erg weinig uit op zowel dag als jaar opbrengst profiel. Probeer maar via Thomas Berger pvcalc

Ik vermoed dat er in dakjes tot 16 op kunnen, maar het is wel zaak een goede simulatie te doen met de op het oog hoge dakranden
Aan de voorzijde zit idd een hoge dakrand, daarom lijkt legplan 1 mij het beste. De verkoper vertelde ook dat ik smorgens ook profijt heb met de opkomende zon.

De goedkoopste aanbieder vraagt 6,5k maar dan moet ik wachten tot volgend jaar maart. Maandag komt nog een partij langs kijken wat zij kunnen bieden en met welk legplan zij komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pinsa op 08-07-2023 07:53 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Fractie betere spreiding ja. Maar ik zou toch de optie 16 door de simulator trekken
code:
1
2
3
WO__WO
WOWOWO
WOWOWO

Of misschien zelfs OWOWOW vanwege de dakrand.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-07-2023 08:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pinsa
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:55:
Fractie betere spreiding ja. Maar ik zou toch de optie 16 door de simulator trekken
code:
1
2
3
WO__WO
WOWOWO
WOWOWO

Of misschien zelfs OWOWOW vanwege de dakrand.
Edit snap het al

[ Voor 4% gewijzigd door Pinsa op 08-07-2023 08:29 ]

• Pinsa
  • Nu online
Zitten er nog voor of nadelen aan de solar edge omvormer vs een enphase micro omvormers ?

• RobertV70
Pinsa schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:00:
Dankjewel voor de opheldering.

Ik heb verschillende offertes uitstaan.

Ze zitten allemaal rond de 7k voor 12 panelen met solar edge omvormer, installatie etc.

Maar de meeste kunnen pas leveren over een half jaar of later, behalve zonneplan die kan al leveren binnen 2 maanden.

Het verschil met zonneplan is dat ze 400 wp Dmegc panelen aanbieden. Ook hebben zij een omvormer zelf ontwikkeld, die in de toekomst al klaar is om op een batterij aangesloten te worden. De overige aanbieders bieden 410wp panelen aan. Ga ik hier echt wat van merken? Het verschil zou dan over 12 panelen 250watt zijn, Hoe zijn jullie ervaringen met het merk Dmegc?

Grtz
Zonneplan kan doorgaans ook niet binnen twee maanden leveren. Ze zeggen van wel maar dan opeens verschuift de datum, rara.

Het verschil tussen 12 stuks 410 en 400 Wp panelen is 120 Watt, geen 250, je kan rekenen hoop ik..12 x 10?

De omvormer van zonneplan is niet zelf ontwikkeld, deze is van Huawei.

Dmegc is één van de tientallen Chinese merken op de markt, niet goed, niet slecht, maar ook niet bijzonder wat garanties betreft. Wil je iets wel erbij afsteekt maar wel een goede prijs heeft, ga dan eens kijken bij REC. Met name de Twinpeak 5 panelen zijn zeer schappelijk in prijs maar wel met 25 jaar fabrieksgarantie en 25 jaar garantie op arbeid bij het vervangen van een paneel door fabricagefouten.

Vooral dat laatste wordt door Chinese fabrikanten niet geboden, maar zegt wel iets over het feit dat REC zelfs na bijvoorbeeld 20 jaar de handen nog in het vuur wil steken voor hun panelen en hun kwaliteit.

• RobertV70
Pinsa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:42:
Zitten er nog voor of nadelen aan de solar edge omvormer vs een enphase micro omvormers ?
Ja die verschillen zijn er zeker.
Micro -omvormers zijn een stuk duurder in aanschaf en houden bij 290W (IQ8+) of 325W (IQ8M) op met leveren van stroom. Dus een 400 Wp paneel op zuid onder 35 graden helling levert dan max 325 Watt. Hij laat dus 75 Watt liggen, zonde als je het mij vraagt.

Een optimizer neemt wel het volledige vermogen op van het paneel. Nadeel, er komt een omvormer aan de muur.

• Pinsa
  • Nu online
RobertV70 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Micro -omvormers zijn een stuk duurder in aanschaf en houden bij 290W (IQ8+) of 325W (IQ8M) op met leveren van stroom. Dus een 400 Wp paneel op zuid onder 35 graden helling levert dan max 325 Watt. Hij laat dus 75 Watt liggen, zonde als je het mij vraagt.

Een optimizer neemt wel het volledige vermogen op van het paneel. Nadeel, er komt een omvormer aan de muur.
Heb uiteindelijk een deal bereikt met een andere firma 12 jinko panelen 420wp met de IQ8 mircro omvormers, omdat ik weinig plek heb in huis om een omvormer te hangen en het niet koel is, Daarom voor de micro omvormers gegaan. Ik wist niet dat de microomvormers minder stroom opleveren, op internet lees ik 330watt voor de IQ8. Dus mijn max opbrengst zit op 3960kw in het optimale geval?

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:43
Je hebt wel gekeken naar de kwaliteit van de dakbedekking maar heb je al/ook nog nagedacht over dakisolatie?

Kan ook handig zijn om dat gelijk/vooraf op te pakken....

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Pinsa
  • Nu online
Mijn dak is nog gecontroleerd door een dakdekker dus dat zit wel in orde

• Pinsa
  • Nu online
RobertV70 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Na jou verhaal toch besloten om voor de IQ8 Hc te gaan deze heeft een output van 385k zo verlies ik stukken minder.

Gaat deze setup oo 1 fase? En heb ik hier een 25A zekering voor nodig?

[ Voor 37% gewijzigd door Pinsa op 03-08-2023 19:18 ]

Pagina: 1