Dikwandige cv leidingen aansluiten op nieuwe leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Montagnard
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-07-2024
Dag Tweakers,

Mijn huis komt uit 1969 en heeft een zogenaamd een-pijpssysteem. Dit betekent dat de radiatoren serie geschakeld zijn. Met ander woorden: alles gaat aan of alles gaat uit en er valt niks met thermosstaatknoppen te regelen.

Nu staat al langer op mijn lijstje om het systeem integraal te vervangen. Echter ontbeert mij de tijd en is een installateur ook prijzig. Nu heb ik bedacht dat ik in ieder geval de grote radiator op zolder eruit kan halen. Deze geeft veel warmte af en het is op zolder vaak erg warm. Wij zitten eigenlijk nooit op zolder dus kan hij eruit en kan ik er voor kiezen voor nu even niks daar op te hangen. Als dit project dan geslaagd is kan ik volgende zomer eens aan de radiatoren beginnen :).

Ik weet alleen vrijwel zeker dat mijn cv systeem dusdanig oud is dat alles dikwandig is. Ik heb met een schuifmaat alles opgemeten en ben naar de warmteservice geweest om advies maar de verkoper gaf me een beetje een lastig antwoord. Eigenlijk kwam het erop neer dat hij het nogal als een risico zag om dingen los te draaien en hij niet zo kon vertellen welke fittingen ik precies nodig had. Waar ik vooral bang voor ben is dat ik een systeem heb dat niet meer te repareren is zodra ik de boel ontkoppel. In dat geval moet ik alle radiatoren en leidingen in het huis vervangen.

Ik zal hieronder even de situatie schetsen. Ik heb een plattegrond gemaakt en wat echte foto's. Op de plattegrond heb ik 3 kleuren aangegeven. Rood zijn 2 oude pijpen van 33,8mm dik, oranje zijn pijpen van 26,9mm dik (hier zitten ook de radiatoren tussen) en blauw pijpen van 21,35 mm (deze maten zullen niet precies kloppen maar dit is wat ik voor elkaar kreeg met schuifmaat. Zodra ik het loshaal kan ik een sample meenemen naar de warmteservice). Mijn plan is om de oranje en rode pijpen te verwijderen. Ipv de rode moet dan een nieuwe dikke cv leiding komen (gangbare maat). Deze moet vervolgens een t-splitsing krijgen naar 2 flexibele leidingen. Deze flexibele leidingen gaan dan naar de blauwe leidingen toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVBmGXX0fYlnJDWL_EN2YRwqJSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkQ9QJ9Ddom5v5A1AMIvH5jA.jpg?f=fotoalbum_large

De leidingen vanuit de cv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRvsa8lF8QbH93JF6f17ufzLwSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umXHWFQaorSlOq50MnpRhtsC.jpg?f=fotoalbum_large

Foto vanuit een andere hoek met de maten erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSowldoKy3BtJHMGsLyOZptp6Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrMbuyCkQ3qan2PzSMoE8q7H.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan is dus om die dikke leidingen te ontkoppelen en van daaruit met nieuwe leidingen te gaan werken. Nog een foto van de t-splitsing(hier ontmoeten blauw, oranje en rood elkaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZosN5o7ehnRVLRTj-wxFqsuzoGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdocnsZ4b6SvH6auTfgwbC5d.jpg?f=fotoalbum_large

En de leidingen waar ik weer op hoop aan te sluiten. Als dit dus niet lukt kan ik alles uit het hele huis gaan vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnsSMtFdRSMOokkzANvQFRCg3AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmSk1zjRfbD56tiiMvLI7kHf.jpg?f=fotoalbum_large

De hoofdvraag is eigenlijk of het mij gaat lukken om de flexibile leidingen, waarschijnlijk met een overgang naar iets anders aan te sluiten op die oude dikwandige buizen (dus blauw 21,35mm).

En last but not least nog een foto van de lelijke radiator die ik hoop te verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bCrctNcpkzTaY04v925BtcNQHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FCagCoR9YCMOF2UpWpe3Mci.jpg?f=fotoalbum_large

De radiator gaat eruit en de flexibele leiding wil ik onder de vloer laten lopen zodat ik de muur mooi kan stuken.

Zien jullie dit als iets dat redelijk te doen is? Alvast heel erg bedankt voor jullie advies! Ik ben een beetje ten einde raad met dit probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die 26 is 3/4'' en de 21 is 1/2''.
Waar die knelkoppelingen op zitten is 22mm.
Je kan die stalen buizen op verschillende manieren verbinden, draad snijden, knellen of persen.
Knellen is het meest af te raden, die willen nog wel eens gaan lekken.
Blijft over persen of draad snijden, of als je ergens een verbinding hebt die loshalen en daar vandaan verder werken.

Weet je zeker dat je een 1-pijps systeem hebt? Ik zie meerdere t-stukken in die leidingen zitten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:56
Ik heb in mijn woning recent de dikwandige leidingen op zolder vervangen door meerlagenbuis (om deze onder de vloer weg te kunnen werken. De standleidingen (dikwandig, 3/4") die naar de eerste verdieping en begane grond lopen heb ik aangesloten op meerlagenbuis van Uponor (25 mm) middels deze koppeling (https://www.welbie.nl/upo...el_x_25_x_2_5_mm_unipipe/) in combinatie met een kunststof knelring (https://www.welbie.nl/?s=...orderby=date-DESC&ixwps=1). Zoals je ziet zijn die kunststof knelringen er ook voor grotere en kleinere diameters.

Hier zit het nu een aantal maanden zo aangesloten zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Kort antwoord: op dikwandig staal moet je draad snijden. Dat is flink werk, maar duurzaam lekvrij.

Lang antwoord: ik snap heel je CV systeem niet. Ik zie bijna overal 2 leidingen parallel lopen, dus lijkt op een tweepijpssysteem. Ik zie ook veel knelkoppelingen, ofwel je kunt gewoon daar vandaan werken ipv dat dikwandige staal (die zijn dus al gesneden voor wat ik zie). Verder: bij je radiator zit ook schroefdraad, anders kun je überhaupt je radiator niet vastdraaien. Radiator losmaken, en dan op dat schroefdraad de leidingen kortsluiten (mits inderdaad eenpijps) is dan het meest eenvoudige.

Nog langer antwoord: ik vind het een dusdanige knoopzooi dat ik me afvraag of je niet beter alles eruit kunt trekken en vanaf je ketel een nieuw systeem kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Montagnard
@edsandje , @webbier Dank voor jullie antwoorden!

Ik weet niet of ik de term "een-pijps" goed gebruik maar ik denk van wel. Het is inderdaad zo dat er twee pijpen langs elkaar lopen. Dit vertekent alleen een beetje het beeld omdat de aanvoer dus door de radiator loopt (oude convector) en de afvoer er dus onderlangs. Gevolg is dat alles serie geschakeld is. Er is dus geen t-splitsing per radiator. De t-splitsing die ik heb gefotografeerd is de t-splitsing die zowel de aanvoer als afvoer naar twee kanten van het huis (voor en achtergevel) brengen. Alles blijft serie geschakeld (hoewel je in theorie dus bijvoorbeeld te hele voorgevel zou kunnen afsluiten met een draaiknop, maar dit is dus niet per kamer te regelen).

Ik ben inmiddels een stap verder: heb op zolder alles losgehaald en denk erover voor nu vanuit de CV met flexibele leidingen te werken en deze uiteindelijk op de dikwandige stalen buizen aan de sluiten. Ik deel je meneing @Zwartoog dat eigenlijk gewoon alles eruit moet. Echter is dat meer een project voor volgend jaar.

Draad snijden lijkt me lastig omdat ik in hele kleine hoekjes moet werken. Ik zal dus echt met knelpkoppelingen moeten gaan werken. Hopelijk blijft dit dan lekvrij.

Dank voor jullie advies en ik houd jullie op de hoogte!

Mocht ik in de toekomst alles willen veranderen, dan zit ik te denken om alles met flexibele leidingen te doen. Echter zitten de leidingen wel in het zicht (langs de voorgevel). Wat is jullie mening daarover? Is dat echt not-done of gebeurt dat heel vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
R_Montagnard schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:26:
@edsandje , @webbier Dank voor jullie antwoorden!
...

Draad snijden lijkt me lastig omdat ik in hele kleine hoekjes moet werken. Ik zal dus echt met knelpkoppelingen moeten gaan werken. Hopelijk blijft dit dan lekvrij.
Volgens mij moet je dan de standaard messing ringen vervangen door die blauwe kunststofknelringen. Zal vast wel een jaartje blijven zitten :)
Dank voor jullie advies en ik houd jullie op de hoogte!

Mocht ik in de toekomst alles willen veranderen, dan zit ik te denken om alles met flexibele leidingen te doen. Echter zitten de leidingen wel in het zicht (langs de voorgevel). Wat is jullie mening daarover? Is dat echt not-done of gebeurt dat heel vaak?
Waarom moeten deze over je voorgevel heen? Dit zie je nooit en is ook geen gezicht. En een serieus risico als je in de winter een paar uur stroomuitval hebt (leidingen bevriezen en klappen). Kun je niet de stalen leidingen en stukken slijpen, en dan dat traject gebruiken?

2 tips voor je toekomstige renovatie: 1) zorg dat je aanvoer en retour niet tegen elkaar aanliggen (in een koof of iets), anders ben je het systeem aan het tegenwerken, en 2) lees je even goed in in de WP-topics mbt leidingwerk: het zou jammer zijn als je tzt moeite hebt met overstappen op een WP omdat je leidingwerk niet geschikt is (in het kort: relatief dikke leidingen, zeker met flex, zo min mogelijk knietjes en scherpe bochten. VVW is nog beter, maar is weer een ander type project)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Die blauwe kunststof knelringen worden ook wel ANBO ringen genoemd. Werken prima, alleen twee voorwaarden.
De stalen buis dient rondom zeer secuur schoon gemaakt en gladgeschuurd te worden voor een zuivere aansluiting, en kunststof knelringen worden snel te vast gedraaid waardoor je ze verrot draait.

Heb hier in huis op de bestaande stalen buis overgangen gemaakt met deze ANBO ringen en dat zit al 6 jaar prima. Heb de overgang één keer gemaakt om daarna met koper verder te gaan.

Draad snijden op gasbuis is voor de doe het zelver niet te doen, de draadsnijkoppen kun je nog wel huren maar een buis op de plek zelf kun je nooit van draad voorzien.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:12
Misschien een optie om ergens een perstang te huren icm overgangskoppelingen voor dikwandig staal? Dan kan je gewoon verder bouwen met cv buis of meerlagen buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33

Asteroid9

General Failure

Trilliwilli schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:52:

Draad snijden op gasbuis is voor de doe het zelver niet te doen, de draadsnijkoppen kun je nog wel huren maar een buis op de plek zelf kun je nooit van draad voorzien.
En waarom niet? Die snijsetjes zijn goedkoop te huren en behoorlijk compact, in de meeste gevallen kun je daar prima mee uit de voeten.
Een handsnijset heeft hooguit enkele centimeters vrije ruimte nodig en dat lukt echt wel.

Zo heb ik ze als doe het zelver in mijn vorige huis op meerdere plekken gesneden en met een draadbus doorverbonden naar knel....

Setje zoals dit, voor weinig te huur:
https://www.apreco.nl/dra...raadsnijset-38-12-34.html

[ Voor 8% gewijzigd door Asteroid9 op 09-07-2023 10:02 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Als je voldoende ruimte hebt, mooi. Maar dat is meestal niet het geval. Werken met die draadsnijkoppen vereist ook wel handigheid, en conische draad snijden vraagt ook veel kracht, een gemonteerde leiding komt erg onder spanning te staan.

Ik zou dat risico niet lopen, en voor de ANBO oplossing gaan die hiervoor gewoon bedoeld is en uitstekend functioneert.
Iedereen die zegt dat het niet zo is monteert ze niet goed, ik heb ze vele malen gebruikt met succes.

Maar goed, ik heb ook zelf kunststof ringen gemaakt en druktesten uitgevoerd op werk waar op bestaand leidingwerk moest worden aangesloten, leinding in beton vervangen was uitgesloten. Een stukje beroepsmatige achtergrond, en ja, ook ervaring met draadsnijden. Het kan, dat zeker.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R_Montagnard
Wilde nog even een update plaatsen om iedereen die me heeft geholpen te bedanken en ook mijn bevindingen te delen met mensen die een dergelijk project willen ondernemen. Heb alles lekvrij kunnen krijgen! Het verdient niet altijd de schoonheidsprijs maar het wordt allemaal weggewerkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhWItdYHRRjCFRGXaFr-CnY7pec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GeMkwtS8xwVwL5AAk8RFNsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37mwak-cf30Wew_0pI53Uxy3LdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3lRXE0bElAoP7zIyI74uxMc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VghVmgdUs4mpUEvJ965w-TacKhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gL5qxjeVyDemzvTzyxkcrky7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2criiWtU4AO7WVnvGlWzq2OQC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VN4ZJ1hDeSv8gBP1cPaSNTiI.jpg?f=fotoalbum_large

Met de ANBO ringen werken was eigenlijk vrij simpel. Ik raad het dus eigenlijk iedereen aan. Wat me wel enigszins tegenviel was de prijs van flexibele leidingen. Dit had ik van te voren kunnen weten maar toen in de winkel stond en het bij elkaar opgeteld werd viel het me toch wat tegen. Daartegenover staat dat het werken met een perstang gewoon erg fijn is.

Dank iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:49
Ik overweeg om geheel CV leiding systeem te vervangen met meerlagen buis.
Weet iemand waarom je meerlagenbuis niet direct op een CV ketel mag aansluiten?

Kan ik meerlagenbuis direct op mijn cv ketel aansluiten?
Nee dit raden wij af. Je dient vanuit de cv ketel eerst met een stalen cv buis en staalverzinkte koppelingen naar de verdeler te gaan. Vanaf de verdeler gebruik je meerlagenbuis.

bron

Dit betreft Bonfix meerlagenbuis 20 mm x 2.0 mm, met de eigenschappen:
max. constante temperatuur 70°C
max. piek temperatuur 95°C

Dus stel je aanvoer temperatuur van de CV blijft onder de 70 graden, dan zou het gewoon OK moeten zijn lijkt me? Of zijn er andere overwegingen die meespelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Mauritssvt Als je dat stukje netjes leest staat er nergens hoe lang dat stukje stalen leiding moet zijn, alleen dat ze die graag gebeugeld willen hebben. Er wordt ook gesproken over een verdeler, die heb je in een CV-installatie niet, alleen bij een vloerverwarming.

Bovendien staat er dat ze het afraden maar niet dat het niet mag of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Mauritssvt schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:47:
Ik overweeg om geheel CV leiding systeem te vervangen met meerlagen buis.
Weet iemand waarom je meerlagenbuis niet direct op een CV ketel mag aansluiten?

Kan ik meerlagenbuis direct op mijn cv ketel aansluiten?
Nee dit raden wij af. Je dient vanuit de cv ketel eerst met een stalen cv buis en staalverzinkte koppelingen naar de verdeler te gaan. Vanaf de verdeler gebruik je meerlagenbuis.

bron

Dit betreft Bonfix meerlagenbuis 20 mm x 2.0 mm, met de eigenschappen:
max. constante temperatuur 70°C
max. piek temperatuur 95°C

Dus stel je aanvoer temperatuur van de CV blijft onder de 70 graden, dan zou het gewoon OK moeten zijn lijkt me? Of zijn er andere overwegingen die meespelen?
Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen, het is aan te raden om in ieder geval een knelverbinding onder de ketel te hebben zodat je de ketel eventueel kan demonteren.
20 mm om een installatie te voeden is wel weinig, neem dan 25 of 26mm.
Cv ketel instellen op max 70-75 graden.
sypie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:00:
@Mauritssvt Als je dat stukje netjes leest staat er nergens hoe lang dat stukje stalen leiding moet zijn, alleen dat ze die graag gebeugeld willen hebben. Er wordt ook gesproken over een verdeler, die heb je in een CV-installatie niet, alleen bij een vloerverwarming.

Bovendien staat er dat ze het afraden maar niet dat het niet mag of niet kan.
Als je elke radiator apart op een verdeler aansluit heb je geen t-stukken in vloeren/plafonds.
Kost meer buis maar je kan dan ook makkelijker een radiator afkoppelen en leidingen afsluiten / vervangen (als er mantelbuis om zit)
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:49
edsandje schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Ik zou niet weten waarom dit niet zou kunnen, het is aan te raden om in ieder geval een knelverbinding onder de ketel te hebben zodat je de ketel eventueel kan demonteren.
20 mm om een installatie te voeden is wel weinig, neem dan 25 of 26mm.
Cv ketel instellen op max 70-75 graden.

[...]

Als je elke radiator apart op een verdeler aansluit heb je geen t-stukken in vloeren/plafonds.
Kost meer buis maar je kan dan ook makkelijker een radiator afkoppelen en leidingen afsluiten / vervangen (als er mantelbuis om zit)
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Thanks, goede tips! Ja de 20mm was maar een voorbeeld, ik dacht er aan om de buisdikte vergelijkbaar te houden met de huidige maten (weet eerlijk gezegd niet precies wat die is, maar wel groter dan 20mm).
Geldt qua buis diameter hetzelfde als bij vloerverwarming (dus liever wat groter, want minder weerstand, dus minder pomp vermogen nodig)?

Andere vraag: ik ben van plan beneden vloerverwarming te nemen en boven LTV radiatoren.
(zie afbeelding hieronder). Daarom denk ik dat een T-stuk nodig heb voorafgaand aan de twee verdelers (1 voor de VVW en 1 voor de radiatoren). Is dit een gangbare oplossing? Of zijn hier nog betere alternatieven voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zohWP3o-VNqTtrxv76MnUr1n9-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S8085RKz002EiDhk1s4FxRh6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nee dat is gangbaar, als je leidingdiameters maar groot genoeg zijn.
Of je brengt de leidingen afzonderlijk naar de cv ketel en koppelt ze daar.
Leidingdiameter hangt af van hoeveel groepen vloerverwarming en radiatoren/convectoren.
Met het oog op een toekomstige (hybride) warmtepomp is het raadzaam om de leidingen liever een diameter groter te maken, bijvoorbeeld 32mm naar de vloerverwarming i.p.v. 25mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhoffmans
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-02 13:18
de Miofol op de foto's: is op diverse plaatsen niet met tape vastgemaakt. Dus nu helemaal zinloos, vocht kan er zo achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casanova84
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-04 15:05
Hallo,
Ik ben nieuw hier en las dat je de anbo ringen hebt gebruikt. Ik heb zelf ook een woning uit 1972 met dikke cv pijpen. Ik dacht 27,4mm dik. Nu heb ik boven de cv pijpen afgesneden om vervolgens een overloop te maken naar 15mm pijp icm nieuwe radiatoren. Beneden komt vloerverwarming met een rechtstreekse aansluiting op de cv dmv flexibele luchtdichte buizen. Deze wil ik in de nieuwe vloer wegwerken.

Mijn vraag is inzake de anbo ringen. Deze blauwe ringen hebben aan 1 kant een langere dunne deel. Zie foto. Hoe moet deze worden aangebracht? Naar beneden of boven toe? En moet de rand gelijk zijn aan de pijprand of hoger/lager.

Ik ben een leek op dit gebied. Alle hulp is welkom :).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85V1pGCVnP5JJuICegxe5ur-i7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmzjmYP35a3eiUf49r9zebj0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:44
casanova84 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:21:
Hallo,
Ik ben nieuw hier en las dat je de anbo ringen hebt gebruikt. Ik heb zelf ook een woning uit 1972 met dikke cv pijpen. Ik dacht 27,4mm dik. Nu heb ik boven de cv pijpen afgesneden om vervolgens een overloop te maken naar 15mm pijp icm nieuwe radiatoren. Beneden komt vloerverwarming met een rechtstreekse aansluiting op de cv dmv flexibele luchtdichte buizen. Deze wil ik in de nieuwe vloer wegwerken.

Mijn vraag is inzake de anbo ringen. Deze blauwe ringen hebben aan 1 kant een langere dunne deel. Zie foto. Hoe moet deze worden aangebracht? Naar beneden of boven toe? En moet de rand gelijk zijn aan de pijprand of hoger/lager.

Ik ben een leek op dit gebied. Alle hulp is welkom :).[Afbeelding]
Ik maak geen reclame voor het YouTube kanaal, maar aan het volgende filmpje had ik veel toen ik het zelf heb moeten doen YouTube: Geheime Overgang van Staal naar Koper of Flexibel met Anbo & Gebo gy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-05 21:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

@casanova84 is het niet haalbaar om gewoon het restant te vervangen voor meerlagenbuis ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casanova84
@silverbal, dat is ook een idee. Echter de situatie is als volgt. In mijn slaapkamer heb ik de stalen cv buizen 15/20 cm vanaf plafond doorgesneden (shit werk). Nu heb ik een overgang 28mm naar 15mm gekocht. Vanaf hier dient een leiding / slang te gaan naar de radiator dus. De overbruggingslengte is 2 meter.
Ik heb daarnaast een voetventiel en een thermostaatkraan voor de radiator gekocht.
Kan ik nu dit met een meerlagenbuis afwerken? Zo ja dan heb ik dat liever ipv koper. Die moet ik weer gaan buigen.

@Prakka, zeer bedankt voor de handige filmpje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casanova84
Beste,
Ik heb de 4 pijpen verkort en een overgang van 28mm naar 15mm gemaakt. Helse karwei..
Nu heb ik bij 1 leiding problemen. Ik heb het nu 2 keer moeten overdoen. Bij de eerste druppelde de lekkage. Nu is het veel minder en druppelt het niet maar het wordt wel vochtig. Begint ook te verkleuren zie foto.

Ik begrijp niet wat ik fout doe. Iedere keer moet ik weer het systeem aftappen, stukje buis weer snijden (meest irritante handeling) en weer een knelring en hopen dat het dit keer kurkdroog is.

Kan het kwaad als ik het zo laat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liL0HJURQHvenuSZ0MwuHO9Z1JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLG0fPU1VcyUuGtPJiDFu4uE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je de buis wel schoon geschuurd zoals in het fimpje gezegd ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

casanova84 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:44:
Beste,
Ik heb de 4 pijpen verkort en een overgang van 28mm naar 15mm gemaakt. Helse karwei..
Nu heb ik bij 1 leiding problemen. Ik heb het nu 2 keer moeten overdoen. Bij de eerste druppelde de lekkage. Nu is het veel minder en druppelt het niet maar het wordt wel vochtig. Begint ook te verkleuren zie foto.

Ik begrijp niet wat ik fout doe. Iedere keer moet ik weer het systeem aftappen, stukje buis weer snijden (meest irritante handeling) en weer een knelring en hopen dat het dit keer kurkdroog is.

Kan het kwaad als ik het zo laat?
[Afbeelding]
Buis niet verfvrij gemaakt (geschuurd) knelringen zitten verkeerd om en waarom tape op een knelkoppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38
En in aanvulling op edsandje: maak het aantal omwentelingen met de moer dat het merk omschrijft. Als dat lekt dan telkens een kwart erbij.

Knelkoppelingen nodigen uit om te ver aan te draaien en gaan dan juist lekken.
Pagina: 1