Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Dag allemaal,

Graag hoop ik dat jullie mee willen kijken naar mijn nieuwe thuisserver. Inspiratie heb ik gehaald uit de BBG van dit weekend en Het grote zuinige server topic - deel 3

Ik heb een NAS/Thuisserver die ik ca. 6-7 jaar geleden gebouwd heb en sindsdien elke dag heb draaien. Ik ben zeer tevreden over deze build, maar het gevoel dat het nu tijd is voor een upgrade. De plex streams op hoge bitrates lopen niet soepel meer. Verder vraag ik me af of er op een gegeven moment uitval gaat plaatsvinden en/of zaken in het hier en nu misschien zuiniger zijn. Ik wil graag een compact kastje maar heb wel iets van ruimte dus het hoeft niet het kleinste van het kleinste te zijn als dat beperkingen geeft.

Mijn oude build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium G3240 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAaSRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 3TB (64MB cache)€ 150,-€ 150,-
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 99,61€ 99,61
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,61

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Idee is dat dit systeem 24/7 draait als server voor al mijn services en ook data diensten. Denk hierbij aan Data opslag, NVR streaming data, Plex streams voor 2/3 locaties met grote content, HomeAssistant in Docker en diensten zoals Radarr, Sonarr, Bazaarr. Ik heb wel een sterke voorkeur voor Windows (Server) of 11, omdat ik weinig ervaring heb met Linux OS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Probeer het systeem voor maximaal EUR 650 incl. BTW ex harde schijven aan te schaffen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog oude WD Red Plus NAS van 3TB maar vraag me af of ik dat moet doen qua verbruik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 123,08€ 123,08
1MoederbordenASRock H610M-ITX/ac€ 118,43€ 118,43
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 99,99€ 99,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 61,15€ 61,15
1VoedingenFSP FlexGURU 300W€ 80,32€ 80,32
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 204,67€ 204,67
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 36,05€ 36,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,59

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, AsRock, Intel, Samsung, Crucial, G.Skill

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Super belangrijk vind ik dat het systeem stil is en weinig geluid maakt (!)

Verder wil ik het systeem zuinig maken, maar dit hoeft niet tot in het extreme worden doorgetrokken. EUR 10-20 verschil op jaarbasis vind ik niet relevant. Vind het vooral belangrijk dat het systeem stabiel is en er goede componenten in zitten die lang mee gaan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  • Meedenken over of ik nu de juiste build heb en hier suggesties over geven. Hieronder wat vragen:
  • Ik twijfel nog over het moederbord: Ik heb niet de Asus Prime H610 gepakt, omdat die een Realtek NIC heeft en ik graag een Intel wil. Is dit AsRock bordje voldoende zuinig en stabiel?
  • Voeding? Veel gelezen over PicoPSU, is dat het waard voor dit systeem? Gaat dat mooi in die kast passen? ook aan de achterkant, omdat de case gemaakt is voor een normale PSU?
  • Storage: Ik zit eraan te denken om te starten met alleen SSD's om Power consumptie lekker laag te houden en hoge speeds te hebben. Is dit logisch?
  • Is het nog verstandig om meer dan 500GB te nemen op de NVe M2 SSD of is dat overkill?
  • Geheugen: Is 32GB overkill als ik nog iets meer VM's en/of dockers ga draaien? En is 2x16GB dan beter/stabieler of juist 1x32GB - ik weet hier nooit wat ik moet kiezen :P

Computer Specs

Beste antwoord (via GandalfTheGrey op 04-07-2023 10:06)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:26

Quad

Doof

Kijk ook even in het zuinige server topic met het laatste toegevoegde systeem van @andru123.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Een picopsu is niets anders dat een AC/DC-convertor die met een powerbrick (laptop voeding) kan werken. Denkend hieraan komt de barebone gelijk als mogelijke kanshebber naar voren geschoven.

1BarebonesASRock DeskMini B660€ 233,98€ 233,98
1Geheugen internCrucial CT32G4SFD832A€ 60,53€ 60,53
2Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 89,90€ 179,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,29

Klein, stil, zuinig en goedkoop. De SN570 is één van de meest zuinige nvme’s. Je kunt later nog uitbreiden met 2x 2,5” SATA indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:17
Waarom wil je plex? Veel devices kunnen prima zelf transcoden. Als dat bij jou het geval is kun je gewoon via smb streamen en transcoden aan de devices zelf over laten. Dat scheelt enorm in cpu cycles en zorgt ervoor dat het zuiniger is/soepele loopt.

Alternatief kun je ook een Nas overwegen. Alles wat je noemt kan daar ook prima in. Is nog veel zuiniger en simpeler in onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Djarune schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:44:
Een picopsu is niets anders dat een AC/DC-convertor die met een powerbrick (laptop voeding) kan werken. Denkend hieraan komt de barebone gelijk als mogelijke kanshebber naar voren geschoven.

1BarebonesASRock DeskMini B660€ 233,98€ 233,98
1Geheugen internCrucial CT32G4SFD832A€ 60,53€ 60,53
2Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 89,90€ 179,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,29

Klein, stil, zuinig en goedkoop. De SN570 is één van de meest zuinige nvme’s. Je kunt later nog uitbreiden met 2x 2,5” SATA indien nodig.
Leuke optie thanks! Zijn die DeskMini's ook een beetje zuinig?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Craven schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:53:
Waarom wil je plex? Veel devices kunnen prima zelf transcoden. Als dat bij jou het geval is kun je gewoon via smb streamen en transcoden aan de devices zelf over laten. Dat scheelt enorm in cpu cycles en zorgt ervoor dat het zuiniger is/soepele loopt.

Alternatief kun je ook een Nas overwegen. Alles wat je noemt kan daar ook prima in. Is nog veel zuiniger en simpeler in onderhoud.
Goed punt van het transcoden dat zal ik is uitzoeken qua devices etc.

Mbt Nas - heb je daar bronnen van? Ik vraag me af of zo'n Synology systeem nou zuiniger is. Onderhoud en zelfbouw vind ik leuk - dus dat is zelfs een pre :D

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
GandalfTheGrey schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:52:
[...]

Leuke optie thanks! Zijn die DeskMini's ook een beetje zuinig?
Ja, is een mini-STX board met weinig toeters en bellen. Verbruik komt neer op ongeveer 11W na optimalisatie. Misschien 1W meer voor de 2e nvme.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:26

Quad

Doof

Kijk ook even in het zuinige server topic met het laatste toegevoegde systeem van @andru123.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-03 01:01
GandalfTheGrey schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:09:

Mbt Nas - heb je daar bronnen van? Ik vraag me af of zo'n Synology systeem nou zuiniger is. Onderhoud en zelfbouw vind ik leuk - dus dat is zelfs een pre :D
Kijk naar de nieuwprijs van een DS423+ en vergelijk die met jou build. Dan ben je bij Synology net iets goedkoper uit met betere support en garanties. Aan de andere kant lever je wel een stukje flexibiliteit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:06
Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de Odroid H3(+), als je alles goed configureert een erg laag idle verbruik, ruimte voor voldoende werkgeheugen, 2x Sata en 1x M2 NVME, te voeden met een laptopadapter.

Beetje afhankelijk van de performance die je nodig hebt kan dat prima volstaan en het is redelijk plug and play. Kijk vooral eens in het grote zuinige server topic, daar komen veel energie zuinige componenten en algemene tips naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-03 01:01
Ik heb zelf een van de eerste Odroids gehad. Goed product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

GandalfTheGrey schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:09:
[...]

Goed punt van het transcoden dat zal ik is uitzoeken qua devices etc.

Overigens als jet het goed instelt transcode Plex pas wanneer het nodig is anders doet hij niets.
Om OT te blijven zelf heb ik een tweedehands Thinclient gekocht met daarin een NVME en een externe HDD eraan voor de media. Draai hierop proxmox met VM's en LXC's. Dat was een hele hoop gepuzzel want ik kende ook niets van linux. Maar nu draait het stabiel en stukken beter dan de Pi.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1