De juiste manier om een applicatie te debuggen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 983 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Topicstarter
Als een applicatie onder Windows crashed en dit soort errors vermeldt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Problem signature:
  Problem Event Name:   APPCRASH
  Application Name: GTA5.exe
  Application Version:  1.0.2944.0
  Application Timestamp:    6481e52b
  Fault Module Name:    GTA5.exe
  Fault Module Version: 1.0.2944.0
  Fault Module Timestamp:   6481e52b
  Exception Code:   c0000005
  Exception Offset: 0000000003d766a8
  Additional Information 1: c1f1
  Additional Information 2: c1f158f4f4838f916427ff8bd15f1dfc
  Additional Information 3: 6ac1
  Additional Information 4: 6ac1baceaefb0f89c995efe1a62f8a0b
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Problem signature:
  Application Name: GTA5.exe
  Application Version:  1.0.2944.0
  Application Timestamp:    6481e52b
  Fault Module Name:    GTA5.exe
  Fault Module Version: 1.0.2944.0
  Fault Module Timestamp:   6481e52b
  Exception Offset: 0000000003d766a8
  Additional Information 1: 9dba
  Additional Information 2: 9dba4e0675eeffede1622b8ef41fce4d
  Additional Information 3: a9ec
  Additional Information 4: a9ecff358a481e3747d81058a73e15c0
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Problem signature:
  Application Name: EliteDangerous64.exe
  Application Version:  294.54.0.0
  Application Timestamp:    64765cd2
  Fault Module Name:    EliteDangerous64.exe
  Fault Module Version: 294.54.0.0
  Fault Module Timestamp:   64765cd2
  Exception Offset: 000000000464b7d1
  OS Version:   6.1.7601.2.1.0.256.48
  Locale ID:    1043
  Additional Information 1: 9e0e
  Additional Information 2: 9e0e518e4002147f3d03ac4f6e889c1a
  Additional Information 3: ef3e
  Additional Information 4: ef3ecdfa6d9bf353727daf78564108c2
Hoe kan ik dan als NIET de programmeur/eigenaar van het programma zijnde bepalen waardoor de crash precies gebeurt :?

Wat ik tegen ben gekomen :
- Iets over DrWatson maar dat is volgens mij ondertussen echt iets van 20 jaar geleden of zo ?!
- WinDbg of iets in die trant...

Waar dit verhaal in feite over gaat :
- GTA V Online die altijd perfect heeft gewerkt crashed ineens sinds de laatste update en de Support van Rockstar Games is ronduit nog minder dan nutteloos...
Echter heb ik wel één keer iets van 2,5 uur zonder enig probleem kunnen gamen dus mijn gok is dat er weer eens iets stuk is aan hun kant, maar ze zelf totaal niet door hebben dat er wat aan de hand is voor de zoveelste keer! :F
- Elite Dangerous kan ik urenlang spelen, maar geeft een crash op het moment dat ik de game afsluit.
Dit is echter altijd al zo geweest en geeft verder geen enkel probleem :)

En ik wil dus nou weleens weten wat er aan de hand is en of ik wat aan mijn kant kan verbeteren ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

c0000005 is iig een access violation, maar zonder pdb files ga je niet gemakkelijk veel verder komen.

Eerste verdachte bij dit soort dingen is je ram, ik zou eens memtest gaan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Topicstarter
Rmg schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:49:
c0000005 is iig een access violation
Goed dat je het zegt : Ik ben nog een extra error vergeten!

Namelijk deze :
code:
1
2
[crashdetection] Exit code 0xc0000005 indicates a fatal game exit
(reason: STATUS_ACCESS_VIOLATION)
En dan komt men inderdaad vaak meteen aan met :
Eerste verdachte bij dit soort dingen is je ram, ik zou eens memtest gaan draaien.
Maar hoe verklaar je dan dat dit vaker is gebeurd en er ineens honderden tot duizenden gebruikers dit allemaal tegelijk ervaren :?

Ik heb ook ondertussen uit wanhoop van alles en nog wat zitten proberen in die richting, maar het heeft allemaal niet geholpen... :| :/
maar zonder pdb files ga je niet gemakkelijk veel verder komen.
Dat is iets wat ik kan proberen te vinden op mijn PC of toch niet :?

Een snelle search laat zien dat het een soort bestanden van het hele programmeer project zijn zeg maar ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

nero355 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:56:
[...]

Een snelle search laat zien dat het een soort bestanden van het hele programmeer project zijn zeg maar ??
Klopt zijn bestanden die alleen voor de ontwikkelaar zijn. Dan dan je uitzoeken in welk stukje code de crash voortkomt. Verder kan je als gebruiker weinig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je weet dat het bij duizenden gebruikers op treedt, moet de bal al lang geheel bij ontwikkelaar liggen?

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En als daar geen proces of afspraak voor is, is dat je echte probleem.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

nero355 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:56:
[...]

Maar hoe verklaar je dan dat dit vaker is gebeurd en er ineens honderden tot duizenden gebruikers dit allemaal tegelijk ervaren :?

Ik heb ook ondertussen uit wanhoop van alles en nog wat zitten proberen in die richting, maar het heeft allemaal niet geholpen... :| :/
In dat geval is het dus gewoon een update van het spel dat dit (voor sommige gebruikers) veroorzaakt, en ga je hier toch niks aan kunnen doen. Vaak is er een DLL vernieuwd of een stukje logica aangepast dat net jouw setup raakt maar niet die van iedereen.
Het enige dat je dan kunt doen is een keer alle bestanden laten checken door Steam (of welk ander platform je ook gebruikt), zelf zorgen dat je drivers up to date zijn, en als dat nog niet zo is het melden bij de developer.

Vanuit de Devschuur kant ga je hier echt niks mee kunnen. Zelfs al zou je het opgelost krijgen door ergens een stukje van een gecompileerd bestand aan te passen, zo gauw je online gaat krijg je een foutmelding omdat je zelf hebt lopen rommelen, want daar is de anticheat niet blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Topicstarter
Voutloos schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:35:
Als je weet dat het bij duizenden gebruikers op treedt, moet de bal al lang geheel bij ontwikkelaar liggen?
Het probleem is dat de ontwikkelaar niet bepaald de meest communicatieve is zeg maar... :/
Oon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:46:
In dat geval is het dus gewoon een update van het spel dat dit (voor sommige gebruikers) veroorzaakt, en ga je hier toch niks aan kunnen doen. Vaak is er een DLL vernieuwd of een stukje logica aangepast dat net jouw setup raakt maar niet die van iedereen.
Het enige dat je dan kunt doen is een keer alle bestanden laten checken door Steam (of welk ander platform je ook gebruikt), zelf zorgen dat je drivers up to date zijn, en als dat nog niet zo is het melden bij de developer.
Ik wil gewoon zeker weten dat ik niks over het hoofd zie, want voor hetzelfde geldt zit er ergens een onderdeel in Windows scheef doordat er een ander programma mee heeft zitten rommelen of iets dergelijks...

Alle overige oplossingen hebben helaas totaal geen nut gehad :|
Vanuit de Devschuur kant ga je hier echt niks mee kunnen.
Zelfs al zou je het opgelost krijgen door ergens een stukje van een gecompileerd bestand aan te passen, zo gauw je online gaat krijg je een foutmelding omdat je zelf hebt lopen rommelen, want daar is de anticheat niet blij mee.
Ik wil dan ook niks aan de game veranderen, maar zou bijvoorbeeld graag willen weten wat de applicatie doet en wat er precies niet lukt ?!

Als dat niet mogelijk is op wat voor manier dan ook dan houdt het inderdaad al gauw op helaas... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@nero355 Heb je iets overgeclockt op jouw pc?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zonder source (of in elk geval debugging symbols)? Niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Topicstarter
Falcon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:21:
Heb je iets overgeclockt op jouw pc?
Totaal niks en ook nooit geweest :)

Ik kan ook gewoon urenlang ermee gamen/browsen/enz. zonder enig probleem!

GTA V Online heeft zelfs één keer binnen deze "error periode" meerdere uren gewerkt en ik verdenk daarom dus ook een of ander communicatie/timing probleem i.c.m. bepaalde CDN Servers van hen, maar krijg het niet nagebootst omdat ik waarschijnlijk niet op de juiste CDN Server terecht kan komen... 8)7

In het geval van Elite Dangerous speel ik dus zelfs de game urenlang achter elkaar en krijg ik die error alleen bij het afsluiten ?!
Wat houdt dat precies in ?? :)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 03-07-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

nero355 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:25:
[...]
Wat houdt dat precies in ?? :)
Informatie waarmee een debugger iets kan zeggen waar in de code het misgaat. In het geval van MSVC zit dat in een PDB-bestand, wat hierboven al genoemd werd.

Wikipedia: Debug symbol

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik denk toch écht dat je even contact met de ontwikkelaar (of de supportafdeling daarvan) moet opnemen. Wij kunnen hier ook niets mee, en gezien je zelf aangeeft 0 kennis / ervaring op dit vlak te hebben gaat 't hier handjes houden worden en dat is sowieso niet de bedoeling :)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.