Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Oekol schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Er waren gigantisch veel goede antwoorden, maar deze heeft ons het beste de goeie richting op gestuurd.
Wij hebben uiteindelijk een desktop taxatie laten doen a 95 euro, via Calcasa --> desktoptaxatie.nl wat inderdaad geaccepteerd wordt door Tulp.

Komt er op neer dat wij nu nog 315k af moeten betalen en het huis getaxeerd is op 451k. Dat betekent dat we de stap zelfs gaan maken naar de 2,5% in plaats van 2,55%. Voor de 2,4% (60%) moeten we nog 32 maanden aflossen of versneld is mijn eigen berekening. Dat laatste gaan we niet doen :)

Nu even afwachten wat de precieze reactie van Tulp gaat zijn, ben namelijk benieuwd of ik dan wederom zo'n rapport moet inleveren of dat ze deze nu als 'waarheid' zien. Want dan is die ~270k de nieuwe grens.
Interessant! Zelf ook via Tulp er hypo. Voor 95€ kan ik nog wel wat puntjes zakken; is het wel waard.

Edit:

Leuk en aardig, maar je kan niks opgeven qua verbouwingen. (Dakkapel en/of warmtepomp, zonnepanelen etc). Moest zelfs de geschatte waarde met bijna een halve ton laten zakken om überhaupt door te kunnen. (Baseerde de prijs op dezelfde woning welke 4 maanden terug verkocht is, zonder bovenstaande verbouwing etc).

Toch maar een taxateur laten komen misschien

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 07-07-2023 00:08 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 07:37
Ik ben van mening dat versneld aflossen niet handig is.
De rente is vaak lager dan het inflatiecijfer, nu helemaal.

De pak hem beet 20k die je nu aflost is over een jaar of 15 'minder' waard door inflatie dat hoger is dan de rente. Investeren of verduurzaming met 20K kost waarschijnlijk over 15 jaar om hetzelfde te doen 30K of meer. Om die reden ga ik met tripple glas (HR+++) aan de gang. 'Stijgt' allen maar in waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Crazy- schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:59:
[...]
Interessant! Zelf ook via Tulp er hypo. Voor 95€ kan ik nog wel wat puntjes zakken; is het wel waard.

Edit:

Leuk en aardig, maar je kan niks opgeven qua verbouwingen. (Dakkapel en/of warmtepomp, zonnepanelen etc). Moest zelfs de geschatte waarde met bijna een halve ton laten zakken om überhaupt door te kunnen. (Baseerde de prijs op dezelfde woning welke 4 maanden terug verkocht is, zonder bovenstaande verbouwing etc).

Toch maar een taxateur laten komen misschien
Calcasa is ook zo goedkoop omdat ze gewoon een beetje automatisch vergelijken met bekende ‘vergelijkbare’ verkopen uit het recente verleden.
Maatwerk zit daar niet in, das te duur :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09 07:43
Hightechsoul schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:22:
Ik ben van mening dat versneld aflossen niet handig is.
De rente is vaak lager dan het inflatiecijfer, nu helemaal.

De pak hem beet 20k die je nu aflost is over een jaar of 15 'minder' waard door inflatie dat hoger is dan de rente. Investeren of verduurzaming met 20K kost waarschijnlijk over 15 jaar om hetzelfde te doen 30K of meer. Om die reden ga ik met tripple glas (HR+++) aan de gang. 'Stijgt' allen maar in waarde
Op papier klopt je verhaal. Zeker als je de rente 30 jaar hebt vastgezet.

Toch denk ik dat je door sneller af te lossen je financieel minder kwetsbaar wordt.

Ik zie een huis dan ook niet als investering. De hypotheek is een last waar ik graag vanaf wil.

Of dat financieel super verstandig is weet ik niet. Maar het voelt wel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Het is gelukt! Dat is wel fijn, dus daadwerkelijk wat bespaard hierdoor per maand.
"Wij voeren de wijziging door per 1 augustus 2023. Uw nieuwe rentepercentage is 2,500%."

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Ik wil iedereen bedanken voor de posts, wij zijn ook actief bezig met onze financiën en waren ons huis versneld af aan het lossen met een leuk tempo. We hebben nu besloten dat we dat voorlopig doorzetten maar dan wel door met ons geld niet direct af te lossen maar depositorekeningen te openen. 0 risico, meer opbrengst.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JT schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:22:
Ik wil iedereen bedanken voor de posts, wij zijn ook actief bezig met onze financiën en waren ons huis versneld af aan het lossen met een leuk tempo. We hebben nu besloten dat we dat voorlopig doorzetten maar dan wel door met ons geld niet direct af te lossen maar depositorekeningen te openen. 0 risico, meer opbrengst.
dat is dus niet aflossen, dat is wat anders dan indirect aflossen.
Risico is zeker niet 0. Er is een kans dat je uiteindelijk toch besluit om niet af te lossen maar om wat anders te gaan doen met dit geld.
Daarnaast kan het zijn dat je vermogensrendementheffing moet gaan betalen.
Ook is niet zeker dat de opbrengst hoger is op deze manier, want je hebt vermoedelijke geen deposito afgesloten voor 10 jaar of langer? En de berekening om een goede vergelijking te maken is wellicht ook lastiger dan het in de eerste instantie lijkt. Het is niet alleen rentepercentages vergelijken.

afhankelijk van de situatie uiteraard.
Zelf ben ik ook voorstander van zo min mogelijk aflossen vanwege de lage hypotheekrente die velen hebben, maar wel goed om bewust te zijn van de voor- , nadelen en risico's.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Risico is zeker niet 0. Er is een kans dat je uiteindelijk toch besluit om niet af te lossen maar om wat anders te gaan doen met dit geld.
Tja, dat is altijd zo. Dat reken ik niet tot de risico's, mede omdat ik weet hoe ik en mijn vrouw in elkaar zitten.
Zeker een punt van aandacht maar we kunnen natuurlijk aflossen voor we op dat punt komen. Als wij komend jaar 30k in een deposito doen voor 3 jaar dan komen wij niet op dat punt. Als dat wel zo is dan kunnen we ook iets korter lopend doen en eerder extra aflossen. Dus daar kun je omheen werken als je je bewust bent van het risico.
Ook is niet zeker dat de opbrengst hoger is op deze manier, want je hebt vermoedelijke geen deposito afgesloten voor 10 jaar of langer? En de berekening om een goede vergelijking te maken is wellicht ook lastiger dan het in de eerste instantie lijkt. Het is niet alleen rentepercentages vergelijken.
We kunnen komende 3 jaar bij wijze van 30k extra aflossen of we zetten die 30k op rekeningen met meer rente om na die 4 jaar af te lossen met extra geld. Bijvoorbeeld het hele jaar naar een spaarekening met 2,5% of meer en dan na een jaar een aantal jaar in deposito. Wat er dan uit komt ofwel mee aflossen ofwel opnieuw in deposito als de rentes nog steeds interessant zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:15
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

afhankelijk van de situatie uiteraard.
Zelf ben ik ook voorstander van zo min mogelijk aflossen vanwege de lage hypotheekrente die velen hebben, maar wel goed om bewust te zijn van de voor- , nadelen en risico's.
Ik herken je eerste opmerking. Als je veel geld spaart met deposito's bouw je een mooi spaarpotje, maar de drempel om dat dan te gebruiken voor je hypotheek wordt steeds hoger. Want het is zo'n hoog bedrag, ik zou dan ook moeite hebben om dat te gebruiken om af te lossen. Als je elke maand geld overhoud (naast sparen/beleggen), bij mij is dat ca. 500 euro, dan los ik daar weer 300 euro mee af en dat helpt op de lange termijn om je hypotheek af te bouwen, iets minder rendement maar wel een goed gevoel.
Pagina: 1 2 Laatste