Zwarte puntjes wasgoed door roest?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:33
Hoi Tweakers,

Ik heb sinds enkele weken ineens last van zwarte puntjes op kleding etc na het wassen. Wat ik zelf gevonden heb is dat dit mogelijk een aantal oorzaken kan hebben: schimmel, vetluis residu of mogelijk roest.

Wat ik ondertussen gedaan heb is de machine met een doekje en spons schoongemaakt. Toen een kookwas op 90 graden met een tablet voor de vaatwasser. Vervolgens twee keer een 90 graden was met schoonmaakazijn en wat soda.

Echter lijkt het probleem niet verholpen (zie foto's), want de puntjes komen wederom in de was. Wat mogelijk een oorzaak kan zijn en waarom ik vermeld dat ik roest als mogelijke oorzaak zie is om de volgende reden. Een tijdje terug is een bh-beugel losgekomen en is vast komen te zitten in de trommel. Deze beugel zat aan twee kanten vast in de trommel en ik heb deze eruit moeten trekken met een tang want met mijn hand lukte het niet daarvoor zat het te vast. Concreet stak een stukje van de beugel uit een van de gaatjes in de trommel en het andere uiteinde stak weer ergens anders uit. Het overgrote deel zat vast aan de binnenkant van de trommel (het gedeelte wat je niet kunt zien). Mijn vermoeden is dat bij het eruit trekken van deze beugel er wat beschadigd is en dat een van die 'gaatjes' in de trommel deze vlekken nu veroorzaakt, maar ik kan het met het blote oog weer niet terug vinden.

Wasmachine: AEG Lavamat 7000 serie 8kg (+/- 3 jaar in gebruik).

Heeft iemand enig idee wat dit precies kan zijn en wat ik er eventueel nog tegen zou kunnen doen?

Zie afbeeldingen voor de zwarte puntjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nuUOHUJTT_aavPBv5-kc36zdDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03S2BX2ZlypyPN0PsCW2P0qm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afInPJuJhgjHRoqQNrmEMlhSky4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkh9ap1ZICCnxUNhnHV0s994.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
Weet je zeker dat er niets is achtergebleven in je trommel ?
Kan ook zijn dat je vuil water inzuigt via de - vervuilde - inlaat, check het zeef-filter 's van je waterslang.

Ook wel's gehad toen we extreem vuile overals doordrenkt met olie/vettigheid (krijg je nauwelijks weg met heet water) en we toen de machine idd in hoofdwas modus voorzien hebben van alles zoals soda, azijn en bij water inname een liter of zo aan keukenontvetter* bij gieten. Vervolgens de machine een hoofdwas laten draaien en vlak voordat die (lekker heet) gaat afpompen, weer naar hoofdwas zetten.

Let wel op dat kunstofleidingen of rubbers daar misschien niet altijd goed tegen kunnen. Dus daarna goed door/uitspoelen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Ik heb de filter wel bekeken en daar zag ik niks vies aan en deze maak ik met enige regelmaat ook schoon. Echter de water inlaat nog nooit bekeken sinds installatie dus dat ga ik zo meteen eens doen.

In mijn omgeving is de gedachte ook dat er mogelijk toch ergens vuil zit wat zoals jij ook aangeeft met een ontvetter schoongemaakt kan worden. Ik ga dit daarnaast ook nog eens doen. Ik was in de veronderstelling dat ontvetten ook gebeurd met een vaatwasblokje, maar ontvetter zou dus beter zijn.

Dank iig voor de tip ik ga het eens proberen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Soda+azijn heeft geen effect. Het ene is een base, het andere een zuur. Gooi het bijelkaar en de stoffen neutraliseren elkaar.
Vaatwasblokje geeft meestal wel een mooi schuimfeest, maar ik vraag me altijd af wat zo'n all-in-1 blokje moet uitrichten in een wasmachine. Daarmee doel ik op de functies van onthardingszout en het glansspoelmiddel die in zo'n blokje verwerkt zitten.

Zelf gooi ik 3 eetlepels soda in de trommel en 1 lepel in het doseerbakje en zet de machine op het 90 gradem reinigingsprogramma. Na afloop doekje door manchet en schoon. Wil je op safe spelen pak je geen soda maar een wasmachinereiniger (fabrikanten raden soda en schoonmaakazijn af).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Blauwe regen wellicht?
Zie Bruine/oranje vlekken na wassen

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
_JGC_ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:52:
Soda+azijn heeft geen effect. Het ene is een base, het andere een zuur. Gooi het bijelkaar en de stoffen neutraliseren elkaar.
Vaatwasblokje geeft meestal wel een mooi schuimfeest, maar ik vraag me altijd af wat zo'n all-in-1 blokje moet uitrichten in een wasmachine. Daarmee doel ik op de functies van onthardingszout en het glansspoelmiddel die in zo'n blokje verwerkt zitten.

Zelf gooi ik 3 eetlepels soda in de trommel en 1 lepel in het doseerbakje en zet de machine op het 90 gradem reinigingsprogramma. Na afloop doekje door manchet en schoon. Wil je op safe spelen pak je geen soda maar een wasmachinereiniger (fabrikanten raden soda en schoonmaakazijn af).
Goede tip ik heb het wel door elkaar gegooid, dacht dat zal wel kunnen, maar begrijp liever niet. Wasmachine reiniger heb ik helemaal niet aan gedacht dus dat is een die op de lijst gaat mocht het niet weg gaan.
Ik ga dit topic eens doorlezen!

Wederom dank voor de antwoorden. Ik heb gisteren de was 2x aangezet met daarbij wat allesreiniger + soda op 90 graden. Daarna heb ik de 'machine clean' gedaan met een vaatwastablet.

Ik heb net de was aangezet (zwarte) was en daar zie ik nog niks op, maar dat komt wss omdat het zwarte was is. Ik ga morgen wat witte spullen erin doen om te kijken of ik het eruit gekregen heb, en mocht dat niet werken ga ik eens proberen een machine reiniger aan te schaffen. (en ik moet de conclusie van het andere topic nog even doorlesen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
En in het vervolg BH's in een waszakje doen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
kevin12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Goede tip ik heb het wel door elkaar gegooid, dacht dat zal wel kunnen, maar begrijp liever niet. Wasmachine reiniger heb ik helemaal niet aan gedacht dus dat is een die op de lijst gaat mocht het niet weg gaan.

[...]

Wederom dank voor de antwoorden. Ik heb gisteren de was 2x aangezet met daarbij wat allesreiniger + soda op 90 graden. Daarna heb ik de 'machine clean' gedaan met een vaatwastablet.
Wederom mengen van verschillende middelen. Je weet niet wat er in die allesreiniger zit en dan gooi je er soda bij.
Vaatwastablet al eerder beschreven, die dingen horen niet in een wasmachine, vooral de all-in-one tabletten of pods niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Ik krijg ondertussen toch sterk de indruk dat er wat anders mis is met de wasmachine. Ik heb nog een paar wasjes aangezet en daarbij is mij niet opgevallen dat er iets vies is geworden. Wat ik wel moet toegeven is dat het beddengoed wat ik erin gedaan heb half donker en half wit is (Ikea met wit met grijze hartjes: https://www.ikea.com/nl/n...sloop-wit-grijs-70466420/). Mogelijk is het wel erop gekomen, maar is mij dat niet opgevallen. Andere was die erin gezeten heeft was voornamelijk ook donker. Durf nog geen lichte (goede) kleding enzo erin te doen.

Echter lijkt er toch iets in de wasmachine te zitten. Hij maakt wederom weer geluid. De bh beugel die ik er voorheen uitgetrokken had maakte een soort krassend geluid. Dat geluid is terug. Als ik zelf met de trommel draai hoor ik weer geluid. Mogelijk dat er toch iets in zit dat de vlekken/vuiligheid veroorzaakt.

Vooralsnog lijkt het er dus op dat de viezigheid niet meer terugkomt. Helaas is er nu wel weer een ander probleem en dat is dat ik denk dat er toch iets tussen de trommel zit. Ik heb al gekeken of ik dat zelf open kan maken, maar dat lijkt me een hells karwei en ik ben niet bepaald handig zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:48
als je nu gewoon een onderlaken in de wasmachine doet. Die zijn vaak wit. Dan weet je het toch, als test ook. Mocht het fout gaan heb je een onderlaken met stippen, kun je prima op slapen.. maar in ieder geval niet al je kleding verpest.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2237508

Ik heb dit ook. Nog steeds helaas. Ik dacht dat het aan de wasmachine lag. Dit is al mijn 3e nieuwe wasmachine. Ik doe het regelmatig schoonmaken zit ook een trommelreiniger programme op. Het lijkt mij niet dat het door de wasmachine komt. Bij mij zijn er oxidedeeltjes en mangaanoxide in ons drinkwater geconstateerd. En dit is tot op heden helaas ook nog steeds niet opgelost. Het kan ook door de watertoevoer komen. Check even of dit op de juiste manier is gemonteerd en welke slangen er hiervoor gebruikt zijn. Hopelijk ben je er gauw van af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Anoniem: 2237508 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:22:
Ik heb dit ook. Nog steeds helaas. Ik dacht dat het aan de wasmachine lag. Dit is al mijn 3e nieuwe wasmachine. Ik doe het regelmatig schoonmaken zit ook een trommelreiniger programme op. Het lijkt mij niet dat het door de wasmachine komt. Bij mij zijn er oxidedeeltjes en mangaanoxide in ons drinkwater geconstateerd. En dit is tot op heden helaas ook nog steeds niet opgelost. Het kan ook door de watertoevoer komen. Check even of dit op de juiste manier is gemonteerd en welke slangen er hiervoor gebruikt zijn. Hopelijk ben je er gauw van af
Is dan het plaatsen van een filter een idee?

Ik heb al een aantal jaren een NoCalc systeem in de waterleiding.
Het bestaat uit een ontkalkingsdeel en een waterfilter, maar zijn ook afzonderlijk te monteren.
En het filter houdt best wel wat tegen. Moest laatst het filterpatroon vervangen omdat het aardig dicht ging zitten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2237508

Dat is zeker een idee. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1