Monoblock airco's met water aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvschouten
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
Er zijn veel websites (en ook hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1707327 ) die uitleggen hoe een airco werkt. Vaak zelfs tot in detail, soms zelfs met wat een airco nodig heeft om goed te functioneren. (max/min temperatuur bijvoorbeeld)

Ik heb echter nergens (uitgebreid) kunnen vinden hoe de 'nieuwe' monoblocks obv waterkoeling werken. In het grote airconditioning topic deel 2 (zie link) worden deze units kort behandeld, maar een echte uitleg kon ik niet vinden. Graag wil ik jullie uitnodigingen de kennis over de werking van deze systemen hier te delen. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel water zo'n systeem verbruikt, wordt al het water afgevloeid? (of (deels) verdampt) Is dat warm water? (want hoe anders onttrek je warmte uit de ruimte?) Kan het systeem koelen lager dan de aanvoertemperatuur van het water en hoe vergelijkt dit met 'normale' monoblock airco's die obv gas werken? Tot welke temperatuur (buiten/aanvoerwater) werkt dit (efficiënt)?

Ik begrijp de werking van een reguliere monoblock, het block maakt warme lucht, de warme lucht wordt naar buiten toe geblazen en weg is die energie. Waar blijft die energie in een water gekoelde monoblock?
Een systeem waarbij je helemaal geen luchtkanalen naar buiten hoeft te hebben lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Zeker voor eigenaren van een appartement (zoals ik), geen VvE, geen gaten boren in de buitenwand, het klinkt aantrekkelijk. Maar kan ik dan wel op standje 17 graden koelen, of zit je vervolgens met wat in feiten een ventilator met watervernevelaar is?

Voor de duidelijkheid, ik heb het dan over dit soort modellen:
https://www.itecluchtrein...er-doseerklep-aansluitkit
of deze https://www.aircounit.com...rco-verwarming-p377319105

Ik waardeer elk inzicht of ervaring, want ik kan er praktisch niks over vinden.

Beste antwoord (via pvschouten op 03-07-2023 22:43)

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Een warmtepomp is precies dat, een pomp voor warmte, oftewel energie. Een warmtepomp kan energie vanuit het ene medium naar het andere medium pompen. Een lucht/lucht warmtepomp pompt bijvoorbeeld energie van de lucht binnen naar de lucht buiten, daarmee koelt het binnen af terwijl de buitenunit warm wordt en de warmte kwijtraakt aan de gehele atmosfeer.
Zo heb je ook lucht/water warmtepompen om bijvoorbeeld energie vanuit de atmosfeer in het water te pompen en dan gebruiken om te douchen. De buitenunit koelt af, het water wordt warm.
Aangezien de atmosfeer praktisch oneindig groot is vergeleken met de warmtepomp, kun je eenvoudig je hele huis koud maken zonder invloed te hebben op de buitentemperatuur.

De warmtepompen die je noemt zijn iets anders van aard. Deze pompen namelijk energie uit de lucht en pompen deze in water. Echter dit water wordt niet gebruikt om te douchen, dit water dient direct in de afvoer te verdwijnen. Er gaat dus koel water in en komt warm water uit, dit water laat je dan in de afvoer lopen waardoor de warmte-energie uit het huis wordt gehaald.

Het is hiermee geen probleem om onder de aanvoertemperatuur van het water te gaan en door de koeling zal er water condenseren (vandaar ook de condensafvoer), waardoor het droger wordt in huis ipv natter. Het is dus zeker geen ventilator met watervernevelaar.

Dat deze apparaten in Nederland legaal zijn verbaas ik mij over. Hier waar ik woon is er momenteel een gigantische droogte, is het niet toegestaan oppervlakte water weg te pompen en zijn er ook restricties met betrekking tot grondwater. Wat de genoemde machines doen is puur schoon drinkwater verbruiken. Drinkwater waar een gigantische bak werk in is gegaan om deze schoon en drinkbaar te krijgen en naar de huizen van de afnemers te pompen. In plaats van dit te gebruiken om daadwerkelijk te drinken en te wassen en schoonmaken, wordt dit enkel gebruikt om energie in te dumpen en direct in de afvoer te gooien. Een gigantische verspilling dus. Aan de andere kant hebben we ook nog steeds mensen die iedere dag uren aan een stuk hun gazon besproeien met drinkwater, terwijl er een sproeiverbod is, dus in zoverre is het niets nieuws.

Ik heb geen idee hoeveel water zo'n machine gebruikt als ie flink aan het koelen is, maar dit kan best veel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door happysan op 01-07-2023 01:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Een warmtepomp is precies dat, een pomp voor warmte, oftewel energie. Een warmtepomp kan energie vanuit het ene medium naar het andere medium pompen. Een lucht/lucht warmtepomp pompt bijvoorbeeld energie van de lucht binnen naar de lucht buiten, daarmee koelt het binnen af terwijl de buitenunit warm wordt en de warmte kwijtraakt aan de gehele atmosfeer.
Zo heb je ook lucht/water warmtepompen om bijvoorbeeld energie vanuit de atmosfeer in het water te pompen en dan gebruiken om te douchen. De buitenunit koelt af, het water wordt warm.
Aangezien de atmosfeer praktisch oneindig groot is vergeleken met de warmtepomp, kun je eenvoudig je hele huis koud maken zonder invloed te hebben op de buitentemperatuur.

De warmtepompen die je noemt zijn iets anders van aard. Deze pompen namelijk energie uit de lucht en pompen deze in water. Echter dit water wordt niet gebruikt om te douchen, dit water dient direct in de afvoer te verdwijnen. Er gaat dus koel water in en komt warm water uit, dit water laat je dan in de afvoer lopen waardoor de warmte-energie uit het huis wordt gehaald.

Het is hiermee geen probleem om onder de aanvoertemperatuur van het water te gaan en door de koeling zal er water condenseren (vandaar ook de condensafvoer), waardoor het droger wordt in huis ipv natter. Het is dus zeker geen ventilator met watervernevelaar.

Dat deze apparaten in Nederland legaal zijn verbaas ik mij over. Hier waar ik woon is er momenteel een gigantische droogte, is het niet toegestaan oppervlakte water weg te pompen en zijn er ook restricties met betrekking tot grondwater. Wat de genoemde machines doen is puur schoon drinkwater verbruiken. Drinkwater waar een gigantische bak werk in is gegaan om deze schoon en drinkbaar te krijgen en naar de huizen van de afnemers te pompen. In plaats van dit te gebruiken om daadwerkelijk te drinken en te wassen en schoonmaken, wordt dit enkel gebruikt om energie in te dumpen en direct in de afvoer te gooien. Een gigantische verspilling dus. Aan de andere kant hebben we ook nog steeds mensen die iedere dag uren aan een stuk hun gazon besproeien met drinkwater, terwijl er een sproeiverbod is, dus in zoverre is het niets nieuws.

Ik heb geen idee hoeveel water zo'n machine gebruikt als ie flink aan het koelen is, maar dit kan best veel zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door happysan op 01-07-2023 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:25
@happysan die watergekoelde airco's willen nog wel eens in winkels hangen als de verhuurder het niet toestaat een gat door de muur te boren. Aangezien er toch gekoeld en verwarmd moet worden zie je dan toch nog wel dat ze dit soort dingen plaatsen.
En ja die kunnen enorm veel water slurpen. Zo weet ik van 1 waar als het hoogzomer is en je ernaast gaat staan je het water de afvoer in kan horen lopen. Continu. Nu is dat wel al een model van 15 jaar oud, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvschouten
Dank voor jullie reactie, geeft toch wat duidelijkheid over de werking. In eerste instantie vroeg ik me af of dit uberhaupt werkt, maar dat is dus zeker zo.

Helaas kan ik nog weinig vinden over de specificaties. Zoals jullie terecht opmerken, het waterverbruik. Ik ben heel benieuwd naar hoeveel verspilling het betreft.
Als ik zo'n apparaat een dag lang laat draaien, hoeveel liter gaat er dan doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Bij dat ding in je eerste link staat 80-180 L per uur, bij de tweede 0,22 mc/h dus 220 L per uur. En hoewel drinkwater relatief (te) goedkoop is is het wel een enorme verspilling om schoon drinkwater met een aantal graden temperatuursverschil zo weer weg te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvschouten
Ja deze machines lijken toch niet zo'n oplossing als ik had gehoopt. Helaas met regelgeving zoals die nu is ben je toch vaak beperkt doordat de VvE akkoord moet geven op aanpassingen aan het pand.
Dat waterverbruik is wel vele malen meer dan ik had verwacht, met dergelijke hoeveelheden begrijp ik eigenlijk ook niet dat dit uberhaupt mag in nederland (of waar dan ook).
Pagina: 1