Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Meterkast wel of geen aanpassing nodig voor PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:37
Ik ben bezig met offertes te verzamelen voor een PV installatie.
Waarschijnlijk worden het 4 panelen op ZW en 7 op ZO.
Maar nu zegt de ene partij dat onze meterkast totaal niet geschikt is en dat onze laadpaal (grijze buis en op de groep naast de aardlek) nooit zo aangesloten had mogen worden en de volgende zegt dat er niks aan mankeert en er gewoon een groep bij geplaatst kan worden. En dat scheelt natuurlijk behoorlijk in de kosten.
Kan iemand uitsluitsel geven over onze meterkast want ik heb er helaas geen verstand van.
We hebben volgens mij een 1x35 of 1x40 aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zc6ZGlKe4j4IqNDwXPcfB1C_B5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3sNqLYxOVf5kqVlMhvEadd5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

M14

Nog niet zo heel lang geleden kwam een vergelijkbare vraag aan bod. Wellicht kun je daar wat info in vinden :).
Advies nieuwe groepenkast mbt PV installatie

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:37
M14 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:42:
Nog niet zo heel lang geleden kwam een vergelijkbare vraag aan bod. Wellicht kun je daar wat info in vinden :).
Advies nieuwe groepenkast mbt PV installatie
dank
ik zocht op "meterkast" en dan zie je dat topic niet :)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Je hebt 6 groepen en een aardlek, dat zijn 2 groepen te veel op die aardlek.
Ben je zelf niet handig? Want je hebt onder de meter een schakelaar zodat je spannings vrij een nieuwe kast kunt plaatsen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• rbrouwer1979
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 15:45
Ik zie maar 1 aardlekschakelaar. Dat is al niet meer van deze tijd.
Ook bij 1 fase dienen volgens de laatste normen de eindgroepen over ten minste 2 aardlekbeveiligingen te zijn verdeeld.

Ook nog een laadpaal erbij, op 1 fase. Weet niet wat voor auto je hebt, maar al met al misschien beter nadenken over een upgrade naar 3x25A.
Meer voorbereid op de toekomst, fatsoenlijke laadpaal, electrische koken, en warmtepomp mogelijkheden.
Kan niet in je portemonaie kijken, maar als je toch bezig bent kunt je het beter maar gelijk goed en toekomstvast doen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:30
Nouja, een beetje gedateerd. Maar hier kan toch prima een pv aardlekautomaat bij?

Tevens, de laadpaal heeft nog niet aangesloten? Of is het een laadpaal met geïntegreerde beveiling en had je een vrije groep?

Maar ja, de buis zit wel in de weg voor het ernaast schroeven van het kastje…

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:47

DjVe

Hatsaflats!

Kast is meer dan 25 jaar oud, dus misschien ook gewoon in geheel vervangen. Direct 3 fase voorbereiden, 63A aardlekbeveiliging erin (ivm parallelle invoeding van zonnepanelen). Zou je ongeveer 800 tot 1000 moeten kosten als je dit laat doen (voor een a-merk).

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
De reden dat je de groepen tegenwoordig zou willen verdelen over meerdere aardlekschakelaars is dat je de gevolgen beperkt als er een aardlekschakelaar tript. Als je er nu maar 1 hebt, heb je nergens stroom/licht meer als er ergens een aardlek plaatsvindt. De NEN houdt max 4 groepen per ALS aan. En de praktijktip is natuurlijk om je groepen waar je licht op staat niet op dezelfde ALS te zetten.

Een andere optie is om je automaten te vervangen door aardlekautomaten: dat is een combinatie van een automaat en een aardlekschakelaar. Dan zit effectief alles op z'n eigen ALS en ben je geen extra ruimte kwijt in je kast.

Ik zie niet direct dingen waarvan ik denk dat het gevaarlijk is. Je kunt volledig toekomstbestendig gaan en de hele kast eruit rausen en opnieuw begonnen, maar ik weet niet hoe je qua budget zit.
Pagina: 1