Advies nieuwe groepenkast mbt PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 09:17
Hoi,
Wij zijn bezig met een offertetraject voor een PV installatie. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een systeem bestaande uit 12 panelen van 405 watt-piek. Dit icm een Goodwe omvormer.
Vervolgens werd ons een foto gevraagd van de bestaande meterkast. Dit is naar mijn weten nog de oorspronkelijke uit 1995.

Na het ontvangen van de foto's kreeg ik snel de volgende reactie :
Bedankt voor uw bericht en voor de toegestuurde foto’s van uw groepenkast.

Ik heb uw groepenkast laten beoordelen door onze elektricien en dit is de uitkomst. Helaas moet uw groepenkast vervangen worden.

Wegens de aanwezigheid van de anderhalf brede modules (automaten) in de rechter groepenkast raden wij aan de groepenkast te vervangen.

Dit omdat de aanwezigheid van deze automaten een indicatie is dat er open koper in de groepenkast aanwezig kan zijn. Ook zijn deze automaten te oud.
Dit is de betreffende groepenkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN8N_cucRaaeDeSh3aTmBN47IR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSofBgij1kaWNUfrvE20g70X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0z4CplWWjLEmnxFN20hxv1Nfqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jELoV3b5RvtHT3JBpqoJ3RWA.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk kunnen ze deze zelf vervangen voor 764 euro, daarvoor doen ze het volgende :
Vervanging 1-fase meterkast met 8 groepen
Aangezien ik hier geen verstand van heb, en de community wel, zou ik graag het volgende vernemen :
- klopt het geleverde advies dat de groepenkast vervangen dient te worden aan de hand van wat hun electricien aangeeft ?
- is dit een beetje een gangbare prijs voor een vervanging ?

Alvast bedankt voor alle input !

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER79 op 19-06-2023 16:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06 21:02

hfa

Eerste indruk, wel erg kort door de bocht en een hoog bedrag voor vervanging. Een update van de meterkast is sowieso niet gek, maar hoeft niet zo veel te kosten:

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Kijk vervolgens op basis van de configuratie eens op Sander Vunderink met componenten van ABB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 00:30
Ik ben in de verste verte geen elektricien maar volgens mij kletsen ze maar wat om je geld afhandig te maken.

Wat je zou kunne n doen is even de 4 plastic scroeven van de kap halen zodat we de binnenkant kunnen zien. Bij de linker kast zijn dat volgens mij die rode clips.

wat er volgens de morm moet zijn is de volgende setup:

1 hoofdschakelaar > daarachter aardlek schakelaar ter beveiliging > waar vervolgens 4 groepen van 16 ampere achter mogen.
Wasmachines/drogers of kookplaten sluit je vaak apart aan op een eigen aardlekschakelaar zonder andere groepen.

Verder zou ik nooit en te nimmer zo veel betalen. Je kan kant en klare groepenkasten latenn maken of kopen voor een fractie daarvan die in 20 minuten aangesloten zijn. dat heb ik ook gedaan (ik had nog oude zekeringen).

Voor bijplaatsen zonnepanelen heb je alleen een plekje nodig voor de aardlekautomaat in de kast waar de stroom binnen komt (rechter dus) omdat deze direct na de hoofdkabel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De argumentatie die ze leveren zou voor mij reden zijn om de deskundigheid direct in twijfel te trekken. 1,5 brede modules is niet meer gebruikelijk maar kun je gewoon nog nieuw kopen. Veel a-merken hebben die gewoon nog in assortiment zitten zo ook ABB.

Ook de claim dat er open koper aanwezig zou zijn is uit de lucht gegrepen. Ik zie daar zonder de kast open te maken geen directe aanleiding voor.

Waar je wel een punt van kan maken is dat deze kast niet meer aan de huidige norm voldoet. Er is bijv. geen hoofdschakelaar. En die aardlek is al wel op leeftijd. Voor het nette kun je dus die kast vervangen. Maar urgent is dat niet. Zonnepanelen kun je hier prima en veilig aansluiten door plaatsen van alamat.

En voor 60 euro zou je deze 2 puntjes ook op kunnen lossen:

https://www.elektramat.nl...a-type-a-2csf202101r1400/

https://www.elektramat.nl...aar-2-polig-40a-0903-042/

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 19-06-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Sethro schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:44:

Ook de claim dat er open koper aanwezig zou zijn is uit de lucht gegrepen. Ik zie daar geen directe aanleiding voor.

Zonnepanelen kun je hier prima en veilig aansluiten door plaatsen van almat.
Mag ik vragen wat er bedoelt wordt met open koper ? En hoe kan ik dat checken ?
En wat is almat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TIGER79 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Mag ik vragen wat er bedoelt wordt met open koper ? En hoe kan ik dat checken ?
En wat is almat ?
Als je de kap van de groepenkast af haalt hoort de installatie nog aanraakveilig te zijn. Bij oude kasten is dat soms niet omdat koperen verbindingen dan zichtbaar zijn / bloot liggen.

Als je van beide kasten de schroefjes in de hoeken los draait en de zwarte kap eraf haalt dan kun je dat zien. Als je even foto deelt kunnen we meedenken.

Een alamat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 19-06-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
computerjunky schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:34:

Wat je zou kunne n doen is even de 4 plastic scroeven van de kap halen zodat we de binnenkant kunnen zien. Bij de linker kast zijn dat volgens mij die rode clips.
Hierbij zonder kappen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1V3r74sWIPdXUbEuVpWPwbiuM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OajuGdWu8UF6ICxbX3Fflfs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxkkBFAeZ6CCuuCT82oEg9l8jNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTEAnIHRoKBRE1QguSGNMRqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq42MAgcCUXev7rupehe1HlfWik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1M3qDJSCpi6dSNCRjp8XL6Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:42
Die blokjes aan de onderkant zijn niet aanraakveilig. Geen open koperdraad maar nog steeds gevaarlijk (raak die aan en je wordt gekookt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djamon Staal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 16:54

Djamon Staal

https://www.sdhd.nl

Het is trouwens ook gewoon een optie om enkel de aansluitblokjes en aardlekautomaten te vervangen, dan is je meterkast ook aanraak veilig. Daarnaast moet er ook een hoofdschakelaar geplaatst worden.

Maar het is vrij logisch dat ze je een nieuwe meterkast proberen te verkopen dat levert het meeste geld op!

Ik zou je adviseren om in iedergeval niet zelf te gaan prutsen in je meterkast. Een schroefje te los of te strak kan al voor extreem gevaarlijke situaties zorgen.

Het komt eigenlijk gewoon neer op het geen wat je waarschijnlijk al verwacht had. Bel een gecertificeerd elektricien en vraag om advies.

Overstack: IT Consultancy & Zakelijke Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Djamon Staal schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:04:

Maar het is vrij logisch dat ze je een nieuwe meterkast proberen te verkopen dat levert het meeste geld op!
Dat snap ik, en in principe kan ik dat ook wel begrijpen enkel zou ik graag vernemen of hun prijs van 740 euro ook een beetje courant is.
Als ik het zo zie is het materiaal zo'n 400 euro, dan is de rest manuren voor de installatie. Mijn vraag is of het daadwerkelijk 6 uur werk is een dergelijke vervanging ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrrooster
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-06 22:30
764, is dat incl btw? Zo ja, dan is dat een nette prijs. Grof gerekend kost een groepenkast vervangen 100euro per groep. Dan is 764, een nette prijs.
Ik krijg regelmatig offertes onder ogen van rond de 1000,- voor het vervangen van een 8groepen 1 fase kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25

DjVe

Hatsaflats!

Wij (ook installateur) geven ook het advies om een kast van 20+ jaar (dat is deze ook) te vervangen. Na 20 jaar zijn de componenten en kast gewoon aan vervanging toe. Daarnaast stijgt de vraag naar vermogen ook steeds verder (zonnepanelen, warmtepomp/airco, Inductieplaat, laadpaal). Dat moet je gewoon op een fatsoenlijke kast doen die op norm is met een accurate aardlekbeveiliging.

Ik vind +/-€800 voor een nieuwe kast best een schappelijke prijs, mits deze wel met een A-merk component wordt gebouwd zoals Hager/ABB/Eaton/Schneider (dus geen E-Mat, Chint, Sep, Gewis). En vraag dan ook even of ze de kast 3-fase voorbereiden met een 4 polige hoofdschakelaar en een verdeling van de groepen/aardlekschakelaars over 3-fase.

Ik zou je in dit geval ook geadviseerd hebben om je kast te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Mis ik iets of mis ik in deze meterkast de hoofdzekeringen? Ik zie alleen klemmenstroken onderin.
Deze installatie kan zo niet spanningsloos gemaakt worden om de groepenkast te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:42
rdfeij schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:54:
Mis ik iets of mis ik in deze meterkast de hoofdzekeringen? Ik zie alleen klemmenstroken onderin.
Deze installatie kan zo niet spanningsloos gemaakt worden om de groepenkast te vervangen.
Je kijkt naar de transparante kast onder de energiemeter?
Dat zwart/grijze ding met de gele sticker erboven is volgens mij een hoofdautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Ricko1 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:01:
[...]

Je kijkt naar de transparante kast onder de energiemeter?
Dat zwart/grijze ding met de gele sticker erboven is volgens mij een hoofdautomaat.
Daar twijfel ik dus over, het lijkt een automaat, maar er lijken geen aders (misschien de zwarte) in te gaan.
Misschien kan @TIGER79 daar nog een betere foto van maken?
Het is in ieder geval een oud ding dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier wilden ze ook de hele kast vervangen omdat er geen hoofdschakelaar in zat: €850. Heb deze laten plaatsen, plus een ruimere kast gelijk, nog geen €100. Ik heb sterk het idee dat het onderdeel is van het verdienmodel om de kast gelijk te vervangen bij 1 dingetje.

Overigens weet je zelf of je hoort bij 'de stijgende vraag naar vermogen', niet om het advies in twijfel te trekken, maar die zonnepanelen komen op een nieuwe automaat. Mocht je andere grootverbruikers installeren, kan je ook die specifiek op een nieuwe automaat zetten.

Ik kan verder de meterkast niet beoordelen overigens, dus ik zeg niet dat deze niet aan vervanging toe is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 12:58
@TIGER79
De goedkoopste manier is om enkel het noodzakelijke erbij te laten plaatsen. Echter zit je dan nog steeds met een gedeelte wat van 1995 is.
Het beste is om een compleet nieuwe groepenkast te laten plaatsen. Die worden vaak vanuit de leverancier kant en klaar geleverd. Is enkel een kwestie van de groepen aansluiten en klaar. Zou in een uurtje erin moeten zitten. Daarom zullen ze ook de optie aanbieden.
Ergens tussen de 600 en 800 euro is een prima prijs voor 8 groepen. Dus de prijs is prima. Zou dan wel direct vragen of ze het kunnen voorbereiden op 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als die schakelaar in de deksel van het deel van de netbeheerder een zekeringsautomaat is (dat ding onder de slimme meter @TIGER79 ). Dan is de groepenkast spanningsloos te maken met deze automaat.
Indien de offerte een 1-fase GoodWe omvormer betreft zou je kunnen voldoen met een 2DIN aardlekautomaat van een degelijk merk zonder de hele groepenkast te hoeven vervangen.
Indien de offerte rept over een 3-fase GoodWe omvormer, zul je de gehele groepenkast moeten vervangen.

Wat ik kan adviseren is de PV-boer enkel en alleen de aardlekschakelaar te laten plaatsen en eventueel vervangen van de meterkast bij een echte elektricien te laten doen.

NB indien het een 1-fase GoodWe omvormer betreft sta je nu eigenlijk al met 1-0 achter omdat de PV-boer je a) iets wilt verkopen wat onnodig is en b) claimt dat het niet anders kan. Puur hierom zou ik overwegen te kijken naar een andere aanbieder, deze heeft er (indien er een 1-fase oplossing wordt geboden) geen kaas van gegeten als die niet met degelijke argumenten komt waarom de huidige groepenkast niet kan worden behouden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 08:45

M14

DjVe schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:44:
Wij (ook installateur) geven ook het advies om een kast van 20+ jaar (dat is deze ook) te vervangen. Na 20 jaar zijn de componenten en kast gewoon aan vervanging toe. Daarnaast stijgt de vraag naar vermogen ook steeds verder (zonnepanelen, warmtepomp/airco, Inductieplaat, laadpaal). Dat moet je gewoon op een fatsoenlijke kast doen die op norm is met een accurate aardlekbeveiliging.

Ik vind +/-€800 voor een nieuwe kast best een schappelijke prijs, mits deze wel met een A-merk component wordt gebouwd zoals Hager/ABB/Eaton/Schneider (dus geen E-Mat, Chint, Sep, Gewis). En vraag dan ook even of ze de kast 3-fase voorbereiden met een 4 polige hoofdschakelaar en een verdeling van de groepen/aardlekschakelaars over 3-fase.

Ik zou je in dit geval ook geadviseerd hebben om je kast te vervangen.
Wat ik me in deze situatie afvraag: Is het niet een kwestie van alle automaten er uit halen en vervangen? De kast zelf, deze is oud natuurlijk, maar het zou toch voldoende moeten zijn om de automaten te vervangen en onderling te koppelen met van die bus-bar dingen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

M14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Wat ik me in deze situatie afvraag: Is het niet een kwestie van alle automaten er uit halen en vervangen? De kast zelf, deze is oud natuurlijk, maar het zou toch voldoende moeten zijn om de automaten te vervangen en onderling te koppelen met van die bus-bar dingen?
En waarom zou je dan ook niet een kunstof kast van een paar tientjes dan ook direct vervangen? Die kasten verouderen namelijk ook gewoon. Daarnaast is het wel zo prettig om alles binnen één merk te plaatsen, zodat je gebruik kan maken van alle slimmigheidjes/klemmetjes/doorvoeren van dat merk. Besparen op een kast die ook aan vervanging toe is, is verkeerde zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 17:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

M14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:50:
[...]

De kosten van de nieuwe kast wordt dubbel en dwars in manuren terug verdient doordat je efficient en ergonomisch die nieuwe kast in elkaar kunt zetten op een werkbank ipv prutsen in een krappe meterkast.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
allen bedankt voor de reacties !
Als ik het zo lees heb je twee kampen, wat ook vrij logisch is natuurlijk. Wel alles vervangen of enkel het nodige. Wat het moeilijker maakt is dat de twee kampen beide goede argumenten aanleveren, en ook nog eens "even groot" zijn qua aantallen :P

Aangezien ik hier dus echt geen kaas van heb gegeten, en dus waarschijnlijk niet goed kan aangeven of onderbouwen welke afzonderlijke onderdelen precies als minimum vervangen moeten worden is het vervangen van de hele kast wel een optie. Meer voor de zekerheid dat alles meteen in 1 keer goed is.
Of ik dit dan bij een andere partij moet laten uitvoeren is een twijfeltje. Deze PV-boer doet dit soort installaties ook wel vaker neem ik aan, zal vragen of ze ook gecertificeerd zijn, en aangezien de prijs dus blijkbaar vrij conform is hoef ik me niet meer af te vragen of ik wordt uitgeknepen hierin...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 17:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Belangrijkste opmerking die je mee moet nemen is dat je je meterkast graag op 3 fase voorbereid wil hebben. Dat ga je zeker nodig hebben de komende 20 jaar (warmtepomp, inductieplaat, elec auto) en het zou zonde zijn dat je dan weer een nieuwe kast nodig hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Het is al gezegd in het topic maar let wel op welk merk je krijgt. Voor de genoemde prijs verwacht ik wel een A-merk zoals @DjVe al heeft gezegd. Plaatsen ze een emat kast, ben je alsnog uitgeknepen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 12:58
TIGER79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:43:
allen bedankt voor de reacties !
Als ik het zo lees heb je twee kampen, wat ook vrij logisch is natuurlijk. Wel alles vervangen of enkel het nodige. Wat het moeilijker maakt is dat de twee kampen beide goede argumenten aanleveren, en ook nog eens "even groot" zijn qua aantallen :P

Aangezien ik hier dus echt geen kaas van heb gegeten, en dus waarschijnlijk niet goed kan aangeven of onderbouwen welke afzonderlijke onderdelen precies als minimum vervangen moeten worden is het vervangen van de hele kast wel een optie. Meer voor de zekerheid dat alles meteen in 1 keer goed is.
Of ik dit dan bij een andere partij moet laten uitvoeren is een twijfeltje. Deze PV-boer doet dit soort installaties ook wel vaker neem ik aan, zal vragen of ze ook gecertificeerd zijn, en aangezien de prijs dus blijkbaar vrij conform is hoef ik me niet meer af te vragen of ik wordt uitgeknepen hierin...
Ik zou nog wel in je omgeving rondvragen of er geen goede en voordelige elektricien is die eventueel de meterkast kan vervangen. Wellicht is het goedkoper of krijg je meer voor hetzelfde geld.
Voordeel om het bij de installateur van de PV te laten doen is dat ze toch al op locatie zijn en ook al in je meterkast moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 08:45

M14

DjVe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:12:
[...]

En waarom zou je dan ook niet een kunstof kast van een paar tientjes dan ook direct vervangen? Die kasten verouderen namelijk ook gewoon. Daarnaast is het wel zo prettig om alles binnen één merk te plaatsen, zodat je gebruik kan maken van alle slimmigheidjes/klemmetjes/doorvoeren van dat merk. Besparen op een kast die ook aan vervanging toe is, is verkeerde zuinigheid.
Omdat het dan scheelt om de buizen te verleggen / aan te passen naar de nieuwe kast.

Maar anderzijds snap ik dat een nieuwe kast die 'features' biedt. En wat @Janoz aangeeft, dat een deel van het werk op een werkbank kan worden gedaan scheelt natuurlijk ook.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
En vraag dan ook even of ze de kast 3-fase voorbereiden met een 4 polige hoofdschakelaar en een verdeling van de groepen/aardlekschakelaars over 3-fase.
Brengt een dergelijke voorbereiding ook veel extra kosten met zich mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
True schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:41:
Als die schakelaar in de deksel van het deel van de netbeheerder een zekeringsautomaat is (dat ding onder de slimme meter @TIGER79 ). Dan is de groepenkast spanningsloos te maken met deze automaat.
Indien de offerte een 1-fase GoodWe omvormer betreft zou je kunnen voldoen met een 2DIN aardlekautomaat van een degelijk merk zonder de hele groepenkast te hoeven vervangen.
Indien de offerte rept over een 3-fase GoodWe omvormer, zul je de gehele groepenkast moeten vervangen.

Wat ik kan adviseren is de PV-boer enkel en alleen de aardlekschakelaar te laten plaatsen en eventueel vervangen van de meterkast bij een echte elektricien te laten doen.

NB indien het een 1-fase GoodWe omvormer betreft sta je nu eigenlijk al met 1-0 achter omdat de PV-boer je a) iets wilt verkopen wat onnodig is en b) claimt dat het niet anders kan. Puur hierom zou ik overwegen te kijken naar een andere aanbieder, deze heeft er (indien er een 1-fase oplossing wordt geboden) geen kaas van gegeten als die niet met degelijke argumenten komt waarom de huidige groepenkast niet kan worden behouden.
Het betreft inderdaad een 1-fase omvormer en een 1-fase groepenkast. De onderbouwing is dus dat deze niet aanraakveilig is :

Wegens de aanwezigheid van de anderhalf brede modules (automaten) in de rechter groepenkast raden wij aan de groepenkast te vervangen.

Dit omdat de aanwezigheid van deze automaten een indicatie is dat er open koper in de groepenkast aanwezig kan zijn. Ook zijn deze automaten te oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
De 3-fase voorbereiding is dat anders dan een 3 fase kast ?
Want nu ik jou opmerking heb aangekaart hebben ze de offerte aangepast naar een 3-fase kast. Deze kost trouwens 850 euro ipv de eerdere 764 euro voor de 1-fase variant. Is dit een rechtvaardige verhoging ?
Tevens ben ik geïnformeerd dat hun partner groepenkasten plaatst van het merk E-tech.
Is dit wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TIGER79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Want nu ik jou opmerking heb aangekaart hebben ze de offerte aangepast naar een 3-fase kast. Deze kost trouwens 850 euro ipv de eerdere 764 euro voor de 1-fase variant. Is dit een rechtvaardige verhoging ?
Tevens ben ik geïnformeerd dat hun partner groepenkasten plaatst van het merk E-tech.
Is dit wat ?
E-Tech is geen A-merk, maar goedkoop spul. Het voldoet aan de norm en regelgeving, maar ik vind €800 voor een 3-fase kast dan wel erg hoog. Zeker omdat die kast maar €210 kost: https://e-techgroepenkast...ase-groepenkast-8-groepen.

Een 3-fase voorbereide kast is hetzelfde als een 3-fase kast, met wat interne bruggetjes op de hoofdschakelaar die de fases aan elkaar verbindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
TIGER79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:59:
Want nu ik jou opmerking heb aangekaart hebben ze de offerte aangepast naar een 3-fase kast.
Hier zie je een voorbeeld van een brug onderaan de hoofdschakelaar. Dat betreft dus ook een 3 fase kast maar is aangesloten op een enkelfase netaansluiting. Let wel op dat het nog niet mogelijk is om echte 3 fase apparatuur aan te sluiten, zolang er nog geen 3 fase netaansluiting is (bijv. een inductiekookplaat 11kW).
Deze kost trouwens 850 euro ipv de eerdere 764 euro voor de 1-fase variant. Is dit een rechtvaardige verhoging ?
Bij Sander Vunderink kost een ABB SN lijn 3 fase kast 8 groepen maar 20 euro meer dan een 1 fase kast met hetzelfde aantal groepen. De verhoging is dus m.i. vrij fors.
Is dit wat ?
Ik zou daarvan wegblijven, lijkt op rebranded spul uit China.
Vraag om ABB, Eaton, Hager, Schneider en als ze dat niet kunnen/willen leveren of het nog veel duurder wordt, ga naar een erkend electricien (via Techniek Nederland of https://echteinstallateur.nl/).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06
Een kast met spulletjes van een fatsoenlijk merk kost €300-400, maar het is ook wel een paar uurtjes werk om de oude er uit te halen en alle bedrading netjes over te zetten. Voor electriciens is dit dagelijkse kost. Dus ja, dan is €700-800 best OK denk ik. Alleen niet als ze er dan China-troep in schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Wilke schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:15:
Een kast met spulletjes van een fatsoenlijk merk kost €300-400, maar het is ook wel een paar uurtjes werk om de oude er uit te halen en alle bedrading netjes over te zetten. Voor electriciens is dit dagelijkse kost. Dus ja, dan is €700-800 best OK denk ik. Alleen niet als ze er dan China-troep in schroeven.
Ik heb wel steeds meer door dat ik als software ontwikkelaar toch het verkeerde vak heb gekozen :P
Schrik me wezenloos over de uurlonen her en der. De hovenier kost ondertussen ook gewoon 66 euro per uur en blijkbaar een elektricien meer dan 100 euro per uur...
Ik neem in ieder geval mee dat voor de ge-offereerde prijs van 850 euro men een A-merk installatie mag verwachten.
Heb gisteren twee erkende elektro-monteurs gemaild maar tot dusver nog geen respons, het is natuurlijk ook de vraag of ik tijdig iemand kan regelen... Time will tell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:52
TIGER79 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Het betreft inderdaad een 1-fase omvormer en een 1-fase groepenkast. De onderbouwing is dus dat deze niet aanraakveilig is :
Even hier op terugkomen, waar nog verder niemand over gevallen is:

Je wilt dus blijkbaar bijna 5000Wp aan zonnepanelen gaan leggen, en die gaan ze aansluiten met een 1fase omvormer op je 1 fase groepenkast?

HOE dan? Hoe zwaar is de omvormer die je op de offerte hebt staan qua vermogen?
Hoe willen ze die gaan afzekeren? Met een 25A groep of zo.
Hoe zwaar is de hoofdzekering die je nu in huis hebt?

Ten eerste vind ik het erg vreemd dat de installateur valt over het “aanwezig zijn van open koper” terwijl ze dat op dat moment helemaal niet konden zien, maar dat ze met geen woord gerept hebben over het ontbreken van een hoofdschakelaar (wat wel duidelijk te constateren is), en blijkbaar geen problemen zien in het aansluiten van bijna 5000Wp aan panelen op 1 fase.

Als je een nieuwe groepenkast laat plaatsen, voorbereid op 3 fase, dan ga je straks een 3-fase hoofdaansluiting aanvragen, en dan krijg je een hoofdaansluiting van 3x 25A.
Dan moet er ook een 3-fase zonnepaneel omvormer gebruikt worden voor dat vermogen! Je kunt en mag geen 25A groep achter een 25A hoofdzekering gaan plaatsen (los van dat het zowiezo idioot is natuurlijk)… Die 5000W aan panelen kun je dan veeeeel beter gewoon over 3-fase gaan verdelen.
Dat betekent natuurlijk wel dat je die installateur nu geen 1-fase omvormer moet laten plaatsen, en als die installateur je nu de offerte al aangepast heeft voor 3fase voorbereiding, dan zouden ze natuurlijk zelf ook al wel met dat voorstel moeten komen, als het een fatsoenlijke installateur is tenminste…

Dat betekent echter ook dat je met een 3-fase omvormer ook meteen de 3-fase hoofdaansluiting moet aanvragen, anders doet zo’n omvormer niks.

Als je nu een 1fase omvormer laat plaatsen, dan kun je deze mogelijk gebruiken TOT het moment dat je een 3-fase hoofdaansluiting krijgt, daarna niet meer…
Als je nu een 3-fase omvormer laat plaatsen, dan kun je deze pas gebruiken VANAF het moment dat je een 3-fase hoofdaansluiting hebt….

Ik zou dan zeker voor de laatste optie kiezen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
BrainCrash schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Even hier op terugkomen, waar nog verder niemand over gevallen is:

Je wilt dus blijkbaar bijna 5000Wp aan zonnepanelen gaan leggen, en die gaan ze aansluiten met een 1fase omvormer op je 1 fase groepenkast?

HOE dan? Hoe zwaar is de omvormer die je op de offerte hebt staan qua vermogen?
Hoe willen ze die gaan afzekeren? Met een 25A groep of zo.
Hoe zwaar is de hoofdzekering die je nu in huis hebt?

Ten eerste vind ik het erg vreemd dat de installateur valt over het “aanwezig zijn van open koper” terwijl ze dat op dat moment helemaal niet konden zien, maar dat ze met geen woord gerept hebben over het ontbreken van een hoofdschakelaar (wat wel duidelijk te constateren is), en blijkbaar geen problemen zien in het aansluiten van bijna 5000Wp aan panelen op 1 fase.
Ik ging er eigenlijk van uit dat de hoofdchakelaar datgene is wat te zien is in de onderste (doorzichtige) box.
De inverter is een Goodwe 3600D-NS.
Betreffende de zonnepanelen, het is inderdaad een installatie van 4860Wp, enkel wordt dat nooit gehaald. Wij hebben jammer genoeg een uiterst slechte dakligging (NNW). De verwachte opbrengst (volgens PVGIS) zal dan ook zo rond de 3250 Kwh per jaar zijn.
Dus die theoretische 5000W wordt al getopped door het maximale van die inverter, en die is al "stevig" genoeg om de daadwerkelijke, en dus niet theoretische, opbrengst op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
TIGER79 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:08:
[...]

De inverter is een Goodwe 3600D-NS.
Betreffende de zonnepanelen, het is inderdaad een installatie van 4860Wp, enkel wordt dat nooit gehaald. Wij hebben jammer genoeg een uiterst slechte dakligging (NNW). De verwachte opbrengst (volgens PVGIS) zal dan ook zo rond de 3250 Kwh per jaar zijn.
Ohh, dat is wel een uitermate treurige ligging ja. Met die omvormer is het idd geen probleem om die op 1 fase te zetten, zowel op een 1 fase als op een 3 fase hoofdaansluiting. Wel jammer dat je zoveel zonnepanelen moet leggen voor zo weinig opbrengst..

Over de hoofdzekering: ongeacht daarvan hoort de groepenkast zelf eigenlijk ook een hoofdschakelaar te hebben… al heeft een zelf uitschakelbare hoofdzekering van de netbeheerder natuurlijk in de praktijk dezelfde functie… De eis om “met een handeling de installatie spanningsvrij” te kunnen maken kun je daarmee ook realiseren (al weet ik niet of het volgens de normen voldoende is)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
BrainCrash schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Ohh, dat is wel een uitermate treurige ligging ja. Met die omvormer is het idd geen probleem om die op 1 fase te zetten, zowel op een 1 fase als op een 3 fase hoofdaansluiting. Wel jammer dat je zoveel zonnepanelen moet leggen voor zo weinig opbrengst..
Dat is zeker jammer en ook de reden waarom het voor ons tot 2 jaar terug simpelweg niet interessant was om een PV installatie te plaatsen. De terugverdientijd zat tussen de 8 en 9 jaar. Wij hebben immers een "verlies" van ruim 30% tov een gunstige Zuid-ligging. En ook al zijn de PV-installaties volgens de offertes die ik de afgelopen 18 maanden heb ontvangen ruim 40% duurder geworden is de terugverdientijd door de hogere energie-prijzen en belastingen teruggelopen naar 5 a 5,5 jaar... Dat is al een stuk interessanter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
TIGER79 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:04:
[...]
En ook al zijn de PV-installaties volgens de offertes die ik de afgelopen 18 maanden heb ontvangen ruim 40% duurder geworden
:X ;(

Dan zie je wat voor woekerprijzen al die installateurs rekenen.
Ben blij dat ik zelf mn installaties op het dak kan leggen en alles kan aansluiten… Materialen zijn ook wel iets duurder geworden, maar toch echt bij lange na geen 40% in die tijdsperiode.
Dan heb je een installatie binnen 2 jaar terugverdiend. Met jouw slechte ligging zou dat dan circa 2.5 jaar worden als je alles zelf zou kunnen doen… de rest van de terugverdientijd zijn arbeidskosten aan de installateurs.

Edit:
Achteraf gezien had je ze dus beter 2 jaar geleden voor 40% minder kosten kunnen laten installeren, had je nu ook al een groot deel ervan terugverdiend in die twee jaar, en de resterende tvt was nog veel korter geweest…

[ Voor 13% gewijzigd door BrainCrash op 21-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
BrainCrash schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:30:
Edit:
Achteraf gezien had je ze dus beter 2 jaar geleden voor 40% minder kosten kunnen laten installeren, had je nu ook al een groot deel ervan terugverdiend in die twee jaar, en de resterende tvt was nog veel korter geweest…
Twee jaar geleden was de tvt 8 a 9 jaar daarom niet gedaan. Niets was nog bekend over oorlogen, gasprijzen enz enz...
Ik volg de markt al een jaartje of 5 dus dat er 2 jaar geleden niets is gemonteerd was een zeer bewuste keuze. Nu is het allemaal achteraf en dan had ik beter 10 BTC kunnen kopen toen ze nog 300 dollar per stuk waren :P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
Even ter samenvatting zodat ik straks een lijstje heb met de opties die ik kan bespreken als (tot dusver nog geen enkele kandidaat gevonden!!!) ik een electricien over de vloer krijg :

Optie 1 : huidig systeem "upgraden" naar huidige maatstaven. Dat zou dan inhouden deze aanraakveilig maken (aansluitblokjes en aardlekautomaten te vervangen) en aardlekschakelaar plaatsen/vervangen las ik ergens ?
Optie 2 : nieuwe kast en dan met voorbereiding voor 3 fase

Nog aan/op-merkingen of andere opties ?
Bedankt voor de input tot dusver trouwens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 23:30
@TIGER79 Inmiddels zijn we een aantal maanden verder. Hoe is het afgelopen? (Ben zelf aan het onderzoeken of ik de boel ga vervangen of bijplaatsen, zodoende hier terecht gekomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER79
Adam1980 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:47:
@TIGER79 Inmiddels zijn we een aantal maanden verder. Hoe is het afgelopen? (Ben zelf aan het onderzoeken of ik de boel ga vervangen of bijplaatsen, zodoende hier terecht gekomen).
Hoi ! Nou uiteindelijk heb ik wel degelijk het geheel laten vervangen. Ik heb toen een elektricien laten langskomen om zijn mening te horen, en natuurlijk een offerte te maken. Hij kon de oude groepenkast heus wel upgraden maar er zat maar een honderd euro verschil tussen het upgraden en het vervangen (700 tegen 820 euro) waardoor ik uiteindelijk het laatste heb gekozen. Tov de PV-boer was ik ongeveer 200 euro goedkoper uit (820 tov 1000 euro) maar wel allemaal A-merk (Hager) en met de 3-fase voorbereiding.
Het is zelfs verder gekomen dan dat want aan diezelfde electricien heb ik vervolgens de PV-installatie klus uitbesteedt wat resulteerde dat hetgeheel 500 euro goedkoper uit kwam met betere materiaal.
Pagina: 1