Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

beginnersvragen wartmepomp mitshubitshi Zubadan

Pagina: 1
Acties:

• geert.hist
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-04 20:35
Hoi iedereen,

ik heb een paar basis vragen ivm een warmtepomp. ik weet dat er enorm groot topic is over de mitshibutshi warmtepompen, maar dat is echt heel specifiek (met scripts... enzo) waar ik verloren in loop.

ik heb radiatoren op de verdiepingen en op het gelijkvloers komt vloerverwarming. en zou de upgrade willen maken naar een warmtepomp. de warmteverliesberekening zit rond de 8kw bij -9 graden.

het gaat over volgende set.PUD-SHWM80YAA - ERST30D-VM6ED
dit is een 8kw warmtepomp met 300l boiler.

a)stel dat je warm water ingesteld staat op 60 graden, zal de COP dan laag zijn ?
b)als je geen warm water nodig hebt zal de warmtepomp weer op een lager ingesteld regime kunnen draaien ?
c)de radiatoren draaien op 45-40, de vloerverwarming gaat dat niet aankunnen, hoe lost men dit op ?
d)ik heb een bestaande gasbrander, heeft iemand een hydraulisch schema zodat ik kan zien waar die tussen komt ? ik heb dit nog niet kunnen vinden.

dankjewel

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:58
a) De Mitshibutshi :D warmtepomp draait net als andere warmtepompen minder efficiënt op hoge temperaturen. Voor het maken van warm tapwater gebruik je dus in verhouding meer stroom. Dat is een natuurkundige eigenschap en dat kan je niet veranderen.

b) Ja, de warmtepomp gaat dan op een lagere temperatuur draaien. De compressor voert de druk dan minder hoog op --> lager energieverbruik.

c) Niet. De radiatoren lopen dan op een lagere temperatuur mee, of je past de radiatoren zo aan dat ze ook bij een lagere temperatuur voldoende afgifte hebben.

d) Hier zijn allerlei schema's voor. Er is vast een installatiehandleiding van Mitshibusshi. Houd het zo simpel mogelijk.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@geert.hist Wat is trouwens de bedoeling - hybride of all-electric?
Als ik punt d) meeneem lijkt het om een hybride opstelling te gaan
de rest suggereert een all-electric opzet.
Verder kende ik tot nu toe, behalve Mitsubishi, alleen de Mitsubsidie types _O-

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

geert.hist schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
Hoi iedereen,

ik heb een paar basis vragen ivm een warmtepomp. ik weet dat er enorm groot topic is over de mitshibutshi warmtepompen, maar dat is echt heel specifiek (met scripts... enzo) waar ik verloren in loop.

ik heb radiatoren op de verdiepingen en op het gelijkvloers komt vloerverwarming. en zou de upgrade willen maken naar een warmtepomp. de warmteverliesberekening zit rond de 8kw bij -9 graden.

het gaat over volgende set.PUD-SHWM80YAA - ERST30D-VM6ED
dit is een 8kw warmtepomp met 300l boiler.
Enige nadeel van deze binnenunit is de 2+4kW elektrisch element 1 fase.
Over een fase kan dus maximaal 26A lopen.
Deze kun je wel begrenzen op 2 of 4 kW.
a)stel dat je warm water ingesteld staat op 60 graden, zal de COP dan laag zijn ?
Maximale constante temperatuur waarop de fabrikant hem instelt is 55 graden.
Veel mensen hebben met een 300L boiler aan een SWW temperatuur van 45-50 graden voldoende.
Ook heb je DHW opladen groot of normaal, dit kan ook enige warmwater inhoud iets vergroten.
b)als je geen warm water nodig hebt zal de warmtepomp weer op een lager ingesteld regime kunnen draaien ?
Hoe bedoel je precies?
c)de radiatoren draaien op 45-40, de vloerverwarming gaat dat niet aankunnen, hoe lost men dit op ?
Vloerverwarming zonder mengverdeler en radiator afgifte indien nodig vergroten.
Temperatuur 24/7 gelijk laten staan helpt ook, dus geen nachtverlaging meer gaan toepassen.
d)ik heb een bestaande gasbrander, heeft iemand een hydraulisch schema zodat ik kan zien waar die tussen komt ? ik heb dit nog niet kunnen vinden.
Brochure Alklima Hybride oplossingen (Download LINK)
Maar full electric aansluiten heeft de voorkeur!
dankjewel
Hopende je hiermee voldoende op weg te hebben geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 30-06-2023 16:50 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Je kan misschien beter starten met het volgende topic:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Hoe hoger de temperatuur destelager de cop.
Goede nieuws is dat je voor normaal gebruik genoeg hebt aan 40 a 45 graden.
Eens in de week doe je dan een legionella run waarin het water naar 60 graden wordt verwarmd.

Ja. Als het water dat verbruikt is is bijgevuld en opgewarmd is het eens in de tijd even bijhouden

Je radiatoren geven ook op lagere temperaturen nog warmte af. En bedenk met een warmtepomp wil je een constante temperatuur. Dus ze zullen iets vaker en langer aanstaan.

Je gasbrander is voor de normale verwarming op dit moment.
Die gebruik je alleen als je een kleinere warmtepomp van laten we zeggen 5 kW plaatst en gebruikt als hybride.
Maar in jouw situatie is volledig overstappen op een warmtepomp mogelijk en gaat de gasbrander dus eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 30-06-2023 18:08 ]

• geert.hist
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-04 20:35
dank aan iedereen voor de berichten.

*wel er staat een gasbrander, die wil ik houden voor de dagen dat er geen zon is, en wel veel warmtevraag. zoals in de winter. op termijn gaan ze gas meer en meer belasten en zal elektriciteit goedkoper worden.... maar tot op die dag gooi ik de gasbrander niet buiten.

*is die 26A een beperking van het toestel ? want ik kan 50A per fase aanbieden. en wat bedoel je met 2+4kw ? die 2kw is voor elektrische verwarming van de boiler en die 4kw ?

*dan stel ik de boiler in op 50 graden en klaar is kees.

*dank voor het hydraulisch schema, met een evenwichtsfles kan je dus radiatoren en vloerverwarming aansturen, een klassieke oplossing.

*radiatoren zijn berekend op 45/40; dat wil zeggen dat ze 4 keer meer vermogen kunnen afgeven als 75/65 regime waarop ze geafficheerd worden. wil ik de radiatoren op 35/25 laten draaien moeten ze een vermogenfactor van 8 keer groter zijn. wat wil zeggen dat mijn radiator van 600watt => 4800w moet worden voor dit regime en dat zijn enorm grote dingen. tenzij je een fancoil zou nemen.

dank voor alle reacties
Pagina: 1