Nieuwbouw garage isoleren. Wat te doen met strijkbalk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiehan
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-10 20:05
Ik wil het plafond (bitumen + OSB) isoleren met glaswol en klimaatfolie. De muren wil ik isoleren met PIR platen met OSB op isolatielatten. Achter de PIR platen maak ik ventilatiegleuven in de muur.

Voorbeelden op internet geven aan dat ik eerst het plafond moet doen en dat ik de klimaatfolie op de muur moet lijmen om een luchtdicht geheel krijgen. Ik ben dus begonnen met de glaswol. Maar langs de muur loopt een strijkbalk. Tussen de muur en de strijkbalk zit DPC folie. Die hangt zo te zien los. Zie foto.
Als ik de klimaatfolie tegen de muur plak dan zit de strijkbalk aan de koude kant van de isolatie. Er zijn diverse artikelen op internet die aangeven dat de balk dan gaat rotten. Hoe los ik dit op?
Ik heb 2 varianten getekend hoe ik het zou kunnen doen maar ik vraag me af of er een variant bij zit die goed is. De constructie van mijn garage is niet uniek dus ik ben benieuwd of iemand weet hoe ik het moet aanpakken.
Graag jullie hulp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mefNsIsr-E5wg935hqgGXZ7ny8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWiDkrrgmazSF5j1qBYm2LyX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgbSrLvxE9688XZ6zY-uF2fmkAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ns2JwxlFhC9MRP7xqzIHv4G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door hansiehan op 30-06-2023 12:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Kan je die DPC folie niet verlengen en laten aansluiten op de klimaatfolie?
Er zit in principe ook niet zo veel verschil in de randbalken en de dwarsbalken qua vochthuishouding.
Je krijgt het ook nooit helemaal dampdicht, daarom dus de klimaatfolie.

Wat ga je doen in die garage? Als het geen woonfunctie heeft, dan is de vochtproductie ook een stuk minder en gewoonlijk dus ook een lagere RV.

Je kan ook het eens met Ubakus doorrekenen.
https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/#

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiehan
De garage is simpelweg voor opslag van allerlei spullen zoals gereedschap, tuinkussens, fietsen en er staat een koelkast en vriezer.
Probleem is dat het in de herfst en winter heel vochtig is zodat alles onder schimmel en roest zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Met alleen isoleren raak je dat vocht niet kwijt. Je zal dan ook wat moeten verwarmen en ventileren.
Waar komt dat vocht vandaan? Is het een vrijstaande garage? Vloer van stoeptegels of betonvloer?
Of is het vooral condens op koude oppervlakken?

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 03-07-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiehan
Het is vooral condens. Luchtvochtigheid is 99%.
Vloer is geïsoleerde betonvloer. Ik weet dat ik moet ventileren en mogelijk ook verwarmen hoor maar ik ben gestart met isoleren anders heeft verwarmen weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hansiehan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:38:
Het is vooral condens. Luchtvochtigheid is 99%.
Vloer is geïsoleerde betonvloer. Ik weet dat ik moet ventileren en mogelijk ook verwarmen hoor maar ik ben gestart met isoleren anders heeft verwarmen weinig zin.
Verwarmen heeft prima zin, het kost alleen meer energie. :P

maar er zal waarschijnlijk gewoon een bron van vocht zijn, die lokaliseren zou stap 1 moeten zijn.

je hebt keus uit

optrekkend vocht
doorslaand vocht
lekkage.

(veel natte fietsen e.d. de garage in zetten kan ook nog)

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 04-07-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiehan
De vraag is wat doe ik met de isolatie rond de strijkbalk. Opties:
- de strijkbalk zit in de spouw en dus in de vochtige lucht.
- de strijkbalk zit onder de klimaatfolie maar wel zonder isolatie tussen balk en muur dus wel in de vochtige lucht
- dpc folie en klimaatfolie aan elkaar lijmen en balk daarin opsluiten
- of ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
hansiehan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:24:
De vraag is wat doe ik met de isolatie rond de strijkbalk. Opties:

- dpc folie en klimaatfolie aan elkaar lijmen en balk daarin opsluiten
Dit is de meest logische oplossing, zoals ik al direct heb opgemerkt.
Dat de strijkbalk grenst aan de koude muur zal wel enige invloed hebben, maar hij zit in hetzelfde compartiment als alle andere balken. En die grenzen met de bovenkant aan het koude dakvlak.

De klimaatfolie aan de onderkant zorgt er wel voor dat de balken weer kunnen drogen in de zomer.

Je zou dat kunnen helpen door de klimaatfolie niet rechtstreeks op de balken vast te zetten, maar er voor te zorgen dat de ruimte tussen de muur/DPC-folie en de strijkbalken kan ventileren naar de ruimte tussen de andere balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20
Denk je ook aan ventilatie van de ruimte zelf?
Ik zie niets in je dak zitten of gevel. Behalve twee sleuven voor ventilatie van de 'spouw'.
Pagina: 1