Zonnepanelen serie of parallel leggen voor batterij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 23:09
Kreeg het advies van aanbieder om de panelen parallel te laten leggen om voorbereid te zijn op de thuisbatterij.
Ik zie online aanbieders allemaal serie aanbieden en lijkt mij ook logischer. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd. De aanbieder zelf stuurde mij informatie waarop dit gebaseerd zou zijn, maar dit kon ik niet koppelen aan de argumentatie. Kan iemand eenvoudig uitleggen of het inderdaad de moeite en het geld waard is voor de extra investering?

De verschillende aanbiedingen:

serie geschakeld:
7 Jinko Tiger N-Type Mono Full Black 420 Wp zonnepanelen
Growatt MIC 2500TL-X

parallel geschakeld:
7 Jinko Tiger N-Type Mono Full Black 420 Wp zonnepanelen
Enphase IQ8M (1 fase)

Verschil in prijs is een kleine 1000 euro.

Dank voor de hulp!

Beste antwoord (via Arjanders op 25-08-2023 15:04)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Micro-omvormers ("parallel") en thuisbatterijen op wisselstroom hebben natuurkundig weinig met elkaar te maken. Het kan zijn dat de leverancier goede ervaringen heeft met het Enphase ecosysteem, maar er zijn batterijsystemen die met elk merk werken (en zelfs zonder PV).

Met een stringomvormer ("serie") is er een extra mogelijkheid voor een gelijkstroom-koppeling tussen batterij en zonnepanelen die je met micro-omvormers niet hebt, maar dat is erg merkspecifiek.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Micro-omvormers ("parallel") en thuisbatterijen op wisselstroom hebben natuurkundig weinig met elkaar te maken. Het kan zijn dat de leverancier goede ervaringen heeft met het Enphase ecosysteem, maar er zijn batterijsystemen die met elk merk werken (en zelfs zonder PV).

Met een stringomvormer ("serie") is er een extra mogelijkheid voor een gelijkstroom-koppeling tussen batterij en zonnepanelen die je met micro-omvormers niet hebt, maar dat is erg merkspecifiek.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
In aanvulling op @Proton_

Een centrale omvormer kan - vaak met merkgebonden batterijen - zonder tussenstap via wisselstroom de accu laden. Dat scheelt dus 2x omzet verlies.

Enphase kan dit niet en zal dat nooit kunnen.

De Growatt MIC heeft geen accu mogelijkheid, daarmee heeft hij dus even weinig voordeel met betrekking tot een accu systeem als Enphase.

Kortom: de aanbieder verteld je geen eerlijk verhaal… en dat vind ik een negatief punt…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 23:09
Dank @Proton_ en @Ronald !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:32:
In aanvulling op @Proton_

Een centrale omvormer kan - vaak met merkgebonden batterijen - zonder tussenstap via wisselstroom de accu laden. Dat scheelt dus 2x omzet verlies.

Enphase kan dit niet en zal dat nooit kunnen.

De Growatt MIC heeft geen accu mogelijkheid, daarmee heeft hij dus even weinig voordeel met betrekking tot een accu systeem als Enphase.

Kortom: de aanbieder verteld je geen eerlijk verhaal… en dat vind ik een negatief punt…
Ook bij een DC systeem is er spanningsomzetten, grote kans dat dit zelfs via wisselspanning gaat. De spanning van de panelen is immers anders dan de spanning die de accu’s nodig hebben dus zal omgezet moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mja, het overslaan van de PFC stap bij DC-DC omzetting scheelt je ongeveer 1-2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ErnstvV schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:28:
[...]

Ook bij een DC systeem is er spanningsomzetten, grote kans dat dit zelfs via wisselspanning gaat. De spanning van de panelen is immers anders dan de spanning die de accu’s nodig hebben dus zal omgezet moeten worden.
Waarom zou je dat in hemelsnaam via AC doen als er in elke omvormer al een DC-DC buck-boost converter zit om de string spanning op een knap niveau te zetten voor de 230 / 400V AC.

Er is een reden dat omvormers een nominale string spanning opgeven… minste verlies in precies die omzetting

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Waarom zou je dat in hemelsnaam via AC doen als er in elke omvormer al een DC-DC buck-boost converter zit om de string spanning op een knap niveau te zetten voor de 230 / 400V AC.

Er is een reden dat omvormers een nominale string spanning opgeven… minste verlies in precies die omzetting
Je hebt gelijkt, wisselspanning is inderdaad niet juist, maar uiteindelijk zal er nog altijd een omzetting plaats vinden, met de bijbehorende verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ErnstvV schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Je hebt gelijkt, wisselspanning is inderdaad niet juist, maar uiteindelijk zal er nog altijd een omzetting plaats vinden, met de bijbehorende verliezen.
Tuurlijk, maar DC-DC is efficiënter dan DC-AC, laat staan DC-AC-DC wat de enige optie is bij een micro omvormer systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

mjl

Ugh

Proton_ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:14:
Mja, het overslaan van de PFC stap bij DC-DC omzetting scheelt je ongeveer 1-2%.
Dat is dan verwaarloosbaar om nu een keus te moeten maken voor een accusysteem die je misschien in de toekomst gaat nemen..

Zolang je niet meteen 1 systeem met een accu neemt maakt het niet veel uit voor een toekomstige uitbreiding. Koop wat voor jou situatie het meest geschikt is, daar is vast een groot advies topic voor :)

Wees niet te perfectionistisch:)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 07:23
Proton_ schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:03:
Het kan zijn dat de leverancier goede ervaringen heeft met het Enphase ecosysteem
De bankrekening van de leverancier heeft daar ongetwijfeld goede ervaringen mee ;)

Want Enphase verkoopt een obsceen geprijsd accusysteem met ook nog matige specs (qua maximale geleverde stroom bv.)

Er liggen hier ook Enphase omvormers op het dak, maar dat is omdat het slechts 6 panelen zijn met verschillende vervelende schaduwen.

Micro-omvormers zetten achter elk paneel (of soms per enkele panelen) om in 230V. Daar kun je prima een accu mee opladen - mits je het eerst weer terug omzet in whatever (lager) voltage de accu mee wil laden. En omdat je sowieso 2x moet omzetten, is er dus een (beperkt) extra verlies.

Dus in dat opzicht, is parallel (micro-omvormers), if anything, juist een klein nadeel.
Pagina: 1