Aankomende zomer ga ik op vakantie naar Servië (Belgrado) en hier wordt met de Servische Dinar betaald in plaats van de Euro. Vorig jaar ging ik op vakantie naar Kroatië en hier werd toen nog met de Kuna betaald. Ik ging hier iedere keer geld halen uit een ATM maar pas toen ik terug kwam kwam ik erachter dat je hier veel betaalt aan pinkosten en er gerekend wordt met een slechte wisselkoers. Heeft iemand ervaring met geld wisselen in het buitenland en de gouden tip waar ik deze vakantie geld kan wisselen zonder pinkosten en met een goede wisselkoers?
Vraag
Alle reacties
Met mijn gratis* Revolut kaart kan ik elke maand €200 uit de ATM halen en €1000 omzetten in andere valuta zonder kosten (als het een werkdag is, anders kost omzetten wel iets). Ik heb dan ook alvast 1000 omgezet voor de vakantie zodat ik kan pinnen zonder kosten en in ieder geval (omgerekend) €200 uit een ATM halen zonder hoge hosten.
De enige kosten waren de ongeveer €8 verzendkosten van het fysieke pasje.
Edit:
Daarna wordt het 1% bij omzetting en 2% bij geldopnames.
De enige kosten waren de ongeveer €8 verzendkosten van het fysieke pasje.
Edit:
Daarna wordt het 1% bij omzetting en 2% bij geldopnames.
[ Voor 7% gewijzigd door MatthijsBoog op 29-06-2023 16:43 ]
Ik zie dat Revolut hierboven al is opgebracht, ik gebruik vaak zowel Revolut als Wise om geld te pinnen in het buitenland. Beiden hebben redelijk vergelijkbare kosten.
Zie trouwens ook Ben ik zo dom? Welke bank voor trip Vietnam/Cambodja
Zie trouwens ook Ben ik zo dom? Welke bank voor trip Vietnam/Cambodja
Die kosten en slechte wisselkoers zijn vaak te verbeteren door NIET te kiezen om het bedrag in Euros te pinnen....
In het buitenland krijg je bij het pinnen vaak de vraag of je in lokale currency wilt opnemen of in Euros. Als je die eerste kiest dan zorgt je eigen bank voor de omrekening, kies je die laatste dan doet de lokale bank dat met veel slechtere tarieven als gevolg.
Als ik in Denemarken of Schotland cash pin met m'n Bunq of ING debet kaart dan zitten daar ook geen kosten aan. Dan wordt er met (wat men "klassiek" noemt) middenkoers gerekend en verder niets. En dat is niet beperkt tot €200 of €1000 per maand.
In het buitenland krijg je bij het pinnen vaak de vraag of je in lokale currency wilt opnemen of in Euros. Als je die eerste kiest dan zorgt je eigen bank voor de omrekening, kies je die laatste dan doet de lokale bank dat met veel slechtere tarieven als gevolg.
Als ik in Denemarken of Schotland cash pin met m'n Bunq of ING debet kaart dan zitten daar ook geen kosten aan. Dan wordt er met (wat men "klassiek" noemt) middenkoers gerekend en verder niets. En dat is niet beperkt tot €200 of €1000 per maand.
Op de site van je bank staat vaak wel een calculator waarmee je kunt berekenen welke kosten je hebt als je geld pint in het buitenland, vaak is dat goedkoper dan alvast geld "kopen" in Nederland
Try SCE to Aux
Vermijd een Euronet betaalautomaat als je andere valuta dan euro's pint. Je betaalt extra kosten per transactie en hun wisselkoers berekenen ze ruim in hun voordeel.
Je kan het beste 1x een groter bedrag pinnen, dan haal je de kosten per keer weg. En pin in de lokale valuta ipv in euro.
I have stability. The ability to stab.
Dit hele pingebeuren in het buitenland wordt steeds 'schimmiger'.
Je eigen bank die rekent een koersopslag, maar de bank daar kan ook extra kosten in rekening brengen, wat niet altijd even duidelijk is.
Het is zelfs in Spanje ook zo: je betaalt daar 2 euro per pinbeurt aan de bank daar. En dat is een euroland.
Je eigen bank die rekent een koersopslag, maar de bank daar kan ook extra kosten in rekening brengen, wat niet altijd even duidelijk is.
Het is zelfs in Spanje ook zo: je betaalt daar 2 euro per pinbeurt aan de bank daar. En dat is een euroland.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik had voor ik naar istanbul ging geld op de ANWB Visa gezet en met de creditcard geld opgenomen.
Echter is het bij de Rabobank zelf ook niet veel duurder of goedkoper. Vorige week pinde ik wel in 1 keer 300 dollar in Amerika. En dan komt er vaak een lokale opslag bij, in dit geval 3,50 dollar.
Ik heb het goedkoopste pakket van de Rabobank dus betaal ook per non-euro transactie, nog los van de toeslag.
Echter is het bij de Rabobank zelf ook niet veel duurder of goedkoper. Vorige week pinde ik wel in 1 keer 300 dollar in Amerika. En dan komt er vaak een lokale opslag bij, in dit geval 3,50 dollar.
Ik heb het goedkoopste pakket van de Rabobank dus betaal ook per non-euro transactie, nog los van de toeslag.
Dit is inderdaad de belangrijkste tip. De vraag kan soms wel een beetje cryptisch geformuleerd zijn en in beide gevallen komt er uiteindelijk lokale valuta uit het apparaat. Mocht je twijfelen kan je natuurlijk als test 2x hetzelfde bedrag pinnen maar voor de verschillende opties kiezen en op je afschrift checken welke uiteindelijk goedkoper was. Dan heb je wel altijd één van de transacties teveel betaald, maar je weet het wel de rest van de vakantie. Dit gaat wel een beetje in tegen de volgende tip:Croga schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:56:
Die kosten en slechte wisselkoers zijn vaak te verbeteren door NIET te kiezen om het bedrag in Euros te pinnen....
[...]
Pin grote bedragen, zodat je niet te vaak hoeft te pinnen. Vaak betaal je naast kosten in de vorm van een matige koers ook eenmalige kosten per transactie en/of een minimum aan kosten. Dus hoe minder transacties, hoe minder kosten. Pin uiteraard niet meer dan je in totaal denkt te gaan uitgeven.
Probeer verder zoveel mogelijk direct met pin of credit card in de winkels/restaurants/café's te betalen i.p.v met cash. Dan heb je minder te maken met extra kosten van cash opnemen. Let er bij credit card wel op dat daar soms in winkels ook weer extra kosten aan verbonden zijn.
En de laatste tip: staar je niet teveel blind op dit soort kosten. Ja, je betaalt altijd meer dan je zou verwachten als je de koers van de lokale valuta googled en dan omrekent. Maar die koers ga je sowieso met geen enkele methode krijgen omdat het niet de aankooopkoers is. En uiteindelijk zijn dit redelijk marginale extra kosten die je niet moeten weerhouden om lekker van de reis te genieten.
Voor de beste wisselkoers (zowel opnemen, betalen als overmaken) vind ik Wise (voorheen TransferWise) ideaal. Je mag tot € 200 (in max 2 keer) per kalendermaand kosteloos opnemen. Tip: ga je met partner? Zorg ervoor dat hij/zij ook een Wise-account (+ pasje) heeft, dan kan je extra geld opnemen. 
Geen maandelijkse/jaarlijkse kosten, gewoon een eenmalige bijdrage voor de kaart (€ 10 geloof ik).
Voor de grote aankopen gebruik ik toch liever m'n Amex of Mastercard in verband met de aankoopverzekering.
Geen maandelijkse/jaarlijkse kosten, gewoon een eenmalige bijdrage voor de kaart (€ 10 geloof ik).
Voor de grote aankopen gebruik ik toch liever m'n Amex of Mastercard in verband met de aankoopverzekering.
Waarom wil je eigenlijk geld opnemen? Ik betaal altijd met creditcard in het buitenland, ik kom in de wereld zelden plekken tegen waar dit niet mogelijk is (maar misschien heb ik mazzel?).
[ Voor 8% gewijzigd door MarcoC op 03-07-2023 15:40 ]
Er zijn nog steeds genoeg verkopers (al helemaal op een markt) die cash-only zijn of bij wie je een leuke korting kan krijgen als je cash betaalt (het verschil is dikwijls is de btw). En dan zijn het best populaire bestemmingen voor Nederlanders: Turkije, Griekenland en zelfs Duitsland (kerstmarkt in Köln en Düsseldorf...).MarcoC schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:39:
Waarom wil je eigenlijk geld opnemen? Ik betaal altijd met creditcard in het buitenland, ik kom in de wereld zelden plekken tegen waar dit niet mogelijk is (maar misschien heb ik mazzel?).
Oké, dat is niet mijn ervaring. Het is echt heel zeldzaam dat je alleen cash kun betalen. Ik ben afgelopen november bijv. door Mexico gereisd en heb overal met creditcard kunnen betalen.Mawlana schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Er zijn nog steeds genoeg verkopers (al helemaal op een markt) die cash-only zijn of bij wie je een leuke korting kan krijgen als je cash betaalt (het verschil is dikwijls is de btw). En dan zijn het best populaire bestemmingen voor Nederlanders: Turkije, Griekenland en zelfs Duitsland (kerstmarkt in Köln en Düsseldorf...).
Nog dichterbij huis: ga eens een dagje naar een willekeurige markt in Nederland zonder contant geld. De kans is groot dat je niet overal kan betalen met je pasje.MarcoC schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Oké, dat is niet mijn ervaring. Het is echt heel zeldzaam dat je alleen cash kun betalen. Ik ben afgelopen november bijv. door Mexico gereisd en heb overal met creditcard kunnen betalen.
In het buitenland kan ik in de winkels doorgaans wel met creditcard betalen. Maar kraampjes/boetiekjes etc? Cash op zak kan nooit kwaad.
[ Voor 10% gewijzigd door Mawlana op 03-07-2023 16:27 ]
Omdat je niet overal je pasje doorheen wilt halen.MarcoC schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:39:
Genoeg plaatsen in de wereld waar je kan afdingen door te zeggen dat je maar een x bedrag op zak hebt. Als je je pasje trekt om te betalen gaat die pet niet en kun je niet zoveel afdingen.MarcoC schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:39:
De vraag is even welke pas je gebruikt voor het opnemen. Via toko's als N26, Revolut zit je (op werkdagen!) op de Mastercard exchange rate, en beter dan dat is lastig. Een Meastro van de ING zit daar waarschijnlijk flink boven. Gebruik dus je voordeligste kaart hiervoor, en maak evt een gratis rekening bij zo'n voordelig bank aan.meijboeum schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:27:
Heeft iemand ervaring met geld wisselen in het buitenland en de gouden tip
Ten tweede, en dat is even goed opletten, bieden veel (alle) automaten hun eigen wisselkoers aan. Het apparaat ziet dat je een Euro kaart insteekt, en bieden de optie om het op te nemen bedrag vast om te rekenen. Dit is zo goed als altijd flink duurder dan de exchange rate van je eigen pas. Zeker als je een N26 pas hebt oid. Laat het apparaat dus nooit omrekenen, en vraag om een rekening in Dinars (ook in restaurants ed!!!).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Zeker oppassen, er zijn genoeg vids over het probleem.
Dat hangt nogal af van waar je naar de markt gaat. Als ik in een grote stad naar de markt ga kan ik echt overal met pin betalen.. ook bij de kleinste kraampjes.Mawlana schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Nog dichterbij huis: ga eens een dagje naar een willekeurige markt in Nederland zonder contant geld. De kans is groot dat je niet overal kan betalen met je pasje.Het lukt me helaas niet om al m'n groenten en fruit zonder contant geld te halen op de markt, tenzij ik bereid ben iets meer te betalen bij een andere verkoper.
In het buitenland kan ik in de winkels doorgaans wel met creditcard betalen. Maar kraampjes/boetiekjes etc? Cash op zak kan nooit kwaad.
I have stability. The ability to stab.
1. Altijd in lokale munteenheid geld opnemenabsrnd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:14:
Zeker oppassen, er zijn genoeg vids over het probleem.
[YouTube: How ATM Can (AND WILL) Trick You When Traveling]
2. Laat je niet verleiden tot idiote bedragen opnemen (overigens zelf in Indonesië gehad dat je beste gewoon altijd maximum kon opnemen, minder eenmalige kosten, en maximum was niet veel).
Kon toch korter dan 8 minuten...
Laatst in Haarlem-Centrum was er één kraampje waar ik niet kon pinnen. Daarnaast op de kerstmarkt in Haarlem kon ik bij verschillende kraampjes niet pinnen.SmurfLink schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:42:
[...]
Dat hangt nogal af van waar je naar de markt gaat. Als ik in een grote stad naar de markt ga kan ik echt overal met pin betalen.. ook bij de kleinste kraampjes.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Bazaar in Beverwijk. Op veel plaatsen wel, maar op net zoveel plaatsen weer niet.
In Duitsland kom je nog heel veel plekken tegen waar je alleen cash kan betalen. En echt niet alleen bij kleine kraampjes en zo. Vorige week nog in een groot restaurant gericht op studenten. Die studenten betaalden allemaal met hun studentenpas (dus er stonden gewoon contactloze kaartlezers!), maar ik als gast kon alleen cash betalen.MarcoC schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Oké, dat is niet mijn ervaring. Het is echt heel zeldzaam dat je alleen cash kun betalen. Ik ben afgelopen november bijv. door Mexico gereisd en heb overal met creditcard kunnen betalen.
In Mexico zullen ze vermoedelijk ook sterk gericht zijn op toeristen uit de VS. En die zullen vaak met creditcard willen betalen. Is misschien niet een heel representatief land.MarcoC schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Ik heb het zelf regelmatig bij bijvoorbeeld een dierentuin, dat er een kraampje staat waar je alleen cash kunt betalen. En wat al genoemd is, in Duitsland zijn er best veel plekken waar je alleen cash kunt betalen. Ook op toeristische plekken. Dus je hoeft helemaal niet naar exotische oorden af te reizen om gedeeltelijk van cash afhankelijk te zijn.
Wat je kan proberen is vragen of je in een supermarkt o.i.d mag bijpinnen. Vaak wordt voor dat soort transacties geen / minder opslag gerekend. Zo doet mijn zus het in ieder geval in Chili (ATM = ±5 euro opslag, pinnen bij supermarkt = 0 euro opslag)
Raar... Is zo gek nog niet
Als er iets is wat ik niet doe is het geld pinnen in het buitenland. Ofwel met cc of debit card betalen, ofwel geld wisselen middels cash euro's. Soms zijn ze zo blij met euro's, is wisselen overbodig (turkije bv)
Je noemt Servië: met name in oost Europese landen is de wisselkoers voor contant geld prima
Je noemt Servië: met name in oost Europese landen is de wisselkoers voor contant geld prima
[ Voor 18% gewijzigd door flyingdutchboy op 11-07-2023 20:16 ]
Pagina: 1