Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30
Ik word echt gillend gek. Vergelijken van banken om te zien welke het goedkoopst is lukt me gewoon niet: iedere keer komt er weer iets om de hoek wat ik in de eerdere uitleg echt niet zag staan.

Ik overweeg Wise omdat ik daar een account heb. "Unlike travel money cash, you don’t even need to have the money converted beforehand — simply use the travel money card in stores, coffee shops, online or withdraw from ATMs, and we’ll convert the amount automatically for you from any currency you hold for a low fee. "

Vervolgens blijkt die 'low fee' 0,43% te zijn in een rekenvoorbeeld, lijkt me prima. Met nog 0,35% erbovenop. En een kostenpost van 0,5GBP (zat vanuit de Nederlandse site opeens op de britse denk ik?) en hierbovenop nog een keer 1,75% als het meer dan 200GPB is. Dan zit je al aardig in de buurt van de kosten van mijn ING pas (3,50 + 1,4% geloof ik) als je een paar honderd euro opneemt. Dus zo goedkoop lijkt het dan allemaal niet meer.

Bunq lijkt goedkoop maar een pakket van 72 euro doet alle besparingen met geldopnames weer teniet. En alle andere aanbieders maken er (ook) een sport van om hun kosten zo ondoorzichtig mogelijk te houden.

En alle adviezen op internet als je zoekt naar "goedkoop pinnen Azië" zeggen: vergelijk goed de kosten! |:( |:( |:( Ja dat probeer ik...

Ik heb een paar chemo's achter de rug (jaren terug), dus ik weet dat ik blijvend een beetje last heb van Chemo-brain maar volgens was ik hier daarvoor ook niet uitgekomen. Advies welkom. Meemopperen mag ook.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:18
Hoeveel uur heb je hier al ingestoken, en hoeveel geld kan je hiermee besparen?
Misschien gewoon accepteren dat de kosten zo zijn.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25
Je gaat op vakantie, fuck it? Wat maakt die paar tientjes nou uit.

[ Voor 38% gewijzigd door sig69 op 29-06-2023 01:34 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:38
sig69 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:32:
Het kan al snel heel veel schelen. Ik gebruik N26, Revolut en OpenBank omdat daar geen opslagkosten zijn. Laatst een auto gehuurd in een land met een andere valuta, scheelde al gauw omgerekend 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:22
Ik wil eens een keer naar Vietnam op vakantie. Maar ik neem cash mee. Bijna op al mijn vakantie neem ik naast mijn ICS VISA GO CARD ANWB, ook cash met mij mee.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:20
Als wij op vakantie gaan nemen we en wat cash mee (euro's kun je bijna overal wel inzetten) en pinnen een paar keer het maximum waardoor de kosten meevallen. Gewoon ing hier.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:19
Ik zelf gebruik Revolut. Wisselkoers is vaak bijna gelijk aan de huidige koers, soms 1 cent lager. Verder geen bijkomende kosten. (Doordeweeks)

Geld opnemen nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 10:50

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

of maximaal pinnen, of het cash mee nemen, helaas zal je altijd iets van een fee houden.
wat ook nog zou kunnen(weet niet of dit ook in vietnam werkt) is iets van een line account, die koppelen aan een CC dan kan je contactloos betalen in winkels die dat toelaten.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:53

mwa

R-P schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:15:

Bunq lijkt goedkoop maar een pakket van 72 euro doet alle besparingen met geldopnames weer teniet. En alle andere aanbieders maken er (ook) een sport van om hun kosten zo ondoorzichtig mogelijk te houden.
<knip> Houden we het vriendelijk? Bunq is iets van 6,50 per maand (ga in een bunq pack). En als je echt op de centen bent, sluit je bunq toch weer als je terug bent van je trip??

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 29-06-2023 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 09:42
mwa schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Wat zit je in hemelsnaam allemaal te zwetsen? Bunq is iets van 6,50 per maand (ga in een bunq pack). En als je echt op de centen bent, sluit je bunq toch weer als je terug bent van je trip??
€ 6.50 per maand is € 78 per jaar. Jullie hebben het waarschijnlijk dus over dezelfde kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:53
Curve + eigen creditcard

Abbo van Curve voor 10 euro per maand even voor de vakantie afsluiten, vervolgens geen commisie op valuta anders dan de wisselkoers, 400 euro vrij opnemen (fysieke curve dus wel meenemen) uit de ATM.

Werkt als een zonnetje in Vietnam (geld opnemen is daar sowieso een sport met allerlei banken, probeer er een te vinden waar je meer dan 2mil dong kan opnemen) uit eigen ervaring in Maart dit jaar wordt de curve card ook, op een handje vol plekken na, overal geaccepteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45
Volgens mij hebben destijds gewoon alles contant gedaan toen. Tuurlijk betaal je wel een (volgens mij) paar euro) per contact transactie.

Weet niet of je ook dingen gaat boeken waar je borg moet betalen icm creditcad maar de taxi's kosten niet zoveel hoor.

Even een andere vraag, daar wel eens vaker geweest? Als je al stress hebt van dit soort zaken zal Vietnam en Cambodja niet je ideale reisbestemming zijn denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 09:42
R-P schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:15:
Maar wanneer je je ING rekening opzegt, dan bespaar je nog eens extra kosten voor je ING-rekening en eventuele creditcard. Bij die kosten voor bunq, zitten drie kaarten inbegrepen die elk naar keuze een maestro bankpas, een Mastercard debit-card of Mastercard credit-card kunnen zijn.
Het enige puntje waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet rood kan staan en dus altijd genoeg geld op je rekening moet hebben om je betalingen te kunnen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003

Metalfreak

Hoije woh!

Orangelights23 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 06:04:
[...]

Het kan al snel heel veel schelen. Ik gebruik N26, Revolut en OpenBank omdat daar geen opslagkosten zijn. Laatst een auto gehuurd in een land met een andere valuta, scheelde al gauw omgerekend 80 euro.
Het is Vietnam, het kost allemaal geen drol daar en meer dan een paar keer pinnen in een paar weken is het niet, dan kost het je voor drie weken misschien maximaal 15 euro in totaal. Voor 80 euro verblijf je een hele week in een hotel :+ En probeer in restaurants en hotels zoveel mogelijk met creditcard te betalen. Al vragen ze daar in Vietnam vaak nog wel een fee van 3% (meen ik), maar 3% van een tientje na gegeten hebben voor twee man is nog steeds niets. En dat doen ze ook niet overal trouwens.

Voor Vietnam zie je hier overigens wel een handig lijstje over het maximum dat je kunt pinnen:
https://www.vegareizen.nl/pinnen-in-vietnam/
Al zit je ook wel eens op plaatsen waar je denkt "fuck it" ik gebruik wel de dichtstbijzijnde bank en dan kost het maar 2 euro.

Ik zou vooral niet te moeilijk doen en gewoon genieten, het zijn echt lachwekkend goedkope landen, dus die paar euro voor een keer geld opnemen (neem dan wel meteen het maximale op) maken je echt niet meteen failliet hoor ;)

Edit: en zowel mijn Visa kaart van ICS en Rabobank pas werkten meestal prima hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalfreak op 29-06-2023 12:27 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik ga elke paar jaar en neem gewoon met ABN Amro kaart mee....?

Als backup wel een Mastercard bij me maar de ABN kaart werkt in de meeste gevallen prima en de kosten zijn vrij laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40
Heb zelf goede ervaring met Revolut de laatste tijd. Betalen doe je in de lokale valuta. Dat scheelt. De betaalde abbo's bieden toeslag vrij geld opnemen tot een bedrag op de juste ATM.

Zodra je geld gaat opnemen wordt het altijd een ander verhaal. Er moet altijd aan verdiend worden. Het is vooral goed opletten dat je bij de juiste ATM je geld gaat opnemen. Die zijn niet allemaal hetzelfde, bij sommige betaal je grof meer aan fee.

Wisselkantoren zijn al helemaal boeven. Ik had dollars mee naar Vietnam in 2013, die wisselde ik dan om waarbij je ook weer goed moet opletten dat je niet extreem genaaid wordt. Kan ook weer op verschillende manieren, denk aan vals geld of andere wissel truuks.

In 2015 in Japan te laat er achtergekomen dan je met een maestro pas niet zoveel kan daar. Je kon toen alleen geld opnemen bij de 7eleven. Dan moet je het maar doen met de fee. De rest op de Mastercard CC, kon ook beter weer een Visa zijn daar (meer kortingen).

Je hebt nu anno 2023 zoveel meer keuze idd. Met allemaal kleine lettertjes.

15x330 SW38

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

JaMaaT schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:04:
Weet niet of je ook dingen gaat boeken waar je borg moet betalen icm creditcad maar de taxi's kosten niet zoveel hoor.
En tip voor taxi's: regel internet voor 8 euro per 30 dagen bij een toeristenwinkeltje, installeer de Grab app en gebruik die voor taxiritjes. Scheelt vaak de helft met een reguliere taxi. Achteraf gewoon contant betalen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
Dank allen, misschien verkijk ik me op hoeveel ik nodig heb (toch nog wat extra excursies naast de geplande reis die soms in lokale valuta betaald moeten worden) maar ik weet van China (2019) dat geld opnemen inderdaad een sport is: wordt de kaart überhaupt geaccepteerd? Wat is dit keer de limiet? Hoeveel extra kosten nu weer?

Contante Dong's vanuit NL meenemen is volgens mij sowieso veel duurder dan daar pinnen, toch? Dit had ik kort overwogen maar daarom van af gestapt (ik meen GWK bekeken),

En ik snap de commentaren van: "zeur niet zo, is een schijntje op de totale kosten" ook wel en probeer ze ter harte te nemen, maar ik ben nu eenmaal zúnig opgevoed. Van die 100€ die ik probeer te besparen kan ik de volgende reis echt niet betalen, maar het telt wel allemaal op.

PS vergeten te noemen geloof ik, maar de ING CC gaat uiteraard ook mee, maar voor geldopnames is die nóg veel duurder dan de gewone ING-pas.

[ Voor 8% gewijzigd door R-P op 29-06-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

R-P schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:51:
Dank allen, misschien verkijk ik me op hoeveel ik nodig heb (toch nog wat extra excursies naast de geplande reis die soms in lokale valuta betaald moeten worden) maar ik weet van China (2019) dat geld opnemen inderdaad een sport is: wordt de kaart überhaupt geaccepteerd? Wat is dit keer de limiet? Hoeveel extra kosten nu weer?

Contante Dong's vanuit NL meenemen is volgens mij sowieso veel duurder dan daar pinnen, toch? Dit had ik kort overwogen maar daarom van af gestapt (ik meen GWK bekeken),
Volgens mij mag officieel gezien de Vietnamese Dong niet eens buiten de grenzen komen, maar het is echt ook helemaal niet nodig om geld mee te nemen van tevoren. We kwamen aan in Hanoi en hebben meteen op het vliegveld al geld opgenomen, geen enkel probleem.
En ik snap de commentaren van: "zeur niet zo, is een schijntje op de totale kosten" ook wel en probeer ze ter harte te nemen, maar ik ben nu eenmaal zúnig opgevoed. Van die 100€ die ik probeer te besparen kan ik de volgende reis echt niet betalen, maar het telt wel allemaal op.
Ow, ik snap het ook wel en ik wil ook nooit meer dan nodig betalen voor een transactie, maar in Vietnam moet je echt al heel vaak geld opnemen als je met allerlei trucjes 100 euro zou willen besparen. Maar nogmaals: alles is spotgoedkoop, dus je doet echt wel even met je gepinde geld. En wil je toch wat duurder en ga je een keer in een "duur" restaurant eten, dan is het geen enkel probleem om met een CC te betalen.
PS vergeten te noemen geloof ik, maar de ING CC gaat uiteraard ook mee, maar voor geldopnames is die nóg veel duurder dan de gewone ING-pas.
Maar je kunt dan dus wel betalen met je CC op plekken waar het kan. Let even op het percentage wat er bovenop komt, maar in mijn ervaring wordt dat ook nog niet eens altijd erbij gerekend terwijl het er wel bij stond. Ow en als je geld moet opnemen of digitaal betaalt, zorg er dan wel voor dat je je eigen bank de wisselkoers laat bepalen, dat is ook nog altijd goedkoper dan het door de landen zelf te laten doen.

Maar geniet vooral en als je geld wil besparen kun je dat het beste doen door zo weinig mogelijk geïmporteerd spul te kopen. Zo concludeerde mijn reisgenote ook een keer "hmmm, ik heb zojuist net zoveel voor dit zakje M&M's betaald als voor mijn avondeten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

Qwerty-273

Meukposter

GWK is voor de meeste valuta duur. Wel kan je natuurlijk gewoon cash euro's meenemen en dan daar een willekeurig (ok, wel even kijken naar de wisselkoersen van enkelen in de buurt / online) wisselkantoortje binnen lopen om wat biljetten om te wisselen.
https://localvietnam.com/.../practical/money-vietnam/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Qwerty-273 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:24:
GWK is voor de meeste valuta duur. Wel kan je natuurlijk gewoon cash euro's meenemen en dan daar een willekeurig (ok, wel even kijken naar de wisselkoersen van enkelen in de buurt / online) wisselkantoortje binnen lopen om wat biljetten om te wisselen.
https://localvietnam.com/.../practical/money-vietnam/
Dat kan ook gewoon in het Nederlands hoor ;) (site is van een Nederlander)
https://localvietnam.nl/v...-informatie/geld-vietnam/

Overigens is die site sowieso wel handig voor de praktische tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

https://www.wheretotravel.nl/vietnam/geld-in-vietnam

Deze al bekeken? Opslag per bank inzichtelijk.

Persoonlijk zou ik niet gaan switchen van bank voor één vakantie maar gewoon de tips opvolgen:

1. Pin in één keer een groter bedrag. Banken rekenen naast de koersopslag ook een paar euro transactiekosten. Door méér per keer te pinnen, verminder je het aantal transacties.
2. Pinpas is goedkoper dan CreditCard. Zorg voor een Maestro logo (nieuwe ING-passen hebben volgens mij Vpay ipv Maestro.

Daarnaast: het leven kost daar geen drol. Voor een tientje heb je een topovernachting met luxe ontbijt. Als een taxichauffeur je "afzet" is dat 2,50 ipv 2 euro...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24
sig69 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 01:32:
Daar kan je 20 buckets en 5 massages van kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
R-P schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:51:

Even goed kijken en uitzoeken hoeveel je betaalt voor geld opnemen en betalen daar is nooit verkeerd. Maar ajb, ga je vakantie niet laten leiden door dit. Je gaat naar Vietnam. Daar kost alles geen drol. Dat ten eerste. Daarnaast: Als je via je gewone NL bank geld opneemt is dat niet duur. Extra kosten zijn vaak beperkt.

Je kant nog zoveel tips en trics zoeken, maar stel je krijgt in NL goedkoop de currency, wat ga je dan doen. Ga je de hele vakantie met een enorme stapel geld rondlopen? Want je wordt bestolen, beroofd of je raakt het kwijt. En dan ben je al je voordeel kwijt. Dus hou niet téveel geld op zak.

En als laatste: je wordt 100% ergens toch wel genaaid. Of het nu in de taxi, een excursie of bij het geldwisselen is. Dus zet je erover heen, of ga naar Duitsland op vakantie. O-)

Een paar tips en dont's:

- Neem zoveel mogelijk op per keer
- pin alleen bij pinautomaten in bankgebouwen
- pin niet op plekken waar de stroom uit kan vallen. Je bent je pinpas dan kwijt (eilandés en losse automaten op straat)
- Gebruik niet je creditcard om geld te pinnen. Dit kost altijd 5 euro extra voor een geldopname
- Kies altijd voor local currency en nooit voor directe omzetting in eigen curerncy bij pinnen. HIER ZIT EEN GROTE BESPARING OP KOERSVERSCHILLEN!

en nogmaals als laatste: Doe niet zo moeilijk. Je gaat op vakantie. Aan het einde heb je een paar duizend uitgegeven. En dat is veel geld, maar je kijkt er nooit meer op terug. Geniet van je vakantie!

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 29-06-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Ik zou ook weer niet te veel opnemen per keer, dan krijg je toch een flinke stapel briefjes in Vietnam wat weer voor andere problemen zorgt.

Zelf zou ik Revolut adviseren, krijg je een prepaid CC en Maestro kaart. Beide snel te blokkeren via de app mocht het nodig zijn en hanteren geen raar blokkade beleid wat NL banken wel doen. Ze zeggen gunstige tarieven te hanteren maar dat kan ik zo niet controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 30-06-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

GrooV schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:16:
Ik zou ook weer niet te veel opnemen per keer, dan krijg je toch een flinke stapel briefjes in Vietnam wat weer voor andere problemen zorgt.
Het maximum dat je bij een bank kan opnemen is 3.000.000 dong, dat is een whopping 117 euro. Voor welke problemen zou dat zorgen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Metalfreak schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:20:
[...]

Het maximum dat je bij een bank kan opnemen is 3.000.000 dong, dat is een whopping 117 euro. Voor welke problemen zou dat zorgen dan?
Je weet dat het gemiddelde maand salaris van een ongeschoolde Vietnamees tussen de 50 en 150 euro ligt? 8)7

Helemaal als je verder van de zwaar toeristische plekken gaat zijn mensen gewoon echt arm. Heb zelf ook ooit de fout gemaakt door veel te pinnen (we gingen wat eilanden bezoeken en wist niet waar je kon pinnen) en had alles nog in mijn portemonnee zitten. Toen moest ik een bus rit afrekenen van nog geen euro en pak mijn portemonnee die amper dicht kon zo veel briefjes zaten er in. Mensen keken toch wel ff raar en het was erg ongemakkelijk om met zo veel geld rond te lopen. Dit wil ik alleen even aangeven.

In Nederland loop je ook niet met 2500 euro rond

[ Voor 43% gewijzigd door GrooV op 30-06-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Voor Cambodja kun je gewoon Euros meenemen en omwisselen. Niet op het vliegveld, in de stad rond Central Market zitten veel kantoortjes.

Let wel op:
- $1 en $5 biljetten zijn bijna weg. Men gebruikt Khmer Riel.
- Controleer $50 en $100 op scheurtjes of beschreven met pen. Dan gelijk omwisselen bij de bank waar je pint. Winkels nemen zulke biljetten niet aan. Omwisselen verlies je zo $10 op als je pech hebt.
- Winkels en restaurants hebben niet altijd wisselgeld voor een $100 biljet.
- Ga je naar een bar en betaal je met $100, schrijf het nummer van je biljet/neem een foto. Men wil het onderweg naar de kassa wel eens omwisselen voor een nep exemplaar.

De lokale bevolking in Phnom Penh betaalt bijna alles via QRcode. Helaas heb je daar een lokale rekening voor nodig...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

GrooV schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Je weet dat het gemiddelde maand salaris van een ongeschoolde Vietnamees tussen de 50 en 150 euro ligt? 8)7

Helemaal als je verder van de zwaar toeristische plekken gaat zijn mensen gewoon echt arm. Heb zelf ook ooit de fout gemaakt door veel te pinnen (we gingen wat eilanden bezoeken en wist niet waar je kon pinnen) en had alles nog in mijn portemonnee zitten. Toen moest ik een bus rit afrekenen van nog geen euro en pak mijn portemonnee die amper dicht kon zo veel briefjes zaten er in. Mensen keken toch wel ff raar en het was erg ongemakkelijk om met zo veel geld rond te lopen. Dit wil ik alleen even aangeven.

In Nederland loop je ook niet met 2500 euro rond
Ja, dat weet ik, maar je hoeft ook niet alles in één portemonnee te doen he. Meestal heb ik een daghoeveelheid in mijn portemonnee en de rest ergens weggestopt in mijn dagrugzak (of de kluis van het hotel of wat dan ook). Maar ik heb ook nergens vreemde blikken gemerkt in Vietnam, de mensen zijn erg aardig, maar ook erg eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:42
Ik ben zelf gemiddeld 1 maand per jaar in Vietnam en doe altijd het volgende:
  • Zoek een Citibank op daar is het limiet 8 miljoen vnd
  • Als je die niet kunt vinden kun je altijd bij een bank naar binnen gaan om geld op te nemen dan is er bijna geen limiet, als buitenlander ben je zo aan de beurt zorg wel dat je een paspoort bij je hebt
  • neem wat contant geld (euro) mee en ga wisselen bij een goed wisselkantoor ( in Saigon tegenover Ben Than market Ha Tam Jewelry is een goede)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R-P
Even een eindconclusie:
1200€ contant meegenomen en eerste dag 5.000.000 Dong gehaald tegen 25.000Dong=1€ koers (200€, ze begon bij 24.500 koers) bij een vrouwtje met een winkeltje van 1m breed met de Nederlands sprekende Vietnameese gids). Tegelijk heeft iemand van de reisgroep 2.000.000 gehaald via ING pinnen en was 77€ kwijt. Ik vermoed dat zij nog los de 3,50 ergens hebben moeten betalen, anders waren zij gewoon goedkoper uit _/-\o_ (Middenkoers was 25.500 ofzo toen). Later regelmatig 25.900 kunnen wisselen toen de middenkoers 26.100 was)

Vietnamese gids WEIGERDE een 100€ biljet uit 2002 aan te nemen (lag al 20 jaar in de kluis thuis nadat dochter het ooit had gekregen van oma). Had deze juist meegenomen omdat het het grootste biljet was dat we thuis hadden liggen (werd eerder genoemd in dit draadje dat wisselaars graag grote biljetten hebben). Blij dat ik de (oude) 500€ biljetten niet mee had genomen (ooit bij verkoop camper gekregen maar jaar later op de bank gezet)

Verkeken op de kosten die alle excursies nog met zich meebrachten (~800€, geef me GVD een totaalprijs als alle excursies en fooienpot toch verplicht zijn) waardoor ik (te) weinig contant overhield.

Wise werd regelmatig geaccepteerd bij afrekenen in winkels, wel altijd vooraf even vragen of ze geen 2% of 3% service charge rekenen, want dan is contant vaak beter. Dit is m.i. de grootste kracht van Wise, want pinnen is na de initiële gratis opname van 200€ (maandelijks) behoorlijk duur, gewone ABN (2,25€ en 1,4%) en ING (3,50€ en 1,4%) zijn bij grote bedragen goedkoper dan Wise (0,50€ + 1,75% + 0,93%-initiële-omzetting) (omslagpunt ergens iets onder de 200€ voor ABN, wat erboven voor ING, afhankelijk van welke wisselkoers de ING en ABN precies rekenen, lijkt bij Wise meerdere keren per dag aangepast, bij ING/ABN alleen 's ochtends?)

Groot probleem van Wise: "autoconversion" pakt de rekening waarvan het omzetten naar bv. Dong het voordeligst is, wat dus steeds de dollar rekening was. Ik heb niet kunnen controleren wat het voordeel was versus omzetten van de euro rekening, dus kan niet bepalen of Wise dit correct doet, zal wel.MAAR het plundert dus ongewild de dollarrekening en die ging ik in Cambodja nog hard nodig hebben: dan moet ik in Cambodja € om gaan zetten naar $ en ik weet wel zeker dat dit gehele proces duurder is (twee keer 0,93% conversiekosten) dan € omzetten naar Dongs (één keer 0,93% conversiekosten) en de $ met rust laten...

Pinnen in Cambodja (uit de muur) maar één keer gedaan. Deze lijst bij de hand maar die klopt (voor mij) niet: ABA rekende 6$ ipv 4$, dus bij de volgende automaat, Canadia bank, meteen de 500$ gepind (600$ lukte inderdaad niet) tegen 5$.en niet meer gezocht of ik ergens nog 1$ kon besparen. Kostte wel op een haar na 515$ (5$ voor de Canadia bank, rest voor Wise)

[ Voor 11% gewijzigd door R-P op 31-07-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larick
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 23:09
Voor de volgende keer, een ASN credit card (ICS) kan je geld op zetten. Bij pinnen vanuit dit saldo zijn ook de kosten 1% met een maximum van 1,5€, niet uit saldo 4+2%. Ten opzichte van andere banken en bij het juiste opname bedrag kan dit net weer iets voordeliger zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een beetje een superkick, maar mocht iemand het lezen. In Vietnam kun je het beste je euro's wisselen in een goudshop (die hadden dat biljet wel aangenomen). Dat doen de locals ook, je krijgt hier betere wisselkoersen dan bij een bank en bij een bank kun je ook maar erg weinig geld opnemen (laatste keer dat ik het deed max 30 euro, maar dat was in 2011, het zal wel iets meer zijn nu).

De keren daarna gewisseld bij mijn schoonfamilie. Die vinden het ook niet zo erg om euro's te hebben (en anders gaan ze naar een goudshop).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 21-03-2024 09:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1