Hoe maakt slimme meter onderscheid tussen import en export?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beijk
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-09 23:02
beste lezers
ik vraag me af hoe een slimme meter (zoals b.v. een Eastron SDM230) onderscheid weet te maken tussen IMPORT en EXPORT.
op de meter worden die netjes apart bijgehouden. en zijn voortdurend afleesbaar.

de richting van de wisselstroom kan het onderscheid niet bieden want die wisselt 50 keer per seconde van richting. ik weet van de poynting vector en de werkelijke drager van de energie maar snap niet hoe de meter dit zien kan.
het enige waar ik een onderscheid in kan bedenken is de hoogte van de spanning. de energie zou dan lopen van de hoogste spanning (bron) naar de lagere (load).

klopt deze redenatie of zit t anders ?

beejee

Beste antwoord (via beijk op 26-03-2025 09:46)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:00

P_Tingen

omdat het KAN

Zucht. Een LLM quoten mag kennelijk niet, maar als je de vraag uit de eerste post 1:1 in perplexity gooit krijg je een antwoord waarin uitgelegd wordt dat je aannames niet helemaal correct zijn

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:14
Heel in het kort P = U * I. Oftewel: vermogen is spanning * stroom. Dat geldt niet alleen voor RMS waardes (als je waterkoker 10 A(rms) trekt bij 230 V(rms), dan verstookt hij 2300 W), maar ook momentaan.
Dus je meter samplet zowel spanning als stroom een flink aantal keer per 50 Hz periode (sampletijd T) en per sample berekent hij het product van spanning en stroom. Is het product positief, dan wordt U*I*T opgeteld bij het telwerk 'verbruik'. Is het product negatief, dan wordt het telwerk 'teruglevering' opgehoogd met |U*I*T|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beijk
veel dank voor je antwoord.
erg boeiend en ongelofelijk. is dat echt hoe t werkt ?
dan heeft zo'n meter t erg druk de hele tijd.. en wordt de nauwkeurigheid dus bepaalt door de sample-frequentie !

beejee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beijk
Sorry voor de late reactie. Maar dit antwoord van Out.of.Control met snelle sampling van U en I kan, bij nader inzien, niet kloppen.

Het product van U en I is namelijk altijd positief, zolang U en I redelijk in fase zijn. Kun je ook zien op een scope, Het product P krijgt de dubbele frequentie en is altijd positief.
De enige manier waarop het product negatief kan worden is doordat U en I uit fase raken. maar dat is volgens mij geen kenmerk voor onderscheid van de lever-richting.

Dus ik kom hier nog niet "met mijn hoofd" omheen.

Weet iemand raadt ?

beejee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banter
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-04 21:27
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ben je er nog uitgekomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

<knip> Alleen een LLM quoten / linken is niet behulpzaam

[ Voor 80% gewijzigd door Septillion op 10-03-2025 10:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Zucht. Een LLM quoten mag kennelijk niet, maar als je de vraag uit de eerste post 1:1 in perplexity gooit krijg je een antwoord waarin uitgelegd wordt dat je aannames niet helemaal correct zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

beijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:59:
Sorry voor de late reactie. Maar dit antwoord van Out.of.Control met snelle sampling van U en I kan, bij nader inzien, niet kloppen.

Het product van U en I is namelijk altijd positief, zolang U en I redelijk in fase zijn. Kun je ook zien op een scope, Het product P krijgt de dubbele frequentie en is altijd positief.
De enige manier waarop het product negatief kan worden is doordat U en I uit fase raken. maar dat is volgens mij geen kenmerk voor onderscheid van de lever-richting.

Dus ik kom hier nog niet "met mijn hoofd" omheen.

Weet iemand raadt ?
Je aanname dat het faseverschil belangrijk is, klopt. Je aanname dat dat geen kenmerk is voor de leverrichting klopt niet :)
Stroom in tegenfase = teruglevering.
Dit krijg je gratis met de samplingmethode, bovendien werkt dat ook bij slechte power quality (harmonischen etc) mits het ingangsfilter onder de halve samplingfrequentie afkapt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:20
beijk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:59:

Het product van U en I is namelijk altijd positief, [...]
Nee.

https://www.desmos.com/calculator/mg6al2qkac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe kan het dat er in één kwartierwaarde soms zowel verbruik als opwekking te zien is. Hoe werkt dat qua integratietijd voor de telwerken.
Pagina: 1