All in one Laptop voor VMBO opleiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 12:22

sleijpie

Fail fast, learn fast, improve

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Mijn oudste dochter gaat komend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. De school geeft aan dat ze een laptop nodig hebben (windows georiënteerd).

Ze hebben een samenwerking met Easy4u en bieden een "DELL latitude 3140 2 in 1" aan.
Het is een all in one met een Intel N200 CPU en 8GB werkgeheugen en 128GB aan opslagruimte aan en een 53Whr accu.
Op zich geen slechte configuratie maar een 11.6" touch scherm lijkt mij erg klein voor op te werken en ik vraag mij af of een N200 CPU wel voldoende rekenkracht heeft.
De Laptop zou 4 jaar dienst moeten doen voor school...daar twijfel ik heel erg aan of deze het 4 jaar gaat volhouden.
Niet onbelangrijk de laptop zou het 7 uur moeten vol kunnen houden op school en men beweerd dat deze laptop dat zou moeten kunnen doen.

Iemand al ervaring met deze laptop?
Wat zouden jullie belangrijk vinden en naar welke eventuele alternatieven zouden jullie kijken?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Chris

Chris

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
128GB is echt te weinig. Dat is Windows en Office en dan heb je nog net wat over dat Windows niet telkens tijdens een update zit te miepen dat je te weinig opslag hebt.

11.6 inch is overigens erg klein. Ik heb een 12.5 inch laptop. Ik moet er niet aan denken dat ik daar productief mee moet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 11:56
Persoonlijk vindt ik het ook wel aan de karige kant.

4 jaar school met een N200 en 128gb icm 11,6" is wel weinig.
Persoonlijk zou ik het het allemaal wat ruimer nemen. bv min Intel Core i3 met toch wel 256 of 512GB en 13" scherm.

Uiteindelijk werkt zo een laptop na 3 jaar ook geen 7 uur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie

sleijpie

Topicstarter
CKSotos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:06:
Persoonlijk vindt ik het ook wel aan de karige kant.

4 jaar school met een N200 en 128gb icm 11,6" is wel weinig.
Persoonlijk zou ik het het allemaal wat ruimer nemen. bv min Intel Core i3 met toch wel 256 of 512GB en 13" scherm.

Uiteindelijk werkt zo een laptop na 3 jaar ook geen 7 uur meer.
Precies ik kan me wel vinden in je argumenten.
maar dan wel een i3 mobile die lekker zuinig is, ook hier is helaas weinig informatie over te vinden...
Dus mocht je suggesties hebben ik hou me aanbevolen.

Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 16:42
Wat kost deze via de school en wat voor garantie geven ze er op? Bijvoorbeeld snelle vervanging als deze kapot gaat of uitgebreide garantie?

Verder mee eens dat het geen geweldige laptop is. 2 in 1 met touchscreen is leuk, maar vraag mij af of de kosten daarvoor niet beter besteed kunnen worden aan betere hardware. Scherm heeft ook een hele lage resolutie van 1366 x 768.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie

sleijpie

Topicstarter
Christiaan676 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:30:
Wat kost deze via de school en wat voor garantie geven ze er op? Bijvoorbeeld snelle vervanging als deze kapot gaat of uitgebreide garantie?

Verder mee eens dat het geen geweldige laptop is. 2 in 1 met touchscreen is leuk, maar vraag mij af of de kosten daarvoor niet beter besteed kunnen worden aan betere hardware. Scherm heeft ook een hele lage resolutie van 1366 x 768.
Garantie op schade en diefstal met een eigen risico van €50 per geval met een max van 3x
en een leen device tijdens reparatie alles kan op school geregeld worden

totale kosten op koop of huur zijn €665 of 13.86p/mnd 48 maanden lang

[ Voor 5% gewijzigd door sleijpie op 28-06-2023 12:42 ]

Chris

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 13:49
Kun je een snellere laptop krijgen voor minder euro's? Ja.
Kun je een fijnere laptop krijgen voor minder euro's? Ja.
Kun je een rugged (stevigere) laptop krijgen voor meer euro's? Ja.
Kun je een lichtere laptop krijgen voor ongeveer hetzelfde geld? Ja.

De specificaties van de aangeboden laptop zijn "voldoende" om de aangeboden lesstof mee te voltooien. Minimaal de helft van de klas loopt straks met dit lelijke, trage Dell bakbeest rond. Daar kun je verder wat van vinden maar dat maakt niet uit.

De belangrijkste vraag is: hoeveel tijd en moeite wil je zelf de komende vier jaar in de school laptop van dochterlief steken? Door hem af te nemen van Easy4u kan dochterlief hem bij elk probleem over de balie smijten en krijgt ze een vervangend apparaat mee waarmee ze haar schooldag af kan maken.
Dat is waar je voor betaald. Is dat het geld waard? Dat is een keuze die je alleen zelf kunt maken.

Zou ik er zelf een dag op willen werken? Absoluut niet! Maar daar gaat het hier niet over.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

@hans_lenze geeft het perfect weer.

Zelf had ik ook deze keuze, maar ik vond het te duur.
Via Vraag & Aanbod een nog geen jaar oude Lenovo Thinkpad L13 gekocht met nog dik 4 jaar onsite support voor 300 euro. Veel betere spec's, een veel beter scherm, en stevig genoeg.

De "opgegeven" accuduur is trouwens een farce. De Dell zal het nieuw zeker wel halen, maar na een jaar? En na 2, 3 jaar, wat dan? De L13 had ook een opgegeven accuduur van bijna 10 uur, maar in de praktijk nauwelijks haalbaar. Je haalt met gemak echter 6 uur en als je zuinig bent wel langer. In de praktijk is dat meer dan voldoende, want ze hebben de laptop vaak maar 1x per dag nodig.

Maar je bent op jezelf aangewezen als hij bijvoorbeeld kapot gaat of kwijt raakt of wat dan ook. Als je dat risico niet wil lopen, is de aanbieding van school een betere keuze.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
Ik wil niks promoten want ik werk hier niet. Maar ken uit het verleden de Paradigit Campus.
Dan zou je dus op bv dit model uitkomen:
https://www.campusshop.nl...bh/80064124/product/16166

Bevat de volgens hun Inclusief gratis Snelle Studenten Service t.w.v. € 89,-

GRATIS Snelle Studenten Service

Snelle Studenten Service is gratis bij aanschaf van een CampusShop laptop en zorgt voor extra zekerheid bovenop de fabrieksgarantie.

• 2 jaar Snelle Studenten Service.
• Je laptop wordt bij een defect de volgende werkdag thuis opgehaald en
binnen 5 werkdagen gerepareerd.
• Mocht je laptop binnen 5 werkdagen niet zijn gerepareerd, dan ontvang je
kosteloos een leenlaptop totdat de reparatie is voltooid.
• Gratis bij aanschaf van een laptop bij CampusShop.

https://www.campusshop.nl...snelle-studenten-service/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

CKSotos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:57:
Ik wil niks promoten want ik werk hier niet. Maar ken uit het verleden de Paradigit Campus.
Dan zou je dus op bv dit model uitkomen:
https://www.campusshop.nl...bh/80064124/product/16166

Bevat de volgens hun Inclusief gratis Snelle Studenten Service t.w.v. € 89,-

GRATIS Snelle Studenten Service

Snelle Studenten Service is gratis bij aanschaf van een CampusShop laptop en zorgt voor extra zekerheid bovenop de fabrieksgarantie.

• 2 jaar Snelle Studenten Service.
• Je laptop wordt bij een defect de volgende werkdag thuis opgehaald en
binnen 5 werkdagen gerepareerd.
• Mocht je laptop binnen 5 werkdagen niet zijn gerepareerd, dan ontvang je
kosteloos een leenlaptop totdat de reparatie is voltooid.
• Gratis bij aanschaf van een laptop bij CampusShop.

https://www.campusshop.nl...snelle-studenten-service/
toon volledige bericht
En wat doe je dan binnen die 5 werkdagen?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
Weet ik niet :P
Pak je de laptop van papa of mama even?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 08:45

Kiswum

Gadget reviewer

@sleijpie ik gooi dit topic even omhoog, want er is nog steeds een soortgelijke aanbieding voor deze laptop, via dezelfde partij.
  • Koopprijs:€ 765,60
  • Huurprijs:€ 15,95 p/mnd
Ten eerste, welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt en wat zijn je ervaringen van die keuze of van de klasgenoten?

Onze zoon gaat dit jaar naar de brugklas en die school biedt dezelfde laptop aan voor koop/huur. Hierbij zijn dit momenteel de voorwaarden voor zowel koop als huur.

Hardware:
  • Laptop speciaal gemaakt voor school. Met een extra stevige buitenkant
  • Batterij gaat minimaal 1 hele schooldag mee
  • Snel en stabiel draadloos internet
  • Standaard inclusief vochtwerende beschermhoes
SoftwareSoftware
  • De juiste software voor school staat er meteen op
  • Updates en het oplossen van softwareproblemen doen we op school
ServiceService:
  • Is er een reparatie nodig? Dan ligt er in de tussentijd een leenlaptop op school klaar
  • Garantie op onderdelen én batterij tijdens hele looptijd
  • Reparatie door eigen reparateurs
  • Service via school of huisadres tijdens vakanties
  • Altijd service en inzicht via je eigen portal
Schade en diefstal
  • Schade- en diefstalregeling of verzekering met een beperkte eigen bijdrage van €50 per geval
  • Volledige afhandeling door The Rent Company
Het enige verschil lijkt dat de SSD van 128 naar 256GB is gegaan, maar is de prijs wel met ruim €100,- gestegen.

Persoonlijk denk ik dat deze deal niet zo slecht is en wordt alles volledig ingericht voor school. Ouders hebben hier geen omkijken naar en lijkt het erop dat de accu de gehele looptijd vervangen kan worden. Dit scheelt je denk ik wel minimaal de kosten voor 1 accu (+/- € 90,- voor een 53Wh accu) in 4 jaar tijd.

Als IT'er kan ik zelf een laptop aanschaffen, hardware vervangen, scherm vervangen, accu vervangen, etc. Maar even snel een Windows laptop omwisselen voor de ander, dat kost wel wat tijd, vooral als niet alle data in de cloud staat, maar vooral lokaal. In dit geval is het wel handig als dit allemaal op school kan.

Kortom, wat zou je advies zijn na 1 jaar?

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik heb voor mijn kinderen ook zelf wat gekocht. Nadeel is dat als het stuk gaat dat je zelf iets moet regelen. Voordeel is dat een zelf aangeschaft apparaat de helft goedkoper kan en je een 14inch kunt nemen.
En die 128GB maakt niet zoveel uit. Ze krijgen een online storage om vanuit te werken dus je hoeft (en kunt) beter niets lokaal opslaan. Dan is bij een defect alles op een ander apparaat ook meteen beschikbaar via het account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sleijpie

sleijpie

Topicstarter
om even een stukje feedback te geven.

Ik heb uiteindelijk vorig jaar een Samsung Galaxy book 2 360 13" gekocht voor mijn dochter.
Deze kwam in reviews erg goed naar boven.

heeft een i5, 8GB RAM, 265GB opslag, 13"OLED TOUCH display 60hz ...

Voornamelijk met de reden dat deze net wat meer te bieden had en er ook cases voor beschikbaar waren.
Helaas bleek dat laatste niet meer actueel te zijn en na een half jaar bestellen is mij medegedeeld dat samsung die niet meer ging leveren. wel heel vervelend.

De laptop zelf voelt solide van aluminium en is een mooi rekenwonder dat ook met een accu lading een hele schooldag het trekt.

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Bedankt voor je feedback en ik snap de keuze wel voor de Samsung Galaxy Book 2. Die ziet er erg goed uit en hij is snel genoeg voor de komende jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 13:32
Kiswum schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:40:
@sleijpie ik gooi dit topic even omhoog, want er is nog steeds een soortgelijke aanbieding voor deze laptop, via dezelfde partij.
Ten eerste, welke keuze heb je uiteindelijk gemaakt en wat zijn je ervaringen van die keuze of van de klasgenoten?

Onze zoon gaat dit jaar naar de brugklas en die school biedt dezelfde laptop aan voor koop/huur. Hierbij zijn dit momenteel de voorwaarden voor zowel koop als huur.

Hardware:
SoftwareSoftware
ServiceService:
  • Is er een reparatie nodig? Dan ligt er in de tussentijd een leenlaptop op school klaar
Schade en diefstal
  • Schade- en diefstalregeling of verzekering met een beperkte eigen bijdrage van €50 per geval
Het enige verschil lijkt dat de SSD van 128 naar 256GB is gegaan, maar is de prijs wel met ruim €100,- gestegen.

Persoonlijk denk ik dat deze deal niet zo slecht is en wordt alles volledig ingericht voor school. Ouders hebben hier geen omkijken naar en lijkt het erop dat de accu de gehele looptijd vervangen kan worden. Dit scheelt je denk ik wel minimaal de kosten voor 1 accu (+/- € 90,- voor een 53Wh accu) in 4 jaar tijd.

Als IT'er kan ik zelf een laptop aanschaffen, hardware vervangen, scherm vervangen, accu vervangen, etc. Maar even snel een Windows laptop omwisselen voor de ander, dat kost wel wat tijd, vooral als niet alle data in de cloud staat, maar vooral lokaal. In dit geval is het wel handig als dit allemaal op school kan.

toon volledige bericht
Mijn 2 jongsten hebben al meerdere jaren een Latitude 3120 2-1 via The Rent Company. De een gaat na de vakantie zijn 5e jaar in, de ander zijn 3e.
Ik betaal 12,75 per laptop, per maand en dat is wat mij betreft prima te verantwoorden. Ik weet zeker dat het niet de beste prijs kwaliteit verhouding is, maar voor het gebruik op school zijn deze laptops afdoende en voldoende stevig om iedere dag mee te gaan in de rugtas, op de fiets, etc.
De ene is geloof ik een keer vervangen omdat het scherm uitviel, maar dat is allemaal door de servicebalie op school opgelost en daarmee is dat is wat mij betreft ook direct het grootste voordeel: ik heb er totaal geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie80
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-03 21:09
Hier 3 kinderen met de zelfde laptop via Easy4u waarvan 1tje al 4 jaar mee gaat en de andere 2 jaar.
Die van 4 jaar begint nu wat batterij kuren te vertonen voor de rest 0 klachten. Die van 2 jaar oud had een knop die niet goed werkte, it van school pakt een leen laptop en zet een alles over ook dat was zo weer voor elkaar.
1 x hoes kapot die erbij zit en kosteloos een nieuwe gehad.
Reacties op mail en vragen zijn ook prima.
Een enkeling heeft een andere laptop.

Als ik het nog een keer mocht kiezen deed ik het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansi2003
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-06-2024
Bij mijn dochter op school hebben ze exact dezelfde aanbieding via TheRentCompany.

Ik zie niet in hoe je fatsoenlijk een verslag kunt maken op een 11 inch scherm en ook niet hoe een laptop met deze specs 6 jaar mee kan gaan. Ik neig er dan toch naar om zelf een laptop aan te schaffen waar ze haar hele middelbare schooltijd wat aan heeft.

Het concept van TheRentCompany spreekt me wel aan. De prijzen zijn ook niet verkeerd.
Jammer dat er niet meer keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 10:11

Arie

One Man Army

Mijn oudste zoon gaat na de zomer ook naar de middelbare school. Wij hebben slechts keuze uit 1 model, een HP Pro x360 Fortis G11 voor 584 euro inclusief 48 maanden garantie. Eigen risico van 39 euro per schade, ook als je deze zelf per ongeluk veroorzaakt, zoals het scherm dichtklappen met een pen ertussen. Komt de batterij onder de 70%, dan vervangen ze die ook gratis.

Qua voorwaarden een perfecte deal vind ik, maar de specificaties van de laptop laten wat mij betreft te wensen over: 11.6" touchscreen, Intel N100, 8 GB RAM en 128 GB SSD. Het geheugen is gesoldeerd en dus niet te upgraden. Het scherm heeft een resolutie van 1366 x 768 pixels, wat erg laag is.

Ik zit te kijken bij concurrenten zoals CampusShop, maar daar kom ik voor een vergelijkbare laptop en net wat minder goede voorwaarden 150 euro duurder uit. Dan krijg je wel een 14" touchscreen (wat alleen dan weer niet om te vouwen is voor "tablet mode") en RAM dat uit te breiden is tot 16 GB mocht je dat in de toekomst willen.

Ik vind het een lastige keuze. De voorwaarden van CampusShop zijn ook minder eenduidig en minder gunstig, bijvoorbeeld wat betreft schades die je zelf veroorzaakt. En omdat school hier niet mee samenwerkt, zul je zelf meer moeten regelen als er wat aan de hand is met de laptop.

Eigenlijk, wat ik mij afvraag is of een 11,6" laptop met 8 GB RAM voldoende gaat zijn voor het schoolwerk? De garantie is top geregeld in ieder geval, dus 48 maanden geen zorgen daarover, maar als de laptop ruk is...

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-05 16:38

Thomg

Aww yiss

Onironisch is 8GB hier het netste aan de laptop. N100 is traag, 1366x768 is echt niet meer van deze tijd. Of heel misschien de 128GB SSD, dat had ook 64GB kunnen zijn.

Maar ik durf te wedden dat de garantie meer dan de helft van de prijs is en deze is dat dan ook waard. Je merkt gewoon aan de prijs dat hier veel gebruik van gemaakt word en eerlijk gezegd is dat ook niet zo vreemd met middelbare scholieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 10:11

Arie

One Man Army

Ik heb een andere laptop besteld via CampusShop, een HP ProBook 445 G10: 14" scherm met een flink betere processor, en RAM dat uit te breiden is naar 32 GB (wat echt niet nodig gaat zijn, maar goed, het kan). Wel duurder uit nu dan met de 11,6", maar de specificaties zijn ook een stuk beter. Er zijn helaas weinig aanbieders met dergelijke servicepakketten.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:15
Ik meld me hier ook even, zoontje gaat na de vakantie naar de middelbare school. Hier ook reclame van The Rent Company, keuze uit twee Chromebooks. Een Lenovo en een Dell. Allebei dezelfde specs (8GB RAM, 64GB ssd/eMMC, Intel N100, gare 1366 x 768 resolutie). Die Dell is een 2-in-1.

Nu ben ik vandaag even met m'n zoontje bij de Media Markt geweest, om eens even te kijken welke schermgrootte nu eigenlijk fijn is. Kleinste dat ze daar hadden staan is 14", dus helaas niet kunnen kijken naar hoe klein 11,6" nou echt is. Zijn oog viel op een model van HP, die vond hij fijn qua toetsenbord enzo (hij kijkt niet naar specs, hij kijkt naar hoe het voelt). Dat blijkt een model uit 2021 te zijn, maar HP heeft ook nieuwere modellen die er op het oog hetzelfde uit zien. Voor 50 euro minder, heb ik dan bijvoorbeeld een uitvoering: HP Chromebook x360 14b--cd0625nd

Met een N200, 8GB RAM, 128GB UFS en 1920x1080 lijkt dat op alle vlakken beter dan zo'n Dell. Voordeel van die Dell is dan nog dat de behuizing behoorlijk tienerproof lijkt te zijn, die zou je moeten kunnen laten vallen en er cola overheen moeten kunnen morsen zonder dat die kapot gaat. (Iemand tips voor een goede sleeve/case voor zo'n HP Chromebook? ;) )

Je mist dan wel het leenlaptop verhaal in geval van problemen, maar dat is natuurlijk af te vangen door 150 euro apart te zetten (net zoveel als 3 x het eigen risico bij the rent company) en daar in geval van nood zelf een Chromebook van aan te schaffen, welliswaar met wat mindere specs. Voor 11 euro koop je bij HP 3 jaar hardware support, met garantie dat je binnen 7 dagen je Chromebook weer terug hebt. Heb je nog wel het risico van schade, maar met een fatsoenlijke case en wat opvoeding moet dat ook nog wel te overzien zijn.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-04 23:31
Ook hier een kind wat naar de middelbare gaat en een laptop voorstel van Easy4u / The Rent Company kreeg. De enige eis vanuit school is dat het geen Chromebook is. Dit werd aangeboden:
  • Lenovo - Notebook 300w Yoga G4
  • 11,6" touchscherm
  • Intel® N100
  • 8GB ram
  • 128GB ssd
En ook ik ben opzoek naar een wat groter model (14") met wat snellere CPU, 2x zo veel ram en harddiskruimte. Jammer dat ze niet b.v. 3 modellen aanbieden, een instapmodel, medium en een extreem model. Zodat ouders een keuze kunnen maken.

Ik heb hier mijn topic geopend: Laptop middelbare school met touchscreen (Lenovo Flex 5) zit nu naar een Lenovo IdeaPad Flex 5 14ABR8 te kijken en even de price watch in de gaten te houden.

Qua garantie en support. Zelf heb ik nog nooit een monteur nodig gehad om een computer of laptop te herstellen. Hardwarematig nooit grote problemen gehad en softwarematig kan ik het zelf wel oplossen. Verder hebben veel fabikanten al een 2 jaar 'normale' garantie en dekt je inboedelverzekering eventuele schade die in huis gebeurt.

[ Voor 7% gewijzigd door keverjeroen op 04-07-2024 14:38 ]

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 13:32
keverjeroen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:36:
Ook hier een kind wat naar de middelbare gaat en een laptop voorstel van Easy4u / The Rent Company kreeg. De enige eis vanuit school is dat het geen Chromebook is. Dit werd aangeboden:
  • Lenovo - Notebook 300w Yoga G4
  • 11,6" touchscherm
  • Intel® N100
  • 8GB ram
  • 128GB ssd
En ook ik ben opzoek naar een wat groter model (14") met wat snellere CPU, 2x zo veel ram en harddiskruimte. Jammer dat ze niet b.v. 3 modellen aanbieden, een instapmodel, medium en een extreem model. Zodat ouders een keuze kunnen maken.

Ik heb hier mijn topic geopend: Laptop middelbare school met touchscreen (Lenovo Flex 5) zit nu naar een Lenovo IdeaPad Flex 5 14ABR8 te kijken en even de price watch in de gaten te houden.

Qua garantie en support. Zelf heb ik nog nooit een monteur nodig gehad om een computer of laptop te herstellen. Hardwarematig nooit grote problemen gehad en softwarematig kan ik het zelf wel oplossen. Verder hebben veel fabikanten al een 2 jaar 'normale' garantie en dekt je inboedelverzekering eventuele schade die in huis gebeurt.
toon volledige bericht
Ik begrijp dat je je kind het beste wil bieden (en ik kan alleen voor mezelf en mijn eigen kinderen spreken):
- onderschat niet hoe de gemiddelde laptop wordt behandeld op school: ontelbare keren in en uit de schooltas. De schooltas zelf die de hele dag wordt rondgesleept en overal wordt neergekwakt. Ik zou op minst voor een wat meer rugged uitvoering gaan, maar dan weer niet te groot en zwaar.
- het gebruik op school beperkt zich tot licht werk (office, browsen, etc.) en ze werken (bij ons in ieder geval) volledig in de cloud (onedrive). Projecten, werkstukken, presentaties die als huiswerk worden gemaakt, doen ze thuis op de desktop of thuis laptop. Die hebben beide wel goede specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb voor mijn zoon een Lenovo, daar kun je na het registreren extra garantie kopen zodat alle problemen gerepareerd worden en in het duurste pakket zelfs next-day thuis 4 jaar lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-04 23:31
jongetje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:23:
Ik heb voor mijn zoon een Lenovo, daar kun je na het registreren extra garantie kopen zodat alle problemen gerepareerd worden en in het duurste pakket zelfs next-day thuis 4 jaar lang.
Ik vond de info op de Lenovo-website over garanties wat onduidelijk. Er staat nergens iets over de kosten van een garantie-upgrade. Maar je kunt dus gewoon bij een willekeurige webshop een Lenovo kopen en daarna bij Lenovo zelf extra garantie afsluiten? En mag ik vragen wat je dat kostte?

[ Voor 9% gewijzigd door keverjeroen op 05-07-2024 11:01 ]

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
keverjeroen schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Ik vond de info op de Lenovo-website over garanties wat onduidelijk. Er staat nergens iets over de kosten van een garantie-upgrade. Maar je kunt dus gewoon bij een willekeurige webshop een Lenovo kopen en daarna bij Lenovo zelf extra garantie afsluiten? En mag ik vragen wat je dat kostte?
Ik heb uiteindelijk met wat korting (Bellen loont) iets van 160euro betaald voor 4 jaar aan huis service. Kon nog duurder voor next-day maar dat was bijna 2 maal zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Ik blijf die rentconstructie toch vooral een hele dure keuze vinden; nu inmiddels heeft mijn dochter de Thinkpad L13 twee schooljaren in gebruik, dat ding heeft al wat schade opgelopen maar doet het nog steeds perfect. Niet lang na aanschaf van eerste L13 heb ik nóg een identieke vrijwel nieuwe L13 kunnen kopen en ben nu dus in totaal 625 euro kwijt, en heb dus nu deze klaar liggen als reserve voor het geval de eerste kapot gaat. En ben nog steeds goedkoper uit en heb veel betere specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Hardware:
SoftwareSoftware
ServiceService:
Schade en diefstal

toon volledige bericht
Hier is hij een stuk goedkoper te krijgen: https://dubbelgaaf.nl/product/dell-latitude-3140-2-in-1-2/

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacsje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-07-2024

Hardware:
SoftwareSoftware
ServiceService:
Schade en diefstal

toon volledige bericht
Hier ook zo'n ouder, die een keuze moet gaan maken.
De aanbieding hierboven van de Dell is wel met alle service en garantie erbij.
De Laptop zelf (Dell - Latitude 3140 2-in-1, 11.6" touch, 256GB SSD, Intel® N200, 8GB RAM) kost € 568,80 en de servicekosten zijn € 4,10 per maand.

Bij mijn dochter bieden ze ook nog een goedkopere laptop aan:
Lenovo - Notebook 300w Yoga G4 11.6" touch, 128GB SSD, Intel® N100, 8GB RAM.
Deze kost 'maar' € 425,00, maar die zie ik niet zo zitten. Wat denken jullie?
Ja dat scheelt wel wat, echter is dat een 128 GB SSD. Ik weet niet wat de SSD's doen op dit moment, maar dan koop ik al het gezeur af voor € 150,00 voor 4 jaar. Lijkt me een goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Jacsje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Ja dat scheelt wel wat, echter is dat een 128 GB SSD. Ik weet niet wat de SSD's doen op dit moment, maar dan koop ik al het gezeur af voor € 150,00 voor 4 jaar. Lijkt me een goede deal.
De 256GB versie was nog te koop voor € 378.38 incl. verzending toen ik de link poste, zo te zien zijn die nu uitverkocht.

Zat eerst te denken om een CoPilot+PC ARM CPU te kopen als tegen eind van de zomer er ook MediaTech versies komen (concurrentie, dus lagere prijs en meer keuze), maar dacht, in het begin is het ook fijn als je niet te veel verschil hebt met klasgenoten, dus de 256GB laptop gekocht met 2 jaar garantie. CoPilot+PC met ARM kan altijd nog.

Zelf vindt ik 128GB weinig, voor Chromebooks is dat al m'n minimum i.v.m. Linux en Android er ook op draaien. Dus koos daarom de 256GB versie. De NVMe is verwisselbaar, dus je kunt die ook zelf later upgraden.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacsje
djwice schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:52:
[...]

De 256GB versie was nog te koop toen ik de link poste, zo te zien zijn die nu uitverkocht.

Zat eerst te denken om een CoPilot+PC ARM CPU te kopen als tegen eind van de zomer er ook MediaTech versies komen (concurrentie, dus lagere prijs en meer keuze), maar dacht, in het begin is het ook fijn als je niet te veel verschil hebt met klasgenoten, dus de 256GB laptop gekocht met 2 jaar garantie. CoPilot+PC met ARM kan altijd nog.

Zelf vindt ik 128GB weinig, voor Chromebooks is dat al m'n minimum i.v.m. Linux en Android er ook op draaien. Dus koos daarom de 256GB versie. De NVMe is verwisselbaar, dus je kunt die ook zelf later upgraden.
Prima, mijn gedachtegang is dus zeker goed.
De Dell maar gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Jacsje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:55:
[...]

Prima, mijn gedachtegang is dus zeker goed.
De Dell maar gaan bestellen.
Bij ons kon je geen laptop zonder service kopen, je kon alleen kiezen: laptop + drie, vier of vijf jaar service in 1x betalen of de laptop huren incl. service per maand betalen, maar dat ook met een drie, vier of vijf jaar contract. Huurprijs is dan totaal gelijk aan koop+service prijs.

Bijvoorbeeld:
3 jaar: €19,90 huur p/mnd huur of €716,40 koop.

Dus met huur heb je na 3 jaar niets en ben je even veel geld kwijt (of meer bij inflatiecorrectie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Jacsje schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:45:
[...]

weet niet wat de SSD's doen op dit moment
Super snelle opslag [7,4Gbps = 925 MB/s] kost ongeveer €100,- per TB: uitvoering: Lexar NM790 (met heatsink) 1TB met koeling en €80,- zonder koeling.

Dat is dus 8x 128GB of 4x 256GB.

Ter vergelijking, er passen 200 bioscoopfilms op of 40.000 liedjes in CD kwaliteit en je slaat een volledige film in 5 seconden op.

[ Voor 35% gewijzigd door djwice op 11-07-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacsje
djwice schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Bij ons kon je geen laptop zonder service kopen, je kon alleen kiezen: laptop + drie, vier of vijf jaar service in 1x betalen of de laptop huren incl. service per maand betalen, maar dat ook met een drie, vier of vijf jaar contract. Huurprijs is dan totaal gelijk aan koop+service prijs.

Bijvoorbeeld:

Dus met huur heb je na 3 jaar niets en ben je even veel geld kwijt (of meer bij inflatiecorrectie).
Bij mijn dochter ook niet, maar het geeft wel een goede uiteenzetting van de kosten, vandaar dat ik het even noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

djwice schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Bijvoorbeeld:

In ons geval kun je huren en daarna bezit je de laptop. Je service op school zal dan vermoedelijk wel vervallen. Echter als je koopt en je wisselt van school, dan bestaat de kans dat je je service op school ook verliest vanwege andere contracten / laptop modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Wij hebben ervoor gekozen om voor de duur van 4 jaar een laptop te huren. Na deze periode is het maar de vraag wat de staat is van de laptop. Doordat onze zoon naar het VWO gaat, bekijken we voor de laatste 2 jaar wel of hij zijn laptop behoud of dat er dan alvast een nieuwe komt voor zijn eventuele vervolgopleiding op het MBO/HBO of Universiteit.

De reden waarom wij voor de gekozen schoollaptop gaan
Voordelen:

- Hij is direct voorzien van de juiste applicaties en instellingen en zal daardoor ook niet direct een achterstand oplopen in de eerste week/weken.
- De docent kan eventueel ook snel helpen met instellingen. Dit is niet / nauwelijks mogelijk bij zelf aangeschafte laptops.
- Bij soft-/hardwareproblemen hij direct op school wordt geholpen en niet op mij hoeft te wachten tot ik klaar ben met werken. Dit kan eventueel ook aan huis als het vakantie is (maar de kans is groot dat ik dan het onderhoud zal doen).
- Reserve laptop op school aanwezig
- Na de huurperiode, wordt de laptop zijn bezit. Je hoeft dus niets extra te betalen.
- Hardware wordt gratis vervangen, waaronder de accu die een schooldag mee moet kunnen gaan.
- Reserve laptop op school aanwezig

Nadelen:

- De prijs. Je betaald ongeveer 2x zoveel tegenover een laptop uit dezelfde categorie.
- Upgraden wordt niet aangeraden. Bij vervanging gaat de Helpdesk daar waarschijnlijk niet op letten.
- Magere specificaties van de hardware.

Voor- en nadelen:

- Bij het wisselen van school hoef je geen nieuwe laptop aan te schaffen, maar je bent dan mogelijk wel je huurbedrag kwijt als je je contract moet ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 18:24
Onze 3 kinderen op het voortgezet onderwijs krijgen de chromebooks vanuit school in bruikleen. Dit loopt ook via Easy4u. Incl verzekering tegen schade en dergelijke. Hier hebben we zelf geen (maandelijkse) bijdrage aan.
Ik hoor ze er niet over klagen dat ze langzaam zijn of te weinig opslag capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

petertje30 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:14:
Onze 3 kinderen op het voortgezet onderwijs krijgen de chromebooks vanuit school in bruikleen. Dit loopt ook via Easy4u. Incl verzekering tegen schade en dergelijke. Hier hebben we zelf geen (maandelijkse) bijdrage aan.
Ik hoor ze er niet over klagen dat ze langzaam zijn of te weinig opslag capaciteit hebben.
Chromebooks of laptops met Microsoft Windows? Hierin zit in de praktijk een groot verschil en dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van alle handige Android apps.

[ Voor 17% gewijzigd door Kiswum op 12-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kiswum schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:10:

- Na de huurperiode, wordt de laptop zijn bezit. Je hoeft dus niets extra te betalen.
Dat was voor mijn niet duidelijk, daarom vond ik de huurprijs zo raar.
- Hij is direct voorzien van de juiste applicaties en instellingen en zal daardoor ook niet direct een achterstand oplopen in de eerste week/weken.
Voor mij was het niet duidelijk welke applicaties dat zijn, vaak is installatie simpelweg op install klikken in de Windows Store, net zoals op je telefoon.
- De docent kan eventueel ook snel helpen met instellingen. Dit is niet / nauwelijks mogelijk bij zelf aangeschafte laptops.
Windows is gelijk, hardware is gelijk, dus ik verwacht niet veel (of geen) verschil in moeite als een klasgenootje of docent wil helpen of je nu een gehuurde of elders gekochte laptop van het zelfde merk en type hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door djwice op 12-07-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 14:23
Mijn zoon gaat ook naar het middelbaar en we hebben vanuit school ook een Easy4u aanbod gekregen voor een Lenovo 300w Yoga G4 voor (572.40 koop of 15,90 per maand voor 36 mnd). School spreekt zichzelf alleen al tegen met de specificaties in de documentatie:

Minimaal een Intel i5 en 256GB opslag. Terwijl in de Yoga slechts een N100 en 128GB zit.

Ik geloof het wel en heb zelf de volgende Lenovo IdeaPad Slim 3 bij Coolblue besteld voor 549. Volgens mij gaat hij daar meer plezier mee beleven qua specs dan de Yoga G4. Wel een i5, 16GB werkgeheugen, 512GB opslag en 14" (Full HD) en verlicht toetsenbord. En moet ook wel tegen een stootje of vloeistof kunnen lees ik bij Lenovo en Coolblue.

Windows staat erop, Office pakket downloaden ze gezamenlijk via een licentie van school aan het begin van het schooljaar en kriijgen ze hulp bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:27
Bij onze zoon op school geven ze aan dat je een Dell 3140 MOET nemen via the rentcompany
Je kan dit in een keer betalen of per maand huren.

Nu staat me niet aan dat je dit moet, weet iemand of ze dit kunnen verplichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Simply_jeroen schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:16:
Bij onze zoon op school geven ze aan dat je een Dell 3140 MOET nemen via the rentcompany
Je kan dit in een keer betalen of per maand huren.

Nu staat me niet aan dat je dit moet, weet iemand of ze dit kunnen verplichten?
Een verplichting lijkt mij sterk, sterk aanraden zou ik wel kunnen geloven. Het zijn namelijk geen schoolboeken die een bepaalde revisie moeten hebben.

Pagina: 1