Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-04 23:31
Wat ga je met je laptop doen?
Ons kind gaat naar de middelbare. De school geeft als enkele eis mee 'laptop, geen Chromebook en geen tablet'. Ze is nu Windows 10/11 gewend op onze laptops en op de basisschool. Op de middelbare hebben ze vooral Apples voor het zware werk (creatieve opleiding, o,a, gebruik van Adobe software etc). Zelf wil ik dat ze een laptop heeft die minimaal 4 jaar krachtig genoeg is voor schoolwerk. Ze hoeft geen monster met zware grafische mogelijkheden, maar het is wel fijn als ze een bestand van 1 van de Adobe pakketten kan openen, bekijken of er simpele bewerkingen aan kan doen. Zelf wil ze graag touchscreen, zal wel een generatiedingetje zijn.

Wat is je budget?
Maximaal €750,- Lager mag, daar boven liever niet.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, die gaat elke dag in (een goede) tas mee op en neer naar school. Zelf dacht ik aan 14". Niet te groot, maar nog wel een fatsoenlijk scherm.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf kom ik nu uit op een Lenovo IdeaPad Flex 5 14ABR8. Waarom?
1. We hebben al Lenovo laptops in huis en die werken eigenlijk goed. Afwerking is niet slecht, maar gemiddeld. Geen problemen met de hardware gehad tot nu toe.
2. Heeft 14"touchscreen
3. Processor en ram lijkt me ruim voldoende, net als de opslag
4. Voldoende aansluitingen, snelle wifi 6 er in.

Mijn vragen
Natuurlijk ben ik benieuwd naar meningen van jullie over dit model! Maar wat me ook opvalt is dat verschillende leveranciers een net iets andere versie van de laptop aanbieden. Neem als voorbeeld:

- Model 1 (82XX00BRMH)
- Model 2 (82XX00CPMH)
De basis is bij beide het zelfde, maar als ik ze met elkaar vergelijk zit er alleen in de processor een klein verschil:

1: AMD Ryzen 5 7530U (6C / 12T, 2.0 / 4.5GHz, 3MB L2 / 16MB L3)
2: AMD Ryzen 5 7430U (6C / 12T, 2.3 / 4.3GHz, 3MB L2 / 16MB L3)

Wat me ook opvalt is dat model 2 maar bij 1 leverancier te koop is (bol) en de ander bij meerdere. Op de website van AMD kan ik geen verschillende versies van de 7430U vinden. Zou het nou zo zijn dat bol dan een 'eigen' model heeft, of zou dat misschien een grijze import zijn, of een oudere (of nieuwere) versie van de zelfde CPU? Ik kom er niet uit, maar weet ook niet of het belangrijk is eigenlijk.. :P

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)