reinier68 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:39:
Even resume:
Wat wil je nu bereiken? Alleen warmte in de babykamer?
Oplossing:
Gezien je weinig kennis hebt van het aansluiten en inregelen van de gehele CV installatie lijkt me het volgende het beste: Doe niets met je verdeler.of je CV,
Koop een infrarood paneel voor in de babykamer met een thermostaat erop. Simpel, goedkoop en voldoet precies aan je behoefte :-)
Wil je wel aan het sleutelen:
- Neem een goede verdeler met thermostaat, servomotoren, hybride pomp en een bypass.
- neem een intelligente thermostaat in je woonkamer met meerdere temp voelers voor elke ruimte (indien nodig)
- Zet op elke radiator een intelligente radiatorknop
- Regel je ketel in zodat hij heel traag start qua vermogen, maar wel meteen maximaal op de pomp stuurt
- Zet de naloop op je ketel op ca 2 minuten
- ketel temp op max 60 graden (al zal dat nu ook zo zijn)
Servomotoren zijn meestal waxmotoren. Als je die aanstuurt zal het ca 45 sec duren voordat ze open staan.
Je ketel moet dus traag starten om dat verschil op te vangen. Anders schiet hij in de pendelstand en doet het geheel niets,
De bypass is nodig om de flow van water uit de ketel te routeren als de servo's nog niet open zijn.
De radiatorknoppen zijn een eigen groep in je thermostaatregeling, en kunnen zelfstandig je ketel sturen. Dus als alleen op 1 kamer warmtevraag is, zal ook alleen die worden verwarmt.
Je ziet: er zijn nogal wat kosten en kennis nodig om eea goed in te richten.
Daarom het advies om een infrarood paneel in de babykamer op te hangen. Veel simpeler en goedkoper.
Nogmaals, ik ga hier zelf niet aan sleutelen omdat ik deze ervaring niet heb. Dat laat ik aan een vakman over.
Omdat dit nieuw voor me is probeer ik wel te begrijpen en te leren hoe dit allemaal werkt en in elkaar zit. Dat vind ik namelijk gewoon leuk, nieuwe dingen leren.
Ik zal vast ergens een thermostatische kraan op een van de radiatoren zetten. Langzaam steeds meer doen. Gaande weg leert men, toch?
Kan zijn dat mijn vragen als dom over komen. Hopelijk hebben jullie daar het geduld voor.
Wat betreft wat ik wil bereiken:
Er komen meer kinderen dus ik wel meerdere ruimtes apart kunnen verwarmen. Het zelfde geldt voor kantoor op zolder. Dus ja, ik wil een systeem met zoneregeling wat ik ook van buitenaf kan besturen en voor bepaalde tijden kan instellen. Wellicht is het iets overkill, maar ik vind het ook gewoon leuk
Ik heb dus al een Plugwise systeem gekoppeld aan m’n Toon. Dus meerdere temp voelers in elke ruimte en slimme thermostaat knoppen erbij. De Toon werkt samen met de Adam van Plugwise met m’n ketel. Het gaat mij dus puur om de vloerverwarming in dit geheel goed aan de praat te krijgen. Dat wil ik bereiken.