Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 22:57
afgesplitst van Zonnepanelen op oost-west met geschroefde pannen?

Excuus voor de erg verlate topic kick. Vanmorgen zou ik op mijn west dak ook extra zonnepanelen krijgen.

Helaas is installateur weer vertrokken omdat hij de pannen niet voldoende omhoog kon krijgen. Het lijkt er zeer sterk op dat de pannen gehaakt EN geschroefd zitten. De pannen zijn zelfs met veel kracht niet op te tillen. Wat opzicht niet gek is omdat ons huis redelijk aan open aan een veld grenst en de wind flink kan waaien.

Ik kreeg hetzelfde verhaal te horen als de topicstarter hier. Dat ze best wilde gaan trekken aan de pannen, maar al dat zou mislukken en er zou iets kapot gaan, dan moesten alle dakpannen eraf en moesten ze vanaf boven opnieuw gelegd worden. Of ik als particulier dit risico wilde dragen. Dat heb ik niet gedaan en ze zijn uiteindelijk weer vertrokken.

Ik ben wel even benieuwd welke oplossingen jullie zien voor daken die pannen hebben die gehaakt en geschroefd zijn. Op dit dak zouden er 9 panelen onderin worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZCWR7ZdlYa5BRNC84g2xb1yI1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3E2GgUoF4JqzmuekiWz593P0.jpg?f=fotoalbum_large

en hier zouden er 6 komen in een piramide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK0R14j2ZxMV54pcDcvVS5CpAXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKF9pGCV7dAsfkJXScSoU6i2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 26-06-2023 18:12 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik zou eerst eens kijken boven hoe het vast zit.

En dan een plan van aanpak maken.

Dat wil zeggen een stukje boven open halen. Dan kun je altijd nog kijken of het los trekken zou gaan ja of nee. Of dat als je een paar pannen stuk slaat er nieuwe tussen gezet kunnen worden.

Of dat de enige optie is dat alles er af moet.

• GAEvakYD
Wortel87 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:28:
Ik zou eerst eens kijken boven hoe het vast zit.

En dan een plan van aanpak maken.

Dat wil zeggen een stukje boven open halen. Dan kun je altijd nog kijken of het los trekken zou gaan ja of nee. Of dat als je een paar pannen stuk slaat er nieuwe tussen gezet kunnen worden.

Of dat de enige optie is dat alles er af moet.
Met boven losmaken bedoel je dan helemaal boven in de nok en een rij naar beneden om te kijken hoe die pannen vastzitten? Dan moet ik een hoogwerker of iets gaan huren, want doordat het van die gladde pannen zijn, lukt het niet om over de pannen naar boven te gaan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

Op zo,n mooi dak zou ik echt geen panelen willen , doodzonde.
8)7

En ik lees in je onderschrift :
Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Nog niet genoeg ? , een verdienmodel zal het toch niet meer worden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die van mij zijn gehaakt met rvs panhaken, ik kan ze net ver genoeg omhoog krijgen om de haak van de rand te wippen met een schroevendraaier.
Die haak krijg je er niet weer op helaas.
Dus er ligt nu her en der een pan niet gehaakt maar dat is al tien jaar goed gegaan.
De rest eromheen ligt nog wel vast dus ze zitten een soort van opgesloten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jupz.
Dit soort pannen zit over het algemeen geschroefd en gehaakt.
Bovenste (en onderste) 3 rijen sowieso ivm wind, kan zijn dat het vanaf de 4e rij alleen gehaakt zit.
(En bovenste rij zit over het algemeen met 2 schroeven ipv 1 per pan)

Pokke werk, maar opzich wel te doen.

Als ze onderin komen, mogen waarschijnlijk al je pannen eraf *O*

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 27-06-2023 20:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 18:12
Jan2023 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:02:
8)7
Jij kijkt hele dagen naar je dak? Ik vind het ook een mooi dak, maar gratis stroom is nog veel mooier ;)

The devil is in the details.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:39

Jan2023

KISS

De uitstraling van mijn huis is net wat meer waard.
En gratis is die stroom niet , maar ok , kwestie van prioriteiten stellen.
En er ligt al ruim 12 KW volgens zijn onderschrift.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• GAEvakYD
Jan2023 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:02:
8)7

En ik lees in je onderschrift :
Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Nog niet genoeg ? , een verdienmodel zal het toch niet meer worden.
Ik verbruik nog eenmaal veel stroom. Deels vanwege een all-electric huis met een warmtepomp + bron. Dat is totaal 6000 kWh op jaarbasis. En sinds een tijd twee EV's, +/- 7500 kWh. De huidige panelen zijn dekkend voor het huis + mijn zakelijke EV. Maar sinds mijn vrouw ook een EV rijdt, is mijn opwekking niet meer voldoende om mijn jaarverbruik te dekken met zonnepanelen.

Ik doe het niet voor het verdienmodel, want met de afbouwende salderingsregeling zat de terugverdientijd al rond de 7 - 8 jaar, maar meer voor mijn eigen gevoel.

Terug naar de casus, de aannemer komt komende week kijken welke opties ik heb op het dak. En de PV installateur bekijkt nu een andere optie. De panelen op het andere schuine dak (oost kant) vervangen. Die panelen zijn 275Wp en kunnen mogelijk vervangen worden door 450 Wp panelen. Installatie is dan wel eenvoudiger omdat aan die kant de dakhaken etc al zitten. Dan moet ik alleen de huidige installatie weer doorverkopen en deels afschrijven. Keuzes.

• kaashoofd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-11 16:33
Sorry voor deze late kick, maar ben benieuwd hoe dit afgelopen is! Zit met hetzelfde probleem.

• GAEvakYD
kaashoofd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:03:
Sorry voor deze late kick, maar ben benieuwd hoe dit afgelopen is! Zit met hetzelfde probleem.
Helaas niet positief. Uiteindelijk werden de kosten te hoog om alle pannen te verwijderen, dakhaken etc terug te plaatsen en dan pannen er weer op. Ook omdat elke pan dus vastgeschroefd zit, duurt het ook nog eens heel lang om alle pannen eraf te halen.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zitten de pannen links/rechts ook aan elkaar?
Anders hoef je enkel een aantal stroken open te maken?

• GAEvakYD
Accretion schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:54:
Zitten de pannen links/rechts ook aan elkaar?
Anders hoef je enkel een aantal stroken open te maken?
Op mij als IT'er komt dit over als inderdaad een goede optie. Mijn aannemer die het huis gebouwd heeft stond zeker niet te springen op dit klusjes. Misschien dat hij daarom kwam met de inschatting dat het een dag zou kosten om de pannen eraf te halen en een dag om de pannen er weer op te leggen.

Mooiste zou zijn als ik een zonnepaneel bedrijf zou vinden die dit zelf zou kunnen en willen doen. En dan inderdaad alleen een paar stroken loshalen vanaf boven. Haken monteren en dan de pannen er weer op in die stroken.

Vorig jaar was de gekste nog volledig gaande in Zonnepaneel markt. Dus als een dak had die ook maar iets lastig was, dan haakte de installateurs al af. Maar misschien dat die kaarten ondertussen echt anders liggen.

• kaashoofd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-11 16:33
In onze wijk (nieuwbouw, net opgeleverd) zit iedereen nu met dit probleem. Verschillende bedrijven die weer vertrekken omdat ze niks kunnen met deze pannen. Enige nette oplossing is álle pannen van het dak halen en er daarna weer op, maar dat is een flinke klus. Sprak vandaag een installateur die dat in theorie wel kan doen en daarvoor dan een dakdekker inhuurt, maar dat gaat dan flink wat tijd (en dus geld) kosten.

Eén rij los kan bij ons ook niet omdat het in halfsteensverband (geen idee hoe dit bij pannen heet) is gelegd. De enige praktische oplossing is pannen stukslaan. Het bedrijf dat het nu waarschijnlijk gaat uitvoeren heeft in de wijk al meerdere daken gedaan en met de bouwer weten te regelen dat ze nu zelf beschikken over een aardige voorraad reservepannen.

Onze buurman heeft meerdere partijen over de vloer gehad die allemaal alleen maar met die oplossing kunnen werken. Tenzij je dus als klant zelf regelt dat alle pannen van het dak af worden gehaald.
Pagina: 1