1 of 2 oude radiatoren vervangen door iets elektrisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
We zijn al maanden bezig (vanaf febr 2023) om iets te zoeken wat op de plaats van onze oude radiator kan.

Het moet kunnen koelen en verwarmen en het liefst niet teveel lawaai en het moet zuinig zijn.

Het grootste probleem is dat het onder de vensterbank moet komen en van vloer tot vensterbank is 57 cm.

Vermoedelijk bestaat zoiets niet in die maat. De breedte maakt niet zoveel uit maar de hoogte dus wel.

Ik ben benieuwd of iemand iets weet, of dat we het maar moeten vergeten.

We hebben gezocht op een airco die kan koelen en verwarmen en die onder de vensterbank past en met buitenunit. en het moet 5 kWh zijn.

Bedankt alvast!

[ Voor 12% gewijzigd door Eb61 op 26-06-2023 18:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Een elektrische radiator is per definitie niet zuinig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:31
Innova Monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Het mag idd gerust wat anders zijn, maar ik hoor dat dit niet zuinig zou zijn en meer lawaai dan een airco met buitenunit.

Maar goed als die er niet zijn in de genoemde maat dan is dit misschien nog wel iets. Heeft u ervaring met dit apparaat?

Bedankt voor het reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:31
Ik heb er geen ervaring mee maar overweeg het wel vanwege de eenvoud van installatie, en het feit dat het sowieso zuiniger is dan een cop1 oplossing, én kan koelen (de reden waarom ik het overweeg). Ik heb de slaapkamer, waar ik hem zou plaatsen, nog nooit hoeven verwarmen. Koelen daarentegen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eb61
Gramser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:46:
Ik heb er geen ervaring mee maar overweeg het wel vanwege de eenvoud van installatie, en het feit dat het sowieso zuiniger is dan een cop1 oplossing, én kan koelen (de reden waarom ik het overweeg). Ik heb de slaapkamer, waar ik hem zou plaatsen, nog nooit hoeven verwarmen. Koelen daarentegen…
Misschien komt er nog reactie van mensen die dit ook gebruiken en het fijn vinden. Slaapkamer verwarmen doen wij ook nooit maar het is toch makkelijk als het kan, want je weet maar nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Vloer model binnenuit van Mitsubishi electric is te hoog, maar wellicht hebben andere merken een lagere oplossing.

Vloer model kan onder en boven uitblazen om zo koelen en verwarmen te kunnen faciliteren vanuit de lage positie

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Ronald schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:15:
Vloer model binnenuit van Mitsubishi electric is te hoog, maar wellicht hebben andere merken een lagere oplossing.

Vloer model kan onder en boven uitblazen om zo koelen en verwarmen te kunnen faciliteren vanuit de lage positie
Ik heb al bij zoveel merken gekeken, maar 't begint allemaal van 60 cm hoogte lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Er zijn monoblocks die buiten staan en die alleen een waterleiding naar binnen hebben. Dit dus in tegenstelling tot de genoemde innova waarbij alles binnen zit. Het verschil is ook dat die monoblocks voor buiten vaak wat zwaarder zijn. Van panasonic heb ik gehoord dat ze ze hebben. Je zou ze volgens mij met een circulatiepomp op je bestaande radiator aan kunnen sluiten als de capaciteit voldoende is voor een wat lagere temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Yucon daarmee is het koelen nog niet goed ondervangen, want je krijgt met normale radiatoren dan snel te maken met condensvorming en een natte radiator en vloer. Vandaar mijn suggestie om naar fancoils te kijken, die zijn daar wel op voorbereid met een condensafvoer.

Niet-condenserend koelen kan wel als je de temperatuur niet te ver laat zakken, maar je koelvermogen is dan ook beperkt. Helemaal omdat een standaard radiator al niet veel oppervlak heeft.
Eb61 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:29:
Het grootste probleem is dat het onder de vensterbank moet komen en van vloer tot vensterbank is 57 cm.

Vermoedelijk bestaat zoiets niet in die maat.
Producten als bijvoorbeeld de Jaga Strada Hybrid (niet - condenserend) en de Jaga Briza 12 (condenserend) beginnen bij 35cm hoogte, dus dat is het probleem niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 27-06-2023 12:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Gizz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:29:
@Yucon daarmee is het koelen nog niet goed ondervangen, want je krijgt met normale radiatoren dan snel te maken met condensvorming en een natte radiator en vloer. Vandaar mijn suggestie om naar fancoils te kijken, die zijn daar wel op voorbereid met een condensafvoer.

Niet-condenserend koelen kan wel als je de temperatuur niet te ver laat zakken, maar je koelvermogen is dan ook beperkt. Helemaal omdat een standaard radiator al niet veel oppervlak heeft.

[...]

Producten als bijvoorbeeld de Jaga Strada Hybrid (niet - condenserend) en de Jaga Briza 12 (condenserend) beginnen bij 35cm hoogte, dus dat is het probleem niet.
We zullen ons er eens in verdiepen. Heb dit ook gevonden, dat is misschien ook nog wel iets:

https://www.klimate.nl/mi...fondmodel-multisplit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Eb61 dat is een model voor aan het plafond (zoals elke standaard L/L warmtepomp). Je wilde juist iets voor onder je vensterbank?

Ben trouwens wel benieuwd in wat voor type ruimte dit komt. Je eis voor 5kW koelen/verwarmen van één kamer is vrij fors. Er zijn mensen die daar genoeg aan hebben voor een gehele woning. Heb je dit al eens doorgelezen? Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 56% gewijzigd door Gizz op 27-06-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Gizz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:28:
@Eb61 dat is een model voor aan het plafond (zoals elke standaard L/L warmtepomp). Je wilde juist iets voor onder je vensterbank?

Ben trouwens wel benieuwd in wat voor type ruimte dit komt. Je eis voor 5kW koelen/verwarmen van één kamer is vrij fors. Er zijn mensen die daar genoeg aan hebben voor een gehele woning. Heb je dit al eens doorgelezen? Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik heb er geen verstand van hoor, elektricien zei dat we 5 kWh nodig hadden, maar dat was voor iets met een buitenunit.

We hebben gewoon CV nu en geen warmtepomp. Bestelling gaat toch via elektricien, zodat eerst de grootte etc uitgezocht wordt. We hebben normale woning, wel woonkamer/kantoor(tje) keuken en bijkeuken aan een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Gizz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:28:

Als er niets voor onder de vensterbank is, dan moeten we op zoek naar wat anders vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Eb61 voor onder de vensterbank zijn veel oplossingen op basis van L/W (lucht-water: buitenunit die warmte haalt/afkoelt met lucht, binnen wordt verwarmd/gekoeld met water in radiatoren). Is L/W een mogelijkheid, of moet het echt L/L worden? Want op dat laatste lijk je je te focussen, gezien het woord airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Gizz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:50:
@Eb61 voor onder de vensterbank zijn veel oplossingen op basis van L/W (lucht-water: buitenunit die warmte haalt/afkoelt met lucht, binnen wordt verwarmd/gekoeld met water in radiatoren). Is L/W een mogelijkheid, of moet het echt L/L worden? Want op dat laatste lijk je je te focussen, gezien het woord airco :)
Ik weet het echt niet. Als het te warm is, dan moet de temperatuur omlaag en als het koud is omhoog.
Welk apparaat dat gaat doen maakt me niet uit, als het maar goed werkt. En inderdaad ik heb het eerder te warm dan te koud. Dat extreem warme weer +28 graden is mij te warm.
Ik vind 't best lastig, omdat ik er geen verstand van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Een elektricien is niet mijn eerste gedachte bij het vraagstuk: “verwarmen en koelen”

kWh is een eenheid van energie, niet vermogen. Je wil vermogen weten, maar 5kW is veel, echt veel. Zeker als het van een compact apparaat moet komen.

Dat je het zelf niet snapt helpt niet, maar dat hoeft niet een probleem te zijn.
Terug naar stap 1: leg je situatie uit. Alles, ook waarvan je denkt dat het niet relevant is
Dan voor welke problemen je een oplossing zoekt.

Dan kan erg veel gerichter meegedacht worden in plaats van het speculatieve wat nu het enige is wat kan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Ronald schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:27:
Een elektricien is niet mijn eerste gedachte bij het vraagstuk: “verwarmen en koelen”

kWh is een eenheid van energie, niet vermogen. Je wil vermogen weten, maar 5kW is veel, echt veel. Zeker als het van een compact apparaat moet komen.

Dat je het zelf niet snapt helpt niet, maar dat hoeft niet een probleem te zijn.
Terug naar stap 1: leg je situatie uit. Alles, ook waarvan je denkt dat het niet relevant is
Dan voor welke problemen je een oplossing zoekt.

Dan kan erg veel gerichter meegedacht worden in plaats van het speculatieve wat nu het enige is wat kan
We zitten er over te denken om een kast weg te doen, zodat een normaal split of multi split systeem geplaatst kan worden. De radiator kan dan sowieso weg, dat ding wordt toch nooit warm. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:28
Eb61 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:47:
[...]

Ik heb al bij zoveel merken gekeken, maar 't begint allemaal van 60 cm hoogte lijkt het.
je vensterbank 3 cm ophogen? Dat moet te doen zijn lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
No Hands schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:59:
[...]

je vensterbank 3 cm ophogen? Dat moet te doen zijn lijkt me.
Nee dat gaat helaas niet.
Pagina: 1