Openbare laadpaal, stel afwijzing wat dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 19:01
Situatie is als volgt:

Wij wonen in de binnenstad waarbij wij 4 laadpalen tot onze beschikking hebben van een andere partij ( Allego ). Deze partij is erg prijzig en mede daarom heeft de gemeente ervoor gekozen om een partnership op te starten met Vattenfall.

In onze straat is plek voor een kleine 20-25 auto's. Alle plekken zijn de gehele dag bezet in principe. Zeker wanneer je thuis komt van je werk grijp je met regelmaat mis. Zeker wanneer er festiviteiten zijn in de binnenstad.

Nu hebben wij en de buren ook een openbare laadpaal aangevraagd via Vattenfall. Nu belde ik Vattenfall wat de status van de aanvraag is en wat je het beste kunt doen wanneer er een afwijzing zou volgen. Zij geven aan dat er binnen een straal van 250 meter sowieso 1 paal van Vattenfall actief is en nu gekeken moet worden naar het gebruik van die openbare laadpaal.

De grote vraag die wij hebben; Wat te doen wanneer men onze aanvraag af gaat wijzen? De situatie is namelijk best complex. Normaliter - in een buitengebied bijvoorbeeld - kun je wat makkelijker bij de palen komen. In een binnenstad gaat dat wat lastiger in verband met zeer smalle toegangswegen, weinig parkeerplekken enzovoorts enzovoorts. Plus daarbij het feit dat wanneer je je auto bijvoorbeeld op die plek zet 250 meter verderop je je eigen parkeerplek voor de deur kwijt bent.

Het is namelijk wel de bedoeling dat je de auto verplaatst wanneer deze is volgeladen, alleen dat gaat dus niet wegens het ontbreken van parkeerplekken in de buurt. Dat hoeft niet eens voor de deur te zijn.

Daarom dat wij graag een openbare laadpaal wensen op een van de openbare parkeerplaatsen die we nu voor de deur hebben. Maar wat kunnen we doen als Vattenfall het plan gaat afschieten doordat de gemeente het niet wilt of lastig doet? Kunnen wij hen ergens op wijzen of iets dergelijks? Tevens is het voor ons dus niet 2 x 250 meter lopen, maar in principe 4 x, omdat we de auto nergens anders kwijt kunnen en dus niet kunnen verplaatsen.

Er zijn hier in de gemeente echt veel te weinig openbare laadpalen. Vaak enkel het minimum. Op 100 auto's denk ik dat 4 palen al veel is en dat is natuurlijk veel te weinig, waardoor velen nu in de problemen komen wat betreft de capaciteit van een oplaadplek.

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:18
Bij ons in Amersfoort kan je gewoon zien op welke plekken een laadpaal kan/ mag komen als een bewoner een aanvraag doet. Ze zijn dus eigenlijk al ingevuld. https://www.amersfoort-in-beeld.nl/#laadpalen

Misschien heeft jouw gemeente ook zo'n overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Redfloor schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:44:
Bij ons in Amersfoort kan je gewoon zien op welke plekken een laadpaal kan/ mag komen als een bewoner een aanvraag doet. Ze zijn dus eigenlijk al ingevuld. https://www.amersfoort-in-beeld.nl/#laadpalen

Misschien heeft jouw gemeente ook zo'n overzicht?
Nope hebben we niet. Daarnaast moeten we denk ik af van die 250 meter. Zeker in gevallen zoals een binnenstad.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:25
Maar met een laadpaal op de openbare parkeerplaats bij je huis heb je toch juist een groter probleem? Want dat kost parkeerplaatsen en daar mag je de auto ook niet laten staan en moet je hem wegzetten als hij volgeladen is.
Kun je niet op je werk of ergens bij een snellader laden en daarna naar huis gaan?

Heel bot gezegd zijn dit juist zaken waar je aan moet denken voordat je een elektrische auto koopt.

Edit. Als ik als buurman zonder elec auto ineens nog meer parkeer problemen heb en uitkijk op 2 lege laadplekken dan zou ik daar niet blij van worden.

[ Voor 15% gewijzigd door .Maarten op 26-06-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
.Maarten schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:49:
Maar met een laadpaal op de openbare parkeerplaats bij je huis heb je toch juist een groter probleem? Want dat kost parkeerplaatsen en daar mag je de auto ook niet laten staan en moet je hem wegzetten als hij volgeladen is.
Kun je niet op je werk of ergens bij een snellader laden en daarna naar huis gaan?

Heel bot gezegd zijn dit juist zaken waar je aan moet denken voordat je een elektrische auto koopt.

Edit. Als ik als buurman zonder elec auto ineens nog meer parkeer problemen heb en uitkijk op 2 lege laadplekken dan zou ik daar niet blij van worden.
Dat zou je zeggen maar als je een vergunning hebt en dus betaald mag je blijven staan. Wel is het zo dat ik daar niet vanuit ga en er gewoon meer plekken moeten komen. Punt is als ik hem 250 meter verder zet en dan afkoppel, dan moet ik hem eigenlijk OOK laten staan. Om de simpele reden dat de parkeerplaatsen dan vol zijn. In dat geval heb ik hem liever voor de deur bij wijze van

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CryptoNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:54:
[...]

Dat zou je zeggen maar als je een vergunning hebt en dus betaald mag je blijven staan. Wel is het zo dat ik daar niet vanuit ga en er gewoon meer plekken moeten komen. Punt is als ik hem 250 meter verder zet en dan afkoppel, dan moet ik hem eigenlijk OOK laten staan. Om de simpele reden dat de parkeerplaatsen dan vol zijn. In dat geval heb ik hem liever voor de deur bij wijze van
Deze aanname is bij nieuwe palen niet meer het geval. Oude laadpalen werden nog wel eens voorzien van een bord met de strekking "uitsluitend elektrische voertuigen", maar de nieuwe panel zijn voorzien van een bordje met de strekking "alleen voor laden". Bij ons in de gemeente krijg je dan ook gewoon een bon als je al een uur aan de paal staat met een volle auto. Dat er geen parkeerplekken in de buurt vrij zijn betekend niet dat je onterecht op die plek mag staan. Het is immers een plek om te laden, niet om elektrische auto's te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Deze aanname is bij nieuwe palen niet meer het geval. Oude laadpalen werden nog wel eens voorzien van een bord met de strekking "uitsluitend elektrische voertuigen", maar de nieuwe panel zijn voorzien van een bordje met de strekking "alleen voor laden". Bij ons in de gemeente krijg je dan ook gewoon een bon als je al een uur aan de paal staat met een volle auto. Dat er geen parkeerplekken in de buurt vrij zijn betekend niet dat je onterecht op die plek mag staan. Het is immers een plek om te laden, niet om elektrische auto's te parkeren.
Is een ander topic voor. Zou graag reactie willen op de openingspost :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:36
Plus daarbij het feit dat wanneer je je auto bijvoorbeeld op die plek zet 250 meter verderop je je eigen parkeerplek voor de deur kwijt bent.
Dan is het toch ook geen eigen parkeerplek? Een 'eigen' plek is immers alleen door jezelf te gebruiken.
Tevens is het voor ons dus niet 2 x 250 meter lopen, maar in principe 4 x, omdat we de auto nergens anders kwijt kunnen en dus niet kunnen verplaatsen.
Daar ga je met een extra openbare laadplek toch ook tegenaanlopen? Als het beleid is dat je op een laadplek maar beperkte tijd mag staan, zal je daar mijn inziens ook tegenaanlopen als die laadplek bij je voor de deur is. Tenzij je de plek wil gaan 'claimen' maar dat is vaak ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
OnTopic dan:
Naast de aanvraag via de netbeheerder kan je ook richting gemeente actie ondernemen. Eventueel samen met buurtbewoners.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
JukeboxBill schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:01:
OnTopic dan:
Naast de aanvraag via de netbeheerder kan je ook richting gemeente actie ondernemen. Eventueel samen met buurtbewoners.
Ja precies maar welke punten zouden we dan kunnen aandragen?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Vattenfall is toch geen netbeheerder, maar een energie leverancier? Ik zou simpelweg je casus zo goed mogelijk presenteren in dit traject (maar ik vermoed beter niet door laten schemeren dat je eigenlijk op zoek bent naar een privé parkeerplek), uiteindelijk zal, mocht het komen tot herhaaldelijke afwijzingen van Vattenfall en uiteindelijk de gemeente er normaliter een beroepsprocedure zijn waarin je mogelijk nog op juridische wijze je gelijk kan halen. Maar dat zal natuurlijk niet van vandaag op morgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als je (kennelijk) een eigen parkeerplek hebt, plaats je daar toch zelf een lader?

Je woont blijkbaar in een drukke binnenstad, dan weet je dat parkeren een probleem is, en in het verlengde daarvan dus ook laadplekken (en dat zijn dus geen parkeerplekken!). Zij er geen parkeergarages die laadplekken hebben in de buurt?
De gemeente kan eigenlijk alleen parkeerplekken omtoveren in laadplekken. De enige motivatie die ik daarvoor kan bedenken is dat er tegenwoordig meer elektrische autos op de weg zijn en het goed/beter voor het milieu is om het gebruik van elektrisch te promoten, maar niet veel meer dan dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
TS heeft een woning aan de openbare weg en beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid, Nederlanders hebben nogal de neiging om de openbare ruimte voor het huis als iets te zien wat vooral voor hen is. Leuk in een dorp of rustige buitenwijk maar in een stad de verkeerde instelling.

Nu:
- Plek vinden om te parkeren als er geen plek voor het huis is
- Auto naar oplader rijden
- Auto bij lader weghalen als die vol is en elders een plek vinden en met wat geluk is dat voor je eigen huis.

Wat TS gaat bereiken met een paal voor de deur.
- Plek vinden om te parkeren als er geen plek voor het huis is, met de enige paal in de straat zal dat vast een populaire plek worden, vooral na werktijd.
- Indien auto niet bij de lader kon, de auto weer ophalen als er plek is en bij de lader parkeren.
- Auto bij lader weghalen als die vol is en elders een plek vinden en met 100% zekerheid is dat niet voor je eigen huis.

Ik heb het idee dat of ik of TS iets mist in het plan.

[ Voor 17% gewijzigd door Groningerkoek op 26-06-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

Het zal per beleid verschillen lijkt me.
Ik heb zo enkele jaren geleden een oeverloze discussie gehad met Gemeente Rotterdam over de locatie van een laadpaal, maar er is uiteindelijk eigenlijk geen gehoor gegeven aan de wensen van 'mijn' aanvraag.
Zelfs mijn naam van de uiteindelijk geplaatste laadpaal afhalen (want je mag maar 1 keer een aanvraag doen) werd moeilijk over gedaan.
We hadden in een nieuwbouwwijk iets van 7 elektrische en/of hybride auto's, 1 paal met twee aansluitingen.
Die paal is met 7 auto's vrijwel altijd bezet, en alle berijders woonden ook in een straal van ca 65m rond die paal. Ik had 'dus' een aanvraag gedaan voor nog een paal. Voor mijn part op dezelfde locatie, want in wezen was de parkeerdruk daar ook niet reuze.
Rotterdam zou dat allemaal binnen 11 weken destijds willen doen; uiteindelijk heeft het 11,5 maanden geduurd, en staat de paal nu helemaal aan de andere kant van de wijk, naast een begeleid wonen complex waar niemand een auto heeft, er amper parkeerplekken worden gebruikt en al helemaal geen elektrische. De paal wordt amper tot nooit gebruikt, MAAR! hij ligt op 241 m van de eerste, "dus" prima binnen de range.
En hier zit dus de hersenkronkel van Rotterdam:
Ze willen een soort van grid aanleggen van laadpalen. Dat er uiteindelijk overal een paal staat. Als een soort draadloos netwerk voor internet of telefoon 8)7. Ze kijken dus niet waar de vraag / druk is, nee, ze kijken waar ze zo ver mogelijk van de vorige de volgende paal kunnen neerzetten. Of die nou gebruikt wordt of niet |:(

Uit je TS blijkt echter dat er juist heel veel parkeerdruk is. Wat inhoudt dat voor iedereen zonder een stekkerauto, dat de parkeer druk wellicht nog groter wordt. Want als de stekkerauto's op pad zijn, blijven er lege plekken over die de ander niet mag gebruiken.

Ik heb de oplossing ook niet verder, er zijn alleen twee kanten aan 'een paal voor de deur' krijgen.

En "als afwijzing, wat dan?"
Nou, dan niks
Ik denk niet dat het de gemeente zijn pakkie an is jouw auto van stroom te voorzien. Ik heb ook geen benzinepomp in de straat :+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-06-2023 19:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CryptoNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:39:
Openbare laadpaal, stel afwijzing wat dan?
In een dorp gaan wonen met eigen oprit.

Ik vindt het überhaupt raar om een elektrische auto te kopen zonder na te denken of het wel praktisch toepasbaar is.

Daarnaast is het beleid in de stad eerder parkeervakken 'verwijderen' dan aanleggen.

Als je gelooft in de doctrine van stads-architecten gaat iedereen toch met de elektrische bakfiets en/of trein naar zijn bestemming.

Dus óf daaraan voldoen óf de stad uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52
CryptoNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:39:

Het is namelijk wel de bedoeling dat je de auto verplaatst wanneer deze is volgeladen, alleen dat gaat dus niet wegens het ontbreken van parkeerplekken in de buurt. Dat hoeft niet eens voor de deur te zijn.
Gewoon oplaadspanning op laag zetten, dan ben je iets van 12-14 uur aan het laden.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
CryptoNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Nope hebben we niet. Daarnaast moeten we denk ik af van die 250 meter. Zeker in gevallen zoals een binnenstad.
Zo'n overzicht moet er wel zijn of men gaat dat uitzoeken zodra er een aanvraag komt. Je kunt namelijk van alles willen maar je hebt met meer te maken dan alleen 250 meter.
Bij mijn aanvraag (Almere) werd bezwaar ingediend en heb ik navraag gedaan bij de gemeente hoe de locatie van een laadpaal bepaald wordt en of er andere opties waren. Keurige mail terug gekregen met een plattegrond waarop electriciteit, water en gas waren ingetekend waren plus een uitleg hoe ver een laadpaal maximaal van de electriciteit geplaatst mag worden maar ook de minimale afstand van gas en water.
Klein stukje verderop waar in de avonduren en weekenden parkeerplek zat is en waar het geen "overlast" geeft voor buren zou logischer zijn qua locatie maar was en is niet mogelijk omdat daar niet aan de voorwaarden voldaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:44
_

[ Voor 100% gewijzigd door peter13579 op 26-06-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

=>MOB

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:28
Woon zelf in Twente waar eerder Allego de concessie had, maar gestopt is met het plaatsen van AC palen. Vandaar dat Vattenfall nu om de hoek komt kijken ;) Heeft meer daarmee te maken dan dat de gemeente te prijs te hoog vond ;)

Zelf zit/zat ik ook in dezelfde situatie als jij. Hoogbouw zonder eigen parkeerplek, wel zes laadpalen op loopafstand (<250 meter). Echter zijn ook deze plekken eigenlijk altijd bezet buiten de betaalde tijden of blauwe zone tijden.

De aanvraag in mijn gemeente gaat rechtstreeks via de gemeente en niet via een leverancier zelf. Ook mijn gemeente heeft een plan voor toekomstige palen. Onder andere de potentiële elektriciteit aansluitingen zijn hierin meegenomen.

Een criteria in mijn gemeente voor het bijplaatsen van een extra laadpaal is dat er per aansluiting per jaar minimaal 2.500kWh geladen moet zijn. Dan wil men een extra paal bijplaatsen binnen 250 meter.

Mocht er een afwijzing zijn door de gemeente dan lijkt het mij simpel, bel je gemeente op en vraag via er daarover ga en ga het dialoog aan :) Geef argumenten waarom jij denkt dat jouw plan beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Dartlink schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:58:
Woon zelf in Twente waar eerder Allego de concessie had, maar gestopt is met het plaatsen van AC palen. Vandaar dat Vattenfall nu om de hoek komt kijken ;) Heeft meer daarmee te maken dan dat de gemeente te prijs te hoog vond ;)

Zelf zit/zat ik ook in dezelfde situatie als jij. Hoogbouw zonder eigen parkeerplek, wel zes laadpalen op loopafstand (<250 meter). Echter zijn ook deze plekken eigenlijk altijd bezet buiten de betaalde tijden of blauwe zone tijden.

De aanvraag in mijn gemeente gaat rechtstreeks via de gemeente en niet via een leverancier zelf. Ook mijn gemeente heeft een plan voor toekomstige palen. Onder andere de potentiële elektriciteit aansluitingen zijn hierin meegenomen.

Een criteria in mijn gemeente voor het bijplaatsen van een extra laadpaal is dat er per aansluiting per jaar minimaal 2.500kWh geladen moet zijn. Dan wil men een extra paal bijplaatsen binnen 250 meter.

Mocht er een afwijzing zijn door de gemeente dan lijkt het mij simpel, bel je gemeente op en vraag via er daarover ga en ga het dialoog aan :) Geef argumenten waarom jij denkt dat jouw plan beter is.
Goed punt thanks. Doordat veel gemeentes lastig doen zoals hierboven valt te lezen vraag ik mij überhaupt af of dit wel de toekomst is. Het argument ja maar een benzine auto heeft dan 1 plek minder klopt, alleen dag is toch ook de bedoeling? Dat iedereen aan de elektrische auto gaat dus dat is dan maar zo. Anders komen we nooit op het aantal benodigde laadpalen als we geen plekken mogen omtoveren tot laadplekken etc. Mede daarom denk ik zelf dat elektrisch rijden geen toekomst heeft uiteindelijk, maar slechts een tussenoplossing niet zijn. Het lijkt mij onrealistisch gezien de infra etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:28
CryptoNL schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Goed punt thanks. Doordat veel gemeentes lastig doen zoals hierboven valt te lezen vraag ik mij überhaupt af of dit wel de toekomst is. Het argument ja maar een benzine auto heeft dan 1 plek minder klopt, alleen dag is toch ook de bedoeling? Dat iedereen aan de elektrische auto gaat dus dat is dan maar zo. Anders komen we nooit op het aantal benodigde laadpalen als we geen plekken mogen omtoveren tot laadplekken etc. Mede daarom denk ik zelf dat elektrisch rijden geen toekomst heeft uiteindelijk, maar slechts een tussenoplossing niet zijn. Het lijkt mij onrealistisch gezien de infra etc.
De toekomst is wat mij betreft een ander onderwerp :)

Ik zou het liefst hebben dat ze bij de grotere parkeerplaatsen hier bij elke lantaarnpaal een type 2 aansluiting maken :) A la Arnhem.
Pagina: 1