Zo goedkoop mogelijk zelf een schans maken voor zonnepanelen Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.898 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyRebel
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Vanwege de kosten en uit principe gebruiken we eigen zonne-energie op een gehuurde antikraak woning. Kosten van de installatieconstructie zijn belangrijk, want de installatie zal hooguit 3 jaar hangen en gaat dan mee naar volgende woning.

De panelen, de inverter en de ophangrails hadden we al van een vorige locatie. Totale kosten daarvan waren ongeveer 1000 euro. De inverter is 1,5kW en de panelen samen ongeveer 2kW. Jaaropbrengst 1750 kWh (terugverdientijd is bij huidige energieprijs ongeveer 1,5 jaar).

De nieuwe locatie heeft een plat dak, en met een paar vlonderplanken, zandzakken, tuinhekscharnieren, boutjes en zelftappende schroeven zijn twee schansen gemaakt voor de 6 panelen. Totale kosten bij de Hornbach waren ongeveer 120 euro (dit kosten professionele schansen haast per paneel).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DC0JvDm/constructie-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/16FNph6/constructie-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R65yn5Q/panelen-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0jgwX3Q/inverter-1.jpg

NB: de 1,5kW inverter is gewoon via geaard stopcontact aangesloten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45
Dit is onveilig, bij volle zon maak je zo 5,2kW beschikbaar voor de zekering aangesproken gaat worden en daar is de bedrading ongeschikt voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik huiver als ik dit soort "installaties" zie. Bij de eerste fatsoenlijke zucht wind kan je de panelen bij de buren uit de tuin halen. Daarnaast voldoet de invoeding met een wandcontactdoos nooit aan enige norm verwacht ik.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat is goedkoop als het op een dak van een auto ligt? Dat lijkt me juist erg duur....

Beter betonschansen maken en die ook onderling verbinden
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Wat een extreem slecht voorbeeld. Werkelijk niets op norm gedaan en compleet onveilige installatie zo.

Hoe kom je erbij dat zakken zand een goed idee is om als ballast te gebruiken? Wat denk je wat er gebeurd als er lekker wat vogels aan gaan pikken? De storm erna ligt alles op de grond. Voetjes op het grind gezet in plaats van op het dakleer.

Qua bekabeling niets opgeknoopt met een fijne inductielus erbij. Invloeden op WCD is niet toegestaan.

Ik begrijp werkelijk niet waarom je dit beunwerk online zet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:42
Jeetje, dit verwacht je niet bij een gemiddelde tweaker. Totale rommel van schansen die met een zuchtje wind ergens anders liggen en je omvormer van 1500w(!) Aansluiten via een gewoon stopcontact. Je moet echt werken aan je veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-09 22:00
Hoop voor je dat er wat over is na 3 jaar. Of het waait een keer weg of het brand af.

Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Hier staan budget oplossingen tussen die wel werken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
- Onvoldoende ballast
- Draden los over het dak
- Invoeding over WCD

Veel groter prutswerk dan dit kun je bijna niet maken en ook een situatie dat als ik als monteur langs zou moeten komen, ik niets aan zou raken en weer rechtsomkeert maak en een melding naar de pandbeheerder verstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Groningerkoek schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:35:
- Onvoldoende ballast
- Draden los over het dak
- Invoeding over WCD

Veel groter prutswerk dan dit kun je bijna niet maken en ook een situatie dat als ik als monteur langs zou moeten komen, ik niets aan zou raken en weer rechtsomkeert maak en een melding naar de pandbeheerder verstuur.
Hoe weet jij nu dat dit onvoldoende ballast is?
Ik zie toch al minstens 150kilo, voor 6 panelen op een dak van maximaal 6m hoog.
En dan heb je nog niet eens de stenen erbij gerekend (die elks ook een 15 kilo wegen wrs).

Zelfs esdec, die al crazy eisen stellen met hun installatie, die komen niet tot zo'n gewichtsverdeling.

Lijkt me dus zeker geen probleem van ballast te zijn.
Aansluiting wcd en sterkte van het frame lijken me de lastigste punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:33
EnergyRebel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:03:
Wat zit er verder op die groep aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
bottom line schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Ik zie toch al minstens 150kilo, voor 6 panelen op een dak van maximaal 6m hoog.
En dan heb je nog niet eens de stenen erbij gerekend (die elks ook een 15 kilo wegen wrs).

Zelfs esdec, die al crazy eisen stellen met hun installatie, die komen niet tot zo'n gewichtsverdeling.

Best kans dat de schroefjes eerder uit het hout getrokken worden.

Gelukkig is het niet mijn buurman.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Geen aarding van de onder frames? Met de panelen onder deze hoek en aan alle kanten helemaal open zijn het wel hele grote windvangers. De hoge profielen hadden ook wel schoren haaks op het profiel kunnen gebruiken, lijkt me nu maar een slap geheel hoe ze rechtop staan.

Dat stopcontact is wel geaard zo te zien? Maar inderdaad niet de manier om het te doen.

Bij problemen zal de verzekering niet thuis geven denk ik. (Bij brand, of panelen die op de auto van de buren waaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
bottom line schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:43:
[...]

Omdat zulke zakken geen zekerheid bieden, TS zal vast niet elke dag even kijken of de zakken niet opengepikt of opengekrabd zijn, Daarnaast is het erg weinig gewicht voor dat oppervlakte in die hellingshoek. Het zou misschien voldoende zijn als hij de zijden dichtmaakt zodat de wind er niet onder kan komen. Dit is gewoon bagger en bij een rukwind uit de verkeerde richting liggen de panelen bij de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Voor minder geld had je die rails op genoeg betonblokken kunnen schroeven.
Wel echt antikraak zo.
Brandverzekering is voor de eigenaar van het gebouw natuurlijk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@EnergyRebel
Heb je nu ook de zekering van deze groep in de meterkast teruggebracht naar 10A. Dan hoef je er zelf niet bewust op te letten dat je niet boven de 16A komt uit een enkel stopcontact ofzo. Of zitten er geen andere verbruikers op?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 25-06-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DIe zakken lossen vanzelf op met UV licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyRebel
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Thanks! Dit is hele goede feedback.

Balast: we gaan paar extra tegels plaatsen aan hoge zijde, totaal is dan bijna 300 kilo balast.
Inductielussen: goede observatie, paar tie rips om draden te bundelen
Stopcontact is voor wasmachine (die er niet staat), verder niets in deze groep (behalve een lamp).
Constructie: ieder los onderdeel kan honderden kilo's trekkracht hebben, belangrijkste opmerking hierboven gaat over de verbinding met de planken. Dat zijn nu dikke voorgeboorde schroeven met boutkoppen, Beter is moer, bout en stevige ringen.

Installatie moet 2 tot maximaal 3 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Groningerkoek schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Omdat zulke zakken geen zekerheid bieden, TS zal vast niet elke dag even kijken of de zakken niet opengepikt of opengekrabd zijn, Daarnaast is het erg weinig gewicht voor dat oppervlakte in die hellingshoek. Het zou misschien voldoende zijn als hij de zijden dichtmaakt zodat de wind er niet onder kan komen. Dit is gewoon bagger en bij een rukwind uit de verkeerde richting liggen de panelen bij de buren.
Niet alleen dat. Het plastic van de zandzakken is niet UV bestendig. Na een zomer met flink zon en een herfst met wat regen is dat zand over het hele dak verspreid en is de ballast “0” .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij de eerste rukwind zijn de schroefjes uit de planken gekomen. Bouten en moeren zijn al beter, alleen denk ik dat bij dynamische belasting (wind) de planken gewoon zullen scheuren. De zandzakken gaan niet lang mee in de buitenlucht, zeker als er ook nog zon op staat. De zak gaat zeker open, vraag is alleen wanneer.

De rails kun je nog goed gebruiken en zoals hierboven al genoemd kan je betonblokken of stapelblokken gebruiken. Het eindresultaat is misschien een lagere hoek, maar veel veiliger en de achterkant ook nog dichten.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
EnergyRebel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:30:

Stopcontact is voor wasmachine (die er niet staat), verder niets in deze groep.
Maak er dan direct een vaste verbinding van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
Ben ook wel benieuwd wat de verzekeringen hiervan zeggen, het zou mij weinig verbazen dat zou er brand uitbreken en deze wijze van aansluiten wordt gezien of wanneer bijvoorbeeld de hele / halve installatie ineens op een auto ligt je de schade uit eigen zak kan betalen omdat dit volgens mij aan geen enkele norm / wetgeving voldoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:42
Dennism schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:39:
Ben ook wel benieuwd wat de verzekeringen hiervan zeggen, het zou mij weinig verbazen dat zou er brand uitbreken en deze wijze van aansluiten wordt gezien of wanneer bijvoorbeeld de hele / halve installatie ineens op een auto ligt je de schade uit eigen zak kan betalen omdat dit volgens mij aan geen enkele norm / wetgeving voldoet.
Meneer krijgt niks uitgekeerd bij schade of andere calamiteit. Helemaal niks. Dit is beunhazen werk 1e klasse en de voorgestelde reactie om wat tie-wraps aan te kloten toont aan dat het kwartje niet gevallen is. Wel eens goed dat we hier op Tweakers ook eens zien dat sommige mensen de veiligheid gewoon niet serieus nemen.

Komen wij aan met oeverloze discussies over 2 of 3 aparte buisjes en A-merk aardlekschakelaars. Tie-wraps en een stopcontact voldoen ook :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Stopcontact is voor wasmachine (die er niet staat), verder niets in deze groep (behalve een lamp).
Tot iemand de stofzuiger er bij prikt op dit groep
Of de eigenaar die niet weet wat jullie hebben zitten prutsen..

Op deze manier met veiligheid omgaan in een pand wat niet eens van jouw is 7(8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Als dit het enige stopcontact is op de groep kan het weinig kwaad maar volgens de norm is het niet, maar ik zie ook een lichtschakelaar erboven dus waarschijnlijk zit er meer op deze groep.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:01:
Als dit het enige stopcontact is op de groep kan het weinig kwaad..
Want? Die is nu niet meer afgezekerd op 16A maar op 16A + wat de omvormer opwekt op dat moment. Als het een beetje tegenzit met kortsluiting in je lamp klapt je zekering er niet uit omdat de draden teveel weerstand bieden met alle gevolgen van dien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

DukeBox schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:07:
[...]

Want? Die is nu niet meer afgezekerd op 16A maar op 16A + wat de omvormer opwekt op dat moment. Als het een beetje tegenzit met kortsluiting in je lamp klapt je zekering er niet uit omdat de draden teveel weerstand bieden met alle gevolgen van dien.
Ik schrijf toch als de omvormer het enige op de groep is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Met volle opwek de stekker eruit trekken zal de wcd ook niet mooier van worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Erwin_83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:41:
Met volle opwek de stekker eruit trekken zal de wcd ook niet mooier van worden .
1500Watt maximaal, net een stofzuiger die aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:27
prima.oplossing van TS om een 'probleem' dat al hele.mooie.oplossingen heeft nog een keer te verbeteren en daarmee alles te verprutsen :+ wat een griebuszooi zeg.

gooi dit gewoon weg en maak de opstelling met een paar opsluitbanden en een lagere hoek. de profielen heb je nu toch al. je hebt nu echt een paar grote vliegers gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:42:
[...]

1500Watt maximaal, net een stofzuiger die aan staat.
Ja ook die moet je eerst uitzetten en erna pas de stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

EnergyRebel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:03:
Vanwege de kosten en uit principe gebruiken we eigen zonne-energie op een gehuurde antikraak woning. Kosten van de installatieconstructie zijn belangrijk, want de installatie zal hooguit 3 jaar hangen en gaat dan mee naar volgende woning.

De panelen, de inverter en de ophangrails hadden we al van een vorige locatie. Totale kosten daarvan waren ongeveer 1000 euro. De inverter is 1,5kW en de panelen samen ongeveer 2kW. Jaaropbrengst 1750 kWh (terugverdientijd is bij huidige energieprijs ongeveer 1,5 jaar).

De nieuwe locatie heeft een plat dak, en met een paar vlonderplanken, zandzakken, tuinhekscharnieren, boutjes en zelftappende schroeven zijn twee schansen gemaakt voor de 6 panelen. Totale kosten bij de Hornbach waren ongeveer 120 euro (dit kosten professionele schansen haast per paneel).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is je vraag nou precies?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 19:39
Houdt ook rekening met de inductielus .
Zo te zien heb je daar geen rekening mee gehouden .
Als de bliksem in de buurt inslaat heb je ff een paar KV op je installatie staan als het tegenzit .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLJV3TCdx_Xun33TPB_WrxYmOSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AmhFqYJ3NqsirflnlssMjfP6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het een optie om het een beetje over te doen?

Wat dacht je van opsluitband? Lijm er er een aantal op elkaar voor de hoge kant, en gebruik een enkele voor de lage kant. Zet ze vast met nylon pluggen en houtdraadbouten. Evt dek je de zijkanten af met een schuine plank, vastboren in de opsluitband.

Voordelen daarvan: je ballast is op orde, het is minder "flimsy" en de wind kan er minder makkelijk onder slaan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Erwin_83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:41:
Wat is het verschil met een grill/gourmet/frituurpot die je zo uit zou trekken?

Stekkers trek je standaard niet uit. Zeker niet als je weet waarvoor die dient (ik wed dat je je warmtepomp/gasketel snoer nog nooit hebt uitgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansMij
  • Laatst online: 11-09 22:01
Erwin_83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:46:
[...]

Ja ook die moet je eerst uitzetten en erna pas de stekker eruit.
Om het nog maar niet te hebben over het feit dat op de pinnen van de stekker die dan bloot liggen, 230 volt staat. Maar dat is niet erg, het is maar maximaal 1500 Watt. Kan niks mee gebeuren toch? 8)7

Al was het de wasmachine groep, dan nog had die extra lamp er niet op gemogen. Daar hoort de wasmachine op, met bedrading zonder onderbreking vanaf de meterkast. En verder niets op die groep. Ook niet 1 lampje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
HansMij schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Om het nog maar niet te hebben over het feit dat op de pinnen van de stekker die dan bloot liggen, 230 volt staat. Maar dat is niet erg, het is maar maximaal 1500 Watt. Kan niks mee gebeuren toch? 8)7

Al was het de wasmachine groep, dan nog had die extra lamp er niet op gemogen. Daar hoort de wasmachine op, met bedrading zonder onderbreking vanaf de meterkast. En verder niets op die groep. Ook niet 1 lampje.
Waarom zou er spanning op die pinnen staan? Als de omvormer geen netspanning krijgt dan vormt hij ook niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

HansMij schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Weet je wel hoe een omvormer werkt? Als die geen AC stroom ‘krijgt’ levert die al helemaal niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Ik schrijf toch als de omvormer het enige op de groep is!
Die is niet het enige op de groep.
Dat kun jij niet stellen
Dat kan de TS niet stellen

Als iemand die geen kennis heeft van deze opstelling een stofzuiger, een boormachine, weet ik wat ergens op een wcd van de groep inplugt dan is het foute boel.

Daarom is dit onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Als iemand die geen kennis heeft van deze opstelling een stofzuiger, een boormachine, weet ik wat ergens op een wcd van de groep inplugt dan is het foute boel.

Daarom is dit onveilig.
Bullshit.
Dit kan je/TS perfect zelf wel weten. Dit is een installatie puur en alleen voor zijn eigen, want erna gaat alles weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Die is niet het enige op de groep.
Dat kun jij niet stellen

Daarom is dit onveilig.
2 van die apparaten op de groep met de maximale opwek op het midden van de dag is nog niet eens een probleem. Het hoort niet zo, maar dit is echt overdreven. Stofzuigers vanaf 2017 verbruiken nog maar maximaal 900watt, een stevige klopboor is maximaal ook 900 watt maar de meesten zitten lager op 600 watt.

Hij kan maximaal produceren op 1500 Watt, twee stofzuigers aan hebben en een 600 watt klopboor en zelfs dan zit je nog maar net boven het maximum, met de toleranties is dat niet z'n probleem.

Echt zwaar overdreven allemaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
@bottom line @ELD

Volgens jullie argumenten zijn alle zekeringen in het gehele Nederlandse net overbodig...

"Als alles goed gaat is er toch niets aan de hand"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:29:
@bottom line @ELD

Volgens jullie argumenten zijn alle zekeringen in het gehele Nederlandse net overbodig...

Helemaal niet.
Maar hetgeen jij doet, is nog meer overdreven, dan onze 'laksheid' hier tegenover.
Leg jij anders eens het verschil uit tussen een aparte kabel met automaat afgezekerd en een aftakdoos.
Of een kabel, met als connectiemogelijkheid (ipv aftakdoos) een gewoon stopcontact.
Allebei hetzelfde, alleen moet je met een aftakdoos iets meer moeite doen, om het te kunnen loskoppelen. En met een aftakdoos zou de installatie wel perfect in orde zijn aan AC kant.
Dat betekent wel niet dat ik het zo zelf zou doen.

Maar jij kan absoluut 0,0 zeggen over dat de dikte van de kabel het niet zou aan kunnen. Kan ik net hetzelfde van jou installatie zeggen, die absoluut niet in orde is, ook al weet ik er geen enkel detail van (want waar staat welke dikte er is gebruikt?). ALLES hangt af van de zekering die er gebruikt is.

En succes met het continu verbruiken van 5,2kW op 1 kring. Dan gaat er eerder iets anders kapot, dan dat je kabel doorbrand. Want 2,5 mm2 kan zonder problemen met dit vermogen werken - is tot 24a perfect legaal te gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
@bottom line ik verwijs je door naar het elektro in huisinstallaties topic.

Ik heb niet het gevoel dat wat ik ook ga zeggen jouw gevaarlijke houding gaat veranderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Balast: we gaan paar extra tegels plaatsen aan hoge zijde, totaal is dan bijna 300 kilo balast.
Constructie: ieder los onderdeel kan honderden kilo's trekkracht hebben, belangrijkste opmerking hierboven gaat over de verbinding met de planken. Dat zijn nu dikke voorgeboorde schroeven met boutkoppen, Beter is moer, bout en stevige ringen.

Het hoeft niet 2-3 jaar mee te gaan, het moet één storm overleven, en dat zal het nu niet doen helaas. :'(

Maar wat tips om goedkoop het wat veiliger te maken:

- Haal meer stoeptegels (en geen zakken met zand) . Deze zijn gratis overal af te halen. Zes stoeptegels per paneel zijn zeker geen overbodige luxe, en een absoluut minimum. Meer is beter (al zijn 100 tegels per paneel misschien weer wat veel)

- Zorg dat de achterkant van je schans dicht is zodat de wind er niet onder kan komen. Je kan dit doen door wat stoeptegels te stapelen (of op z'n kant te zetten), of ergens wat klinkers/bakstenen te regelen (veelal ook gratis af te halen), en gewoon te gaan stapelen. Doel is dat als er een noorderstorm is (zoals we deze elk jaar hebben) de panelen blijven liggen. De achterkant die MOET dicht worden gestapeld, de zijkanten kunnen dicht mocht je genoeg stenen hebben. Het hoeft niet pot en potdicht, maar het moet wel stevig liggen. Wederom, windkracht 8 moet het aankunnen.

- Het aansluiten met een stekker op het stopcontact is niet ideaal. Wanneer je dit niet wil veranderen, trek de stekker om de paar weken (of in de zomer, elke week), uit het stopcontact en kijk of je ergens iets van schroeiplekken ziet of ruikt. Stekkers zijn namelijk niet gemaakt om 24/7 veel stroom te geven, en zullen/kunnen brand veroorzaken. Eventueel kun je een rookmelder in deze ruimte hangen.

- De kabels op het dak die kun je beter niet in een loop laten liggen, de plus en min die wil je dicht bij elkaar hebben. Idealiter wil je ze ook niet in de directe zon hebben liggen omdat UV licht, en vogels mogelijk de isolatie van deze kabels kunnen aantasten. Maar voor een paar euro kun je dit soort sleeve krijgen bij Ali. Stop op het dak de plus en min draden die van/naar de dakdoorvoer gaan in zo'n sleeve (kleur: wit) zodat ze beter tegen UV, vogels en inductie zijn beschermd.

Bovenstaand zorgt er nog steeds niet voor dat het systeem aan de eisen en richtlijnen voldoet, maar zorgt er wel voor dat de kans dat je panelen forse schade aanrichten aan het dak en de omgeving met een herfst/novemberstorm dit najaar, en de kans op brand beide sterk gereduceerd zullen worden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 22:03

Heb je die scharnieren wel op knik berekend conform eurocode? Het meest linkse schanier lijkt nu al geknikt? En die houten planken kun je beter direct in de kachel stoppen, dan heb je er tenminste nog warmte van want voor deze toepassing zijn ze compleet ongeschikt. Ik weet niet in welk deel van Nederland je knutselwerk staat maar in bebouwde gebieden(randstad windgebied 2) moet je uitgaan van een windbelasting afhankelijk van de oriëntatie > 1 kN/m^2. >80kg aan ballast per m^2 is dan gewoon een minimale vereiste. Voorkomen is beter dan genezen. Ga even van een totale paneeloppervlakte uit van 6x 1.5m^2. Dan heb je 720kg aan ballast nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Autonoesis op 26-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:56
Dit hele topic is precies een reden waarom zonnepanelen installeren straks alleen nog maar door een erkend installateur met een speciale opleiding gedaan mag worden (net als cv ketels nu al). En als ik er zo over na ga denken is dat ook zo gek nog niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Autonoesis schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:31:
Heb je die scharnieren wel op knik berekend conform eurocode? Het meest linkse schanier lijkt nu al geknikt?
Heb je gekeken waar die scharnieren op vast zitten? Op hoekijzers.

Ik denk dat als je een stevige duw tegen de opstelling geeft dat die hoekijzers meteen omvouwen, maar jij kunt ook gelijk hebben dat de scharnieren het eerst begeven. :+

Het is wel een applausje waard, ik denk dat er werkelijk niks goed is aan deze opstelling.

Voor de professionals onder ons, dus niet @EnergyRebel :
Is er nog een minimale afstand nodig tussen de klem en de rand? De klem & ondersteuning zit nu praktisch op het eind, dan zijn de krachten ook maximaal. Kan me haast niet voorstellen dat dit de juiste plaats is bij panelen in portrait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
emot schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:25:
Dit hele topic is precies een reden waarom zonnepanelen installeren straks alleen nog maar door een erkend installateur met een speciale opleiding gedaan mag worden (net als cv ketels nu al). En als ik er zo over na ga denken is dat ook zo gek nog niet..
Dus een freubelaar verpest het voor de rest?

Fijn voor alle serieuze DHZ-ers die straks duizenden euro’s duurder uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
Wolly schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Dus een freubelaar verpest het voor de rest?

Fijn voor alle serieuze DHZ-ers die straks duizenden euro’s duurder uit zijn.
Dat bedoel ik ook juist. Zo gaat het toch altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:29:
@bottom line @ELD

Wellicht heb je het vluchtig gelezen..... maar ik gaf al aan dat het niet zo hoort. Je komt echter met voorbeelden die praktisch niet voorkomen. Kom dan te minste met voorbeelden die mogelijk ook kunnen plaatsvinden.

TS geeft aan dat hij een vrije groep heeft afgezien van een lamp die ook is aangesloten. Als hij de andere stopcontacten onklaar maakt dan kan er in principe niet zoveel gebeuren. Een led lamp of zelfs een gloeilamp van 100watt zal geen impact hebben.

Een goede oven kan ook 3000 watt doen en die zit ook lekker op een stekker, het hele geneuzel dat elke stekker niet 1500 watt aan kan (ook langdurig, ovens kunnen immers prima de hele dag aanstaan) is onzin.

Verzekeringstechnisch is het niet in orde en het is niet conform de normen, maar met overdrijven schiet je niet veel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ELD schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Wellicht heb je het vluchtig gelezen..... maar ik gaf al aan dat het niet zo hoort. Je komt echter met voorbeelden die praktisch niet voorkomen. Kom dan te minste met voorbeelden die mogelijk ook kunnen plaatsvinden.

TS geeft aan dat hij een vrije groep heeft afgezien van een lamp die ook is aangesloten. Als hij de andere stopcontacten onklaar maakt dan kan er in principe niet zoveel gebeuren. Een led lamp of zelfs een gloeilamp van 100watt zal geen impact hebben.

Een goede oven kan ook 3000 watt doen en die zit ook lekker op een stekker, het hele geneuzel dat elke stekker niet 1500 watt aan kan (ook langdurig, ovens kunnen immers prima de hele dag aanstaan) is onzin.

Verzekeringstechnisch is het niet in orde en het is niet conform de normen, maar met overdrijven schiet je niet veel op.
7 jaar zo gezeten, 2kW omvormer, zag er nog gewoon uit na verwijdering. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXg0XMt24QZ5uux483DXLhMONno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N0yfZGeDBEquLtmW82ChE0Mv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:14
Ja, het kan goed gaan, maar ieder stopcontact is een overgangsweerstand. Dat wil je middels een vaste kabel vermijden. Als het toch een vaste aansluiting is, doe het dan gelijk helemaal goed.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
SkiFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:10:
Ja, het kan goed gaan, maar ieder stopcontact is een overgangsweerstand. Dat wil je middels een vaste kabel vermijden. Als het toch een vaste aansluiting is, doe het dan gelijk helemaal goed.
Ik snap het probleem niet zo. Bij een beperkt aantal panelen kan je prima het via een stekker doen en zo aansluiten op een groep. Er is zelfs nu een startup die dit als basis gaat gebruiken:
https://supersola.com/
Daar adviseren ze wel een max van 3 panelen per groep omdat er vanuit wordt gegaan dat je nog gebruikers op dezelfde groep hebt zitten.
Dus als TS een beperkt vermogen op 1 aparte groep heeft zitten kan dat prima.

Dat de panelen op het dak wat beter bevestigd dienen te worden deel ik wel. Verder van de rand af, eventueel flauwere hoek en meer ballast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
En meer schoren ipv 1 zijdig, wind vanaf 1 kant is nu 'gedekt'.
Of het houten plankje niet doormidden breekt bij wind is ook nog de vraag.
De deurhangers zijn ook niet optimaal tegen de krachten die er nu op komen. En zo zijn er genoeg punten dat "goedkoop mogelijk" niet echt de beste is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
chrisborst schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:19:
[...]

Ik snap het probleem niet zo. Bij een beperkt aantal panelen kan je prima het via een stekker doen en zo aansluiten op een groep. Er is zelfs nu een startup die dit als basis gaat gebruiken:
Daar adviseren ze wel een max van 3 panelen per groep omdat er vanuit wordt gegaan dat je nog gebruikers op dezelfde groep hebt zitten.

Dat de panelen op het dak wat beter bevestigd dienen te worden deel ik wel. Verder van de rand af, eventueel flauwere hoek en meer ballast.
Zoals ik echter de vraag al eerder stelde, wat vind een verzekeraar van zo'n opstelling, en misschien de eigenaar / huurbaas, daar TS in een antikraak huur situatie lijkt te zitten.

Er zal maar een brand uitbreken, waarna bij onderzoek blijkt dat dit tocht echt als 'gepruts' wordt gezien en TS aansprakelijk. Dan kun je toch beter wat meer uitgeven lijkt mij, of kiezen voor apparatuur gecertificeerd voor gebruik in deze opstelling.

Lijkt mij niet dat je in zo'n situatie enig risico wil lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

SkiFan schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:10:
Een werkschakelaar heeft ook contacten en een overgangsweerstand. Mijn omvormers hangen met een blauwe CEE-stekker aan het net. Geen verwarring mogelijk, polariteit ook geregeld en in de stekkers voldoende ruimte voor 3x 2,5 mm2 snoer. Uiteraard op een eigen groep. Zie het probleem niet zo.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
chrisborst schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:19:
[...]