upgrade 2de hands receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 16:11
Goededag,

Bij het intrekken van mijn nieuwe woning heb ik er toen voor gekozen om voor een beperkt budget een geluidset samen te stellen om mij te voorzien in mijn behoeften. Nu ik een tijd hier naar heb geluisterd zou ik graag wat upgrades willen doorvoeren. Ik zat zelf te denken aan een upgrade van mijn receiver. Nu is mijn budget nog steeds niet oneindig, dus zou graag input willen hebben of ik voor mijn budget een merkbare upgrade kan vinden of dat het het niet waard gaat zijn tov mijn huidige reciever.

Huidige setup
  • Pioneer VSX-S510
  • Wharfedale Diamond 12.1 + Wharfedale Diamond 12.C
  • Argon phono 1
  • Technics SL-1310
  • LG Bx
Ik zoek een?
2de hands receiver

Wat is je budget?
250

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV + muziek (spotify en vinyl)

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat ik toevallig nu een slimline receiver heb, heb ik voor nu voornamelijk daar naar gekeken, marantz NR1506 etc. Maar dit is geen vereiste. Het meubel waar de receiver in moet is een Ikea Besta op zijn kant.

Welke vragen heb je hier nog over?
Op dit moment heeft (wat ik er van begrijp) mijn huidige receiver een klasse D amp. Er zijn verschillende types, maakt dit nog verschil qua kwaliteit? Of is dit meer de kleur van het geluid van de receiver?
Ik heb op het moment ook nog een Symfoniks speaker in de keuken staan, is er een mogelijkheid om deze speaker aan een receiver te verbinden om zo ook vinyl in de keuken te luisteren? Ben ik gewoon benieuwd naar geen eis.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:33
Wat is de reden waarom je jouw receiver wilt upgraden? Dit komt nergens naar voren, ook niet wat je momenteel ‘mist’.

De antwoorden op jouw vragen die je stelt kun je makkelijk met een paar zoekopdrachten vrinden, beetje luie post imo. Zo hoort bijv. een receiver geen ‘kleur’ te hebben en kun je de Symfonisk niet aansluiten op een receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Zoals er staat, ben ik benieuwd of ik voor het budget wat ik heb een upgrade kan vinden voor mijn receiver. Gaat mij primair naar de kwaliteit van het geluid, en dat ik makkelijker spotify kan gebruiken op mijn receiver zelf.

Een antwoord kan ook gewoon zijn van nee, je zal dan significant moeten investeren. Ik kan wel lukraak verschillende receivers gaan kopen om te kijken wat mij bevalt, maar als ik hier alvast een schifting kan maken, dat zou fijn zijn.

Wat betreft de kleur, ik heb moeite om de juiste benaming er voor te vinden, dus jammer dat je mij daar dan op afvalt. Wellicht dat de warmte van de klanken beter is, of dat er meer detail naar voren komt met verschillende klasses? Ik ben opzoek naar advies, meer niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:33
Jammer dat zeggen waar het op staat tegenwoordig opgevat wordt als ‘iemand afvallen’.

Een nieuwe receiver zal niet hetgeen bieden waar jij naar opzoek bent op het gebied van geluidsweergave, hiervoor dien je andere speakers te kopen. Om over meer functionaliteit te beschikken is een andere receiver natuurlijk wel een koopargument, al kun je dit ook relatief goedkoop oplossen met een externe mediaplayer zoals bijv. een Google Chromecast HD of WebOS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ca 95% van je geluid zit hem in de speakers, dus dat gaat niet het verschil maken verwacht ik. Hooguit een receiver die iets van audissey of mcacc aan boord heeft en je installatie afregelt op je ruimte, dat zou verschil kunnen maken (maar niet noodzakelijk).

Verder vraag ik me af wat je probleem met Spotify op dit moment is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
3rNsT schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:54:
maakt dit nog verschil qua kwaliteit?
Als ik procentueel zou uitdrukken hoeveel belang het heeft:

25% van het geluid wordt bepaald door de opnamekwalieit van de audio en door zaken zoals Vinyl vs CD en FLAC vs mp3@191 kbps.
40% van het geluid wordt bepaald door de geluidsarchitectuur. Bvb ALSA, WASAPI, OSS4, Core Audio en de specifieke instellingen van de geluidsarchitectuur
35% van het geluid wordt bepaald door de hardware, en de speakers hebben meer belang dan de receiver.

Daarmee bedoel ik dat een Sony receiver makkelijk beter kan klinken dan de beste Marantz receiver.

Volgens mij klinkt mijn Sony STR-DB790 + Infinity Alpha5 HCS II setup ook 90% van de tijd beter dan de gemiddelde Marantz setup, als gevolg van bovenstaande feiten.

Hier is een sound demo van deze Sony STR-DB790: https://drive.google.com/...CM8qKyOZwYB6Et8isty5/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
The Eagle schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:16:
Ca 95% van je geluid zit hem in de speakers, dus dat gaat niet het verschil maken verwacht ik. Hooguit een receiver die iets van audissey of mcacc aan boord heeft en je installatie afregelt op je ruimte, dat zou verschil kunnen maken (maar niet noodzakelijk).

Verder vraag ik me af wat je probleem met Spotify op dit moment is.
Interessant, had zelf verwacht dat een receiver meer invloed zou hebben. Het is dus meer een kwestie van smaak wat betreft receivers? Lees wel vaker dat bijvoorbeeld marantz receiver voornamelijk een warm geluid produceren
FateTrap schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:26:
[...]

25% van het geluid wordt bepaald door de opnamekwalieit van de audio en door zaken zoals Vinyl vs CD en FLAC vs mp3@191 kbps.
40% van het geluid wordt bepaald door de geluidsarchitectuur. Bvb ALSA, WASAPI, OSS4, Core Audio en de specifieke instellingen van de geluidsarchitectuur
35% van het geluid wordt bepaald door de hardware, en de speakers hebben meer belang dan de receiver.

Daarmee bedoel ik dat een Sony receiver makkelijk beter kan klinken dan de beste Marantz receiver.

Volgens mij klinkt mijn Sony STR-DB790 + Infinity Alpha5 HCS II setup ook 90% van de tijd beter dan de gemiddelde Marantz setup, als gevolg van bovenstaande feiten.
Ik snap dat het de som van delen zal zijn, maar waarom zal men dan voor een receiver 2000 euro uitgeven ipv 500 of iets dergelijks, als dit niet significant veel verschil maakt? Gewoon aansluitmogelijkheden? Of het beter overweg kunnen met 'mindere' kwaliteit van de bron van het geluid?

Of heeft dit ook te maken met de match tussen receiver en speaker. Dat bij de ene speaker een bepaalde receiver beter klinkt dan een ander?

Wat betreft spotify, op dit moment krijg ik het zelf niet voor elkaar om spotify af te spelen via mijn receiver. Ik moet daar nu voor mijn TV aanzetten en dan de TV app gebruiken. Als ik spotify op mijn mobiel open en mijn receiver staat aan zie ik wel mijn receiver in de lijst waar ik op af kan spelen maar gebeurd er niks. (dit kan ook heel goed aan mijn onkunde liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik snap dat het de som van delen zal zijn, maar waarom zal men dan voor een receiver 2000 euro uitgeven ipv 500 of iets dergelijks, als dit niet significant veel verschil maakt? Gewoon aansluitmogelijkheden? Of het beter overweg kunnen met 'mindere' kwaliteit van de bron van het geluid?
Ken je dit topic? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 ik denk dat het hier (deels) mee te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vwb Spotify: ik vermoed dat je receiver de oude implementatie van Spotify heeft, die is vziw niet meer supported. Men is overgestapt naar Spotify connect. En dat zal je receiver niet doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

3rNsT schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Interessant, had zelf verwacht dat een receiver meer invloed zou hebben. Het is dus meer een kwestie van smaak wat betreft receivers? Lees wel vaker dat bijvoorbeeld marantz receiver voornamelijk een warm geluid produceren
In jouw prijsklasse zeker, daar moet je simpelweg naar de opties kijken en is de rest massaproductie en vergelijkbaar.
Dat Marantz een warm geluid geeft was in de jaren 70 ooit zo. Inmiddels heb je allerlei digitale foefes ingebouwd en zit er zeker bij massaproductie minimaal verschil in, wat vervolgens ook nog grotendeels door een DSP en roomcorrectie wordt weggevaagd.

Of heeft dit ook te maken met de match tussen receiver en speaker. Dat bij de ene speaker een bepaalde receiver beter klinkt dan een ander?

(dit kan ook heel goed aan mijn onkunde liggen)
Ik laat die laatste zin bewust even staan uit je quote, omdat je daarmee eigenlijk je eigen punt bevestigd ;)

Dat waar je geen verstand van hebt moet je geen aannames over doen ;)

Lang verhaal kort: ja, het kan beter dan die massaproductie receivers tot ca 2000 euro. Veel beter ook. Maar hoe meer je perfectie nastreeft, hoe kleiner en ook hoe duurder de stapjes en dus hoe kleiner ook de groep potentiële kopers, waarvan ook nog eens slechts een klein deel gek genoeg is om speakers van 50k per stuk en ook nog eens 50k voor bijpassende versterking uit te geven. Daarnaast zit in die anderhalve ton ook een flink bedrag voor het überhaupt kunnen markeren van die niche.

Wil je een keer weten wat echt klinkt, bezoek in oktober het Dutch Audio Event. En besef je dan dat dat soort dingen slechts voor een enkeling is weggelegd. Heck, zelfs 10k aan een installatie uitgeven is voor de meesten al niet te verantwoorden, laat staan het 15voud daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
The Eagle schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:41:

Ik laat die laatste zin bewust even staan uit je quote, omdat je daarmee eigenlijk je eigen punt bevestigd ;)

Dat waar je geen verstand van hebt moet je geen aannames over doen ;)
Ik doelde eigenlijk meer op mijn onkunde wat betreft het werkend krijgen van spotify op mijn receiver, maar fair enough eigenlijk wat betreft de rest van de materie ;) , ik ben er nog meer net mee bezig dus ik leer elke keer weer wat bij.

Denk dat ik als voorlopige conclusie wel kan trekken is dat met mijn budget een verbetering in kwaliteit wat betreft het geluid marginaal zal zijn (wellicht als ik een receiver van een ander merk heb dat het voornamelijk subjectief zal zijn of ik het mooier vind klinken)

Maar het werkend krijgen van spotify zou een overstap naar een nieuwer model receiver wel een overweging kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

3rNsT schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:54:
Goededag,

Bij het intrekken van mijn nieuwe woning heb ik er toen voor gekozen om voor een beperkt budget een geluidset samen te stellen om mij te voorzien in mijn behoeften. Nu ik een tijd hier naar heb geluisterd zou ik graag wat upgrades willen doorvoeren. Ik zat zelf te denken aan een upgrade van mijn receiver. Nu is mijn budget nog steeds niet oneindig, dus zou graag input willen hebben of ik voor mijn budget een merkbare upgrade kan vinden of dat het het niet waard gaat zijn tov mijn huidige reciever.

Huidige setup
  • Pioneer VSX-S510
  • Wharfedale Diamond 12.1 + Wharfedale Diamond 12.C
  • Argon phono 1
  • Technics SL-1310
  • LG Bx
Ik zoek een?
2de hands receiver

Wat is je budget?
250

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV + muziek (spotify en vinyl)

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat ik toevallig nu een slimline receiver heb, heb ik voor nu voornamelijk daar naar gekeken, marantz NR1506 etc. Maar dit is geen vereiste. Het meubel waar de receiver in moet is een Ikea Besta op zijn kant.

Welke vragen heb je hier nog over?
Op dit moment heeft (wat ik er van begrijp) mijn huidige receiver een klasse D amp. Er zijn verschillende types, maakt dit nog verschil qua kwaliteit? Of is dit meer de kleur van het geluid van de receiver?
Ik heb op het moment ook nog een Symfoniks speaker in de keuken staan, is er een mogelijkheid om deze speaker aan een receiver te verbinden om zo ook vinyl in de keuken te luisteren? Ben ik gewoon benieuwd naar geen eis.
In principe upgrade je je receiver (of versterker) als hij (a) kapot is, of wanneer je (b) aansluitingen of opties mist. Als je receiver nu voldoet, dan hoef je niet te upgraden, want je gaat er niks anders van horen. Mis je echter aansluitingen (bijv je hebt niet genoeg HDMI aansluitingen of er kunnen niet voldoende speakers aangesloten worden) of opties (bijv je zoekt 4k, 3d Spotify, Atmos, etc) dan ga je upgraden.

Hoe je er dan 1 uitkiest, lees je hier: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Blijft dus over het Spotify probleem.
Goedkoopste oplossing: chromecast aansluiten. Doet namelijk wel Spotify connect. Heb je nog een mooie mediaplayer ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

3rNsT schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:43:
[...]

[...]
Denk dat ik als voorlopige conclusie wel kan trekken is dat met mijn budget een verbetering in kwaliteit wat betreft het geluid marginaal zal zijn (wellicht als ik een receiver van een ander merk heb dat het voornamelijk subjectief zal zijn of ik het mooier vind klinken)

[...]
Je gaat sowieso geen verbetering van het geluid krijgen. Recievers (en versterkers) zijn transparant. Ze hebben geen enkele invloed op het geluid, muv volumeverschillen (als de ene in de winkel harder speelt dan de andere, dan denken we dat het mooier klinkt) of dankzij equalizersettings. Stel je ze echter beide in op DIRECT (of iets dergelijks) en op hetzelfde (gemeten) volume, dan klinken ze ook exact hetzelfde.

Het enige wat verder nog invloed heeft is psychoakoestiek. We geloven namelijk graag dat duurder ook mooier is. Maar als je dat van te voren weet, hoef je het dus voor een geluidsvebetering absoluut niet te doen. En dat geldt ook voor heel dure apparaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Jorgen schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Je gaat sowieso geen verbetering van het geluid krijgen. Recievers (en versterkers) zijn transparant. Ze hebben geen enkele invloed op het geluid, muv volumeverschillen (als de ene in de winkel harder speelt dan de andere, dan denken we dat het mooier klinkt) of dankzij equalizersettings. Stel je ze echter beide in op DIRECT (of iets dergelijks) en op hetzelfde (gemeten) volume, dan klinken ze ook exact hetzelfde.

Het enige wat verder nog invloed heeft is psychoakoestiek. We geloven namelijk graag dat duurder ook mooier is. Maar als je dat van te voren weet, hoef je het dus voor een geluidsvebetering absoluut niet te doen. En dat geldt ook voor heel dure apparaten ;)
Ik heb de laatste 5 jaar 3 verschillende goedkope Denon receivers gehad en altijd ruis op 1 van mijn speakers, nu ik de de Denon A1H heb zijn mijn speakers stil totaal geen ruis en mijn muziek klinkt ook beter
maar ik neem aan dat dit aan mij ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Steenw schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:55:
[...]

Ik heb de laatste 5 jaar 3 verschillende goedkope Denon receivers gehad en altijd ruis op 1 van mijn speakers, nu ik de de Denon A1H heb zijn mijn speakers stil totaal geen ruis en mijn muziek klinkt ook beter
maar ik neem aan dat dit aan mij ligt
Ruis is niet goed. Je muziek klinkt niet beter. Harder wellicht of andere settings. In een blinde test ga je hem er niet tussenuit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
FateTrap schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:26:
[...]

Als ik procentueel zou uitdrukken hoeveel belang het heeft:

Hier is een sound demo van deze Sony STR-DB790: https://drive.google.com/...CM8qKyOZwYB6Et8isty5/view
Waar haal je deze percentages vandaan? Ze lijken me namelijk een beetje onzin.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
@3rNsT Ik ben zelf niet iemand die gelooft dat alle receivers of versterkers hetzelfde klinken. Zeker niet als je alle verschillen qua eq meeneemt in de vergelijking (want ja, waarom zou je dat weglaten in je vergelijking? Als je een receiver koopt die dirac kan, zou je wel gek zijn om dat niet op z'n minst te proberen of het beter klinkt).

Dat gezegd hebbende, wat andere zeggen dat het grootste verschil in de speaker zit klopt denk ik wel. En laat die Wharfedale Diamond 12.1 die jij hebt nou behoorlijk positief zijn beoordeeld op audio science review, zie: https://www.audiosciencer...2-1-review-speaker.26780/. Wat je dus zou kunnen doen is meten hoe de "in-room response" van jouw systeem is. Dat is een grafiek met de frequentierespons over het hele bereik, die beschrijft hoe de speaker reageert in jouw ruimte. Als daar pieken of dalen in zitten is dat meestal niet goed. Met een equalizer kan je deze pieken en dalen proberen weg te werken waardoor je de kwaliteit van het geluid kan verbeteren. Maar dat vergt wel wat inleeswerk ... (en een meetmicrofoon).

Maar wat ik zou doen in jouw situatie is beginnen met een subwoofer! De Diamond 12.1 komt niet zo laag en als je een subwoofer de allerlaagste tonen laat overnemen dan zal de speaker ook beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Ik heb al jaren een S510 waar voorheen Magnat Needle luidsprekers aanhingen maar die vrij snel al jaren vervangen zijn door Jamo's die veel beter klinken.
Ik wed dat deze receiver nog veel beter kan klinken met nog andere luidsprekers.

Ik zou zeggen investeer daarin en je kan ze in de toekomst altijd meenemen als je een andere receiver zou nemen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ramon Het is geen kwestie van geloven. Ze klinken natuurkundig meetbaar allemaal hetzelfde. Bij EQ verander je zelf het geluid naar smaak.
@Ad de Jong Zoals je zelf al zegt: het zijn de speakers

Maar goed, voor verdere discussie daarover is het het elfenkabeltopic, dus ik houd erover op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Jorgen schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:30:
@Ramon Het is geen kwestie van geloven. Ze klinken natuurkundig meetbaar allemaal hetzelfde. Bij EQ verander je zelf het geluid naar smaak.
@Ad de Jong Zoals je zelf al zegt: het zijn de speakers

Maar goed, voor verdere discussie daarover is het het elfenkabeltopic, dus ik houd erover op.
Dat is veel te kort door de bocht. Als de ene versterker clipt en de andere niet, zullen ze dus anders klinken. En theoretisch ga je dat natuurlijk niet hoeven vergelijken maar het gaat hier over de praktijk en iemand die vraagt of een nieuwe receiver zin heeft en niet over een theoretische vergelijking.

Verder kan je inderdaad zeggen dat als beide versterkers niet clippen en je de eq bij beide uitzet ze wellicht hetzelfde klinken, maar dan kom ik weer bij mijn vorige punt, als je een nieuwe versterker koopt met room correction dan kan je dat gebruiken om het anders/beter te laten klinken dan je vorige versterker die geen room correction heeft. Waarom zou je dat buiten beschouwing moeten laten? Het gaat immers over het hele pakket wat je koopt, en niet alleen over de versterkermodules in het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ramon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is veel te kort door de bocht. Als de ene versterker clipt en de andere niet, zullen ze dus anders klinken.
Als bij de ene tv alle rode leds stuk zijn en bij de andere zet je in de instellingen alle blauwe uit, dan zijn ze ook verschillend ja. Maar dan creëren we theoretische problemen. Bij het meten zet je ze allebei zo natuurgetrouw mogelijk om ze te vergelijken. Clipping introduceren in je vergelijking vind ik niet reëel.
En theoretisch ga je dat natuurlijk niet hoeven vergelijken maar het gaat hier over de praktijk en iemand die vraagt of een nieuwe receiver zin heeft en niet over een theoretische vergelijking.
Er zijn tig redenen waarom een nieuwe receiver zin heeft, vooral wat betreft aansluitingen en ondersteunde opties (en room correction kan een prima reden zijn), maar upgraden vanwege mogelijk betere geluidskwaliteit, of extra Watts hoort daar niet bij. Ze zijn akoestisch transparant en klinken vanuit de doos allemaal hetzelfde. Zet je 100 receivers en 100 speakers in een luisterruimte, dan kan je de speakers herkennen, maar de receivers/versterkers niet.
Verder kan je inderdaad zeggen dat als beide versterkers niet clippen en je de eq bij beide uitzet ze wellicht hetzelfde klinken, maar dan kom ik weer bij mijn vorige punt, als je een nieuwe versterker koopt met room correction dan kan je dat gebruiken om het anders/beter te laten klinken dan je vorige versterker die geen room correction heeft. Waarom zou je dat buiten beschouwing moeten laten? Het gaat immers over het hele pakket wat je koopt, en niet alleen over de versterkermodules in het apparaat.
Dat zijn mijns inziens dus 2 verschillende dingen en dan komt het nog steeds hierop neer:

Receivers/versterkers klinken allemaal hetzelfde, op gelijk volume en met EQ uit. Voor geluidskwaliteit hoef je niet te upgraden.

Daarnaast woont niemand in een akoestisch laboratorium. Als je merkt dat het geluid niet mooi evenwichtig midden in je bubbel zit kan je room correction gebruiken om per speaker vertraging en volume aan te passen zodat dit wel gebeurt. Sommige mensen vinden Audyssey fijn, andere DIRAC of MCACC. Nog steeds is het geluid wat door de receiver heen gaat exact hetzelfde. Als je tussen 2 receivers moet kiezen die verder dezelfde opties hebben, is kiezen voor een betere room correction een heel valide afweging.

tl;dr

* upgraden voor mooier geluid? onzin
* upgraden voor betere room correction? valide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
[b]3rNsT in "upgrade 2de hands receiver"
De audio architectuur heeft meer belang dan de receiver. In een kapitalistisch systeem gaat een groot deel van de uitgaven van mensen naar zaken die niet altijd veel belang of toegevoegde waarde hebben. Denk aan headphones van 600 EUR. Er is een punt dat het geluid niet meer significant verbeterd kan worden en dat punt ligt bij headphones rond 100 EUR (of waarschijnlijk nog minder).

Je kunt zelf de vergelijking maken.

Mijn Sony STR-DB790 (opgenomen met een 13 jaar oude Sony DSC-H55 waar bij reviews wel vermeld was dat de micro niet al te best is):
https://drive.google.com/...RWvJ5S4-9Ubqnnlupm2f/view

Marantz SR6015
YouTube: Marantz SR6015 , PARASOUND 2350 , Wharfedale Diamond speaker demo te...

Vind je dat de Marantz veel beter en warmer klinkt?

Ik vind dat de Marantz SR6015 niet speciaal goed klinkt.

Ik merk ook bij Klipsch en B&W luidsprekers dat die veel minder accuraat zijn en minder detail hebben dan Infinity speakers. Wharfedale Diamond speakers maken in deze test ook geen goede indruk als ik het vergelijk met Infinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:26
Een filmpje van hoe een speaker klinkt? 😂

Hoe gaat iemand daar nu een oordeel over kunnen vellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
trippelb schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 06:49:
Een filmpje van hoe een speaker klinkt? 😂

Hoe gaat iemand daar nu een oordeel over kunnen vellen??
Ik heb zelf een ATH-M20x. Als je dit type neutrale en getetailleerde headphone gebruikt en professionele opnames beluistert dan weet je heel goed hoe speakers/headphones in de realiteit klinken:

YouTube: Z Review - Beyer Dynamic DT770 250Ω Sound Demo
YouTube: Audio-Technica ATH-M50x (Wired) Sound Demo-High Quality (Cal 1.0)

Deze opnames zijn exact hoe beide headphones in de realiteit klinken op gebied van timbre in alle frequenties. Mijn opname is minder hoogwaardig dan bovenstaande links en bepaalde frequenties zijn veel stiller dan in de realiteit en er is ook vervorming.

Maar de Wharfedale Diamond speaker met de Marantz receiver klinkt eigenlijk niet eens high end. Terwijl als je mijn laagkwalitatieve opname op hoogwaardige en neutrale speakers beluistert, dan merk je in sommige nummers, bepaalde momenten wel degelijk dat mijn Infinity speakers high end hardware is.

Klipsch zijn hoornspeakers. Ze kunnen heel luid spelen, ze zijn heel efficiënt, ze hebben een groot dynamisch bereik en ze klinken als hoorns. Ze zijn gekleurd.

Infinity luidsprekers zijn vlakke luidsprekers en als zodanig dipoolstralers. Ze spelen niet zo luid, zijn moeilijker in de ruimte te plaatsen en hebben een betere versterking nodig. Aan de andere kant zijn ze niet gekleurd omdat er geen hoorn is en klinken ze niet boxerig omdat er geen box is. En als ze goed zijn ingesteld, hebben ze een beter beeld. Ze zijn veel nauwkeuriger dan de Klipsch.

Infinity heeft ook meerdere speakers gemaakt die (toen in die tijd) beschouwd werden als het beste wat er bestond door audiofielen. Wat ik bedoel is dat merken als B&W, Klipsch, Bang & Olufsen, Wharfedale Diamond niet op hetzelfde niveau zitten als Infinity. Ook KEF is niet volledig competitief met Infinity omdat de subwoofers van KEF echt niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:26
Je vraagt een ander om het verschil in opnames te horen waarbij de discussie gaat over een receiver van €250.

Ik denk niet dat je er vanuit mag gaan dat iemand die dit hier leest een vergelijk gaat maken op basis van referentie apparatuur.

De linkjes zullen gemiddeld via de smartphone of laptop afgespeeld worden.

Daarnaast, YouTube staat nu niet echt bekend om zijn lossless audio formaat. (Bij niet premium 128kbps premium een whopping 256kbps)
Pagina: 1