Laptop is traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09-2024
Mijn vraag

Mijn laptop is erg traag geworden. Ik vermoed dat het probleem wordt veroorzaakt door Windows 10 zelf.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop Asus

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het opstarten duurt een eeuwigheid en het duurt dus erg lang voordat ik daadwerkelijk aan de gang kan. Alle gangbare mogelijkheden heb ik al geprobeerd. Dus het minimale aantal programma's wordt opgestart bij het opstarten van de computer. Zelfs het opstarten van google duurt lang.

Als ik dan weer eens zit te wachten voordat de computer reageert op een opdracht, dan open ik het Taakbeheer (CTRL-ALT-DEL) en dan ineens is de opdracht wel uitgevoerd. Het lijkt er dus op dat door het starten van Taakbeheer een proces versneld of beëindigd (?) wordt waardoor de laptop zo lang aan het nadenken is....

Ik kan er niet achter komen welk programma er op de achtergrond voor zorgt dat alles zo lang duurt. Als ik in de lijst van Taakbeheer kijk zie ik ook nergens een proces wat veel werkgeheugen verbruikt of zo.

Wie herkent dit en wat zou ik kunnen proberen?/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52
Je zou kunnen proberen om (veel) meer informatie te geven.

'Laptop Asus' zegt helemaal niks. Hoe oud is 'ie? Welk modelnummer? Waarom verdenk je Windows 10? Is het recent veel trager geworden?

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is dat dezelfde laptop als in je vorige topic Trage laptop, maar 2 jaar ouder?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nieuwe install windows.
driver updaten.

en dan hopen dat hij snel blijft wanneer je meuk terug installeerd.
en hopen dat hij direct langzaam gaat worden zodat je weet wat het doet

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:44
JohanWa schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:24:
Mijn vraag

Mijn laptop is erg traag geworden. Ik vermoed dat het probleem wordt veroorzaakt door Windows 10 zelf.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop Asus

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het opstarten duurt een eeuwigheid en het duurt dus erg lang voordat ik daadwerkelijk aan de gang kan. Alle gangbare mogelijkheden heb ik al geprobeerd. Dus het minimale aantal programma's wordt opgestart bij het opstarten van de computer. Zelfs het opstarten van google duurt lang.

Als ik dan weer eens zit te wachten voordat de computer reageert op een opdracht, dan open ik het Taakbeheer (CTRL-ALT-DEL) en dan ineens is de opdracht wel uitgevoerd. Het lijkt er dus op dat door het starten van Taakbeheer een proces versneld of beëindigd (?) wordt waardoor de laptop zo lang aan het nadenken is....

Ik kan er niet achter komen welk programma er op de achtergrond voor zorgt dat alles zo lang duurt. Als ik in de lijst van Taakbeheer kijk zie ik ook nergens een proces wat veel werkgeheugen verbruikt of zo.

Wie herkent dit en wat zou ik kunnen proberen?/
Zit de SSD er al in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:44
ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 17:27

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Opnieuw installeren, ssd erin, keer geheugen, malware/virussen verwijderen en/of minder applicaties tegelijkertijd draaien.

Verder meer informatie benodigd om iets zinnigs te zeggen...

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:56
Kijk eens wat gebeurt als je fast start up uitzet.

Omdat het proces lijkt te duiken bij openen van Task Manager zet deze eens altijd in beeld. Ik heb een oude netbook en daar zat één van de svchost.exe processen in de weg. Zo snel als het systeem niets deed ging het aan de slag en schakelde terug bij activiteit. Het bleek de updater van de Microsoft Store te zijn.

Als het een virus zou zijn, lijkt me niet heel waarschijnlijk, probeer dan eens Process Explorer van Sysinternals of ProcessHacker. Dat zijn uitgebreide Task Managers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:14

L0g0ff

omg

Wat je kunt doen is msconfig starten, tabblad services selecteren alle Microsoft applicaties verbergen, DAARNA alle vinkjes uitschakelen. Wisselen naar het tabblad opstarten en daar gewoon alles uitvinken.

Als je computer dan weer lekker vlot start dan start je weer msconfig en dan vink je de applicaties en services aan die je graag gestart wilt hebben.

Is je computer dan nog steeds traag start dan eventvwr en kijk in de systeem en applicatie logs of je (Windows) fouten ziet die deze vertraging kunnen veroorzaken.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mijn laptop is ook traag. De oorzaak bij mijn laptop is dat hij vol met stof zit. Het is dan een kwestie van schoonmaken.

In mijn geval is het een zakelijke laptop dus mag ik die zelf niet openmaken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:18

nelizmastr

Goed wies kapot

gambieter schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:26:
Is dat dezelfde laptop als in je vorige topic Trage laptop, maar 2 jaar ouder?
Scherp. Toen al geen SSD, zelfde symptomen :)

Conclusie is helaas heel simpel:

Windows 10 is te zwaar geworden om op een ouderwetse harde schijf te draaien en met de aanstormende end of life datum over twee jaar van Windows 10 is de laptop nu afgeschreven.
Nieuwe laptop kopen. Data overzetten, lekker verder computeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:29

TheVMaster

Moderator WOS
Wat ik mij gelijk afvraag. Ik zie dat je in 2021 eenzelfde topic (Trage laptop) hebt gestart. Heb je nu nog steeds dezelfde machine en zit er al een SSD in? Heb je hem tussentijd voorzien van updates, misschien een verse installatie, etc? Zoveel vragen.

Ik zie trouwens dat die vragen hierboven ook al zijn gesteld. Maar @JohanWa het zou fijn zijn als je wat duidelijkheid kon geven.

Als ik langere tijd last heb van een langzame computer, dan doe ik vaak een Reset (oftewel een schone installatie), dat kan gewoon via het Instellingen scherm. Maar Microsoft geeft je op deze pagina goede uitleg over hoe je dit moet doen. Persoonlijk zou ik dan gaan voor De pc opnieuw instellen.

[ Voor 36% gewijzigd door TheVMaster op 26-06-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Begin eens met benoemen welke laptop je precies hebt. Merk, type, variant.
Je kunt je laptop type ook linken aan je topic door te klikken op "koppel onderwerp" en dan je laptop te linken. Dan kunnen we kijken naar de specificaties.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Denk dat TS over twee jaar wel weer terugkomt om het nog een keer te proberen. Kennelijk duurt het laden van Tweakers twee jaar na een reboot :O 8)7

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1