Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09-2024
Mijn vraag

Wat te doen aan mijn trage laptop

Ik heb een laptop die inmiddels alweer wat jaartjes oud is. Het laatste jaar heb ik gemerkt dat de laptop steeds trager wordt. Niet alleen bij het opstarten van de laptop maar ook bij het uitvoeren van een opdracht of bij het opstarten van een programma.
Ik heb de programma’s die ik niet direct nodig heb bij het opstarten al uitgevinkt, dus deze gaan pas werkgeheugen vragen als ik ze opstart. Ook heb ik zeker niet meerdere virusscanners of dergelijke tegelik draaien.
Het lijkt er nog het meest op dat de processor nog maar op halve of driekwart kracht draait. Zelf heb ik het idee dat windows 10 zelf de laptop zo traag maakt.

Maar er is iets vreemds; als ik weer eens te lang moet wachten tot een programma is gestart, start ik taakbeheer op (CTRL-ALT-DEL). En voila…. zodra taakbeheer in beeld komt is het programma dat ik wilde opstarten ook ineens geladen…. Het lijkt dus wel of taakbeheer een of ander lopend proces van de processor onderbreekt waardoor het laden ineens wel sneller kan. Geen idee of dit kan of niet, maar ik vind het op z’n minst wel opvallend.
Als ik dan in taakbeheer bij de processen kijk, dan valt het allemaal best mee hoeveel werkgeheugen er op dat moment gevraagd/gebruikt wordt.

Alle hulpprogramma’s die ik kon verzinnen heb ik inmiddels al geprobeerd (CCcleaner, schijfopruiming, malware enz enz).

Wie heeft er een idee waarom de processor zo langzaam werkt? Of nog beter, hoe krijg ik mijn laptop sneller?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Apparaatnaam DESKTOP-N2JL0DO
Processor Intel(R) Core(TM) i7-6500U CPU @ 2.50GHz 2.59 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 8,00 GB (7,90 GB beschikbaar)
Apparaat-id BFFB15B2-3EA2-47C4-B8DE-5EA1828D474A
Product-id 00325-95895-58390-AAOEM
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm

Editie Windows 10 Home
Versie 20H2
Installatiedatum ‎28-‎4-‎2021
Build van besturingssysteem 19042.1288
Ervaring Windows Feature Experience Pack 120.2212.3920.0

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle hulpprogramma’s die ik kon verzinnen heb ik inmiddels al geprobeerd (CCcleaner, schijfopruiming, malware enz enz).
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je er wel een SSD in zitten of nog zo'n prehistorisch rammelend stuk roest wat nooit meer snel gaat worden? In geval van dat laatste, SSD kopen, erin schroeven en Windows schoon installeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
De specificaties zijn nog prima voor de standaard dingetjes.
Zoals hierboven al word gezegd,
Als er een harde schijf in zit(hdd) zal een goeie ssd de laptop weer lekker vlot maken.

Zoniet zal het wat dieper liggen, misschien iets als te hoge temperaturen of software instellingen

[ Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 25-10-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
In mijn ervaring is dit bijna altijd of geen ssd of oververhitting. (soms ook 100 opstart apps).

PS. je hebt hoogstwaarschijnlijk 1 van deze 4 laptops https://tweakers.net/pric...237;733787;665071;471199/

Evt zou je ook nog ram kunnen uitbreiden.

[ Voor 47% gewijzigd door YoMajesty op 25-10-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:22

Nibbz

Postmaster General

Ik zou eerst een schone installatie van Windows 10 proberen. Dat lost vaak al zoveel op

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanWa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09-2024
Bedankt voor de tips. Inderdaad geen SSD. Temperatuur is denk ik niet de oorzaak. Er staat een cooler onder en de laptop wordt nog niet een beetje warm.
Laptop is een Asus.

Schone installatie van windows 10..... misschien domme vraag maar hoe doe ik dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:34
Nieuwe SSD er in, USB stick met Windows media Creation tool maken en herinstalleren die handel :)

https://www.personalcompu...leren-vanaf-usb-stick.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:11

Emiel1984

Made in NL

JohanWa schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:15:
Bedankt voor de tips. Inderdaad geen SSD. Temperatuur is denk ik niet de oorzaak. Er staat een cooler onder en de laptop wordt nog niet een beetje warm.
Laptop is een Asus.

Schone installatie van windows 10..... misschien domme vraag maar hoe doe ik dat??
Via Google vind je bij Microsoft zelf een Windows 10 download om deze op een USB Stick te zetten.

Installatiemedia voor Windows maken

Temperatuur van je processor kan je via tools zien. Zoals bijvoorbeeld Open Hardware monitor
downloads: Open Hardware Monitor 0.9.4

[ Voor 29% gewijzigd door Emiel1984 op 25-10-2021 22:25 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 11:54
Hoeveel ram modules zitten er in de laptop? 1 x 8 GB of 2 x 4 GB? Oftewel draait je geheugen in single channel of dual channel?
Heb zelf laatst bij een laptop met een i5 3230m die eerst 1 x 4 GB RAM had er 8 GB (krijg je 8 GB dual channel + 4GB single) bij gedaan en ik was aangenaam verrast met het resultaat. Draait wel op Windows 7.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
JohanWa schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:15:
Laptop is een Asus.

Dit volgen zal windows 10 ‘resetten’, dit zou genoeg moeten zijn om eventuele software matige dingen uit te sluiten: https://www.coolblue.nl/a...10-opnieuw-instellen.html

Help dat niet(of niet genoeg), dan zal een ssd aanschaffen de volgende logische stap zijn.
Dan is ook de methode om windows opnieuw te installeren via een USB van belang, hoe en wat kan je breed online vinden of hier: https://computertotaal.nl...talleren-vanaf-usb-stick/
Laptop is een Asus
Er zijn tientallen al wel niet honderden laptops van Asus, zal vast wel een stikker onderaan de laptop staan met een model nummer. Dan weten we ook over welke laptop het gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Fusi0nking op 26-10-2021 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
The Reeferman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:31:
Hoeveel ram modules zitten er in de laptop? 1 x 8 GB of 2 x 4 GB? Oftewel draait je geheugen in single channel of dual channel?
Heb zelf laatst bij een laptop met een i5 3230m die eerst 1 x 4 GB RAM had er 8 GB (krijg je 8 GB dual channel + 4GB single) bij gedaan en ik was aangenaam verrast met het resultaat. Draait wel op Windows 7.
Lol, die verbetering heeft niet heel veel met dual channel te maken, het is maar een oudere dual core.

Het feit dat je met een zeer magere 4GB zat en daarna zat geheugen is de reden dat het stukken beter draaide. Maar TS heeft al 8 GB.

@Verwijderd een ssd is de grootste snelheidsverbetering van de laatste 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 11:54
@White Feather Goed punt. Denk ook dat een SSD het de meeste snelheidswinst zal opleveren voor de TS.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLohuis
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-10-2022
Alle laptops en desktops zonder SSD harde schijf maar een ouderwetse 'spinpoint' is hetzelfde verhaal.

Upgraden door de HDD te vervangen voor een SSD is gelijk aan prestaties winsten die doen denken aan een nieuwe laptop.

Verder is Windows(uptodate in Win10) met een fabrieks-opschonen(reset) nooit verkeerd na lang gebruiken; net als een gescheiden 'administrator' en 'user' account op windows(werken en gamen op je user account).

8Gb ram heb je al. Processor ook. Maar als beide niet kunnen 'doorwerken' omdat je harde schijf langzaam is door 'gebruikte windows'; dan word het laptop vervangen of SSD upgrade naar het jaar 2021(factor 10 sneller qua gebruiks ervaring op laptop).

------------------------------

Over verhitting
Goed onderwerp met laptops. Feitelijk weinig tot geen laptops die goed mee omgaan. Maar zonder SSD; zul je het probleem van oververhitting niet zo snel hebben als met SSD; gezien de CPU gewoon niet kan doorwerken met een 'trage' hardeschijf.

Laptop verhoger met support fans en een 'koude kamer' zorgen ervoor dat iedere laptop mogelijk langer dan 10minuten MAXIMAAL belast kan worden (uitzondering op stoeptegel+ventilator laptop-modellen).
Pagina: 1