Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Is deze meterkast ongeschikt voor zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:33
Bij mijn vader's huis hebben we zonnepanelen op zijn dakje geplaatst, en gisteren is de elektricien langsgekomen voor de aansluiting. Ik was daar niet bij, maar blijkbaar is dat compleet misgelopen en binnen 10 minuten was hij weer buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjA1pcCvTgd4WAuZbmKO0X4sy8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSbfnlqIQiIeu0OnakWgXvGP.jpg?f=fotoalbum_large
De 6 zonnepanelen, huis links.

Nu probeer ik te ontcijferen wat er nou technisch mis is. Logischerwijs heb ik wat aantekeningen gekregen, maar is er geen video gemaakt of iets. Je kan je voorstellen dat de aantekeningen van mijn vader een warboel zijn, dus probeer ik een mooi lijstje met daadwerkelijke issues op te stellen.

1) Panelen steken uit aan de achterkant. Vind ik persoonlijk overdreven, constructie is alles aan elkaar en mega-zwaar. Maargoed dat willen we nog wel oplossen met extra verstevigen.

2) Vanaf de zonnepanelen moeten er twee buisjes - 1 per kabel - paneel naar omvormer ipv één. Dit vind ik terecht.

3) geen hoofdschakelaar op de meterkast. Blijkbaar fixen meterkast kost 1500 euro ofzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4w9zWeg8jioow8ggbgLa6y7XIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tRfXCh2FbNr6ZUDsJwDOIWdc.png?f=fotoalbum_large
De meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wDsPqenRrmptwrTv9t7KPJT6i4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j6QoM6Yj0fWwryUfmqlfEBeI.jpg?f=user_large
Hoe het hoort

Volgens mij moet er zo'n groep bijkomen, maar nu zitten we zonder elektricien. En gaat hij een groep 'leegmaken' en die gebruiken...

Ik heb geen verstand van de meterkast, maar ik maak me wel zorgen dat een elektricien zich er niet aan wilt branden. Ze hebben toch genoeg werk. En nu gaat mijn vader toch aansluiten zonder elektricien.

[ Voor 10% gewijzigd door Harm_H op 24-06-2023 11:41 ]

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Als je geen kennis hebt van meterkasten dan is mijn advies: laat die hele kast vervangen.

Kosten totaal: ongeveer 1000 tot 1500 euro.
Materiaal: 300-800 euro

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
€1500 voor het ophangen van een A-merk groepenkast die voor €250 te koop is bij Sander Vunderink?

Mag ik het woord a*z****r gebruiken?

Het is met de leeftijd van de bestaande kast wel verstandig te doen
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Kant en klaar inclusief PV groep

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 24-06-2023 11:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nieuwe kast.
en de 2 gescheiden buisjes.

rest is je eigen verantwoordelijk.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:19
Ronald schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:28:
€1500 voor het ophangen van een A-merk groepenkast die voor €250 te koop is bij Sander Vunderink?

Mag ik het woord a*z****r gebruiken?

Heb net de meterkast zelf vervangen. 9x 1 fase 3x 3 fase van ABB koste me toch echt 800 euro aan materiaal.
Ik zie ook wel dat hier wat minder hangt, maar toch...

tijd voor wat klusjes!

• Ronald
s0ulmaster schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Heb net de meterkast zelf vervangen. 9x 1 fase 3x 3 fase van ABB koste me toch echt 800 euro aan materiaal.
Kan er weinig aan doen dat je teveel betaald hebt. 2 ABB kasten, 3 ALS, 1 3P ALS, 9 automaten, 3 3P automaten en hoofdschakelaar is €497. Nog paar tientjes kammen, vds en eind hulzen en je bent er

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Harm_H
Bedankt voor alle reacties.

Duidelijk. Inderdaad, het betreft hier relatief een normaal/kleine rijtjeswoning, 1 fase. En het gaat hier over 'slechts' zes zonnepanelen.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Je praat over de meterkast, maar zover ik uit jouw verhaal begrijp heb je zelf de panelen geplaatst, maar wil je dat de monteur niet alleen een nieuwe groep plaatst maar ook de omvormer aansluit (aan de 220V zijde en aan de paneel zijde)?

• Harm_H
canonball schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:01:
Je praat over de meterkast, maar zover ik uit jouw verhaal begrijp heb je zelf de panelen geplaatst, maar wil je dat de monteur niet alleen een nieuwe groep plaatst maar ook de omvormer aansluit (aan de 220V zijde en aan de paneel zijde)?
Correct, we hebben deze solartang niet. Wel had mijn vader een 6mm2 geplaatst van de panelen naar de omvormer die naast de meterkast hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SQp4y8xlYICtdDkTpLYkVbb3ec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/frRD4uKbUZijDH80tCK9KU58.jpg?f=user_large

Dat zonnepanelen een eigen/sterke groep hebben is belangrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 24-06-2023 13:10 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Harm_H schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:03:
[...]Correct, we hebben deze solartang niet.
Tja, dan word de monteur dus verantwoordelijk voor het indientstellen van de complete installatie, ook al vraag je dat niet. Ik kan me voorstellen dat hij daar niet voor verantwoordelijk wil zijn.

Ik weet niet wat de orginele opdracht was, als het alleen was "plaats een nieuwe groep en zet stekkers op de kabels", dan moet gewoon opnieuw gevraagd worden wat hij denkt dat nodig is, en wat de extra kosten zijn.
En nu gaat mijn vader toch aansluiten zonder elektricien.
Dat is geen technisch probleem, maar wel lastig. Probeer ook niet een technische oplossing hiervoor te vinden, maar in gesprek te gaan met je vader.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wil geen spelbreker zijn, maar je hebt een vergunning nodig volgens mij, als je de panelen zo op de rand monteert, zonder rekening te houden met de dakrand afstand en hoogte paneel.
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:37
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:26:
Wil geen spelbreker zijn, maar je hebt een vergunning nodig volgens mij, als je de panelen zo op de rand monteert, zonder rekening te houden met de dakrand afstand en hoogte paneel.
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen
Zijtakje: uit het (de?) PDF op die pagina: "Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het paneel hoog is."

Zonder 't topic te willen kapen, welke logica zit hierachter? Losraken, wegglijden?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wernert Ik werk niet voor de gemeente maar ik kan me hier wel iets bij voorstellen

indien het uiterlijk van
bouwsels ‘in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand’.

Hier in de straat, heeft iemand zelfs een stukje op het dak van de buren gelegd, omdat het anders niet passte 8)7
Fatsoen is ver te zoeken tegenwoordig.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-06-2023 19:01 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:56
wernert schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Zijtakje: uit het (de?) PDF op die pagina: "Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het paneel hoog is."

Zonder 't topic te willen kapen, welke logica zit hierachter? Losraken, wegglijden?
Zowel het aangezicht als problemen windbelasting.

Bij de vergunningaanvraag zul je dan ook een professionele ballast-berekening moeten toevoegen.

Wat betreft de groepenkast: die is wel redelijk antiek en aan vervanging toe. Zonnepanelen of niet.
En ja, als je dat door een fatsoenlijke elektricien laat doen dan kost een A-merk kast inclusief montage snel 1000 tot 1500 euro.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:18
Harm_H schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:20:
1) Panelen steken uit aan de achterkant. Vind ik persoonlijk overdreven, constructie is alles aan elkaar en mega-zwaar. Maargoed dat willen we nog wel oplossen met extra verstevigen.
Wat is "mega-zwaar"? Die paar panelen van 20kg per stuk en een beetje aluminum profiel? Dat is niks. Het waait bij de eerste beste storm van het dak af.

Hoeveel ballast (stoeptegels) ligt eronder? Dat kan zo 50 of 100kg per paneel zijn afhankelijk van de omgeving. Als het zo oversteekt heb je een extra windvanger en moet er meer bij.

• ikhebeenvraag
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06-2023
s0ulmaster schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Ik betwijfel of dat legaal kan. Voor het verrvangen moeten de hoofdstoppen verwijderd worden, die zijn verzegeld.........

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Ricko1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Wat is "mega-zwaar"? Die paar panelen van 20kg per stuk en een beetje aluminum profiel? Dat is niks. Het waait bij de eerste beste storm van het dak af.

Hoeveel ballast (stoeptegels) ligt eronder? Dat kan zo 50 of 100kg per paneel zijn afhankelijk van de omgeving. Als het zo oversteekt heb je een extra windvanger en moet er meer bij.
Ik denk eerlijk gezegd de betonnen voeten die hier ook op tweakers genoemd staan.

Al heb ik zelf gewoon een aluminium frame, dat gewoon vastgeschroefd zit op plat dak... Altijd afgevraagd waarom die niet wegwaaide.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o-CS31EE2gZEKxVGcTLwMJ62qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXPaRzTTAolDt2Wajp2fLfO4.jpg?f=fotoalbum_large(aangelegd door Wocozon)

Voor de kast: ik zou die gewoon laten vervangen, vraag bij aantal elektriciens een prijsopgave. Moet voor 1000 euro lukken.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 24-06-2023 19:58 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd de betonnen voeten die hier ook op tweakers genoemd staan.

Al heb ik zelf gewoon een aluminium frame, dat gewoon vastgeschroefd zit op plat dak... Altijd afgevraagd waarom die niet wegwaaide.
spoiler:
[Afbeelding](aangelegd door Wocozon)

Voor de kast: ik zou die gewoon laten vervangen, vraag bij aantal elektriciens een prijsopgave. Moet voor 1000 euro lukken.
En alleen met kit dicht? Brrrrrrr

Of zitten hier PV ankers onder?

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59
Zet op de voeten ballast (paar flink stoeptegels, niet van die 30x30) en maak de randen aan de open kant van de panelen dicht. Zit je constructief veilig en gaat t nergens meer heen. Ik heb ze zelf aan de stalen dakhuid van de garage geschroefd, en dat gaat al 10 jaar prima. Heeft aardig wat stormen gezien. Zijn overigens wel gewoon open, maar staan ver het binnenland in, achter een grote bult en achter een appartementencomplex van 3 etages. Dat scheelt gewoon

Pijpjes: + en - hun eigen pijpje

Groepenkast: Vervangen, gelijk voor een 3-fasen kast gaan, ben je maar alvast klaar voor de toekomst. Zonnepanelen op hun eigen groep, en bij voorkeur ook hun eigen aardlek. Moet je als extra wel nog even een aardkabel extra trekken.

[ Voor 23% gewijzigd door SkiFan op 24-06-2023 20:27 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ikhebeenvraag schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:30:
[...]

Ik betwijfel of dat legaal kan. Voor het verrvangen moeten de hoofdstoppen verwijderd worden, die zijn verzegeld.........
Moet is een groot woord.
Ik zal het nooit aanraden, maar in dit geval is er onder spanning gewerkt door een gecertificeerde installateur.
Dan hoeven er geen zegels verwijderd.
* dragonhaertt mag onder laagspanning werken. d:)b

Dit is alleen niet echt het onderwerp van dit draadje.

In ieder geval kost een A-merk kast met 3 fase groepen al snel 500+ euro nieuw.
Iemand laten installeren, als het nu zo'n zooitje is zal ook wel niet goedkoop zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 24-06-2023 20:30 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59
Zou in jouw geval trouwens indien het legaal kan, de meter ook wat omlaag laten zetten, of het geheel gelijk in een mooie dichte kast plaatsen. Hebben we hier ook, en da's wel zo netjes. Een dichte kast met deurtje kost ook niet de wereld. Een elektricien moet er sowieso bij komen ivm zegelrecht.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-11 22:31
Ik heb een verleden in de elektrotechniek en doe eigenlijk alles zelf, maar in mijn huis zat ook een meterkast uit de jaren 60 en daar heb ik fijn iemand voor laten komen.
Buiten het feit dat je verzekeringstechnisch discussies zou kunnen krijgen was het feit dat mijn kast ook geen hoofdschakelaar had en de kabels vanaf de meter veel te kort waren.
Ik had geen zin om met mijn hoofdzekeringen te rommelen en heb het dus fijn laten doen.

Gelijk met het installeren van de panelen maar een nieuwe meterkast laten plaatsen, kosten waren €1000, nu zie ik dit bedrag overal terug dus het voelt nogal als een "standaardprijs".
Bij mij ging het om 3 fasen en 12 groepen verdeeld over 2 kasten.

Als ik de meterkast zie zou ik deze ook (gewoon) laten vervangen.
De huidige situatie voldoet aan geen enkele moderne norm, en kan voor discussie zorgen bij brand.

Het grootste probleem wat ik zie, is dat je 9 groepen lijkt te hebben en 1 aardlek, waar je niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek mag hebben zitten.

Nieuwe meterkast er in met 1 hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars en 11 groepen + 1 groep voor de zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door eltweako op 24-06-2023 20:41 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Ook handig, als meterkast vervangen wordt vanwege veiligheid zonnepanelen die tegelijk worden aangesloten betaal je geen btw, scheelt weer 200 euro.

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-11 23:31
Voor 250 euro heb je op elektramat een prima meterkast. 2 uurtje om het te vervangen.

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Hier ook de meterkast vervangen van stappen naar een moderne met schakelaartjes :-)
Een 10 groepenkast genomen met ruimte voor uitbreiding en laten doen door een erkende elektricien. Ik wil geen risico lopen met iets wat zo belangrijk is in mijn huis. welgeteld 800 euro met alles erop en aan voor een ABB kast en onderdelen en garanties,

Dus ik denk dat die 1000 tot 1500 redelijk dure vriendenprijsjes zijn.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

S.McDuck schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:12:
Hier ook de meterkast vervangen van stappen naar een moderne met schakelaartjes :-)
Een 10 groepenkast genomen met ruimte voor uitbreiding en laten doen door een erkende elektricien. Ik wil geen risico lopen met iets wat zo belangrijk is in mijn huis. welgeteld 800 euro met alles erop en aan voor een ABB kast en onderdelen en garanties,

Dus ik denk dat die 1000 tot 1500 redelijk dure vriendenprijsjes zijn.
Zoals eerder gezegd gingen die prijzen over 3 fase kasten.
Een 3 fase groep kost al gauw 80+ euro. De aardlek ook. Dan zit je met 2-3 groepen dus al snel een paar honderd euro hoger aan materiaal.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier voor €225,-, 8 groepen en een aparte pv groep, zijn vele pv boeren die zulke kasten plaatsen en daar grof €750 x €1000,- extra voor vragen.
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
D0m1nat0r11 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:00:
Voor 250 euro heb je op elektramat een prima meterkast. 2 uurtje om het te vervangen.
Meh, bij elektramat heb je voor dat bedrag een goedkope Chinese huismerk groepenkast. Bij Sander vunderink heb je wél een "prima groepenkast" voor zo'n bedrag.

Edit: je kunt er trouwens wat van vinden of je zo'n klus wel of niet zelf zou moeten doen, maar het is misschien 2 uur werk voor een elektricien? Dat hoeft echt geen 1000 euro arbeid te kosten lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 24-06-2023 22:50 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:25
eltweako schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:40:
Ik heb een verleden in de elektrotechniek en doe eigenlijk alles zelf,
Dan zou je moeten weten dat een installatie (of een deel daarvan) moet voldoen aan de regels die gelden op het moment dat de installatie (of een deel) wordt aangebracht.
Het grootste probleem wat ik zie, is dat je 9 groepen lijkt te hebben en 1 aardlek, waar je niet meer dan 4 groepen achter 1 aardlek mag hebben zitten.
Was een hele periode heel normaal om alle groepen achter 1x300mA te gooien.

• eltweako
@Groningerkoek
In feite voldoet geen enkele meterkast aan de norm, omdat deze doorlopend veranderen, wat goed is.

Het klopt 100% wat je zegt dat een elektrotechnische installatie moet voldoen aan de wet en regelgeving die op het moment van opleveren geld.

Maar het feit is ook dat deze installatie na oplevering zeker tot 2x is uitgebeid waarbij bovenop de 3 groepen nog eens 6 groepen zijn toegevoegd. Als je een dergelijke uitbreiding uitvoert moet je bij die uitbreiding ook rekening houden met de nieuwe wet en regelgeving.

De uitbreiding in deze meterkast met 5 nieuwe groepen had in dit geval 2 eigen aardlekschakelaars moeten hebben. En die hager automaten in deze meterkast zien er nieuw genoeg uit om aan deze wet en regelgeving te moeten voldoen.

• D0m1nat0r11
mcDavid schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Meh, bij elektramat heb je voor dat bedrag een goedkope Chinese huismerk groepenkast. Bij Sander vunderink heb je wél een "prima groepenkast" voor zo'n bedrag.

Edit: je kunt er trouwens wat van vinden of je zo'n klus wel of niet zelf zou moeten doen, maar het is misschien 2 uur werk voor een elektricien? Dat hoeft echt geen 1000 euro arbeid te kosten lijkt me.
Laat ik dat nou net zijn😉

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
dragonhaertt schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Zoals eerder gezegd gingen die prijzen over 3 fase kasten.
Een 3 fase groep kost al gauw 80+ euro. De aardlek ook. Dan zit je met 2-3 groepen dus al snel een paar honderd euro hoger aan materiaal.
Even voor de volledigheid, die van mij is ook 3 fase. Enige bijkomende kosten die ik nog heb is Stedin die alles moet omzetten van 1 fase naar 3.

[ Voor 10% gewijzigd door S.McDuck op 24-06-2023 23:41 ]

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-11 14:19

Nu zelfs met 100% korting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYtAHiIBsOg0shCwBtSpxvjLUFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12ImV7sh0Uuy3MFzsrajuP1G.jpg?f=fotoalbum_large

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:35
Ja, als je geen opties kiest wel ja, maar dan krijg je ook niks he :+

Specs!

• Ronald
D0m1nat0r11 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:31:
[...]

Laat ik dat nou net zijn😉
Van iemand die dat beweerd verwacht ik product kennis.

Emat en ABB staan geheel niet op gelijk kwaliteitsniveau

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:47:
[...]

Dat is ook vaak helemaal niet nodig dat je het uiterste moet plaatsen, een Emat kast die up to date is is al 100% beter als wat er nu bij TS hangt en daar gaat het uiteindelijk om.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Serieuze vraag van complete leek: waar zit dat verschil in kwaliteit dan in?

Ik neem aan dat ze allemaal aan de relevante veiligheidseisen voldoen om in NL verkocht te mogen worden.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Het voldoet inderdaad voor de NL markt, maar je ziet vooral verschil in de gevoeligheid (of ontbreken daarvan) van bijvoorbeeld een aardlekautomaat. Bij een A-merk is de aardlekbeveiliging spanningonafhankelijk terwijl dat bij een goedkoop B-merk werkt dat gewoon met een varistor. Dat voldoet wel, maar het is niet zo nauwkeurig als een spanningonafhankelijk variant.

Daarnaast is ook de levensduur van dit schakelmateriaal minder lang (zeker bij zware belasting). Je komt geregeld defecte E-Mat automaten/aardlekjes etc. tegen, terwijl je dat bij een A-Merk nauwlijks tegen komt.

Als je bij elektramat de configurator gebruikt dan is een E-Mat kast vaak goedkoper, maar het verschil met een Eaton is bijvoorbeeld niet heel groot. Ik zou die +/- €300 daar wel voor neerleggen. Het gaat langer mee en het beschermd beter.

Edit: als je een nieuwe meterkast gaat kopen en je hebt een 1-fase aansluiting en een 1-fase omvormer, vergeet dan niet om of een 40A remauto aat mee te nemen of je aardlekschakelaars te upgraden naar 63A. Je wil namelijk niet dat de interne stroomsterkte door je aardlekschakelaars meer dan 40A kan worden, want dan werkt het niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 25-06-2023 08:54 ]

• D0m1nat0r11
[...]

Gebruik voor privé altijd schneider van elektramat (beun klussen) prima spul
Gebruiken we op de zaak ook

• Ronald
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Dat is ook vaak helemaal niet nodig dat je het uiterste moet plaatsen, een Emat kast die up to date is is al 100% beter als wat er nu bij TS hangt en daar gaat het uiteindelijk om.
Kolder

Voor zelfde geld ABB halen is altijd beter dan emat halen

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

wernert schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Het bepaald de hoek waar vanaf je de panelen kunt zien vanaf de grond denk ik.

★ What does that mean? ★

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Kolder

Voor zelfde geld ABB halen is altijd beter dan emat halen
Waar haal je dan voor €225,- een ABB kast uit met 8 groepen en een alamat? Ik vind hem niet als gewone leek.

• Harm_H
Tja, wat zal ik zeggen... Mijn vader is koppig. Met of zonder elektricien dan maar. Ook wilde hij het afmaken want ik was in de buurt voor het regelen van de instellingen en de app, want ik woon 150km verderop.

Ik had hem wat video's gestuurd over MC4 connectoren aansluiten op de kabel. Vijf verschillende mensen gevraagd naar een solartang, maar helaas. "net vandaag weg en de installatiebus staat ver weg".

We hebben met andere tangen een solide pin op draad connectie kunnen maken. Nadenken over juiste pin in male/female mc4.

Verder heeft hij zelf deze elektra kabel aangelegd. Dus ja, na al het werk ging het gister werkend aan - zonder enige issue:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETnGccmP2d90NqJlr4CNq4OsVWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhJ36KXea4E62xCjKQxBnR3L.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ging ik aan de de slag met app, en had ik die 17:30u gister live.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7IBAeMs2WzEOt3kUo0e4TqV_AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRlkJ3wLy3XKweiWoDxGls1f.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe meterkast wilt hij nu nog niet aan. Ik ben hier natuurlijk niet mee eens. Ook niet met hoe het gegaan is. Ik had gewacht op een nieuwe elektricien. Rookmelder hangt al in dit hok.

Het is voor mij een dilemma gister: laat ik hem in de steek en ga ik terug naar huis, of houd ik een oogje in het zeil ook al ben ik er op tegen?

Ps. Wat betreft het tekort aan elektriciens en de extreme bureaucratie/regeldruk vind ik ook discutabel. Typisch Nederlandse valkuil: het 'te goed' willen doen, en dus gebeurt er niks. Of gebeurt het slecht. Die elektricien had beter 'iets' kunnen doen dan 'niets'.

[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2023 10:10 ]

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ronald schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Kan er weinig aan doen dat je teveel betaald hebt. 2 ABB kasten, 3 ALS, 1 3P ALS, 9 automaten, 3 3P automaten en hoofdschakelaar is €497. Nog paar tientjes kammen, vds en eind hulzen en je bent er
5 jaar geleden kon ik het voor 575 zelf doen via Sander maar ik heb het voor 625 laten doen.

11 groepen, 3 ALS en 3P+1N met nieuwe grondpen, nieuwe kast en hoofdschakelaar natuurlijk.

Ik ben elektricien geweest maar er moest zo veel gebeuren in huis.
Onder spanning werken mag een andere clown doen, want we hadden geen hoofdschakelaar ... dicht bij de voordeur dus kon het lijk makkelijk naar buiten duwen :)

Ik heb alleen de groepen nog zelf aan moeten sluiten in de kast zelf.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dat ‘ietsje’ meer is toch €80,- en nog geen alamat voor de pv ;)
Maar het ‘probleem’ is al opgelost blijkbaar, niet naar TS tevredenheid maar daar hebben wij ook geen invloed op.
Ik snap die hele heisa ook niet die steeds ontstaat als iemand het over Emat heeft of wilt plaatsen maar dat zal wel de trend zijn op Tweakers. Net of iedereen een onbeperkt budget heeft om maar alles naar een ‘hoge’ standaard aan te passen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su7q_jkLzxuChRDdEze9SdbpgVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ij37Y95CA3M1ZDvuxHkIRpc.jpg?f=fotoalbum_large
8)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Maar het ‘probleem’ is al opgelost blijkbaar, niet naar TS tevredenheid maar daar hebben wij ook geen invloed op.
Ik snap die hele heisa ook niet die steeds ontstaat als iemand het over Emat heeft of wilt plaatsen maar dat zal wel de trend zijn op Tweakers. Net of iedereen een onbeperkt budget heeft om maar alles naar een ‘hoge’ standaard aan te passen.
En ik snap persoonlijk niet dat die troep überhaupt verkocht mag worden. Heb er al genoeg zien smelten.

Die paar knaken kan er ook nog wel vanaf bij een paar panelen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:05:
Die prijs is voor een busboard kast, is wat duurder en luxer. ABB SN lijn 1 fase 8 groepen is EUR 202 bij Sander V. Excl PV alamat. Komt aardig in de buurt.

Wat de alamat betreft: realiseer je wel dat je voor 3 tientjes een spanningsafhankelijke aardlekautomaat van Emat koopt, een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat kost al gauw het dubbele.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@AUijtdehaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8z2cnpgljuK5IVei0XH5h6wD4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sYuG9gWLcGn6bGxzBEFP8hrE.jpg?f=user_large
Maar we worden het toch niet eens op dit gebied ;)
MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:13:
[...]

En ik snap persoonlijk niet dat die troep überhaupt verkocht mag worden. Heb er al genoeg zien smelten.

Die paar knaken kan er ook nog wel vanaf bij een paar panelen.
Dit bedoel ik nou.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40
@AUijtdehaag ik heb ook nog wel een dergelijke foto van een Eaton automaat. Als ze de boel niet vastzetten dan krijg je dat met een grote overgangsweerstand. Dat gezegd hebbende ik heb zelf wel gekozen voor een a merk.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
Dit is niet het "grote verbrande automaten topic" toch?

@Harm_H .. ondanks dat"alles nu werkt" zou ik toch de boel opnieuw laten doen .. en idd inclusief nieuwe kast. Met zonnepanelen gaat er serious veel stroom door de draden heen, en een "net ietsjes niet goed aangeknepen" connector kan juist zorgen voor de problemen die hierboven getoond zijn.

Ik zou niet rustig slapen in dat huis....

• Harm_H
duvekot schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:27:
Dit is niet het "grote verbrande automaten topic" toch?

@Harm_H .. ondanks dat"alles nu werkt" zou ik toch de boel opnieuw laten doen .. en idd inclusief nieuwe kast. Met zonnepanelen gaat er serious veel stroom door de draden heen, en een "net ietsjes niet goed aangeknepen" connector kan juist zorgen voor de problemen die hierboven getoond zijn.

Ik zou niet rustig slapen in dat huis....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsYt4Zc1znuX9lUD4nZVxG-k8SE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rowUzMnG4OdzBn3atXgHLwFE.png?f=fotoalbum_large

Ja, zo ging het gister ook,
Mijn vader: "alles werkt" oOo dikke smile zegt ie tegen mijn vriendin
Mijn gezicht: }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImUdDXxRqMvlGr396yd2eNwuYFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ie3yDj8dlO8Xy6JSBETDsYI.jpg?f=fotoalbum_large

Inhoudelijk gezien hebben we goed de stappen gevolgd voor MC4 connectoren, maargoed zonder de tang ben ik er niet gerust op dat hij het goed heeft gedaan. Wel hebben we een check gedaan met trekken aan de mc4 pin en de kabel of het goed zit. Hij zegt dat hij ook goed heeft gedaan bij het andere uiteinde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8Puea6NOjrl2jBdt6I6HXjVlVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wpFnjyU9HGAySDDJdgKH8a96.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpWk-BEtjbcMou6xB7oblFRAPcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tL2u3MidOJ9eMLVcuHNiETyt.jpg?f=user_large

Controleren of de connectie warm wordt heeft nog zin?

Voor de rest, ben ik ook nog niet gerust op de meterkast. Hij woont er nu een jaar, en de vorige bewoonster heeft bijvoorbeeld die airco laten bijplaatsen volgens mij. Waarschijnlijk was een revisie van de meterkast toen ook al nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 25-06-2023 11:59 ]

• Ronald
klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Waar haal je dan voor €225,- een ABB kast uit met 8 groepen en een alamat? Ik vind hem niet als gewone leek.
Ik zei 250

In de derde post in dit topic… klein beetje lezen mag wel hoor… zo heeft een TS er geen zak aan en ontspoort alles
Ronald in "Is deze meterkast ongeschikt voor zonnepanelen?"

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
@Harm_H hier een mooi voorbeeld topic van een compleet ander apparaat .. maar wat wel "mooi" laat zien hoe een slechte verbinding op den duur toch problemen gaat geven ...

Shelly Plus 1 PM in de fik

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Harm_H schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:55:
Voor de rest, ben ik ook nog niet gerust op de meterkast.
Hoe is de pv installatie daar nu op aangesloten dan?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• eltweako
Ik ga toch even heel bot zijn, sterker nog, als ik zie wat hier gebeurt, kan ik best boos worden. Dit zijn nou precies die gevallen waardoor huizen afbranden en je buren lekker met de schade zitten doordat iemand gaat knutselen met elektra.

Brand in zonnepaneelinstallaties komt zelden door de apparatuur, maar eigenlijk altijd door de installatie. Er is een reden waarom we regels en standaarden hebben. De MC4-connector is gekozen omdat deze veilig is als deze correct wordt gemonteerd. Nu gaan we even met een tangetje prutsen, waardoor de kans ontstaat op een slecht contact met alle mogelijke gevolgen van dien.

Buiten de hele discussie of je EMAT, ABB, Hager of Schneider moet pakken (waarbij EMAT de goedkope B-keuze is), is alles beter dan wat er nu bij elkaar geknutseld wordt.

Ik kan niet in de meterkast kijken, maar puur op basis van de foto's gok ik dat er een paar keer doorgelust is. Dat kan prima werken met een tv van 60 watt of een airco van 500 watt, maar nu ga je opeens 2000+ Watt door diezelfde kabels duwen.

Dit valt echt in de categorie: ik gooi wat panelen op mijn dak, knutsel de draden aan elkaar en sluit alles zonder een elektricien aan.

"Het werkt dus het zal wel goed zijn", ja, tot het fout gaat. Het probleem wat ik hiermee heb, is dat je hiermee niet alleen je eigen huis in gevaar brengt, maar ook dat van al je buren.

</rant>

@Harm_H dit is geen persoonlijke aanval op jou of je vader, maar meer hoe mensen in het algemeen met zulke zaken om gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 25-06-2023 12:44 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 00:17
Ronald schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Eind hulzen in een meterkast? Gebruik jij soepele draad?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Andersom is het werk van een installateur ook geen garantie op een veilig systeem, zeker momenteel niet.
Al in 2012 ging het bij mij fout, er werd een Eaton alamat geplaatst maar lekker makkelijk achter een groep die al op een andere aardlekschakelaar zat waardoor alsnog 4 groepen tegelijk eruit konden knallen.

Omdat ik weet hoe het hoort en de leverancier niet vertrouw heb ik die alamat zelf correct aangesloten en de boel werkt nog steeds prima zonder dat er een (extra) aardlek uit knalt en m'n woning in het donker zet.

Diezelfde leverancier had bij m'n broer een op zich mooie ABB werkschakelaar belabberd aangesloten waardoor jaren later de omvormer overleed (dat viel gelukkig binnen de systeem garantie).
Die schakelaar was verkoold en m'n broer mag blij zijn dat het geen ernstige gevolgen heeft gehad.
Ik ga maar niet in op hoe lang het vervangen van die omvormer heeft geduurd en hoe dat ging ...

Deze leverancier levert zijn prutswerk nog altijd, steeds weer extern aanbesteed want zelf kunnen ze niks behalve een foto van je dak gebruiken voor de indeling en dat zonder te kijken naar de toegestane draaglast van je dak of überhaupt een schouwing aan huis.

Aan de overkant gooiden ze de voedingskabel doodleuk over de goot, dat scheelt weer een keer boren |:(
Oh ja, omdat de prutser bij de buren dat al had gedaan prutsen ze er ook maar een kabel naast.

Ik wil nog aan de voorste buur vragen of daar micro's zitten of iets anders, 8 panelen O/W gaat niet lekker met een string omvormer en ik zag dat de panelen boer na een week al weer iets kon repareren.

Tot zo ver het professionele gepruts van toen en nu :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpCix0sK5NplitRp-S4PU7Z-7yE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4O8ehh3jVFAdKth3MnYb25Y.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkz3WP1Qd1mx_8t4fCCtOxKa0CI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jf8ZnCmI2ETenA8fKa7GvBpf.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TereZz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:51:
[...]

De laatste twee elektriciens die ik over de vloer gehad gebruiken dat inmiddels standaard. Verwerkt wat makkelijker

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2023 13:29 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

mjl

Ugh

klump4u schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:19:
@AUijtdehaag
[Afbeelding]
Maar we worden het toch niet eens op dit gebied ;)

[...]

Dit bedoel ik nou.
Ik haal de kap ook met enige regelmaat van mijn meter kap los om de boel te inspecteren, al eens gehad dat de automaat met de auto lader (1x16A) het begaf met dergelijke schade waardoor ik 3 automaten (de naastliggenden waren ook wat bruinig) maar heb vervangen, deze was waarschijnlijk een te kort ingestoken massive draad..

-------

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DjVe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:39:
Het voldoet inderdaad voor de NL markt, maar je ziet vooral verschil in de gevoeligheid (of ontbreken daarvan) van bijvoorbeeld een aardlekautomaat. Bij een A-merk is de aardlekbeveiliging spanningonafhankelijk terwijl dat bij een goedkoop B-merk werkt dat gewoon met een varistor. Dat voldoet wel, maar het is niet zo nauwkeurig als een spanningonafhankelijk variant.

Daarnaast is ook de levensduur van dit schakelmateriaal minder lang (zeker bij zware belasting). Je komt geregeld defecte E-Mat automaten/aardlekjes etc. tegen, terwijl je dat bij een A-Merk nauwlijks tegen komt.

Als je bij elektramat de configurator gebruikt dan is een E-Mat kast vaak goedkoper, maar het verschil met een Eaton is bijvoorbeeld niet heel groot. Ik zou die +/- €300 daar wel voor neerleggen. Het gaat langer mee en het beschermd beter.

Edit: als je een nieuwe meterkast gaat kopen en je hebt een 1-fase aansluiting en een 1-fase omvormer, vergeet dan niet om of een 40A remauto aat mee te nemen of je aardlekschakelaars te upgraden naar 63A. Je wil namelijk niet dat de interne stroomsterkte door je aardlekschakelaars meer dan 40A kan worden, want dan werkt het niet meer.
Waar ik nog het meeste over val is dat EMAT gewoon nog niet lang genoeg op de markt is. Als je kijkt naar ABB, Hager, Schneider Electric, Eaton of Siemens (en Attema) dan zijn dit merken die wij in Nederland en in west Europa en Scandinavië al gewoon 30+ jaar als elektrische componenten gebruiken. En ook hier gaat wel eens wat mis en wordt er wel eens wat teruggeroepen, maar je weet gewoon wat je hebt, waar je vanuit kunt gaan én dat als er wat is dat er ook gewoon netjes een recall komt. Die 1DIN aardlekautomaten van EMAT (of CHINT of NOARK for that matter) zijn niet spanningsonafhankelijk, maar voor een handige doe-het-zelver is dat gewoon niet duidelijk genoeg gecommuniceerd. Of dat er voor de A-merken die ik noemde gewoon aandraaimomenten gecommuniceerd worden en/of op de componenten staan, dat heb ik bij EMAT en NOARK niet gezien.

En het hoeft helemaal niet te zijn dat EMAT per se slecht is, maar ze hebben geen bewezen staat van dienst naast dat de (technische) productcommunicatie matig is.
eltweako schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:42:
Buiten de hele discussie of je EMAT, ABB, Hager of Schneider moet pakken (waarbij EMAT de goedkope B-keuze is), is alles beter dan wat er nu bij elkaar geknutseld wordt.
EMAT is een huismerk geen B-merk. EMAT is een merk van Ruud Pierik de oprichter van Elektramat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Klaarblijkelijk, gezien het gebruik van het woord VDS twee woorden voor eindhulzen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door True op 25-06-2023 13:58 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
[...]

Bij de automaten, die ik laatst heb gekocht, zaten die draden er ook bij om ze aan te sluiten op de hoofdrail.
Ook de langere draden, die ik later in de winkel kocht waren soepel.
Elektrotechnisch gezien is daar natuurlijk niets mis mee.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:58
JukeboxBill schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Bij de automaten, die ik laatst heb gekocht, zaten die draden er ook bij om ze aan te sluiten op de hoofdrail.
Ook de langere draden, die ik later in de winkel kocht waren soepel.
Elektrotechnisch gezien is daar natuurlijk niets mis mee.
En zeker niet als ze van voldoende dikte zijn.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:44
Emat, Gacia, Chint, Sep en hoe al die onbetrouwbare chinese/huismerk brol ook heet: niet doen! Geef alsjeblieft dat kleine beetje meer uit voor de bekende merken, het is wel je eerste bescherming tegen kortsluiting/brand/elektrocutie. Van de week kon ik ook weer bij iemand de hoofdzekeringen komen vervangen omdat die chinese troep soms kapot uit de fabriek komt: nieuwe emat aardlekschakelaar die intern sluiting had. Oftewel 0,0 kwaliteitscontrole.

• Ronald
Kapotte plaat modus: ABB bij Sander vunderink kost niets toe amper meer dan Emat. Ik snap echt serieus niet waarom iemand geld uitgeeft aan emat… en professionals die het aanraden…. Ja sorry…

• eltweako
Ronald schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:34:
Kapotte plaat modus: ABB bij Sander vunderink kost niets toe amper meer dan Emat. Ik snap echt serieus niet waarom iemand geld uitgeeft aan emat… en professionals die het aanraden…. Ja sorry…
Dit dus, als het nou een verschil was van honderden euro's, oké.

Als we uit gaan van een goed gevulde groepenkast met 12 automaten, 3 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar voor 1 fase:

EMAT bij Elektramat: €250 incl. btw
ABB bij Sander vunderink: €310 incl. btw

En dan is de ABB incl. aardlek en automaat voor de zonnepanelen, die moet je bij de Elektramat er nog bij bestellen. Het is kiezen tussen een huismerk of een bekend gevestigd merk met een goede reputatie voor bijna de zelfde prijs.

Voor de TS: Ik hoop dat de boodschap van de meesten hier wel duidelijk is, nieuwe meterkast en de bekabeling fatsoeneren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Ware het niet dat die ABB kasten bij Sander vunderink op het moment ook uitverkocht lijken te zijn ;).

• Ronald
True schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:20:
offtopic:
Ware het niet dat die ABB kasten bij Sander vunderink op het moment ook uitverkocht lijken te zijn ;).
offtopic:
even bellen. Ze doen normaal ook maatwerk, bijvoorbeeld 3 fase uitvoering, tegen vergelijkbare prijzen. Nog sterker: ik heb bij enkele “enthousiaste” kasten lagere prijzen gezien dan bij elektramat uit de emat configurator rolt

Pagina: 1