Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:06
Ik heb even gezocht of dit niet al ergens anders voor was gekomen, maar kon zo snel niks vinden.

Ik heb op zonnige dagen geregeld een vreemde grafiek, met 2 trappen.
Maar op andere dagen niet.

Hier de grafieken van een aantal van deze dagen, met de ene dag de trap en de andere dag niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu_McPBV_1p_ORGC4EcxSV6CJCE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gxuLm5Dp4oOdHVE1mCNUv5rd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88x640_0whCgprkWm8Dwy11tiG4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pwmVc1pxiaWA4nkYlRKQRtMc.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBu5YQROUTShyVUUqV_8NzDT3Aw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xaojVwcSuHGXlYjRzr4vsxxw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wc0MVBNhbteu5w8k9oPvVifM5U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qHD9n0LqHwO2s6Hj5OlqWeNU.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzxqu15xF3mQMdeeoQbdqYCqJuU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ykyYPAphWIWvklmvOUzbwGw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgZIp-_va_QScGSEeXOo77nOr1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H2ppfFztKHSb7m11jORBRb5S.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R2PIDKnsRIWvMmUzbMJgv7oeg0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bJ4FXhdI0BlmYBKXC54P0cFs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUiQeXvvFWmvrecC-pRstesMYFk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bTmQEsiUjztLmYT8kSIuG8lS.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSRbbmYswK9CQCHST1a_MEvVUxw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yuXNeQ3bnqSs2hYSLv5p76xK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RssVON0IXU5O3CPZRdOYZF4Iu_A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rCgw9nmdSFdmPMTYjFntezDa.png?f=fotoalbum_tile

Ik denk dat het komt door de schaduw (in de ochtend) van het dakkapel van de buren en mijn schoorsteen.
Hier meer over mijn zonnepanelen en de ligging.
Maar hoe komt het dan dat het op andere dagen een mooie parabool is?

De meerderheid de laatste tijd (dus erg zonnig en warm) is de trap.
Ik heb het schaduw management MPPT van de Goodwe omvormer (GW4200D-NS) uit staan.

De vraag is vooral, hoe kan het de ene dag die trap zijn, de andere dag een parabool?
Verder, is het iets waar ik iets aan moet doen? En zo ja, hoe, toch MPPT aan? Mij lijkt het alsof de trap juist net iets meer oplevert dan de parabool, al is het lastig te vergelijken.

Beste antwoord (via Truus01 op 14-02-2024 10:58)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-04 20:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

100% zeker. Met enige regelmaat (1x per uur hier) checkt hij de gehele I/V curve om te ontsnappen aan een lokaal maximum. Met complexe schaduw kan dat zo wel de globale MPP vinden. In jouw geval, met hier nu geen schaduw, kun je het uitzetten want je hebt geen lastige schaduw (bomen). Het kost ongeveer 1 minuut aan opbrengst per uur en levert nu niets op. Maar later in het seizoen krijg je blijkbaar wel weer schaduw en heb je er wel baat bij. Nu in de winter is het verlies van +/-0.5% niet echt zo'n issue, dus aan laten staan gedurende het hele seizoen is zeker een optie.

Theo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Niemand die dit herkend of iets zinnigs weet te zeggen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
Ik heb de indruk dat omvormer vaak veel te lang op lage spanning blijft hangen na in de (vroege) ochtend wat beschaduwde panelen in bypass te dwingen?

Kun je ook string spanning grafieken naar voren toveren?

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 28-06-2023 10:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ronald schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:16:
Ik heb de indruk dat omvormer vaak veel te lang op lage spanning blijft hangen na in de (vroege) ochtend wat beschaduwde panelen in bypass te dwingen?

Kun je ook string spanning grafieken naar voren toveren?
Dus dan zou ik toch beter wel het MPPT schaduw management aan kunnen zetten?

Ik vind het vooral zo vreemd dat het een dag eerder of later wel zonder trapje is.

Ehh.. Geen idee of ik dat ergens kan vinden. Zal even zoeken.
Nee, ik kan dat niet vinden. (In de SEMS-app.)

[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 28-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Apps laten vaak heel weinig zien… “voor een verbeterde gebruikers ervaring” 7(8)7

Even laptop pakken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ronald schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:30:
Apps laten vaak heel weinig zien… “voor een verbeterde gebruikers ervaring” 7(8)7

Even laptop pakken
Nooit geweten dat ik ook op een SEMS portal in kon loggen... Dat dus in ieder geval weer geleerd.
Bedankt zo ver!
Even geduld AUB, ik post zo enkele grafieken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Spanningsgrafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qdlrluiOOmuA3Ks02QDuObPW-U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/koRNh74qvRABj4Bp5np3fftC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__VoI_0V-gsbV3FIYNJnjkmP11U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fcsbAmQz9DEM7TAkN0U68IUl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKl_wcsbwuoiD2HUH-9u--ndics=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Bs7thUWzy6Oo49K0jiXKNMyN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0C4ZmzvvgADekW6p-HoBd-UunA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F5QEMvMFoBKuDxB5s9415wwk.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8QRhKN7urkPQExJ8Xv80N0Zdo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uLf6OxW9rqlOa9WbURitrzS0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWvWviBB1HnfmmoD1l5xW_uQROI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yT7kwZdjcJsmcB5FDGnBJnoq.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb een beetje het idee dat dit is wat jij ooit al eens beschreef, het verschil tussen optimizers en niet. Maar dat hier de bypass een willekeur vertoond om zich wel te gedragen als een optimizer (parabool) of niet (trap). (Ik weet dat het zo niet helemaal werkt, bypass als optimizer, maar even om het te beschrijven.)
Ik vermoed dat als ik het schaduwmanagement aan zet dat ik dan meer mooie parabolen krijg, maar dat het effect verwaarloosbaar is (of door het verbruik van MPPT wellicht zelfs een klein beetje negatief is).
Alhoewel, heel die post weer eens goed gelezen en je geeft in ieder geval aan dat schaduwmanagement kosteneffectiever is dan optimizers.

[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 28-06-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNhOBsJctVOatlx3TQ75gL9wavU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtVHigIFrHOB5ul5fVtJbCIv.png?f=fotoalbum_large

Mijn Goodwe 3000xs (ZZO, 30°, geen schaduw) laat bijna altijd 4 stappen zien, ik heb de zoektocht opgegeven...

[ Voor 3% gewijzigd door MSXBas op 28-06-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:14
MSXBas schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:46:
[Afbeelding]

Mijn Goodwe laat bijna altijd 4 stappen zien, ik heb de zoektocht opgegeven...
6 zoals ik het zie, wat verder naar links en rechts ook. Het is wel mooi symmetrisch... Maar je zou daar inderdaad een normale curve verwachten. Het lijkt me geen schaduw in dit geval, want de zon staat ergens anders, dus de schaduw kan nooit hetzelfde zijn en een symmetrische grafiek opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:33
@Zenomyscus
Die 2 buitenste stappen lijken me gewoon de drempelwaardes van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:14
MSXBas schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:51:
@Zenomyscus
Die 2 buitenste stappen lijken me gewoon de drempelwaardes van de omvormer.
Ja goed punt. Zou de rest ook niet een soort drempelwaarde zijn die gepasseerd wordt? Ik zou niet weten waarom overigens, maar wellicht doet de omvormer iets anders bij hogere vermogens, in dit geval vanaf 2250 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Topic wordt zo wel breder;)

Een trap in vermogen die aan bypass gerelateerd is zou op zelfde moment een trap in string spanning moeten laten zien. Dat is 10-12V per (1/3e) 54/60 cel paneel-deel

Op 5” is het niet zo makkelijk matchen ;)

String spanning mag gelijdelijk iets zakken met stijgende temperatuur… dat is het negatieve coefficient van temperatuur op Vmpp en uiteindelijk ook Impp / Pmpp

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 28-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hier is denk ik een wat vreemd gedrag van de MPPT tracker aan de hand.
Het MPPT voltage verraad volgens mij wat er aan de hand is.

Bijvoorbeeld op 26/5 is er een mooie parabool te zien, maar het vermogen loopt wel achter ten opzichte van de dagen met een 'getrapte' vermogenscurve.
Als we naar het mppt voltage voor 26/5 kijken, dan is dit over de hele dag gezien ongeveer gelijk, maar wel 50-100 volt lager dan op andere dagen met getrapte vermogenscurve.

De conclusie is volgens mij dus dat op 26/5 de hele dag een of meerdere panelen niet meegedaan hebben (stonden in bypass mode door schaduwfunctie).
Dit kan wellicht opgelost worden door een software update van de omvormer.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Kets_One zou kunnen.

Moet te zien zijn in string spanning: delen door Vmpp geeft aantal actieve panelen. Maar panelen zijn in 3 geknipt, dus eigenlijk is het string spanning gedeeld door 1/3e Vmpp is actieve paneel delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik snap het niet...
Kets_One schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:19:
Dit kan wellicht opgelost worden door een software update van de omvormer.
Hoe? Ik heb gevonden dat ik versie 1:50:14 heb. Denk ik. (Kan ik niet in de SEMS portal vinden, alleen op de omvormer zelf?!)

Buiten wellicht een software update, is het met bovenstaande grafieken, nu wel of niet slim om het schaduwmanagement aan te zetten?
(Of bv nu, zomer, aan en richting herfst/winter uit, want ik meen dat het dan minder effect had, of het verbruik door het schaduwmanagement hoger...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Truus01 Wellicht kan je met de SolarGo app wat dieper in de geheimen van je
GW 4200D-NS duiken?
- Bij mijn GW 5000D-NS kan ik iig de volgende versie informatie uitlezen
via ... More- > Firmware upgrade
-> DSP Upgrade
Current Version 51.51
-> ARM Upgrade
Current Version 18

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 20:17
Truus01 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:56:
Ik snap het niet...

[...]

Hoe? Ik heb gevonden dat ik versie 1:50:14 heb. Denk ik. (Kan ik niet in de SEMS portal vinden, alleen op de omvormer zelf?!)

Buiten wellicht een software update, is het met bovenstaande grafieken, nu wel of niet slim om het schaduwmanagement aan te zetten?
(Of bv nu, zomer, aan en richting herfst/winter uit, want ik meen dat het dan minder effect had, of het verbruik door het schaduwmanagement hoger...)
Ik heb een Goodwe 3000-XS en ook ik heb hetzelfde als jij. Dakopbouw van de buurman waardoor ik in de ochtend aardig wat panelen in de schaduw staan. Als schaduw management uit staat heb ik ook de traptredes. Als ik schaduwmanagement aan heb staan, heb ik een mooiere parabool en ruim 10% meer opbrengst.

Schaduwmanagement werkt bij mij dus heel goed. Ik zou daarom zeker schaduwmanagement aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
wesley007! schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:35:
Schaduwmanagement werkt bij mij dus heel goed. Ik zou daarom zeker schaduwmanagement aanzetten.
Zojuist gedaan, bedankt.

Merk(te) jij verschil tussen zomer en najaar/winter?
Want ik heb de panelen nog net geen jaar en had dit nog niet eerder gezien. Alleen pas de laatste tijd met veel zon en warmte.

Ik zit er dus over te denken om dan voor het najaar het schaduwmanagement toch weer uit te zetten....
Ik heb even opgezocht waarom ik dat denk:
Truus01 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:26:
Ik heb die ook uit staan, ondanks schaduw van het dakkapel van de buren.
Ik heb het van de zomer uitgeprobeerd en het leek mij meer te kosten aan vermogen overal, dan wat het extra opleverde. Kan nu anders zijn (langer en meer schaduw), maar ik vind het wel goed zo. Het verschil kan bij mij nooit veel zijn. (Want net als optimizers, kan schaduwmanagement geen zon maken waar schaduw valt...)
Ik dacht dus 'verkeerd om'. Want toen dacht ik nog dat het me in de winter misschien meer zou brengen.

Nou, dan laat ik het nu dus maar eens voorlopig even aan staan en zie rond volgend jaar wel weer. ;)

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ik heb de panelen ook nog niet zo lang (nog geen jaar ook) en ik merk zeker verschil in de zomer t.o.v. najaar/winter. In het najaar/winter had ik hier geen last van. Ik denk vanwege de stand van de zon waardoor ik in de zomer langer last heb van harde schaduw van de dakopbouw van mij buurman. En met harde schaduw gaat de omvormer prima om. Hij bypassed netjes de panelen die in de ochtend nog in de schaduw liggen. Dat doet die dus niet als ik schaduwmanagement uit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
wesley007! schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:16:
Ik heb de panelen ook nog niet zo lang (nog geen jaar ook) en ik merk zeker verschil in de zomer t.o.v. najaar/winter. In het najaar/winter had ik hier geen last van. Ik denk vanwege de stand van de zon waardoor ik in de zomer langer last heb van harde schaduw van de dakopbouw van mij buurman. En met harde schaduw gaat de omvormer prima om. Hij bypassed netjes de panelen die in de ochtend nog in de schaduw liggen. Dat doet die dus niet als ik schaduwmanagement uit heb staan.
Dat laatste klopt (denk ik) niet. Want ik had dus het schaduwmanagement uit staan en dan bypassed die ook netjes de panelen (paneeldelen) die in de schaduw liggen.
Alleen onstonden er bij mij dus trappen, waarschijnlijk doordat een paneel(deel) langer gebypassed bleef dan noodzakelijk. Wat dan met schaduwmanagement aan, hopelijk voorkomen wordt.
Althans, dat is zoals ik eea begrijp nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley007!
ja dat denk ik dan ook. Ik zei het niet helemaal juist. Bij mij worden de panelen ook gebypassed met schaduwmanagement uit, maar wel pas veel later. Ik denk daarom dat dit zeker gaat helpen. Althans bij mij heeft het geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Schaduwmanagement staat aan (ben even vergeten sinds wanneer), maar nu had ik gisteren echt weer een vreemde grafiek, met dipjes.
Ik dacht eerst wolken of zo, maar bij een kennis uit de buurt is dit niet.
Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itb1ANLNLxGR7cEm98G1CyaDUaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8Q601l5CfBDRuWnfKhYXS5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
(Even schaamteloos je aandacht uit een ander topic hierheen trekken...)
xah5kiDe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:01:
Heeft je omvormer ook de 'shadow mppt' functie? Zoja zet die dan een uit.
Kan dat de oorzaak zijn van mijn dipjes in de post hierboven?
Ik heb die inderdaad aanstaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

100% zeker. Met enige regelmaat (1x per uur hier) checkt hij de gehele I/V curve om te ontsnappen aan een lokaal maximum. Met complexe schaduw kan dat zo wel de globale MPP vinden. In jouw geval, met hier nu geen schaduw, kun je het uitzetten want je hebt geen lastige schaduw (bomen). Het kost ongeveer 1 minuut aan opbrengst per uur en levert nu niets op. Maar later in het seizoen krijg je blijkbaar wel weer schaduw en heb je er wel baat bij. Nu in de winter is het verlies van +/-0.5% niet echt zo'n issue, dus aan laten staan gedurende het hele seizoen is zeker een optie.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hihi. Wel mooi dat de oplossing van het ene 'probleem' het andere veroorzaakt.

Ik heb sowieso geen 'complexe' schaduw. Alleen harde, van de schoorsteen en het dakkapel van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Harde schaduw zorgt voor een abrupte overgang van 100% naar ~10% (bij blauwe hemel) of ~20% bij licht bewolkte hemel. De twee optima zijn dan 10-20% (lokaal optimum) en 97% (bij 10 panelen met elk 3 secties).
Dit zal voor geen enkele omvormer een probleem moeten zijn. Maar als de optima dichter bij elkaar liggen kan het lastiger worden. 1 van je 10 panelen die 50% oplevert bijvoorbeeld. Daar kom je alleen maar uit door te gaan zoeken.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sorry, maar dat snap ik niet.
Wel weet ik dat ik inderdaad 1 paneel lang in voornamelijk schaduw ligt en 3 panelen waar het korter is en ongeveer de helft van het paneel zit.
Dus je laatste zin, zoiets zal het wel zijn. Maar dat zit in de ochtend, in de 'aanloop' van de grafiek, daar is ook overal een vlak deel te zien en dan een sprong en komt er (op zonnige dagen) een mooie parabool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dit is een simulatie van een systeem met 8 panelen en dus 24 secties.
Elk paneel heeft drie onafhankelijke secties die overbrugt kunnen worden door de stroom voldoende te verhogen. Wordt er van een sectie meer stroom gevraagd dan het kan leveren, gaat de bypass diode inspringen. De string spanning zakt dan ongeveer met 1 sectie (14V):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c29GvhsaMIjS_U5c5BF9LVP0sJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Db7Tdpqx3jpfIUCkZi3Ontwf.png?f=fotoalbum_large
Van deze drie situaties is de situatie met 50% instraling op 2 secties het meest lastige om op te lossen.
De omvormer weet niet dat hij bij het rode pijltje niet optimaal zit. Als hij probeert de stroom te verhogen of te verlagen ziet hij het vermogen afnemen, dus denk hij dat hij bij de rode pijl goed zit op een optimum (MPP). Door de string spanning te laten zakken van 325V naar 275V, en de stroom te verhogen tot bijna 9A blijkt er bij de groen pijl toch een beter optimum te zijn.
In welk van de twee optima de omvormer zit, kan afhangen van wat er vooraf ging aan de schaduw. 's morgens gaat het mogelijk van alleen maar schaduw, naar steeds minder schaduw. Dan blijft de omvormer bij rood hangen. Als er juist (in de middag) een voor een een sectie in de schaduw komt, kan de omvormer juist bij de groene blijven hangen. En dan is zo'n functie als "shadow tracking" handig. De omvormer maakt dan gewoon het plaatje zoals hier getoond en weet precies wat op dat moment het beste punt is. Maar door dat te doen krijg jij dus wel die dippen in de opbrengst te zien.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
OK, eea is me nu duidelijk.
Maar mij is nu nog niet duidelijk of het nu wel of niet zinvol is om schaduwmanagement aan of uit te hebben.
Of zomers aan en 's winters uit.
Dit is mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoTEdbP9GnFrEAwgVzULuEKAjXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lvqdvoYWyqklE4knZsnJmMC.jpg?f=fotoalbum_large
In ongeveer de rode cirkel 's morgens last van schaduw van het dakkapel van de buren (en misschien ergens ook wat van de eigen schoorsteen).
In de winter meer en langer schaduw, in de zomer is het alleen in de ochtend.
Volgens mij heb ik (ook in de winter) niet nog later op de dag schaduw (al verdwijnt de zon achter een flatgebouw, maar dat is mijn 'horizon').
Pagina: 1