Ik heb even gezocht of dit niet al ergens anders voor was gekomen, maar kon zo snel niks vinden.
Ik heb op zonnige dagen geregeld een vreemde grafiek, met 2 trappen.
Maar op andere dagen niet.
Hier de grafieken van een aantal van deze dagen, met de ene dag de trap en de andere dag niet.
Ik denk dat het komt door de schaduw (in de ochtend) van het dakkapel van de buren en mijn schoorsteen.
Hier meer over mijn zonnepanelen en de ligging.
Maar hoe komt het dan dat het op andere dagen een mooie parabool is?
De meerderheid de laatste tijd (dus erg zonnig en warm) is de trap.
Ik heb het schaduw management MPPT van de Goodwe omvormer (GW4200D-NS) uit staan.
De vraag is vooral, hoe kan het de ene dag die trap zijn, de andere dag een parabool?
Verder, is het iets waar ik iets aan moet doen? En zo ja, hoe, toch MPPT aan? Mij lijkt het alsof de trap juist net iets meer oplevert dan de parabool, al is het lastig te vergelijken.
Ik heb op zonnige dagen geregeld een vreemde grafiek, met 2 trappen.
Maar op andere dagen niet.
Hier de grafieken van een aantal van deze dagen, met de ene dag de trap en de andere dag niet.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik denk dat het komt door de schaduw (in de ochtend) van het dakkapel van de buren en mijn schoorsteen.
Hier meer over mijn zonnepanelen en de ligging.
Maar hoe komt het dan dat het op andere dagen een mooie parabool is?
De meerderheid de laatste tijd (dus erg zonnig en warm) is de trap.
Ik heb het schaduw management MPPT van de Goodwe omvormer (GW4200D-NS) uit staan.
De vraag is vooral, hoe kan het de ene dag die trap zijn, de andere dag een parabool?
Verder, is het iets waar ik iets aan moet doen? En zo ja, hoe, toch MPPT aan? Mij lijkt het alsof de trap juist net iets meer oplevert dan de parabool, al is het lastig te vergelijken.