Sinds dit jaar woon ik in een BENG woning, nu het qua weer een tijd lang warm is valt het me op dat de 1e verdieping vrij snel warm wordt en maar moeilijk afkoelt. De bovenverdieping is al snel 3 graden warmer dan de benedenverdieping. Aangezien mijn werkkamer (zuiden) als slaapkamer (noorden) op de 1e verdieping zitten, heb ik hier meer last van. Als voorbeeld, als buiten 29 graden is kan ik het beneden nog 20 graden houden, echter op de 1e verdieping wordt het dan al snel 23 a 24 graden.
Het probleem is tevens omdat de woning goed geïsoleerd is de warmte ook niet snel uit de woning verdwijnt, overdag 23 graden is niet ideaal, maar overkomelijk. Maar om te slapen is het minder prettig.
Bijkomende probleem is dat ik vanwege zowel buiten geluid als allergie en insecten eigenlijk liever niet de ramen open doe 's avonds op de slaapkamer. Als het buiten te lang warm blijft maakt dit sowieso natuurlijk ook niet uit.
Wat me opvalt is het beperkte effect van de WTW installatie en de bodemwarmtepomp met passieve koel functie. De benedenverdieping blijft prima op de ingestelde temperatuur (20 graden), maar dezelfde prestatie wordt op de eerste verdieping niet gehaald. De temperatuur blijft 22 tot 23 graden ook al is de ingestelde temperatuur 20 graden.
Ik vermoed dat er 2 belangrijke factoren zijn voor de opwarming en langzame afkoeling:
Voor ik maatregelen neem moet ik weten wat de grootste factor die bijdraagt aan de opwarming, Hier loop ik op dit moment op vast door gebrek aan informatie en kennis.
Afhankelijk van de oorzaak, zijn de mogelijke oplossingen:
Het probleem is tevens omdat de woning goed geïsoleerd is de warmte ook niet snel uit de woning verdwijnt, overdag 23 graden is niet ideaal, maar overkomelijk. Maar om te slapen is het minder prettig.
Bijkomende probleem is dat ik vanwege zowel buiten geluid als allergie en insecten eigenlijk liever niet de ramen open doe 's avonds op de slaapkamer. Als het buiten te lang warm blijft maakt dit sowieso natuurlijk ook niet uit.
Wat me opvalt is het beperkte effect van de WTW installatie en de bodemwarmtepomp met passieve koel functie. De benedenverdieping blijft prima op de ingestelde temperatuur (20 graden), maar dezelfde prestatie wordt op de eerste verdieping niet gehaald. De temperatuur blijft 22 tot 23 graden ook al is de ingestelde temperatuur 20 graden.
Ik vermoed dat er 2 belangrijke factoren zijn voor de opwarming en langzame afkoeling:
- De warmte stijgt omhoog van de begane grond naar de 1e verdieping.
- De werkkamer zit qua zon op het zuiden.
Voor ik maatregelen neem moet ik weten wat de grootste factor die bijdraagt aan de opwarming, Hier loop ik op dit moment op vast door gebrek aan informatie en kennis.
Afhankelijk van de oorzaak, zijn de mogelijke oplossingen:
- Voor optie 1: Betere afvoer warmte naar buiten via additionele ventilatie, de WTW presteert hierin duidelijk niet voldoende. Ik heb echter geen idee van wat dit zou kunnen inhouden, ik heb gelezen over zomernacht luiken, maar dit lijkt nog geen mainstream oplossing te zijn.
- Voor optie 2: Screens of zonwerende folie plaatsen voor werkkamer op het zuiden, aangezien ik op hete dagen de lamellen en gordijnen al dicht houdt weet ik niet wat het additionele effect hiervan zal zijn.
- If all else fails: zit de warmte eenmaal in de woning dan is actieve koeling een optie met airconditioning.
- WTW Duco Energy Comfort: stand medium met bypass op 18.5 graden edit: buitentemperatuur gestuurde bypass.
- Bodem warmtepomp: NIBE f1255-6 pc
- Beglazing ramen: HR++ (BENG norm) + lamellen
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert