Nieuwbouw: opwarming 1e verdieping voorkomen of toch koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.363 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Sinds dit jaar woon ik in een BENG woning, nu het qua weer een tijd lang warm is valt het me op dat de 1e verdieping vrij snel warm wordt en maar moeilijk afkoelt. De bovenverdieping is al snel 3 graden warmer dan de benedenverdieping. Aangezien mijn werkkamer (zuiden) als slaapkamer (noorden) op de 1e verdieping zitten, heb ik hier meer last van. Als voorbeeld, als buiten 29 graden is kan ik het beneden nog 20 graden houden, echter op de 1e verdieping wordt het dan al snel 23 a 24 graden.

Het probleem is tevens omdat de woning goed geïsoleerd is de warmte ook niet snel uit de woning verdwijnt, overdag 23 graden is niet ideaal, maar overkomelijk. Maar om te slapen is het minder prettig.

Bijkomende probleem is dat ik vanwege zowel buiten geluid als allergie en insecten eigenlijk liever niet de ramen open doe 's avonds op de slaapkamer. Als het buiten te lang warm blijft maakt dit sowieso natuurlijk ook niet uit.

Wat me opvalt is het beperkte effect van de WTW installatie en de bodemwarmtepomp met passieve koel functie. De benedenverdieping blijft prima op de ingestelde temperatuur (20 graden), maar dezelfde prestatie wordt op de eerste verdieping niet gehaald. De temperatuur blijft 22 tot 23 graden ook al is de ingestelde temperatuur 20 graden.

Ik vermoed dat er 2 belangrijke factoren zijn voor de opwarming en langzame afkoeling:
  1. De warmte stijgt omhoog van de begane grond naar de 1e verdieping.
  2. De werkkamer zit qua zon op het zuiden.
Ik doe de gordijnen en lamellen dicht als het te warm wordt op de werkkamer als het te warm wordt, maar het heeft maar een beperkt effect. Bijkomend nadeel voor de werkkamer, hier zitten ook warmte producerende apparatuur zoals een laptop en een PC.

Voor ik maatregelen neem moet ik weten wat de grootste factor die bijdraagt aan de opwarming, Hier loop ik op dit moment op vast door gebrek aan informatie en kennis.

Afhankelijk van de oorzaak, zijn de mogelijke oplossingen:
  • Voor optie 1: Betere afvoer warmte naar buiten via additionele ventilatie, de WTW presteert hierin duidelijk niet voldoende. Ik heb echter geen idee van wat dit zou kunnen inhouden, ik heb gelezen over zomernacht luiken, maar dit lijkt nog geen mainstream oplossing te zijn.
  • Voor optie 2: Screens of zonwerende folie plaatsen voor werkkamer op het zuiden, aangezien ik op hete dagen de lamellen en gordijnen al dicht houdt weet ik niet wat het additionele effect hiervan zal zijn.
  • If all else fails: zit de warmte eenmaal in de woning dan is actieve koeling een optie met airconditioning.
Hierbij de specificaties van de woning:
  • WTW Duco Energy Comfort: stand medium met bypass op 18.5 graden edit: buitentemperatuur gestuurde bypass.
  • Bodem warmtepomp: NIBE f1255-6 pc
  • Beglazing ramen: HR++ (BENG norm) + lamellen
Ik ben benieuwd naar ervaringen in soortgelijke ervaringen en opties om de oorzaak te achterhalen en uiteraard oplossingen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
De zon is inderdaad de grootste verhitter hier. De hoeveelheid vermogen valt in het niets bij gemiddelde elektronica (als er meer dan zeg 500W constant elektrisch draait heb je sowieso een airco nodig om het koel te houden)

Zonnewering moet aan de buitenkant. Gordijnen houden het licht tegen maar zetten dat om in warmte. Als dat binnen achter glas is wordt het gevangen in de ruimte.

Als dat niet voldoende is kan je beter aan een split airco denken dan om het ventilatie systeem te vervangen. De afmetingen van ventilatie kanalen voor koelen zijn een paar keer zo groot. Anders klinkt het als een stofzuiger om genoeg capaciteit door de bestaande buizen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:43
De verdieping wordt van alle kanten opgewarmd; dak, muren, van beneden, jou eigen aanwezigheid, apparaten...
Simpele oplossing: airco met afvoer naar buiten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 00:41:
Sinds dit jaar woon ik in een BENG woning, nu het qua weer een tijd lang warm is valt het me op dat de 1e verdieping vrij snel warm wordt en maar moeilijk afkoelt. De bovenverdieping is al snel 3 graden warmer dan de benedenverdieping. Aangezien mijn werkkamer (zuiden) als slaapkamer (noorden) op de 1e verdieping zitten, heb ik hier meer last van. Als voorbeeld, als buiten 29 graden is kan ik het beneden nog 20 graden houden, echter op de 1e verdieping wordt het dan al snel 23 a 24 graden.

Het probleem is tevens omdat de woning goed geïsoleerd is de warmte ook niet snel uit de woning verdwijnt, overdag 23 graden is niet ideaal, maar overkomelijk. Maar om te slapen is het minder prettig.

Bijkomende probleem is dat ik vanwege zowel buiten geluid als allergie en insecten eigenlijk liever niet de ramen open doe 's avonds op de slaapkamer. Als het buiten te lang warm blijft maakt dit sowieso natuurlijk ook niet uit.

Wat me opvalt is het beperkte effect van de WTW installatie en de bodemwarmtepomp met passieve koel functie. De benedenverdieping blijft prima op de ingestelde temperatuur (20 graden), maar dezelfde prestatie wordt op de eerste verdieping niet gehaald. De temperatuur blijft 22 tot 23 graden ook al is de ingestelde temperatuur 20 graden.

Ik vermoed dat er 2 belangrijke factoren zijn voor de opwarming en langzame afkoeling:
  1. De warmte stijgt omhoog van de begane grond naar de 1e verdieping.
  2. De werkkamer zit qua zon op het zuiden.
Ik doe de gordijnen en lamellen dicht als het te warm wordt op de werkkamer als het te warm wordt, maar het heeft maar een beperkt effect. Bijkomend nadeel voor de werkkamer, hier zitten ook warmte producerende apparatuur zoals een laptop en een PC.

Voor ik maatregelen neem moet ik weten wat de grootste factor die bijdraagt aan de opwarming, Hier loop ik op dit moment op vast door gebrek aan informatie en kennis.

Afhankelijk van de oorzaak, zijn de mogelijke oplossingen:
  • Voor optie 1: Betere afvoer warmte naar buiten via additionele ventilatie, de WTW presteert hierin duidelijk niet voldoende. Ik heb echter geen idee van wat dit zou kunnen inhouden, ik heb gelezen over zomernacht luiken, maar dit lijkt nog geen mainstream oplossing te zijn.
  • Voor optie 2: Screens of zonwerende folie plaatsen voor werkkamer op het zuiden, aangezien ik op hete dagen de lamellen en gordijnen al dicht houdt weet ik niet wat het additionele effect hiervan zal zijn.
  • If all else fails: zit de warmte eenmaal in de woning dan is actieve koeling een optie met airconditioning.
Hierbij de specificaties van de woning:
  • WTW Duco Energy Comfort: stand medium met bypass op 18.5 graden.
  • Bodem warmtepomp: NIBE f1255-6 pc
  • Beglazing ramen: HR++ (BENG norm) + lamellen
Ik ben benieuwd naar ervaringen in soortgelijke ervaringen en opties om de oorzaak te achterhalen en uiteraard oplossingen.
Nou, mijn oplossing is niet de oplossing die je zoekt maar ik probeer het toch…
20-22 Graden is veel te koud met dit weer, laat alles opwarmen tot 25 dan wen je aan het warmere weer en voel je ook geen verschil tussen boven en onder. En je moet natuurlijk ook niet in 3-delig pak rondlopen in huis…

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:30
Wat een verhaal terwijl je met een beetje boeren verstand kan bedenken dat screens gewoon bij een zuidgevel horen.

Die 24 graden is eigenlijk nog best redelijk als je nu alles dicht houdt.

Ik heb zelf horren gemaakt van 'pollengaas' tegen de hooikoorts. Dan kan je dus prettig doorluchten. En geluid? Tja oordoppen als het erg is. Het is immers zomer en dan is het warm. Dan slaapt bijna heel Nederland met zijn raam open.

Moet die bypass niet veel lager ingesteld worden? 12 graden in de zomer en najaar weer iets omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
@defiant
Zoals hierboven al gezegd, plaats buiten screens. Maar daarnaast, probeer aan de warmte te wennen. Hier is het nu rond de 25 graden binnen. Ik slaap zelfs nog onder mijn winterdekbed. Laatst was het 23 graden binnen en ik begon het koud te krijgen.
Dus een combinatie hiervan zal zeker helpen, warmte buiten houden en wennen aan de warmte. Gewoon langzaam de temp telkens met een graad verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WTW, luchten, stijgende warmte etc zijn details. Om warmte af te voeren zul je honderden kuubs of meer moeten verzetten.
Daarnaast voert de WTW ook warme (wel minder warm dan buiten) lucht aan, door de relatief kleine dT en debiet kun je hier geen significante capaciteit van verwachten.

Als je veel glas op zuid (hoe veel?) hebt moet je daar iets mee. Maar met 24/7 vloerkoeling moet het makkelijk lukken om temperaturen acceptabel te houden.

Kun je wat meer details over de koeling geven:
- HoH afstand VVW verdieping
- Aaantal groepen verdieping
- Aanvoer en retourtemperatuur VVW verdieping
- Flow VVW verdeler verdieping
- type vloerbedekking verdieping
- Bron in&uit temperatuur WWWP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 17:02

Barrycade

Through the...

Je by-pass staat redelijk laag qua buiten temperatuur dus zal maar klein stukje van de nacht open gaan. Dus tot die tijd zit hij je warmte binnen te houden.

Maar 24 nu in een goed geïsoleerd huis zonder airco, denk dat veel mensen met je willen ruilen.

Maar zonnescherm op zuidzijde zal helpen. Wij hebben ook boven hogere temperaturen boven dan beneden, gewoon meer instraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
natural colour schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:57:
De verdieping wordt van alle kanten opgewarmd; dak, muren, van beneden, jou eigen aanwezigheid, apparaten...
Simpele oplossing: airco met afvoer naar buiten.
Een simpele optie voor een hogere stroomrekening. Maar voor koeling niet echt effectief.
Want iedere liter lucht die je airco naar buiten loost, moet weer worden aangevuld. En dat gebeurt met die warme buitenlucht.

Eigenlijk zou de warmtepomp prima moeten kunnen koelen. Misschien staat hij niet goed ingesteld?
Of is de vloerverwarming boven veel minder dan beneden?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En ik maar denken dat ik iets mis deed... T is 25 graden op dit moment (22u savonds) in onze woning.
Buiten stuk koeler dus ramen nu wagenwijd open :)

Lang leve energie B, maar niet gedacht aan zomer. (Net huis gekocht, dus moeten nog gaan kijken hoe we het gaan aanpakken).

Heb je al zo'n blackout rolgordijn? Die helpen als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Stap 1 is altijd de warmte zoveel mogelijk buiten houden. Anders ben je alleen maar energie aan het verspillen om het naar buiten te pompen.

Zelf heb ik zonwering van suneclipse, erg kosten-effectief en scheelt meerdere graden in mijn D-label woning.

En verder: leer er een beetje mee leven ;) als ik het zo lees zit je echt al heel comfortabel. Bij ons wordt het deze tijd vh jaar beneden makkelijk 26 graden en boven tikt het overdag de 30 wel aan.

[ Voor 28% gewijzigd door WeetIkHetNou op 24-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Een simpele optie voor een hogere stroomrekening. Maar voor koeling niet echt effectief.
Want iedere liter lucht die je airco naar buiten loost, moet weer worden aangevuld. En dat gebeurt met die warme buitenlucht.

Eigenlijk zou de warmtepomp prima moeten kunnen koelen. Misschien staat hij niet goed ingesteld?
Of is de vloerverwarming boven veel minder dan beneden?
Uh ik neem aan dat we het gewoon over een split airco hebben? Hoe blaast die naar buiten?
Sterker nog, als 1 kamer koeler word kan de WTW dit weer gebruiken voor de rest vd inblaas. Maar nogmaals: verwacht hier niet teveel van.

Maar aircos zouden zeker niet nodig moeten zijn als de zon redelijk buiten word gehouden en je hebt 24/7 vloerkoeling draaien.

Edit: @Illusions tip voor fancoils is ook een hele goede. Enige “probleem” is dat de WWWP passief koelend bij lange na geen condenserend koelen kan bereiken.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-06-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Illusion

(the art of)

Stap 1 is uiteraard screens.
Zoninstraling doet zo’n 1000W/m2 (haaks op het vlak gemeten) dus dat tikt enorm aan.

Optie voor stap2 ipv een losse airco: Als je toch al een warmtepomp met vloerkoeling hebt draaien, dan kan je boven misschien met fancoils wat extra koelen? Die voed je gewoon met water uit je warmtepomp.

[ Voor 32% gewijzigd door Illusion op 24-06-2023 23:38 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Allereerst, ik begrijp dat ik het over komt dat ik misschien wat hoge eisen heb, maar ik werk sinds een tijd veel thuis terwijl ik normaliter 40 uur op kantoor zat met aircondition. Ik heb normaliter niet zoveel problemen met warmte (itt tot hitte), behalve als ik moet werken (en me dus moet concentreren) of ga slapen. Nu zijn juist die kamers het warmst :) Als de situatie omgekeerd zou zijn met de woonkamer had ik dit prima gevonden.

Een alternatief zou zijn om de werkkamer naar begane grond te verhuizen, want daar blijft het gewoon koel, maar dan heb ik minder scheiding werk/privé.

Qua buiten houden de warmte lijken screens me dan een goede eerste stap of als alternatief raamfolie zoals 3M prestige.
Ricko1 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:52:
De zon is inderdaad de grootste verhitter hier. De hoeveelheid vermogen valt in het niets bij gemiddelde elektronica (als er meer dan zeg 500W constant elektrisch draait heb je sowieso een airco nodig om het koel te houden)
De apparatuur in de werkkamer is al wat ouder en produceert aardig wat warmte, o.a. CCFL monitors en desktop PC. Deze zullen uiteindelijk wel worden vervangen.
Kanoet schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:21:
Ik heb zelf horren gemaakt van 'pollengaas' tegen de hooikoorts. Dan kan je dus prettig doorluchten. En geluid? Tja oordoppen als het erg is. Het is immers zomer en dan is het warm. Dan slaapt bijna heel Nederland met zijn raam open.
Van horren met pollengaas heb ik inderdaad wel eens gehoord, ik heb me daar nog niet echt in verdiept, maar dat zou inderdaad een goede optie kunnen zijn.
Moet die bypass niet veel lager ingesteld worden? 12 graden in de zomer en najaar weer iets omhoog?
Ik heb even gekeken in de handleiding van mijn WTW unit:
"De bypass opent zich als de binnentemperatuur boven de ingestelde comforttemperatuur (standaard ingesteld op 21,5°C) komt en de buitentemperatuur hoger is dan 10°C"
Dus ik neem aan dat door de instelling op de buitentemperatuur de bypass al standaard openstaat.
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:46:
Als je veel glas op zuid (hoe veel?) hebt moet je daar iets mee. Maar met 24/7 vloerkoeling moet het makkelijk lukken om temperaturen acceptabel te houden.
Dit is inderdaad ook wat ik dacht dat zou werken.

Edit: hier de situatie van de voorgevel op het zuiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etEhI7HbwD9Q5kWWpVS2YFwZcCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Sk411WgtzRIgqrx4njdqPU2.png?f=user_large
linksboven is de douche
rechtsboven is de werkkamer
De beneden verdieping heeft een luifel, waardoor de zon niet direct naar binnen schijnt.
- HoH afstand VVW verdieping
Kan je uitleggen wat de HoH afstand is?
- Aaantal groepen verdieping
1 groep per verdieping met 1 thermostaat per verdieping.
- Aanvoer en retourtemperatuur VVW verdieping
Aanvoer: 17.3
Retour: 17.7
- Flow VVW verdeler verdieping
Waar zou ik deze informatie kunnen vinden? Ik zie op de warmtepomp dat de pomp op 70% draait.
- type vloerbedekking verdieping
Verlijmd PVC
- Bron in&uit temperatuur WWWP
Bron in: 16.6c
Bron uit: 17.0c

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 24-06-2023 23:47 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 16:57
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Uh ik neem aan dat we het gewoon over een split airco hebben? Hoe blaast die naar buiten?
Sterker nog, als 1 kamer koeler word kan de WTW dit weer gebruiken voor de rest vd inblaas. Maar nogmaals: verwacht hier niet teveel van.

Maar aircos zouden zeker niet nodig moeten zijn als de zon redelijk buiten word gehouden en je hebt 24/7 vloerkoeling draaien.
Een split unit werkt zo inderdaad. Maar ik reageerde op een voorstel voor een airco met afvoer naar buiten. Dat zijn mobiele airco's die je bij bijvoorbeeld de bouwmarkt kan vinden. Die zuigen voor het koelen van de condensor lucht uit de ruimte en blazen die lucht daarna via een slang naar buiten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:03
Screens inderdaad. En als je 5% open screendoek neemt zit je ook niet in het donker overdag en kun je nog prima naar buiten kijken. Wij hebben sinds vorig jaar ook screens aan de hele zonkant. Temperatuur binnen is zo'n 24 graden door het hele huis (2 etages, plat dak, wtw). Het warmt eigenlijk voornamelijk nog 's avonds op omdat we op de noordwestkant niet overal zonwering hebben. De werkkamer (zuidoosten) heeft wel een kleine split-airco omdat het anders te warm wordt door de apparatuur die er staat, maar als we daar niet zitten is de zonwering voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dWaaslander
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-10 17:29
Plaats een rolluik (goedkoopste oplossing)

Indien dit niet voldoet: Plaats een split airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
Ik benoem even de elephant in the room. Je hebt de thermostaat op 20 staan beneden. Beneden koelt het dan ook af tot 20. Dan stopt de warmtepomp met koelen, het is immers al op temperatuur volgens de thermostaat.
Je kan dat ding lager zetten, dan zal het boven vermoedelijk nog verder afkoelen. Of je stelt de flow van jouw vloerverwarming (haha koeling) beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
TereZz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:09:
Ik benoem even de elephant in the room. Je hebt de thermostaat op 20 staan beneden. Beneden koelt het dan ook af tot 20. Dan stopt de warmtepomp met koelen, het is immers al op temperatuur volgens de thermostaat.
Je kan dat ding lager zetten, dan zal het boven vermoedelijk nog verder afkoelen. Of je stelt de flow van jouw vloerverwarming (haha koeling) beter af.
Ik heb 2 zones voor vloerverwarming (begane grond en 1e verdieping), als hij beneden uit staat dan koelt hij op de eerste verdieping alsnog. D.w.z. de thermostaat op de 1e verdieping geeft koeling aan en ook de warmtepomp geeft koeling aan en de vloerverwarming is geactiveerd op de 1e.

Ik zal me eens inlezen in hoe flow werkt bij vloerverwarming, die kennis heb ik nog niet, het is mijn eerste huis met vloerverwarming namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Isolatie werkt twee kanten op. Enige manier om de warmte er echt uit te krijgen is afvoeren. En warme lucht stijgt op.
Als het dus savonds afkoelt alles tegen elkaar open, en zolang het warm is potdicht.
Horren met pollengaas is een eenmalige investering en je snapt als je ze hebt niet hoe je ooit zonder hebt gekund. Hele nacht kan de boel open staan, luchten en afkoelen.
Ik heb zelf ook horgaas in de ventilatie openingen gezet. Klusje van niks. Enige gevolg is dat mijn vleesetende planten verhongeren :P

Screens ook een aanrader, houdt de warmte buiten. Zeker bij tuin op het zuiden. Ook voor dakramen heb je ze. Verschil met en zonder screens is bij ons op zolder 5+ graden. Zoveel scheelt het.

Snelle oplossing: voor een paar centen schaduwdoek voor je raam van je werkkamer hangen. Verder bij de action een zooi normaal horgaas en dat met wat punaises opspannen. Heb je iig iets. En gewone horren bestellen als permanente oplossing. Reken ca 1500 om een heel huis te laten doen als je ook nog wat plisse spul en/of deuren wilt doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
In de berichten heb je het er niet over, maar heb je nog vloerverwarming op zolder? Of is er geen zolder?

De vloer gebruik je om te verwarmen, het plafond gebruik je om te koelen. Wanneer er koud water door de vloer stroomt, dan blijft de koude lucht op je vloer liggen (bij verwarmen stijgt de warme lucht juist op, gaat naar het plafond, koelt af, zakt naar beneden en warmt weer op enz). De koude lucht op de vloer mixt niet met de warme lucht tegen het plafond en de ruimte koelt maar moeilijk af. Jouw woonkamer heeft wel een koud plafond en dan gaat het een stuk beter.

Als je een zolder hebt met vloerverwarming, dan zou ik die aan zetten. Heb je dat niet, dan kan je met een (tafel)ventilator over de vloer gericht ook zelf de circulatie op gang brengen.
Edit: Uit eigen ervaring kan ik je ook aanraden om je in te lezen in de warmtepomp. 9 van de 10 projectbouwers doen maar wat en er is over het algemeen veel ruimte om energie te besparen. Ik zag zo snel geen Nibe W/W forum, maar wel een L/W variant. Misschien dat er voldoende overeenkomst in zit en dat er goede tips staan.

Een eenvoudige oplossing qua zonwering is Suneclips. Enkele buren hebben het en het blijft netjes zitten. Lijkt ook niet te moeilijk om zelf te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Sven1234 op 25-06-2023 17:50 ]

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 07:28

MRL

The Eagle schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:36:
Isolatie werkt twee kanten op. Enige manier om de warmte er echt uit te krijgen is afvoeren. En warme lucht stijgt op.
Als het dus savonds afkoelt alles tegen elkaar open, en zolang het warm is potdicht.
Horren met pollengaas is een eenmalige investering en je snapt als je ze hebt niet hoe je ooit zonder hebt gekund. Hele nacht kan de boel open staan, luchten en afkoelen.
Ik heb zelf ook horgaas in de ventilatie openingen gezet. Klusje van niks. Enige gevolg is dat mijn vleesetende planten verhongeren :P

Screens ook een aanrader, houdt de warmte buiten. Zeker bij tuin op het zuiden. Ook voor dakramen heb je ze. Verschil met en zonder screens is bij ons op zolder 5+ graden. Zoveel scheelt het.

Snelle oplossing: voor een paar centen schaduwdoek voor je raam van je werkkamer hangen. Verder bij de action een zooi normaal horgaas en dat met wat punaises opspannen. Heb je iig iets. En gewone horren bestellen als permanente oplossing. Reken ca 1500 om een heel huis te laten doen als je ook nog wat plisse spul en/of deuren wilt doen.
Gelukkig stuitte ik op je post want ik zit in de situatie dat ik moet gaan bedenken wat ik nodig heb voor mijn nieuwbouwwoning die bijna opgeleverd wordt. Reguliere horren kosten 90 en horren met pollengaas 140, beide worden dan geleverd door de kozijnenboer.

Eigenlijk vooral benieuwd, hoewel ik denk dat ik het antwoord al wel weet op basis van je post: dat pollengaas maakt echt het verschil? En het rechtvaardigt die 50 euro verschil?

Stel we zouden kiezen voor pollengaas, dan kunnen we denk ik meteen maar beter overal doorpakken, of niet? Ik verwacht niet dat we bizar vaak beneden de ramen open zetten, maar boven dan weer wel. Het voelt ergens een beetje dwaas om dan alleen te kiezen voor horren op mijn werkkamer, op mijn hobbykamer en op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

The Eagle schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:36:

Als het dus savonds afkoelt alles tegen elkaar open
Dit advies snap ik, maar hoe doen mensen dat? Vaak koelt het pas na 10 uur echt af, dat het buiten kouder wordt dan binnen bedoel ik. Op dat tijdstip ga ik al naar bed. Dus op de begane grond deuren/ramen openen/open houden is dan totaal niet veilig. En 's ochtends zijn we vaak vroeg weg uit huis, dus ook dan is er amper tijd om ramen/deuren open te houden. Op de 1e verdieping slapen we. Met ramen open is slapen waar wij wonen echt niet te doen qua geluid. Pratende mensen buiten, auto's, scooters, mechanische ventilaties van buren, etc. Dus in de praktijk kunnen we dit advies alleen op de 2e verdieping uitvoeren. Werkt voor 2e verdieping prima, maar hebben we dus niet veel aan. Daarnaast moet ik dan 's ochtends voor we naar het werk vertrekken weer 'helemaal' naar zolder om alles weer dicht te zetten, anders gaat het overdag juist weer versneld opwarmen op zolder. Al dat traplopen is wel gezond hoor, maar het was de bedoeling dat ik af zou koelen, niet dat ik het er warm van zou krijgen :D

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 20-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je een bodempomp hebt moet je gewoon een paar fancoils plaatsen door het huis en "passief" koelen met de bron. kost je alleen stroom van de pomp en de fans in de fancoils en klaar.

o ja, en lamellen en zo dichtdoen als het te warm word is het paard achter de kar spannen, alles moet dicht zodra de zon opkomt en/of de buitentemperatuur hoger is dan de temperatuur binnen. als je pas wat gaat doen als het binnen te warm word ben je te laat.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 19-07-2023 21:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 15:37
Wij hebben ook een nieuwbouwhuis met dezelfde bodemwarmtepomp als jij, de f1255-pc.

Ik herken de situatie die je beschrijft, de temperaturen zijn heel vergelijkbaar. In de woonkamer erg aangenaam maar boven relatief warm. Wij slapen in de zomer dus met de ramen open.

Wij vinden het niet zo warm dat we de kosten voor screens boven kunnen rechtvaardigen, maar die keuze moet je vooral zelf maken.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24
Ik herken de situatie totaal niet, hier ook WTW en vloerkoeling. De slaapkamer op 1ste verdieping is met gemak op 22-23 te houden, wel rolluiken overal. Beneden verdieping heeft aan 1 kant geen rolluiken en is 1 graad warmer. Staat je koeling op de 2e verdieping wel aan ? Dat helpt enorm door het koude plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Even een update, ik heb me ingelezen in flowmeters en verbazingwekkend genoeg stond op de eerste verdieping de flow meter voor slaapkamer op de laagste stand qua doorvoer. Die heb ik op dezelfde stand gezet als de andere kamers (maximale doorvoer). Echter, nog weinig verschil gemerkt nog.

Qua plan van aanpak, ik ga deze deze zomer eerst eens kijken hoe 't verloopt zonder investeringen in maatregelen. In het najaar/winter ga ik kijken wat de beste optie is voor de volgende zomer.
Lollercopter schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:00:
Ik herken de situatie totaal niet, hier ook WTW en vloerkoeling. De slaapkamer op 1ste verdieping is met gemak op 22-23 te houden, wel rolluiken overal. Beneden verdieping heeft aan 1 kant geen rolluiken en is 1 graad warmer. Staat je koeling op de 2e verdieping wel aan ? Dat helpt enorm door het koude plafond.
De zolder heeft geen vloerverwarming, dat was een optie, maar ik gebruik de zolder alleen als opslag. Als ik dit geweten had had ik het misschien wel gedaan.
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:03:
als je een bodempomp hebt moet je gewoon een paar fancoils plaatsen door het huis en "passief" koelen met de bron. kost je alleen stroom van de pomp en de fans in de fancoils en klaar.
Ah, interessant, ik zal me er eens in gaan verdiepen.
o ja, en lamellen en zo dichtdoen als het te warm word is het paard achter de kar spannen, alles moet dicht zodra de zon opkomt en/of de buitentemperatuur hoger is dan de temperatuur binnen. als je pas wat gaat doen als het binnen te warm word ben je te laat.
Uiteraard :) Alles blijft dicht als het warm/heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Hoeveel flowmeters heb je per verdieping ? En hoeveel liter/min staan die ongeveer, 2 l/min of iets dergelijks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:44
defiant schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 23:38:

Aanvoer: 17.3
Retour: 17.7

[...]

Waar zou ik deze informatie kunnen vinden? Ik zie op de warmtepomp dat de pomp op 70% draait.

[...]

Bron in: 16.6c
Bron uit: 17.0c
Hier zit je probleem met koelen. Er is praktisch geen afgifte. Er gaan 17.3 graden in en je retour is nog 17.7. Even mijn situatie als voorbeeld (L/W warmtepomp). Er gaat 16 graden de vloer in en komt 19.5 graden terug met 19 liter per minuut. Ik ben dus continu ± 4000w thermische energie het huis uit aan het afvoeren (met 500w, COP=8). Jij hebt een bodemwarmtepomp dus voor jou zou je alleen pompen hebben, aanzienlijk minder (passief koelen).

Je moet nagaan waarom je retour zo koud blijft, alsof er niets door je vloer heen stroomt. Als het water door je vloer heen gaat moet die wel 2 graden opwarmen tegen een flinke flow, dan ben je aan het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:01

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Mijn 5 cent:

Quickfix: schaduwdoek op raam buiten, paar tientjes kost dat. Kun je nu al het effect testen voor volgend jaar met screens of rolluiken, waarbij het verschil tussen screens en rolluiken significant is qua warmte buiten houden... Daglicht toetreding vang je op door gewoon veel lumen aan je plafond te hangen. En misschien vind je het doek al goed genoeg. :-)

Vroeg in de ochtend maximaal spuwen boven en beneden (dus alle ramen open). Het wordt pas na 9 uur in de ochtend warmer (vaak), de tijd daarvoor pak je om te koelen...
Comfort temperatuur naar beneden bijstellen van de WTW, zo laag mogelijk in de zomer. Beneden beinvloed het succes boven.
Laat je vloerverwarming nakijken...

Er nu vooral niet teveel meer van verwachten, je hebt de warmte al in huis.

Zelf heb ik het "leergeld" betaald in het vorige NOM huis en nu in onze huidige nieuwbouw komen boven rolluiken, beneden screens, heb ik de HoH van de vloerverwarming overal op 10cm laten leggen, heb ik een C4c ventilatie die ik ga aansturen via domotica om zomernachtventilatie te doen... en verwacht ik dat er niet teveel aan de hand zal zijn.
Het enige vraagteken is de warmteaccumulatie, het vorige huis was gebouwd met weinig accumuleren vermogen.. waardoor je met spuwen de warmte relatief snel kwijt was na een warme periode. Dat is met meer accumulerend vermogen wat lastiger, dus moet je het gewoon buiten houden.
De tips die ik hierboven gegeven heb werkten overigens prima, we zijn nu voor (voor ons) perfectie gegaan.

En ik zou kijken beneden werken in warme periodes overwegen... het was in ons nieuwe huis een expliciete behoefte om kantoor beneden te hebben vanwege koude en warmte en stiekem ook wat leefkwalteit, voor mij voelt beneden minder weggestopt van de wereld en na 3 jaar thuiswerken is werk/prive wel in balans. De computer blijft gewoon uit.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34

Wuursj

want worst is al bezet

Vriend van me heeft metingen gedaan in kamers met en zonder screens.

Kamer 1 met screens was 6 (!) graden lager dan Kamer 2 met gordijnen dicht. Zelfde dag, zelfde gevel (west), zelfde huis.

Ik heb zelf Sun Eclips op de oost-gevel en dat werkt best aardig voor een budget oplossing. Alleen bij de ramen die niet scharnieren, nog best irritant netjes aan te brengen voor elke hitte golf. West gevel krijgen hier ook screens, al zijn die best prijzig geworden. Ik hou het liefst zo passief mogelijk, een eventuele airco hoeft dan ook een stuk minder hard te draaien. Niet alleen goedkoper in gebruik, ook comfortbeler,

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

defiant schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:10:
Even een update, ik heb me ingelezen in flowmeters en verbazingwekkend genoeg stond op de eerste verdieping de flow meter voor slaapkamer op de laagste stand qua doorvoer. Die heb ik op dezelfde stand gezet als de andere kamers (maximale doorvoer). Echter, nog weinig verschil gemerkt nog.
Kan me wel voorstellen dat die flow lager stond. Immers, je wil de slaapkamer veel minder verwarmen over 't algemeen. Maar bij koelen gaat dat natuurlijk niet op... Handmatig wisselklusje dan elke begin winter/zomer.

Wel jammer dat 't nog geen resultaat geeft, maar kan natuurlijk even duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
woekele schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Kan me wel voorstellen dat die flow lager stond. Immers, je wil de slaapkamer veel minder verwarmen over 't algemeen. Maar bij koelen gaat dat natuurlijk niet op... Handmatig wisselklusje dan elke begin winter/zomer.

Wel jammer dat 't nog geen resultaat geeft, maar kan natuurlijk even duren...
Koelen gaat langzaam. Voordat de warmte uit de massa is heeft dat echt tijd nodig. Maar als het zover is blijft de woning koel.

Mijn ervaring, de warmte binnen kun je vertragen met allemaal dingen als doeken en rolluiken, maar uiteindelijk vindt de warmte zijn weg wel naar binnen. Zit het eenmaal binnen krijg je het niet meer weg. Zelfs niet met een airco. Airco aan is tijdelijk lekker en snel koel, maar gaat de airco uit dan vliegt de temperatuur in no time weer omhoog (de massa is nog steeds warm). Of goed ventileren in de nacht, het helpt echt marginaal. Ik heb het allemaal, sinds ik een warmtepomp heb om ook de vloer mee te koelen kan ik pas zeggen dat ik de woning zo'n 22 graden houd, terwijl andere woningen in de straat, die niet aan de zonkant zitten echt 3-4 graden warmer zijn van binnen (incl screens aan de buitenkant).

TS heeft de ideale situatie, een bodemwarmtepomp. Die kan met minimale energie (alleen water rondpompen) de woning koel krijgen, alleen moet TS nog even uitzoeken waarom koelen nauwelijks werkt

[ Voor 10% gewijzigd door padoempats op 20-07-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Lollercopter schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:13:
Hoeveel flowmeters heb je per verdieping ? En hoeveel liter/min staan die ongeveer, 2 l/min of iets dergelijks ?
Benedenverdieping: 3 flow meters
1e verdieping: 4 flowmeters (3 kamers + douche).

Bereik van de flowmeters: 0.5 tot 2.5 l/min.

Op de bovenverdieping staan ze nu op 2.5l/min.
padoempats schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:35:
Je moet nagaan waarom je retour zo koud blijft, alsof er niets door je vloer heen stroomt. Als het water door je vloer heen gaat moet die wel 2 graden opwarmen tegen een flinke flow, dan ben je aan het koelen.
Ja, die vraag kwam ook al bij mij op.

Misschien ook even handig om wat foto's te delen van mijn instellingen (helaas nog geen cloud/domotica):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp234b-06_yV3L4X97OFbmAsn3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfZvAR2DB7rRBPAqHMNJJhLb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtTXGfFm4u_T6UsZ-wectLZIPIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z32y01KkylZav5DpZigeJAhr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJC0tpEtF34DadPcdoMrFWL_YNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ft1Ec8xx2MHwkV3unRexk2zZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfgvW1atMyuULyMvaicYviMyTGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9v78qVucOd0twBvzggcK2KI.jpg?f=fotoalbum_large

Qua huidige waardes er wel rekening mee houden dat het nu 's avonds genomen is, Toch vallen de retour en aanvoer waardes op inderdaad.

Flowmeters voor 1e verdieping en schakelmechanisme op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qju91FpM0nq6vmfhAqJSGJvX5c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS2ytjaX1DcC5CuaLuANSv4P.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me dat er gezien de flowmeters 2.5 l/min door iedere kamer stroomt op de 1e verdieping. De vraag is of dat een voldoende effect zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:14
Het kan aan mij liggen, maar ik vind maximaal 23 graden zonder zonwering bij een buitentemperatuur van 29 graden best een behoorlijk resultaat? Ik heb wel zonwering, goede isolatie, geen warmtepomp, en de binnentemperatuur onder de 25 graden houden is eigenlijk onmogelijk in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
MarcoC schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:35:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind maximaal 23 graden zonder zonwering bij een buitentemperatuur van 29 graden best een behoorlijk resultaat? Ik heb wel zonwering, goede isolatie, geen warmtepomp, en de binnentemperatuur onder de 25 graden houden is eigenlijk onmogelijk in de zomer.
Fair point, maar in mijn geval is het meten is weten en verificatie. Ik wil gewoon weten of mijn situatie normaal is of dat er iets te verbeteren valt. Op basis daarvan kan ik verdere beslissingen nemen. Ik ben zelf nog niet zo thuis in deze materie.

D.w.z. als met passieve koeling met mijn instellingen en situatie de huidige situatie het hoogst haalbare is, dan kan ik een onderbouwde en geïnformeerde beslissing nemen om over te gaan op bijv. screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
defiant schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:17:
[...]

Benedenverdieping: 3 flow meters
1e verdieping: 4 flowmeters (3 kamers + douche).

Bereik van de flowmeters: 0.5 tot 2.5 l/min.

Op de bovenverdieping staan ze nu op 2.5l/min.

[...]

Ja, die vraag kwam ook al bij mij op.

Misschien ook even handig om wat foto's te delen van mijn instellingen (helaas nog geen cloud/domotica):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua huidige waardes er wel rekening mee houden dat het nu 's avonds genomen is, Toch vallen de retour en aanvoer waardes op inderdaad.

Flowmeters voor 1e verdieping en schakelmechanisme op zolder:
[Afbeelding]

Het lijkt me dat er gezien de flowmeters 2.5 l/min door iedere kamer stroomt op de 1e verdieping. De vraag is of dat een voldoende effect zou moeten hebben.
Serieus? Is het een piepklein huisje?
Heb je plattegrond van hoe de VVW gelegd is? Of heb je zelf een idee van de oppervlaktes per zone?
Een verdeler van 4 voor een hele verdieping is wel heel weinig....!
EIgenlijk wil je max 80m per zone (is 8m2 bij een HoH afstand van 10cm).
Meeste nieuwbouw heeft dan ook al snel >10 zones op de verdeler.

Wat is de diameter van de slang (staat er op als het goed is).
Diameter minimaal 16mm, liefst groter.

Heb je toegang tot een FLIR? Anders kun je daarmee even kijken hoe de slangen liggen en daarmeee de HoH afstand schatten.

Edit: besef me nu dat (ik) een deel van deze vragen al had gesteld, maar volgensmij nog geen antwoord op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Of voel gewoon even aan de grote aanvoer en afvoer van de verdeler, dan moet je wel temperatuurverschil voelen. Als dat er niet is, ben je voor de kat z'n viool aan het rondpompen. Je bron in/uit temp suggereert ook dat er niet rondgepompt wordt. Wellicht heb je flow-waardes vanaf je binnenunit ipv alleen temperaturen? Je zou overal tenminste 2 graden verschil willen zien om wat afgifte te hebben. Een flow van 2,5L/m per zone is vrij hoog dus dat lijkt ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Voor de leuk een screenshot van mijn Itho grondwater WP die aan het vloerkleden is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nybn-08l-J9nZCHYZTYYbhjs_-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KpMkAp3jFYlvcUOrZ1yIYpAt.png?f=fotoalbum_large
Nieuwbouw (2019), vv op 3 verdiepingen. 3 zones beneden op een tegelvloer, 5 zones op de 1ste verdieping, en 2 zones op zolder, beide laminaat.
De woonkamer is hier prima koel te houden, de slaapkamers/zolder lastiger. Met 1 thermostaat stopt de WP met koelen (of verwarmen) als de woonkamer op temperatuur is. Met waarschijnlijk een grotere HoH boven, en laminaat wat minder goed warmte doorgeeft, is het in de zomer altijd warmen, en 's winters altijd koeler boven.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
4 groepen is karig per verdieping, en 3 groepen voor beneden is al helemaal te gek om los te lopen.

De bouw boys zijn dus weer lekker aan het kniepen geweest, ze weten dat het Beng is dus alles mega geisoleerd. Dan leggen ze dus veel minder vloerverwarming groepen aan omdat je minder warmte afgifte nodig heb om de tent warm te houden. Scheelt ze weer een paar honderd meter vloerverwarming slang en goedkopere verdelers, hebben ze toch weer effe 300 euro bespaard |:( er moet een speciaal plekje in de hel zijn voor dit soort ontwikkelaars.

Maar hoe dan ook, er klopt nog steeds iets niet. Het kan nog steeds niet dat je deltaT zo klein is. Kan ook een meet of calbiratiefout zijn, best even op de aanvoer en retour verdeler meten met een IR gun of met de hand. Met de hand kan je ook voelen dat de retour zeker 2-3C warmer is (of niet ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 06:51:
[...]

Serieus? Is het een piepklein huisje?
Heb je plattegrond van hoe de VVW gelegd is? Of heb je zelf een idee van de oppervlaktes per zone?
Ik heb in de map met papieren van de bouwmaatschappij een verfrommelde plattegrond van de VVW gekregen, dat maakte op mij al geen beste indruk. Zie onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0XMu2soIOewGu9BZMIjP1yD92g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXi4JFTq4F12ZWDYFGp2R4Dd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB0S27WVca87fJuBV8IB3mR-kmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6G6MrRbbFz47WBbFbAkTo9C.jpg?f=fotoalbum_large

Oppervlaktes grote slaapkamers: 12.4 m2
Oppervlakte kleine slaapkamer: 7 m2
Oppervlakte woonkamer + open keukenr: 35,4 m2
Een verdeler van 4 voor een hele verdieping is wel heel weinig....!
EIgenlijk wil je max 80m per zone (is 8m2 bij een HoH afstand van 10cm).
Meeste nieuwbouw heeft dan ook al snel >10 zones op de verdeler.
Dat lijkt inderdaad de consensus van meerdere mensen te zijn in deze discussie.
Wat is de diameter van de slang (staat er op als het goed is).
Diameter minimaal 16mm, liefst groter.
De diameter op de slang is 16 mm.
Heb je toegang tot een FLIR? Anders kun je daarmee even kijken hoe de slangen liggen en daarmeee de HoH afstand schatten.
FLIR klinkt nuttig, maar is helaas duur voor eenmalig gebruik. Ik zou even moeten kijken of in mijn omgeving iemand zo'n apparaat heeft of misschien kan ik hem ergens huren.
padoempats schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:12:
Of voel gewoon even aan de grote aanvoer en afvoer van de verdeler, dan moet je wel temperatuurverschil voelen. Als dat er niet is, ben je voor de kat z'n viool aan het rondpompen. Je bron in/uit temp suggereert ook dat er niet rondgepompt wordt. Wellicht heb je flow-waardes vanaf je binnenunit ipv alleen temperaturen? Je zou overal tenminste 2 graden verschil willen zien om wat afgifte te hebben. Een flow van 2,5L/m per zone is vrij hoog dus dat lijkt ok.
De temperatuur is helaas al gezakt, ik merk nu geen verschil, maar dat is denk ik ook logisch.
Lollercopter schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:27:
4 groepen is karig per verdieping, en 3 groepen voor beneden is al helemaal te gek om los te lopen.

De bouw boys zijn dus weer lekker aan het kniepen geweest, ze weten dat het Beng is dus alles mega geisoleerd. Dan leggen ze dus veel minder vloerverwarming groepen aan omdat je minder warmte afgifte nodig heb om de tent warm te houden. Scheelt ze weer een paar honderd meter vloerverwarming slang en goedkopere verdelers, hebben ze toch weer effe 300 euro bespaard |:( er moet een speciaal plekje in de hel zijn voor dit soort ontwikkelaars.
Ik heb ook de indruk dat (project)bouwers alleen het strikt minimale doen, je zou het alleen niet zeggen aan de prijs die ze tegenwoordig voor een nieuwbouw woning vragen.
Maar hoe dan ook, er klopt nog steeds iets niet. Het kan nog steeds niet dat je deltaT zo klein is. Kan ook een meet of calbiratiefout zijn, best even op de aanvoer en retour verdeler meten met een IR gun of met de hand. Met de hand kan je ook voelen dat de retour zeker 2-3C warmer is (of niet ...)
Ik zal eens kijken naar een FLIR camera en als het weer wat warmer is kijken of er een voelbaar verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
Dat is een creatief patroon. Zoek eens op "vloerverwarming slakkenhuis". Het lijkt erop dat dit alternatief niet voor temperatuur verschillen in de vloer zorgt.

Ik denk dat het probleem hier is dat de leidingen allemaal andere lengtes zijn. Dan moeten er regelventielen op de verdeler zitten om de kortste te knijpen. Dat moet juist afgesteld worden.
Anders is dat praktisch een bypass waar alle flow doorgaat. Dat zou een gelijke aanvoer en retour verklaren zodra die leiding op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:09
defiant schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:10:
Vermoedelijk stond de flow voor de slaapkamer zo laag omdat de vorige bewoners er niet studeren en graag koeler sliepen.

Flowmeters op allemaal dezelfde liters per minuut zetten is ook niet helemaal correct. De groepen met de langste slangen moeten vol open, en als dat dan betekent dat er 2 liter per minuut door die groepen gaat, dan moeten de kleinere groepen, als ze de helft van de lengte hebben, ook op de helft, dus 1 liter pm. Dat is de theorie om overal dezelfde temperatuur te krijgen. De basis. Je kunt daarvan afwijken als je bepaalde ruimtes anders wilt verwarmen.

Omdat er op de verdieping meestal een andere hart-op-hart afstand van de slangen (15 cm) wordt toegepast haal je daar nooit dezelfde capaciteit als beneden.
Je zou de groepen van de verdeler beneden allemaal wat evenredig kunnen knijpen zodat de verdieping meer water krijgt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Knowbody schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Vermoedelijk stond de flow voor de slaapkamer zo laag omdat de vorige bewoners er niet studeren en graag koeler sliepen.

Flowmeters op allemaal dezelfde liters per minuut zetten is ook niet helemaal correct. De groepen met de langste slangen moeten vol open, en als dat dan betekent dat er 2 liter per minuut door die groepen gaat, dan moeten de kleinere groepen, als ze de helft van de lengte hebben, ook op de helft, dus 1 liter pm. Dat is de theorie om overal dezelfde temperatuur te krijgen. De basis. Je kunt daarvan afwijken als je bepaalde ruimtes anders wilt verwarmen.

Omdat er op de verdieping meestal een andere hart-op-hart afstand van de slangen (15 cm) wordt toegepast haal je daar nooit dezelfde capaciteit als beneden.
Je zou de groepen van de verdeler beneden allemaal wat evenredig kunnen knijpen zodat de verdieping meer water krijgt.
Ik zou zeggen, die theorie is ook niet helemaal juist. Beter om de retourtemperatuur te matchen. Met eenzelfde lengte kunnen de retourtemperaturen alsnog verschillen vanwege een toch wat andere afgifte.

Ik zou alsnog niet verwachten als er 17.3 graden door een lange zone gaat dat er maar 17.7 terugkomt. Dat moet veel hoger zijn met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:09
padoempats schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:20:
[...]

Ik zou zeggen, die theorie is ook niet helemaal juist. Beter om de retourtemperatuur te matchen. Met eenzelfde lengte kunnen de retourtemperaturen alsnog verschillen vanwege een toch wat andere afgifte.

Ik zou alsnog niet verwachten als er 17.3 graden door een lange zone gaat dat er maar 17.7 terugkomt. Dat moet veel hoger zijn met deze temperaturen.
De theorie is redelijk zuiver als je lengtes weet. Maar dan kunnen ruimtes nog verschillen in warmteverliezen (ramen!).

Meten van de retour is ook alleen zuiver als je weet dat ruimtes op temperatuur zijn en niet dat de ene ruimte nog wat meer op gang moet komen dan de andere. Dat meten is zeker verstandig maar ook daarbij moet je rekening houden met omstandigheden. Blijven meten in het begin tot alles stabiel is, dus.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
defiant schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:22:
Ik zal eens kijken naar een FLIR camera en als het weer wat warmer is kijken of er een voelbaar verschil is.
https://www.eleshop.nl/guide-ir-pc210-warmtebeeldcamera.html

Stuk betaalbaarder en een prima ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dan is een flir one gen3 a 240,- nog betaalbaarder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
padoempats schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Dan is een flir one gen3 a 240,- nog betaalbaarder :)
Die resolutie is dan ook veel lager (80x60 vs 256x192), en niet standalone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Navi schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:50:
[...]

Die resolutie is dan ook veel lager (80x60 vs 256x192), en niet standalone.
Uiteraard, en er zijn ook duurdere opties met nog betere resoluties en opties. Het is maar hoever je wil gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijger113
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08 03:26
Zonne weering plaatsen buiten en een smart plug op de warmptewin unit en een trug slag klep de unit uit zetten en aanzeten avonds als het koeler is buiten dan binen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@tijger113 dit topic is erg oud en gaat dus dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.