Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Foto's
Makkelijkste om foto's van zonneplan te pakken.
https://imgur.com/a/Wz19S69
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 33m2.
Schaduw
Geen of vrij minimaal.
Jaarverbruik
Nu 2800, maar wel aardige kans dat het omhoog gaat ivm airco en/of warmtepomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase.
Budget en doel
Budget is whatever (onder 10.000), zoek vooral naar wat het beste is.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen.
Bijhouden van data
Home assistant integratie is leuk, maar gewoon inzicht hebben is voor mij voldoende.
Reeds verkregen offertes
Alleen zonneplan voor nu, bij hun neem ik nu ook elektriciteit en gas af.
PanelenOmvormerWattpiekPrijsPer Wattpiek
DMEGC DM400M10-54HBB 400WpZonneplan One440068791,56
Regio
IJsselstein
  1. Ik wil in de toekomst wel Airco en/of Warmtepomp hebben. Moet ik hier dan rekening mee houden bij de zonnepanelen? Of kan ik die op straatniveau prima kwijt in de "tuin"? Of moet ik eigenlijk bij een boer aankloppen die dit allemaal doet zodat zij kunnen nadenken over hoe dit precies kan?
  2. Is dit een schappelijke offerte? Moet ik zoeken naar andere panelen / andere offerte aanvragen? Of is deze prima en ga ik niet veel goedkoper/beter uit zijn dan dit?
Als er verder nog wat meer verduidelijking nodig is kan ik die altijd proberen toe te voegen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je ontzorgd wilt worden lijkt me dit prima.

Je kan Patrick van zonnekompas ook even kontakteren misschien
https://www.zonnekompas.nl/contact/
Wellicht goedkoper.

Een growatt kan je via modbus RTU ook wel in home assistant krijgen met een esp'tje

Zonnepaneelboeren die ook warmtepompen doen zijn niet te betalen.....
De ene techniek heeft weinig met de andere te maken dus betaal je de hoofdprijs voor All-in

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 19:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:16
Het is wat mij betreft een uitschieter in negatieve zin wat betreft de prijs. Zonneplan doet regelmatig gunstiger.

Dus zeker bij een ander bedrijf nog kijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:03:
Het is wat mij betreft een uitschieter in negatieve zin wat betreft de prijs. Zonneplan doet regelmatig gunstiger.

Dus zeker bij een ander bedrijf nog kijken.
Ik vond het zelf ook aan de hoge kant. Ik had meer tussen de 5 en 6 duizend verwacht en dacht zelf tot 7 duizend vind ik het prima. Nu is het ook onder de 7 duizend, maar ook echt maar nipt, dus daarom deze topic.

Duidelijk.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:58:
Als je ontzorgd wilt worden lijkt me dit prima.

Je kan Patrick van zonnekompas ook even kontakteren misschien
https://www.zonnekompas.nl/contact/
Wellicht goedkoper.

Een growatt kan je via modbus RTU ook wel in home assistant krijgen met een esp'tje

Zonnepaneelboeren die ook warmtepompen doen zijn niet te betalen.....
De ene techniek heeft weinig met de andere te maken dus betaal je de hoofdprijs voor All-in
Ik dacht misschien via een aannemer, maar dat zal een duur grapje worden en de prijs is ook grote vraag.
Modbus word weer beetje geklooi dus op korte termijn pas ik dan. Maar dus mogelijk wel optie voor later.

Vriend van me heeft wel bij een bedrijf gewerkt die (dacht ik) in vrijwel alle aan-huis installaties deed. Even vragen welk bedrijf dat was en of ik het me nog goed kan herinneren.

Mag ik vragen wie Patrick van Zonnekompas is? Bekende tweaker oid? Benieuwd.

Ik was trouwens ook verrast door de installatietijd. Ik had begrepen dat dit de laatste tijd "enkele maanden" was, maar eind oktober is toch wel wat aan de late kant. Werd me wel verzekerd dat er geregeld gaten komen door mensen die afzeggen oid maar dat neem ik altijd met korreltje zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://gathering.tweaker...+Patrick+van+Zonnekompas+

Geklooi valt mee hoor.
Esphome, 2 draadjes en een usb stroom adapter.
https://tweakers.net/foto...h4Q9jZHTaP8C4scbsU0Mw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Niet lullig bedoeld, maar als ik zo wat rondkijk krijg ik vooral het gevoel dat je de marketingafdeling van hem bent haha. Als die puik werk levert voor een fair prijs ga ik niet klagen natuurlijk, maar is de reden vooral omdat jouw ervaring goed is?

Edit: Na verder lezen zit je ook in het vakgebied en weet je dat hij goed werk levert?

Mbt modbus, werkt het dan ook meteen out of the box? Modbus is (als ik het me goed kan herinneren) niet heel veel meer dan een turbo-industrie-i2c bus, dus de verbinding hebben is 1. Ook kunnen praten en bruikbaar maken is 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 23-06-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
We zitten op tweakers om elkaar te helpen?

Maar dan bel je hem niet, mij ook prima.
Ik weet niet eens of hij nog wat doet, maar niet geschoten is altijd mis.
Mijn enige ervaring met zonnekompas is de verhalen hier op tweakers en een goedkope platdak set voor mijn vrienden en buren.

Ja esphome werkt out of the box.
AUijtdehaag in "[PV] Nieuwe Growatt installatie, advies gevraagd"
en misschien werk dit ook wel
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Ben meer een SMA fan, maar ik denk dat 4 panelen in een string te weinig gaat zijn voor een 2x mppt SMA

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:35:
We zitten op tweakers om elkaar te helpen?

Maar dan bel je hem niet, mij ook prima.
Ik weet niet eens of hij nog wat doet, maar niet geschoten is altijd mis.
Mijn enige ervaring met zonnekompas is de verhalen hier op tweakers en een goedkope platdak set voor mijn vrienden en buren.

Ja esphome werkt out of the box.
AUijtdehaag in "[PV] Nieuwe Growatt installatie, advies gevraagd"
en misschien werk dit ook wel
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Kijk das goed om te weten.
Maandag doe ik wel een telefoontje. Van zijn site heb ik wel goed kunnen lachen.
Er is low-effort en outdated, maar dit...
Aanrader!
- Klant #2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De meeste euros gaan bij zonneplan naar de marketing managers denk ik.
Laat zonnekompas daar nou geen r....t om geven...
Mond op mond reclame werkt volgens mij het beste ipv stropdassen en handen in de zakken.

Maar heb ook wel gehoord dat hij soms ook niet meer reageert.
Zal het wellicht ook druk hebben.

Alles (techniek) is zo een beetje mijn vakgebied, maar alleen voor de hobby. (ook te druk met een baan en andere techniek)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:44:
De meeste euros gaan bij zonneplan naar de marketing managers denk ik.
Laat zonnekompas daar nou geen r....t om geven...

Maar heb ook wel gehoord dat hij soms ook niet meer reageert.
Zal het wellicht ook druk hebben.

Alles is zo een beetje mijn vakgebied, maar alleen voor de hobby. (ook te druk met een baan en andere techniek)
Check. Doet me ook een beetje denken aan deze afbeelding.
https://external-preview....04f6566841b7b350edad843e4
Hebben jullie nog tips voor andere boeren die ik zou kunnen proberen? Of is maandag eerst proberen met zonnekompas voldoende? Of moet ik gewoon flink wat offertes gaan aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vind dit ook wel een leuke....
https://twitter.com/davet...58436797192175616/photo/1

//offtopic

https://www.solar-outlet.nl/ misschien?
@Ronald ?

Ik koop zelf meestal de omvormer via MP en de panelen en bevestiging via sunsolar.
Heeft tenminste alles op voorraad wat er op de website staat.
En kruip zelf (heel af en toe) het dak op.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nou korte follow-up.
Maandag lukte niet ivm hektische dag, maar vandaag wel.

Zonnekompas was een toffe peer die een ruige kostenindicatie deed van 5500. 4000 als het met een string kan maar hij denk van niet omdat er een groep van 4 panelen is. Hij denkt het binnen 6 weken (ongeveer) te kunnen doen, dat is aanzienlijk rapper dan Zonneplan (eind oktober), dus ook een leuke +.

Niks staat vast natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Welke string omvormer stelt hij voor?

Sommige kunnen inderdaad lastig zijn met 4 panelen. Maar anderen kunnen het aan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:35:
Welke string omvormer stelt hij voor?

Sommige kunnen inderdaad lastig zijn met 4 panelen. Maar anderen kunnen het aan
Kan me niet herinneren dat er een specifiek merk genoemd werd, enkel dat de omvormer een Growatt is. Hij wilde sowieso nog even de tijd nemen om te inventariseren + een keer langskomen. Denk ook dat hij zei 405Wp of 410Wp panelen te kunnen plaatsen.
Als ik meer weet zal ik het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De Growatt hebben zo uit hoofd 100V nodig. Dan is 4 tegenwoordig marginaal (54 cel panelen die nu gebruikelijk zijn doen amper 30V)

GoodWe DN-S G3 kan terug naar 50V. Dat zou je kunnen bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag oude model, meest recente “G3” 50V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Even update heren.

Zonneplan heeft uiteindelijk afgezegd omdat ze niet genoeg ruimte hebben om te steigeren.
Of ik even de schutting wilde verwijderen.
Dat zag ik niet zo zitten dus dat was einde oefening.

Ook contact gehad met coolblue, die dachten maar 4 panelen te kunnen plaatsen. Na ik verontwaardigt heb gereageerd dat Zonneplan er 11 wilde plaatsen stelden ze voor er nog een keer naar te kijken.
Vervolgens hebben ze de zonnepanelen op het dak van mijn buurvrouw gegooid.
Klasse. Ik wist genoeg. Einde oefening.

Patrick van Zonnekompas... Is me een vent. Leuke vent om mee te praten, maar na 4x vragen om een offerte was ik het zat.

Hebben jullie nog andere suggesties? Anders ga ik maar weer wat rondbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Thomg schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:15:
Even update heren.

Zonneplan heeft uiteindelijk afgezegd omdat ze niet genoeg ruimte hebben om te steigeren.
Of ik even de schutting wilde verwijderen.
Dat zag ik niet zo zitten dus dat was einde oefening.

Ook contact gehad met coolblue, die dachten maar 4 panelen te kunnen plaatsen. Na ik verontwaardigt heb gereageerd dat Zonneplan er 11 wilde plaatsen stelden ze voor er nog een keer naar te kijken.
Vervolgens hebben ze de zonnepanelen op het dak van mijn buurvrouw gegooid.

Patrick van Zonnekompas... Is me een vent. Leuke vent om mee te praten, maar na 4x vragen om een offerte was ik het zat.

Hebben jullie nog andere suggesties? Anders ga ik maar weer wat rondbellen.
Je zou eens kunnen bellen met Marcel van de panelenconcurrent.
Ik kan je de gegevens wel via PM geven als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat gaat lekker zeg 8)7

De webshops met installatie bemiddeling kunnen nog geprobeerd worden. Solar outlet en bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
ArcticTiger schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Je zou eens kunnen bellen met Marcel van de panelenconcurrent.
Ik kan je de gegevens wel via PM geven als je wilt.
Denk dat dat nuttig is? Volgens mij kan ik het beste online een digitaal adviesgesprek aanvragen?
Ziet er iig goed uit.
Ronald schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:56:
Dat gaat lekker zeg 8)7

De webshops met installatie bemiddeling kunnen nog geprobeerd worden. Solar outlet en bouwmarkt
Solar outlet zal ik ook benaderen.
Solar bouwmarkt wilt dat ik met een volledig plan kom.
https://www.solar-bouwmar...ddeling/ik-ben-consument/
Dat is me iets te :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Intekenen gaat met solaredge designer (registratie nodig, zie topic start voor tips hoe) of iets lastiger met sunny design (registratie optioneel, wel handig) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En je kunt natuurlijk het zonneplan plan voorleggen. Zonneplan ontwerpt conservatief, dus zou moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:46
[b]Thomg in "Advies over zonnepanelen"

exact dezelfde ervaring. Die mailt en belt denk ik gewoon heel graag ipv offertes te maken en te werken 😂😂

Zonneproftijt is ons goed bevallen. Scherpe prijs, installeren binnen twee weken en prima geregeld allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik heb bij alle drie een aanvraag ingedient (Panelenconcurrent, solaroutlet en zonneprofijt). Benieuwd wat ze gaan aanbieden (of niet...).

Solar bouwmarkt doe ik op de back burner ivm vrij heftige waslijst aan dingen die ik zelf moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Update. Ik heb 3 aanboden gekregen.

Solar outlet heb ik nog niet van gehoord. Ik wacht dat nog even af.

Zonneprofijt heeft me een aanbod gedaan van 11x DMEGC 405Wp Full Black + Enphase IQ8M voor ~6400 euro. Prijs en offerte ligt dus aardig in lijn met Zonneplan.

Panelenconcurrent heeft er eerst 1 en uiteindelijk 2 aanboden gedaan na wat mailverkeer en gebel.
De eerste offerte is 11x SunTech 420WP Full Black + Growatt 3600TL-XE in dubbele string. Panelenconcurrent is de eerste die ook echt string wilt offreren. Mij werd verzekerd dat dit geen problemen zou opleveren (@Ronald).
Hier word wel 7000 euro voor gevraagd. Dat vond ik toch wel erg pittig aangezien mij al meerdere keren werd verteld dat een gangbare prijs rond de 5500 zou liggen.
Daarentegen lijken de panelen wel oprecht rond de 300 p.s. te kosten ipv de DMEGC's die ik geoffreerd heb gekregen (die kosten ~150). Als ik dan 150x11 doe kom ik vrij rap uit op het gigantische verschil in prijs.

Dit heb ik ook teruggekoppeld en kreeg ik een alternatieve offerte van 11x Jinko Tiger 425Wp Full Black + Growatt 3600TL-XE voor 6000 euro (en met de vraag of hij mag flyeren in mijn buurt met mijn adres).

Toen ik nog om toelichting vroeg meldde hij dat de DMEGC panelen voornamelijk tegen dumpprijzen worden verkocht. Daar doet hij niet aan mee zei hij waardoor hij nooit zo goedkoop zal zijn. Wel werd verzekerd dat de Jinko en Suntech in de praktijk veel beter zullen presteren en veel minder zullen degraderen.

Hoe waar dat is weet ik natuurlijk niet. Thoughts?

Edit: Nu ik de Jink Tiger panelen opzoek zie ik voornamelijk een prijs van ~120 a 130 euro langskomen. Voor 6000 euro is dat ook heel erg duur dunkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 18-08-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb weinig geloof in dure panelen.

De suntech 420s die ik vind zijn technisch grijze middenmoot… zeker geen 300 per stuk waard.

Van wat er nu voor je licht is het Enphase systeem van zonneprofijt meeste waar voor het geld. Domweg duurste materiaal wat het wel kan tellen - de omvormers.

Iq8m is 330W , dus niet zot ondergedimensioneerd. Wel iets, wat gebruikelijk is bij Enphase.

Alles met minder duur omvormer (systeem) wat meer kost is nee

Even outlet afwachten nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Solar outlet heeft nog steeds niets van zich laten horen.
Erg jammer.

Ik heb ook contact opgenomen met Solar Bouwmarkt en zij hebben me doorgestuurd naar Green Guys.
Die geven de volgende offertes:
https://i.snipboard.io/zy2hoS.jpg

Dus, wat is hier de beste keuze?

Panelenconcurrent heb ik mentaal al afgeschreven door de erg hoge prijs.
Dus nu is het vooral Zonneprofijt en Green Guys. De laatste zilveren aanbod is verassend goedkoop, maar vgm is Goodwe wel even andere kwaliteit dan alle andere aanbodend ie ik heb gehad so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik heb nog een keer contact gehad met Panelenconcurrent en nu komt hij met nog 2 andere voorstellen.

11x 108-MHC-EIGER-435 + 1x Growatt 4200TL-XE (string) voor 6000 of dezelfde setup met micro omvormers voor 6700.

Benieuwd wat @Ronald van deze aanboden vind.

Zelf heeft hij wel benadrukt dat hij van mening is dat micro omvormers onnodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Welk merk micro’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Mondelings gezegd maar geen merk genoemd. Als je denkt dat dat een interessanter aanbod is kan ik ernaar vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kan niet oordelen zonder. Enphase, APSystems en hoymiles zijn nogal verschillend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:16:
Kan niet oordelen zonder. Enphase, APSystems en hoymiles zijn nogal verschillend
6620 Hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Goedkoper systeem. Minder garantie. Hogere prijs dan Enphase via zonneprofijt dus?

Daar heb ik wat moeite mee ;)

Met 6000 voor string en 6400 Enphase blijf ik bij zonneprofijt.
25 jaar garantie op de dak componenten. Wel gezeur met vervangen op dak als installateur dat niet meer kosteloos doet.
Maar string omvormer mag je uiteindelijk verwachten dat hij binnen 25 jaar vervangen moet worden. Bij dit te kleine prijsverschil dus toch Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:39:
Goedkoper systeem. Minder garantie. Hogere prijs dan Enphase via zonneprofijt dus?

Daar heb ik wat moeite mee ;)

Met 6000 voor string en 6400 Enphase blijf ik bij zonneprofijt.
25 jaar garantie op de dak componenten. Wel gezeur met vervangen op dak als installateur dat niet meer kosteloos doet.
Maar string omvormer mag je uiteindelijk verwachten dat hij binnen 25 jaar vervangen moet worden. Bij dit te kleine prijsverschil dus toch Enphase.
De panelen lijken wel aardig beter te zijn, tenzij ik er natuurlijk vet naast zit?
Vind je het aanbod met micros an panelenconcurrent beter dan de string variant?

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik vat even alle opties samen. Wat voor alle contracten hetzelfde is laat ik even uit het overzicht.

1. Panelenconcurrent A
7000€ - String
11x SunTech 420WP Full Black + Growatt 3600TL-XE

2. Panelenconcurrent B
6000€ - String
11x Jinko Tiger 425Wp Full Black + Growatt 3600TL-XE

3. Paneleconcurrent C
6000€ - String
11x Swiss Solar IBEX 108-MHC-EIGER-435 + Growatt 4200TL-XE

4. Paneleconcurrent D
6620€ - Micro
11x Swiss Solar IBEX 108-MHC-EIGER-435 + Hoymiles micro

5. Zonneprofijt
6373€ - Micro
11x DMEGC 405Wp Full Black + Enphase IQ8M

6. Green Guys A
5350€ - String
11x Canadian Solar 400 HiKu WP Full Black + Goodwe GW4000-DT

7. Green Guys B
6615€ - Micro
11x Canadian Solar 400 HiKu WP Full Black + SolarEdge SE4k

8. Green Guys C
6708€ - Micro
11x Canadian Solar 400 HiKu WP Full Black + Enphase IQ8+

Van hier kan ik 7 en 8 meteen afschrijven, 5 is beter.
6 klinkt interessant, maar ik zie vrij weinig van Goodwe dus ik maak me een beetje zorgen over goedkoop=duurkoop.
Van penelenconcurrent heb ik tegen 1 en 2 al nee gezegd omdat 3 en 4 beter zijn.

5 is interessanter omdat @Ronald van mening is dat de korting tov 3 niet genoeg is.
Voor zover ik kan zien is het nu dus vooral tussen 4 & 5.
Iemand hier nog een uitgesproken mening over?

• Ronald
6/Green guys is dit paneel dus: https://www.solar-bouwmar...iku-full-black-400wp.html
(green guys ~= solar bouwmarkt)

Als je kan leven met https://www.solar-bouwmar...0wp-perc-black-frame.html - dat paneel is 18cm langer - en dus als dat past... dan is dat met vrij veel afstand de beste keuze... er komt 121 euro bij voor 660 Wp ;-)

Ik vind 6 wel voldoende voordeliger dan de rest.

het kan zijn dat ze dan zeggen pak een 5kW - waarbij mijn advies 3 fase gaat zijn. Dat kost nog wat extra, maar het is bedrijfszekerheid
Of je moet weten dat je geen hoge netspanning hebt. Bij enkelfase gebruik je een kabel van dikte babyarm bij 5kW, 4kW is een beetje dik ook geen overbodige luxe.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:54:
6/Green guys is dit paneel dus: https://www.solar-bouwmar...iku-full-black-400wp.html
(green guys ~= solar bouwmarkt)

Als je kan leven met https://www.solar-bouwmar...0wp-perc-black-frame.html - dat paneel is 18cm langer - en dus als dat past... dan is dat met vrij veel afstand de beste keuze... er komt 121 euro bij voor 660 Wp ;-)

Ik vind 6 wel voldoende voordeliger dan de rest.

het kan zijn dat ze dan zeggen pak een 5kW - waarbij mijn advies 3 fase gaat zijn. Dat kost nog wat extra, maar het is bedrijfszekerheid
Of je moet weten dat je geen hoge netspanning hebt. Bij enkelfase gebruik je een kabel van dikte babyarm bij 5kW, 4kW is een beetje dik ook geen overbodige luxe.
Denk je dat Green Guys hier in mee wilt gaan? Klinkt meer alsof ze wat "voorbereide" opties hebben. Kan het natuurlijk ook gewoon vragen.

• Ronald
Ze zijn de installatie arm van Solar Bouwmarkt, ik verwacht dat ze er in mee gaan als het op het dak past.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:58:
Ze zijn de installatie arm van Solar Bouwmarkt, ik verwacht dat ze er in mee gaan als het op het dak past.
Als ik zo kijk naar het legplan van zonneplan en de afmetingen vergelijk
Zonneplan:
1708 x 1134 x 30
HiKu6 (All-Black):
1722 ˣ 1134 ˣ 30
HiKu6 Mono PERC:
1903 ˣ 1134 ˣ 30

Zie ik al snel dat het dus 20cm langer is per paneel.
Als ik voor die optie ga denk ik dat ik sowieso 1 paneel minder kan leggen, denk dat dat het tegen elkaar wegstreept.

• Ronald
Ze zouden samen in 1 string kunnen. De 460 wordt dan misschien ietsje geknepen, maar deze 2 modellen hebben denk ik cellen uit de zelfde productie. De 460 is alleen iets hogere binning.

Alleen visueel onaantrekkelijk omdat ze niet dezelfde backsheet/frame hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 24-08-2023 22:09 ]

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:08:
Ze zouden samen in 1 string kunnen. De 460 wordt dan misschien ietsje geknepen, maar deze 2 modellen hebben denk ik cellen uit de zelfde productie. De 460 is alleen iets hogere binning.

Alleen visueel onaantrekkelijk omdat ze niet dezelfde backsheet/frame hebben.
Oh ik bedoel niet dat ik wil combineren.
Als ik voor de 460 ga word het waarschijnlijk een 4+6 string setup.
Met de "kleinere" panelen kan ik 4+7.

• Ronald
10x460 kost minder ;)

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Dat is duidelijk, maar word ik gelukkig van een Goodwe GW4000-DT over een Growatt 4200TL-XE?

• Ronald
Wacht ff... Dit was al een 2 dak lak ontwerp... String van 4 is altijd enkelfase. Dus de 4200 pakken

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:38:
Wacht ff... Dit was al een 2 dak lak ontwerp... String van 4 is altijd enkelfase. Dus de 4200 pakken
Deze snap ik niet, bedoel je dat ik GG om 10x HiKu6 Mono PERC + Growatt 4200TL-XE moet vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
GoodWe 3 fase gaat een string van 4 niet starten. Dat is fout ontwerp green guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 05:55:
GoodWe 3 fase gaat een string van 4 niet starten. Dat is fout ontwerp green guys
Eerlijk is eerlijk, GG vroeg om een # panelen, niet om een legplan. Dit hadden ze niet kunnen weten.
Maar wat zou jij doen?

Persoonlijk neig ik het meeste naar 4, denk dat de korting met string het niet waard is. Zelf had ik al gezegd dat ik een korting (gemiddeld) zag van ~1000 tot 1500 euro met string (zoals GG ook doet) dus dan is 620 euro zeer weinig.
5 ben ik niet al te grote fan van ivm serieus (blijkende) mindere panelen dan het aanbod van Panelenconcurrent.

Of misschien anders, denk je dat ik een miskoop doe als ik voor 4 ga ipv 5?
(Of nog anders, is Hoymiles serieus inferieur tov Enphase?)

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 25-08-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Waarom is de “Swiss” Solar beter?

Specificaties, cel techniek en garantie zijn identiek aan jinko die voor een scheet en een knikker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:06:
Waarom is de “Swiss” Solar beter?

Specificaties, cel techniek en garantie zijn identiek aan jinko die voor een scheet en een knikker gaan.
Goede vraag, hij beweerde wel dat de Swiss Tech panelen beter waren. Als ik zo kijk naar de datasheet zijn ze ook iets beter.
Maar dat terzijde, ik krijg dezelfde prijzen gequote voor de Jinko en de Swiss Tech, dus dan is hier 435Wp > 425Wp nee? Specificaties lijken verder dan dus wel te matchen behalve dat de 435Wp variant de iets "luxere" van de series is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lijkt gelijkwaardig, bij gelijke prijs telt meer Wp.

Er wordt zeer weinig aan PV daadwerkelijk in Europa geproduceerd… zelfs het Noorse REC maar deels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:27:
Lijkt gelijkwaardig, bij gelijke prijs telt meer Wp.

Er wordt zeer weinig aan PV daadwerkelijk in Europa geproduceerd… zelfs het Noorse REC maar deels
Ah ja, niet-chinese panelen heb ik al heel lang opgegeven. Moet je echt veel moeite voor doen en dan ben ik sowieso nog veel duurder uit.

Van wat ik kan zien maakt het merk hier niet uit, effectief heeft panelenconcurrent me "gratis" geupgrade van de Jink 425Wp naar Swiss Tech 435Wp en van een Grohwatt 3600 naar Grohwatt 4200.
Laatste natuurlijk niet als ik voor micro ga (hoymiles).

Je geeft verder ook advies over welke panelen (en combinaties) ik ook zou kunnen doen, maar ik ben bang dat dat toch vrij lastig gaat worden omdat je eigenlijk "vast" zit aan wat ze je willen aanbieden.

Nu kan ik ook zelf wat doen via Solar Bouwmarkt, maar dan kan ik geen warmtefonds lening aanvragen. Dat laatste hoeft onderhand al bijna niet meer als ik er nog langer over doe :+

Dus tenzij ik nog echt met een aanbieder moet praten zijn dit vgm de opties die ik nu heb en waar ik uit kan kiezen.

Zou bijna vragen of je toevallig ook zelf panelen wilt komen plaatsen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 25-08-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik weet alleen wat van zelf leggen op plat dak: Zonnepanelen plat dak & garage :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:01:
Ik weet alleen wat van zelf leggen op plat dak: Zonnepanelen plat dak & garage :-)
Dus, optie 4, 5 of 6? Dan zet ik er een punt achter :D
Pagina: 1