Mijn vader heeft 14 zonnepanelen die enkele jaren volgens verwachting en zonder problemen hebben geproduceerd.
Enkele zonnepanelen blijven sinds minimaal een jaar duidelijk achter.
Doel van deze topic is om dit (beter) begrijpen om er vervolgens mee te leven of er iets aan te doen.
Vooropgesteld. Mijn pa en ik hebben er geen verstand van.
Situatie.
- De panelen liggen op hetzelfde dak, in dezelfde richting en hoek.
- Er is een dakkapel. Echter in juni is er bijna geen sprake van schaduw.
- Er is een 3 fase meter in de meterkast. Het is mij niet bekent of dit wordt benut.
- In oktober 2022 en daarna zijn er in de wijk meer zonnepanelen bijgekomen bij buren met dezelfde ligging.
- We hebben toegang tot de Enlighten app en vergelijken dagen, maanden en de totale levensduur.
- Ik heb niet de manager toegang om per paneel te kijken. Heb weinig kennis dus weet niet of dat zal helpen.
- In de ochtend is de opbrengst wel gelijk. In de middag komt het verschil.
- Er is een aantal keer storing geweest (stop eruit, rode lampjes). Dit was eerdere jaren niet zo.
- Elk systeem heeft een Microinverter
- De panelen zijn gelegd in de zomer van 2018 (Firmware D5.0.34)
- Het lijkt erop dat enkele panelen worden uitgeschakeld van 10:45 uur tot 18:00 uur.
Aanvulling:
De opbrengst van de panelen met minder opbrengst is structureel (elke dag het geval).
De rode lampjes zijn: Geen netwerk (WiFi), geen opbrengst of een communicatieprobleem met de panelen.
(dus overdag dat laatste). Ook vandaag storing. Maar de vraag gaat meer over de mindere opbrengst als alles wel goed lijkt te produceren.
Wat ik niet begrijp is dat er al mindere opbrengst was in juni 2022 (wijk had bijna geen zonnepanelen) ten opzichte van 2021 en ik heb meegekeken op de (Enlighten) app van de buren en die heeft rond de 21 panelen (aangelegd in oktober 2022) en lijkt nergens last van te hebben. Alle panelen hebben gelijke opbrengst.
Vanzelfsprekend twee keer contact opgenomen met de installateur.
Die geeft aan de netspanning was in juni 2022 te hoog en nu nog steeds. Rond de 250 volt (zal vast zo zijn).
Geeft aan dat de buren wellicht 3-fase aansluiting hebben. Is vast het geval want veel panelen.
Hij geeft vervolgens aan dat hij niet kan garanderen dat het (als dat al niet zo is) het overstappen op 3 fasen helpt. Op de overige storingen (uitval, rode lampjes) geen echter reactie/actie van de installateur.
Hij zegt het is niet anders.
Vragen:
Voor mij als leek is het vreemd dat de buren nergens last van lijken te hebben.
De netspanning blijft bij 3 fase hetzelfde namelijk te hoog. Dus dat aanpassen lijkt ook niet direct de eerste stap zonder dat ik als leek snap dat de buren geen last hebben.
Alvast bedankt voor met meedenken.
Toelichting bijlage.
In 2023 lijken enkele panelen meer opbrengst te hebben dan in 2022.
Dus geen bewolking.
:strip_exif()/f/image/8cdbFMN9OuIyIsE2ANbnS8ax.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/brfhepL4abcoZECgaSh6l3bF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FmyPMz97mauR3kVrPvBWZtYn.jpg?f=fotoalbum_large)
Enkele zonnepanelen blijven sinds minimaal een jaar duidelijk achter.
Doel van deze topic is om dit (beter) begrijpen om er vervolgens mee te leven of er iets aan te doen.
Vooropgesteld. Mijn pa en ik hebben er geen verstand van.
Situatie.
- De panelen liggen op hetzelfde dak, in dezelfde richting en hoek.
- Er is een dakkapel. Echter in juni is er bijna geen sprake van schaduw.
- Er is een 3 fase meter in de meterkast. Het is mij niet bekent of dit wordt benut.
- In oktober 2022 en daarna zijn er in de wijk meer zonnepanelen bijgekomen bij buren met dezelfde ligging.
- We hebben toegang tot de Enlighten app en vergelijken dagen, maanden en de totale levensduur.
- Ik heb niet de manager toegang om per paneel te kijken. Heb weinig kennis dus weet niet of dat zal helpen.
- In de ochtend is de opbrengst wel gelijk. In de middag komt het verschil.
- Er is een aantal keer storing geweest (stop eruit, rode lampjes). Dit was eerdere jaren niet zo.
- Elk systeem heeft een Microinverter
- De panelen zijn gelegd in de zomer van 2018 (Firmware D5.0.34)
- Het lijkt erop dat enkele panelen worden uitgeschakeld van 10:45 uur tot 18:00 uur.
Aanvulling:
De opbrengst van de panelen met minder opbrengst is structureel (elke dag het geval).
De rode lampjes zijn: Geen netwerk (WiFi), geen opbrengst of een communicatieprobleem met de panelen.
(dus overdag dat laatste). Ook vandaag storing. Maar de vraag gaat meer over de mindere opbrengst als alles wel goed lijkt te produceren.
Wat ik niet begrijp is dat er al mindere opbrengst was in juni 2022 (wijk had bijna geen zonnepanelen) ten opzichte van 2021 en ik heb meegekeken op de (Enlighten) app van de buren en die heeft rond de 21 panelen (aangelegd in oktober 2022) en lijkt nergens last van te hebben. Alle panelen hebben gelijke opbrengst.
Vanzelfsprekend twee keer contact opgenomen met de installateur.
Die geeft aan de netspanning was in juni 2022 te hoog en nu nog steeds. Rond de 250 volt (zal vast zo zijn).
Geeft aan dat de buren wellicht 3-fase aansluiting hebben. Is vast het geval want veel panelen.
Hij geeft vervolgens aan dat hij niet kan garanderen dat het (als dat al niet zo is) het overstappen op 3 fasen helpt. Op de overige storingen (uitval, rode lampjes) geen echter reactie/actie van de installateur.
Hij zegt het is niet anders.
Vragen:
Voor mij als leek is het vreemd dat de buren nergens last van lijken te hebben.
De netspanning blijft bij 3 fase hetzelfde namelijk te hoog. Dus dat aanpassen lijkt ook niet direct de eerste stap zonder dat ik als leek snap dat de buren geen last hebben.
Alvast bedankt voor met meedenken.
Toelichting bijlage.
In 2023 lijken enkele panelen meer opbrengst te hebben dan in 2022.
Dus geen bewolking.
:strip_exif()/f/image/8cdbFMN9OuIyIsE2ANbnS8ax.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/brfhepL4abcoZECgaSh6l3bF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FmyPMz97mauR3kVrPvBWZtYn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door rluitjes op 22-06-2023 13:55 ]
:strip_exif()/f/image/0p7nSQNPLJQvpR5E0bXeJAcT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qKxwgt1otyJaI1N0veSqobXN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/XSLNf33CSbP2uYaFYVf3n2K3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uJsjZvODpe0fHJbcmmFYRSHD.jpg?f=fotoalbum_large)