Voorsorteren op 3-fase aansluiting met leggen PV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Ben op zoek naar wat inhoudelijke kennis en advies omtrent het volgende:

Wij zijn ons aan het oriënteren op het laten leggen van een PV installatie en ik hoor verschillende dingen m.b.t. één-fase en drie-fase aansluitingen.

Het systeem wat we (waarschijnlijk) gaan laten leggen bestaat uit 9 x 425 Wp panelen van Jinko Solar met Enphase IQ8-M micro omvormers. Ik weet dat meer panelen = beter, maar qua dakruimte i.c.m. schaduwval, esthetiek van het legplan, ons huidige energieverbruik (net onder 3000 kWh/jaar), en onze huidige portemonnee kwam dit op de beste compromis.

Nu hebben we momenteel een één-fase (35A) aansluiting in de meterkast, met 8 porcelijnen stoppen en daarnaast 2 automaten (met ruimte voor nog 2 indien nodig). Meterkast vernieuwen stond sowieso nog op mijn wensenlijstje, dus direct mee laten nemen door zonnepanelenboer leek mij het handigst (scheelt dan blijkbaar ook op de BTW). Verkoper vermeldde daarbij dat het dan misschien wel slim is om direct naar drie-fase te laten oversluiten, met het oog op een toekomstige elektrische auto en/of warmtepomp. We hebben net een nieuwe gasketel, en ook een elektrische auto zal er de komende 10 jaar vermoedelijk niet komen, maar daarentegen vermoedelijk beiden wel voordat de PV-installatie aan vervanging toe is.

Wat is wijsheid en wat is mogelijk? Kan ik mijn systeem vast drie-fase-ready laten installeren? Kan ik een één-fase installatie later gemakkelijk op een drie-fase aansluiting hangen? Mooiste is natuurlijk direct de aansluiting omzetten, maar de netbeheerder heeft een wachtlijst van zo'n 9 maanden, terwijl de zonnepanelen over een maand al op ons dak kunnen liggen.

Uitbreiden van PV systeem zou ook ooit nog kunnen, maar ook dat zal niet in de komende 10 jaar plaatsvinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:57
Je kunt een 3-fase groepenkast met voldoende groepen laten plaatsen en dan bij de hoofdschakelaar met een kammetje jouw 1-fase aansluiting doorlussen naar de andere twee. Zo werkt alles direct en is later omschakelen zeer eenvoudig. Een 3-fase groepenkast is ook niet duurder dan een 1-fase. Nou ja wellicht een paar tientjes omdat je een andere hoofdschakelaar nodig hebt. Ik adviseer wel om voor een kwaliteitsmerk te gaan, zoals ABB. Veel zonnepaneelinstallateurs werken met goedkope Chinese merken. Voorbeeld ABB kast voor ongeveer 400 euro: https://www.sandervunderi...abb-3-fase-groepenkasten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kan ik mijn systeem vast drie-fase-ready laten installeren?
Ja. Ze leggen dan een brug onder de hoofdschakelaar. Je blijft dan een 1-fase aansluiting houden.
Je hebt geen krachtstroom of 400V.
Kan ik een één-fase installatie later gemakkelijk op een drie-fase aansluiting hangen?
Nee. De installatie blijft één fase.
Er is met enphase wel een mogelijkheid om dit 3-fase-ready te leggen. Je kunt nu de omvormers in 3-groepen verdelen en kortsluiten met een brug onder de automaat, net als met een 3-fase-ready kast. Let op dat je in dit geval nog steeds de 1-fase q-cable regels moet handteren vanwege de nulstroom. Maximaal 8 per q-kabel en 11 per 20A automaat.
Dus in jouw specifieke geval met 9 omvormers is het mogelijk dat de installateur drie stukken q-cable samen laat komen op een 5x2.5 kabel die naar een 4p C20 aardlekautomaat loopt waar onderin een brug zit.

edit: ik zou bovenstaande 3-fase-ready alleen overwegen als je netspanning in de wijk al redelijk hoog zit.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 22-06-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
9x330VA Enphase zou ik gewoon als enkelfase systeem houden.

Meer kunnen de omvormers toch niet omzetten… er zal afgetopt worden (dat heeft je installateur natuurlijk netjes uitgelegd): 1 a 2% op jaarbasis

De extra kosten van 3 fase Enphase meterkast componenten zijn het niet waard bij 3kW max

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Hmm, dit roept vooralsnog meer vragen op dan dat het me antwoorden brengt haha!

Even samengevat: Als ik de meterkast laat moderniseren is het dus slim om voor een 3-fase meterkast te kiezen en die bij de hoofdschakelaar doorlussen zolang we een 1-fase aansluiting hebben?

En voor het PV systeem kan ik beter kiezen om dit 1-fase te houden (en dus uiteindelijk volledig op één van de 3 fases te hangen?)? Als alternatief kan ik kiezen voor een 3-fase systeem en dat dan weer doorlussen in de meterkast, wederom totdat we een 3-fase aansluiting krijgen, maar dit levert niet echt veel op. Tenzij de netspanning al redelijk hoog zit... Hoe check ik dit?

En uiteraaaaaard heeft de installateur dat aftoppen netjes uitgelegd. Haha. Gelukkig had ik dat zelf al uitgeplozen elders hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je nog een ferraris of al een slimme meter?

Spanning kan je, bij een slimme meter (DSMR5) wel hiermee uitlezen
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Maar als je geen plannen hebt voor een EV, lijkt me dat je beter gewoon op 1-fase kan blijven.
Ook (7,2 kW) inductiekookplaat is dan handiger op 1-fase, anders een 3-fase automaat plaatsen voor 2x 1 fase kookplaat.

Enige voordeel bij 3-fase aansluiting, is dat je kan switchen van fase eventueel als 1 fase te hoog blijkt te zijn.
Maar ik denk dat het meer in nieuwbouw speelt waar veel PV is gekomen, dan in jouw buurt met "oudere" huis

Bedenk wel dat als er een probleem is met 1 enphase omvormer en daardoor de automaat uitspringt, de rest het ook niet meer doet en dat de installateur weer het dak op moet.
Met een stringomvormer vervangen ben je sneller klaar.
Heb je zo een lastig schaduwdak, dat enphase gerechtvaardigd is qua kostenplaatje?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2023 16:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou de PV inderdaad ook 1-fase houden.

Als je toch bezig gaat zou ik voor de meterkast wel een 3-fase model pakken. Enige probleem is alleen je >40A waar een standaard kast max 40A doet. Dan zou je voor 63A aardlekschakelaars moeten gaan of een REm automaat. Maar laatste is dus weer niet heel eenvoudig als je met een bruggetje onder de hoofdschakelaar werkt. Dan zouden de "3-fase" na de REM automaat samen genomen moeten worden op bijvoorbeeld aansluitblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
JWolken schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:50:
Meterkast vernieuwen stond sowieso nog op mijn wensenlijstje, dus direct mee laten nemen door zonnepanelenboer leek mij het handigst (scheelt dan blijkbaar ook op de BTW).
Ik zou dat niet laten door de zonnepanelen boer. Ik denk dat het een stuk duurder is en je maar moet afwachten welk merk componenten je krijgt. Meestal werken ze met de goedkopere componenten en is de vraag of je dat wil.
Vraag is ook of ze wel zegelrecht hebben.

Ik heb het apart gedaan door https://www.nieuwegroepen...nelektro-gemeenschap.html
Hier kun je ook een idee krijgen wat het kost. Garantie is dacht ik ook 10 jaar.
Ik heb ook een 3 fase kast op eerst een 1 fase aansluiting gehad.
Pagina: 1