Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Het blijft belachelijk dat je afgewezen kunt worden voor servicedesk banen als je geen MBO ICT diploma hebt. Het gaat eigenlijk nergens over, mensen met een MBO ICT diploma kunnen vaak niet eens een router aansluiten. Voor een servicedesk baan heb je geen opleiding nodig, het stelt echt niks voor. Waarom hebben recruiters de rechten om diploma's te eisen voor zoiets? Je kunt stellen dat ICT doen op MBO niveau sowieso onzin is en dat je net zo goed meteen kunt gaan werken. Voor iets als cybersecurity snap ik dat iemand hoger onderwijs afgerond moet hebben. Maar een diploma eisen voor servicedesk? Zeker in de ICT is dat gewoon onzin.

Voor mensen die in de ICT gaan werken is het volkomen normaal dat ze vsv'er zijn of waren. Ik snap deze eis/verwachting niet. Mensen die hun mbo-ICT niet hebben afgemaakt hadden enkel problemen met de klas.

Tegenwoordig is mbo-diploma een norm terwijl je niet altijd iets leert en je vaak maar rare klasgenoten en docenten hebt. Vaak is het gewoon ongeschoold werk als het op ICT aankomt. Voor veel sectoren is een opleiding benodigd, maar een servicedesk functie binnen de ICT valt daar gewoon niet onder.

[ Voor 15% gewijzigd door Tech_SSD op 21-06-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kwestie van vraag en aanbod. Als ze mensen kunnen krijgen met een mbo ict achtergrond, waarom dan zoeken tussen de mensen die dat niet hebben.

Kijk als je 10 mensen hebt met mbo ict en 10 zonder, dan is de kans op een geschikte kandidaat in die eerste groep gewoon groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Een bepaald niveau vereisen is wel handig hoor.
Ik denk niet dat een werkgever zit te wachten op iemand die eerst nog een type-cursus moet volgen en uitleggen hoe je een PC start.

Als servicedesk-medewerker is het wel handig als je weet hoe je infra werkt en in elkaar steekt. Ook is het handig als je dat kunt vertalen naar de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
The_BoKmeester schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:02:
Een bepaald niveau vereisen is wel handig hoor.
Ik denk niet dat een werkgever zit te wachten op iemand die eerst nog een type-cursus moet volgen en uitleggen hoe je een PC start.

Als servicedesk-medewerker is het wel handig als je weet hoe je infra werkt en in elkaar steekt. Ook is het handig als je dat kunt vertalen naar de eindgebruiker.
Hier begint het probleem al. Blindtypen heb ik mezelf geleerd toen ik 8 was. En uitleggen hoe je een PC start? Is dit een serieuze opmerking?

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat je bedoelt met infra maar ik heb net alcohol gedronken dus misschien ontgaat mij iets.

In Amerika heb je geen opleiding nodig voor servicedesk, dat is tot nu toe mijn veronderstelling. Ik begrijp niet waarom dit in Nederland anders ligt. Ook loopt Amerika meestal voor qua ICT dus dat maakt het nog vreemder. Voor een servicedesk baan heb je in principe geen vaardigheden nodig, je moet hooguit wat problemen oplossen op softwarematig en hardwarematig gebied. Ik blijf het vreemd vinden dat je een diploma nodig hebt en dat ik niet aangenomen werd.
ingmar89 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:02:
Kwestie van vraag en aanbod. Als ze mensen kunnen krijgen met een mbo ict achtergrond, waarom dan zoeken tussen de mensen die dat niet hebben.

Kijk als je 10 mensen hebt met mbo ict en 10 zonder, dan is de kans op een geschikte kandidaat in die eerste groep gewoon groter.
Onzin. Een mbo ict diploma zegt niks over hoe geschikt je bent voor de functie, mensen zonder diploma zijn vaak juist capabeler.

[ Voor 41% gewijzigd door Tech_SSD op 21-06-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Een MBO Diploma voor de ICT krijg je gratis bij een pakje boter: dus wat houdt je tegen, om zelf een versnelde opleiding MBO ICT te volg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:07:
Een MBO Diploma voor de ICT krijg je gratis bij een pakje boter: dus wat houdt je tegen, om zelf een versnelde opleiding MBO ICT te volg?
Niet als je al te oud bent voor de opleiding hoor, dan ligt het anders. De klas is zo ernstig dat je net zo goed gewoon kunt stoppen en iets anders kunt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:03:
[...]

Hier begint het probleem al. Blindtypen heb ik mezelf geleerd toen ik 8 was. En uitleggen hoe je een PC start? Is dit een serieuze opmerking?

Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat je bedoelt met infra maar ik heb net alcohol gedronken dus misschien ontgaat mij iets.
Infra = Hoe je hele software/hardware-park op de zaak in mekaar steekt.

Ik geef toe, 'opleiding Servicedesk ICT' is echt vet waardeloos (vandaar ook die typ-opmerking), maar als een werkgever de keuze heeft uit iemand mét...of iemand zónder diploma....

Maar hoe laat je een werkgever dan merken dat je dingen wel kan?
Geen idee. Ik snap ook niet wat het doel van dit topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:28
Je bent nooit te oud om iets te leren/opleiding te gaan doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Noord27 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:09:
Je bent nooit te oud om iets te leren/opleiding te gaan doen. ;)
Nee, maar ik begrijp wel dat iemand niet de behoefte heeft om in een klas met allemaal kinderen te zitten. Welke alleen weten hoe TikTok werkt _O-

Thuisonderwijs zou een optie zijn? Via LOI ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Nee, maar ik begrijp wel dat iemand niet de behoefte heeft om in een klas met allemaal kinderen te zitten. Welke alleen weten hoe TikTok werkt _O-

Thuisonderwijs zou een optie zijn? Via LOI ofzo?
LOI is vet duur anders had ik dat heel lang geleden al gedaan. Maar waarom zou je MBO via de LOI doen? Kun je net zo goed gewoon cursussen op Edx.org doen, veel goedkoper. Als je moeite hebt met Engels is het een ander verhaal, maar dat heb ik totaal niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Tech_SSD op 21-06-2023 22:15 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 09:27
Wat is je achterliggende verhaal? Ik proef namelijk een hoop frustratie…..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet bij je sollicitatie aantonen dat je kundig genoeg bent voor de baan. Dat gaat het makkelijkste met een diploma.

Met een vlotte babbel en aantoonbare ervaring zou je best binnen moeten kunnen komen.

Maar als je met ditzelfde attitude komt solliciteren zou ik ook terugschrijven: "Sorry, je hebt niet de vereiste diploma's, fijne dag nog."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:41

Barrycade

Through the...

Ah ben je er weer? MBO vs 21+toets

Hoe ging het met je aanmelding bij het MBO? Zo te lezen niet zo goed, maar je bent in ieder geval wel lekker consequent in het afkraken van die opleiding die je toch minimaal even moet halen om een baan onder je niveau te kunnen scoren.

Nog bij de huisarts geweest om eens te kijken of je geholpen kan worden met je communicatie problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Accretion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:16:
Je moet bij je sollicitatie aantonen dat je kundig genoeg bent voor de baan. Dat gaat het makkelijkste met een diploma.

Met een vlotte babbel en aantoonbare ervaring zou je best binnen moeten kunnen komen.

Maar als je met ditzelfde deze zelfde attitude komt solliciteren zou ik ook terugschrijven: "Sorry, je hebt niet de vereiste diploma's, fijne dag nog."
Ervaring heb je soms nog niet opgedaan als je relatief jong bent. Zo wist ik bijvoorbeeld niet of ik zonder diploma kon solliciteren voor ICT-functies omdat ze toch een bepaald werk/denkniveau vroegen en ik wegens ziekte op 15/16-jarige leeftijd gestopt was met school.

"Vlotte babbel" is in principe gewoon onzin. Vaag gepraat zonder inhoud zegt niks over je kunnen. Ook kan men tijdens het sollicitatiegesprek simpelweg niet zien of je capabel bent voor de baan. Het helpt overigens ook niet dat mijn mondelige vaardigheden slechter zijn dan mijn schrijfvaardigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 14:50

Prx

Als je zo avers bent van de opleiding om te bewijzen dat je capabel bent op technisch, organisatorisch en projectmatig vlak, dan zou ik insteken op een aantal certificeringen.

Geen idee wat nu relevant is in die wereld, maar ik gok dat je met een CompTIA A+ en een ITIL al een aardig eind komt om te bewijzen dat je op papier geschikt bent qua inhoudelijke kennis. Zegt nog steeds niets of je in staat bent om in een (project)team te werken enzo, iets waar MBO ook op insteekt.

Kijk daarnaast nog even naar wat Microsoft certificeringen anders. Je wordt daar in ieder geval niet dommer van en je bent gelijk inhoudelijk CV aan het opbouwen qua certificeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een opleiding zegt ook iets over doorzettingsvermogen en discipline.

Jouw reactie is zeer onprofessioneel, de stelligheid en gebrek aan respect die je toont zijn niet ok.
Ik snap dat je teleurgesteld bent & hebt gedronken, maar laten we even aannemen dat je in je werk/sollicitatie dit ook in mindere mate toont, dan ben je minder/niet geschikt.

Op een helpdesk wil je liever een bescheiden persoon die even goed luistert, dan iemand 'die het allemaal al weet'.
En gelukkig blijft de helpdesk (meestal) van de routers af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Barrycade schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:21:
Ah ben je er weer? MBO vs 21+toets

Hoe ging het met je aanmelding bij het MBO? Zo te lezen niet zo goed, maar je bent in ieder geval wel lekker consequent in het afkraken van die opleiding die je toch minimaal even moet halen om een baan onder je niveau te kunnen scoren.

Nog bij de huisarts geweest om eens te kijken of je geholpen kan worden met je communicatie problemen?
Er zijn verder geen speciale vereisten om toegelaten te worden, daar zit verder geen probleem in. Verder ga ik hier niet op in aangezien MBO-ICT duidelijk niet de juiste route is.

[ Voor 4% gewijzigd door Tech_SSD op 21-06-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
TheGhostInc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Een opleiding zegt ook iets over doorzettingsvermogen en discipline.

Jouw reactie is zeer onprofessioneel, de stelligheid en gebrek aan respect die je toont zijn niet ok.
Ik snap dat je teleurgesteld bent & hebt gedronken, maar laten we even aannemen dat je in je werk/sollicitatie dit ook in mindere mate toont, dan ben je minder/niet geschikt.

Op een helpdesk wil je liever een bescheiden persoon die even goed luistert, dan iemand 'die het allemaal al weet'.
En gelukkig blijft de helpdesk (meestal) van de routers af ;)
Een onzeker persoon wil je zeker niet hebben op een vitale functie. Als je iets heel eenvoudigs nog niet kunt dan is dat maar zo. Je moet wel een capabel en zelfverzekerd persoon binnenhalen. Ook is scherpzinnigheid belangrijker dan of diegene goed kan luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het kunnen afronden van een opleiding zegt ook iets over vaardigheden die minder gerelateerd zijn aan de daadwerkelijke richting.

Samenwerking, sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen, minimaal communicatie niveau. Zaken waar een werkgever blij van wordt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 21:32
Als je de kennis hebt Dan is het vast geen probleem om eventjes (zo gepiept) je ITIL en Comptia certificaten te halen. (en als je Microsoft onderlegd bent, enkele van hun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Prx schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:21:
Als je zo avers bent van de opleiding om te bewijzen dat je capabel bent op technisch, organisatorisch en projectmatig vlak, dan zou ik insteken op een aantal certificeringen.

Geen idee wat nu relevant is in die wereld, maar ik gok dat je met een CompTIA A+ en een ITIL al een aardig eind komt om te bewijzen dat je op papier geschikt bent qua inhoudelijke kennis. Zegt nog steeds niets of je in staat bent om in een (project)team te werken enzo, iets waar MBO ook op insteekt.

Kijk daarnaast nog even naar wat Microsoft certificeringen anders. Je wordt daar in ieder geval niet dommer van en je bent gelijk inhoudelijk CV aan het opbouwen qua certificeringen.
In Nederland worden certificaten ondergewaardeerd. Certificaten behalen die na het verstrijken van een bepaalde tijdsduur verlopen zijn niet altijd handig omdat het lang kan duren om zonder volledige opleiding een diploma te behalen. Er zijn ook certificaten die niet verlopen, die zou ik dan eerder halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Er zijn verder geen speciale vereisten om toegelaten te worden, daar zit verder geen probleem in. Verder ga ik hier niet op in aangezien MBO-ICT duidelijk niet de juiste route is.
Jeetje wat een stelling in een topic waar je er tegenaan loopt dat MBO juist de eis is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:21:
[...]
"Vlotte babbel" is in principe gewoon onzin. Vaag gepraat zonder inhoud zegt niks over je kunnen. Ook kan men tijdens het sollicitatiegesprek simpelweg niet zien of je capabel bent voor de baan. Het helpt overigens ook niet dat mijn mondelige vaardigheden slechter zijn dan mijn schrijfvaardigheid.
Kunnen ze wel zien aan de hand van je werkervaring: ik werkt al 5 jaar in dezelfde branche, waar inderdaad geen diploma voor benodigd is. Ik werkte onder minimumloon bij mijn vorige werkgever en nu bij mijn nieuwe werkgever, zit ik weleens waar op minimumloon.

Maar heb ik een veel meer verantwoordelijkheden en krijg ik als het goed is, na een jaar een hogere functie met een hogere loonschaal. Jij hebt naast het benodigde diploma, waarschijnlijk ook geen werkervaring in de ICT?

Je zou ja op de helpdesk van Ziggo ervaring op kunnen, daar wordt geen diploma voor gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MikeyMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:26:
Het kunnen afronden van een opleiding zegt ook iets over vaardigheden die minder gerelateerd zijn aan de daadwerkelijke richting.

Samenwerking, sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen, minimaal communicatie niveau. Zaken waar een werkgever blij van wordt zeg maar.
Mensen met sociale vaardigheden zijn vaak niet zo capabel en starten vaak met een laag instapniveau waaruit blijkt dat ze ICT niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Doe anders ook even een persoonlijke drijfverentest ergens ofzo, om ook een potentiële werkgever te laten zien wat ze binnen halen.

Wij gebruiken een toko die helaas geen directe testen aanbiedt, maar je kunt even de 'test jezelf' optie gebruiken om een indruk te krijgen.

https://www.talentindex.org/test-uzelf/login_page_nl

Zoals aangegeven bewijst een opleiding meer dan alleen maar wat inhoudelijke (technische) kennis. Ga dan ook kijken hoe jij het op een andere wijze kunt bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:12
Wellicht ligt het ook aan hoe jij jezelf profileert. Ik zie hier alleen maar negativiteit en de constructieve reacties worden van de hand gedaan.

Als je het allemaal zo goed weet, waarom post je dit dan. Wat is je vraag?

Daarnaast bepaald een werkgever toch zeker wel zelf of ze om een bepaald niveau vragen?

Alleen al hoe je reageert op de reacties hier zegt mij dat je zeker niet geschikt bent voor een servicedesk rol. Passief agressief past niet in dat plaatje mijns inziens.

Een stukje zelfreflectie lijkt mij hier wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Kunnen ze wel zien aan de hand van je werkervaring: ik werkt al 5 jaar in dezelfde branche, waar inderdaad geen diploma voor benodigd is. Ik werkte onder minimumloon bij mijn vorige werkgever en nu bij mijn nieuwe werkgever, zit ik weleens waar op minimumloon.

Maar heb ik een veel meer verantwoordelijkheden en krijg ik als het goed is, na een jaar een hogere functie met een hogere loonschaal. Jij hebt naast het benodigde diploma, waarschijnlijk ook geen werkervaring in de ICT?

Je zou ja op de helpdesk van Ziggo ervaring op kunnen, daar wordt geen diploma voor gevraagd.
Wel werkervaring maar alleen als bijbaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 7Sins
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:30:
[...]

Mensen met sociale vaardigheden zijn vaak niet zo capabel en starten vaak met een laag instapniveau waaruit blijkt dat ze ICT niet begrijpen.
Kunnen we deze quote pinnen aan dit topic? Het is wel duidelijk hoe je houding is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 24-04 11:42

Rmg

7Sins schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Jeetje wat een stelling in een topic waar je er tegenaan loopt dat MBO juist de eis is
Och er zijn wel meer pareltjes, mensen zonder diploma zijn capabeler, mensen met sociale skills zijn minder capabel.

Aan het einde van het gesprek zou de conclusie toch echt zijn "past niet in het team"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
-verwijdert-

[ Voor 94% gewijzigd door Tech_SSD op 21-06-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

[...]

OK sorry, maar nu haak ik ook af. De wereld is niet zwart-wit. Stop even met de generalisaties en accepteer de feedback die geboden wordt. Reflecteer en denk even na voor je op de [Verstuur]-knop ramt, want je stuitert nu alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Hou dit vol! Dit is precies de can-do mentaliteit waar werkgevers op zitten te wachten d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:44
Ik voorspel dat dit topic zeer snel gesloten zal worden :Z, als hyperbeam dezelfde houding aanhoud als in zijn vorige.

Je bent erg denigrerend naar MBO'ers toe, terwijl jezelf nog geen opleiding hebt afgerond en niet de moeite neemt om zelf in control te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:33:
[...]

:') :') :')

Waarschijnlijk kon 7Sins niet zo goed leren ondanks enorme inspanningen en nu reageert hij het op mij af.
Dit is de kers op de taart voor je eigen profilering.
Je hebt geeneens een idee Wie ik Ben en welke functie ik heb haha

Met een beetje moeite heb je het zo achterhaald

[ Voor 6% gewijzigd door 7Sins op 21-06-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Vertel, hoe ging het ook alweer met jouw ICT carrière tot op heden? Want je sociale vaardigheden geven aan dat jij de next Steve Jobs gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Barrycade schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Vertel, hoe ging het ook alweer met jouw ICT carrière tot op heden? Want je sociale vaardigheden geven aan dat jij de next Steve Jobs gaat worden.
Dat gezeur over sociale vaardigheden heb ik wel vaker meegemaakt. Met pubers omgaan zegt ten eerste niks over je sociale vaardigheden. En ten tweede is het zonde dat mensen die capabel zijn voor een functie niet aangenomen worden omdat ze sociaal wat minder goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:31:
[...]

Wel werkervaring maar alleen als bijbaan.
Dus je hebt geen start kwalificatie. En ook nog nooit fulltime gewerkt?
Dan valt je CV al snel af bij vacatures waar genoeg kandidaten zijn die dat wel hebben. Misschien ben je wel heel slim en weet je alles van ICT af, maar je gaat gewoon de kans niet krijgen om op gesprek te komen.

Je kan het beste zorgen dat je 1 van die 2 tekorten fixt. Dan kun je potentiele werkgevers daarna op een sollicitatiegesprek overtuigen met je superieure people skills en kennis.

Of ga eens langs bij een uitzendbureau, daar mag je sowieso op gesprek komen en die zijn vaak goed in mensen aan werk helpen die geen goed CV hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 06:51
@Tech_SSD, dit topic hoort in een ander forum thuis: link naar juiste forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
7Sins schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Dit is de kers op de taart voor je eigen profilering.
Je hebt geeneens een idee Wie ik Ben en welke functie ik heb haha

Met een beetje moeite heb je het zo achterhaald
Dat is dan zonde. Ik kijk niet steeds op andermans profiel, zeker niet als ik een beetje alcohol op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:29:
[...]

In Nederland worden certificaten ondergewaardeerd. Certificaten behalen die na het verstrijken van een bepaalde tijdsduur verlopen zijn niet altijd handig omdat het lang kan duren om zonder volledige opleiding een diploma te behalen. Er zijn ook certificaten die niet verlopen, die zou ik dan eerder halen.
Als hiring manager in een consultancy organisatie kan ik je zeggen dat ze zeker niet ondergewaardeerd worden. Maar jij hebt iets te bewijzen vergeleken met gediplomeerde personen.

Verlopen boeit niet. Mijn kennis van mijn bachelor is ook 'verlopen', maar het bewijst dat ik in staat was om het te behalen. Tevens was je toch hopelijk niet van plan om zo lang te doen over die certificeringen en sollicitaties dat we dat jaar voorbij steken?

Ga nou eens een plan maken en deel dat hier desnoods. Hard skills en people skills erin dan wel graag, dat wil een potentiële werkgever dan wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 24-04 19:12
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Dat is dan zonde. Ik kijk niet steeds op andermans profiel, zeker niet als ik een beetje alcohol op heb.
ik zou het internet even wegleggen als je er zo in zit. Je basishouding is al bijzonder en dan nu waarschijnlijk nog wat sterker met als reden 'beetje alcohol op' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Fr33z schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:39:
[...]

ik zou het internet even wegleggen als je er zo in zit. Je basishouding is al bijzonder en dan nu waarschijnlijk nog wat sterker met als reden 'beetje alcohol op' :+
Mijn houding is redelijk goed, zeker als je bedenkt dat mensen op internet alleen maar onzin schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Dat gezeur over sociale vaardigheden heb ik wel vaker meegemaakt. Met pubers omgaan zegt ten eerste niks over je sociale vaardigheden. En ten tweede is het zonde dat mensen die capabel zijn voor een functie niet aangenomen worden omdat ze sociaal wat minder goed zijn.
Ah is dit ook een standpunt van je? Heb je weleens de rollen omgedraaid?

Ik Zou geen ICT hulp van je willen ik koop nog liever een nieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wellicht kun je ergens solliciteren, waar ze je een opleiding aanbieden? Er is een enorm tekort aan medewerkers, dus al heb je twee linker handen. Tegenwoordig zijn veel bedrijven allang blij, dat ze een medewerker kunnen vinden.

Maar bij de Albert Heijn kun je ook solliciteren: dan mag je met Wink werken, dat is ook een beetje ICT achtig :+ Vooral wanneer je de bonus kaartjes moet uitprinten _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
RocketKoen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Dus je hebt geen start kwalificatie. En ook nog nooit fulltime gewerkt?
Dan valt je CV al snel af bij vacatures waar genoeg kandidaten zijn die dat wel hebben. Misschien ben je wel heel slim en weet je alles van ICT af, maar je gaat gewoon de kans niet krijgen om op gesprek te komen.

Je kan het beste zorgen dat je 1 van die 2 tekorten fixt. Dan kun je potentiele werkgevers daarna op een sollicitatiegesprek overtuigen met je superieure people skills en kennis.

Of ga eens langs bij een uitzendbureau, daar mag je sowieso op gesprek komen en die zijn vaak goed in mensen aan werk helpen die geen goed CV hebben.
Startkwalificatie zegt niet zo veel, ik heb waarschijnlijk vele malen meer kennis en vaardigheden dan iemand die niveau 2 heeft gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:41:
[...]

Startkwalificatie zegt niet zo veel, ik heb waarschijnlijk vele malen meer kennis en vaardigheden dan iemand die niveau 2 heeft gedaan.
Ja zou je het maar met iets kunnen aantonen he, iets zoals een diploma of een cv met passende ervaring er op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx

Prx

[...]

Vast wel en daar zijn certificeringen voor om dat te bewijzen. Go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:40:
Wellicht kun je ergens solliciteren, waar ze je een opleiding aanbieden? Er is een enorm tekort aan medewerkers, dus al heb je twee linker handen. Tegenwoordig zijn veel bedrijven allang blij, dat ze een medewerker kunnen vinden.

Maar bij de Albert Heijn kun je ook solliciteren: dan mag je met Wink werken, dat is ook een beetje ICT achtig :+ Vooral wanneer je de bonus kaartjes moet uitprinten _O-
Ik heb nooit eerder bij een supermarkt gewerkt, toen ik 16-17 was heb ik iets van 10 keer gesolliciteerd en toen ben ik niet aangenomen. Toen ik 17 was vonden ze me eigenlijk al te oud. Ik heb wel andere werkervaring, bijvoorbeeld als zzp'er.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:22
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:40:
[...]

Mijn houding is redelijk goed, zeker als je bedenkt dat mensen op internet alleen maar onzin schrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDbQ7JoOZG--vcgQTwPG-Ew49UY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/95zfoPUxp3iMaRwVOcHMqrRb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Maar wordt dit ook duidelijk op je CV?
De meeste werkgevers/recruiters lezen bij de 1e schifting vaak niet meer dan je diploma en werkervaring kopjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 06:51
[...]

Je slaat het advies gewoon in de wind. Hartstikke mooi dat je die kwaliteiten hebt, je kan het niet/onvoldoende via een cv of motivatiebrief aantonen dus val je af. Het advies is om dus iets aan die startkwalificatie te gaan doen óf via een andere route (niet zijnde sollicitatieprocedure met cv-selectie) werkervaring op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

De eerste mod die langs komt gaat dit topic sluiten, want dit ontspoort overduidelijk. Is er iets wat je nog eruit wil halen qua feedback of input?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
nee. internet is onzin, TS weet alles al etc. maar verliest het van de 'gladde praters zonder inhoud' en van de losers die gewoon een startkwalificatie halen of wat ervaring opbouwen ergens. Dat zijn ook stomme dingen en zegt niks over wat je ECHT kunt natuurlijk. ik vind dit echt entertainement van de bovenste plank maar verwacht wel een slotje binnenkort want zo slecht en horkerig zie je het zelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Ik heb nooit eerder bij een supermarkt gewerkt, toen ik 16-17 was heb ik iets van 10 keer gesolliciteerd en toen ben ik niet aangenomen. Toen ik 17 was vonden ze me eigenlijk al te oud. Ik heb wel andere werkervaring, bijvoorbeeld als zzp'er.
Nu vinden ze je niet te oud: want mijn generatie heeft niet genoeg kinderen gemaakt of krijgt nu pas kinderen, dus er is een tekort aan 15 jarige. Dus waarschijnlijk wordt je direct aangenomen :+

Bij de Plus supermarkt kun je ook E-Commerce doen: mag je orders verzamelen of lekker bezorgen, met de gedeukte bezorgbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
RocketKoen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:44:
[...]

Maar wordt dit ook duidelijk op je CV?
De meeste werkgevers/recruiters lezen bij de 1e schifting vaak niet meer dan je diploma en werkervaring kopjes.
Als ik echt zo capabel ben als ik hier beweer zou HBO-ICT wel moeten lukken. Ik zal mezelf toch wel moeten bewijzen. Kan ik niet gewoon een MBO-diploma halen binnen een andere sector en dan op de één of andere manier toch scholing voor ICT behalen die voldoende is om op een servicedesk te werken? MBO-ICT ga ik waarschijnlijk niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:54
@Tech_SSD In dat draadje wordt gesuggereerd dat je een vorm van autisme hebt. Ik heb het idee dat zomaar correct kan zijn. Dat is op zich niet erg, maar als het zo is dan kan het geen kwaad dat te weten. Je huisarts kan je daar mee helpen. Dan kan je er rekening mee houden.
Hoe kijkt jouw directe omgeving naar jou ?
BTW van Steve Jobs wordt ook gezegd dat hij Aspergers had.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 21-06-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Op de man en beledigen. Niet doen

[ Voor 69% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Als ik echt zo capabel ben als ik hier beweer zou HBO-ICT wel moeten lukken. Ik zal mezelf toch wel moeten bewijzen. Kan ik niet gewoon een MBO-diploma halen binnen een andere sector en dan op de één of andere manier toch scholing voor ICT behalen die voldoende is om op een servicedesk te werken? MBO-ICT ga ik waarschijnlijk niet meer doen.
Ik ben het er zeker mee eens dat diploma's niks zeggen over je vaardigheden, maar als je geen van beide aan kunt tonen, dan zijn je opties wel beperkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom doe je dan geen hbo ict?
Puur voor het papiertje... Het is toch een eitje voor je?
Dan werk je daarnaast nog als zzper, want gezien het zo makkelijk is kan je makkelijk nog baan ernaast doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 13:59
[...]

Docent hier. Je bent toelaatbaar met mbo4 op sommige bachelors. Meer daarover ga ik niet zeggen, want je hebt hbo niveau, en had dat zelf oom uit kunnen zoeken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

nee ik denk niet dat je dat kunt, maar goed internet is toch maar onzin. Er zit zo weinig daadkracht, reflectie of realiteitszin in je antwoorden dat ik zou aanraden de Zeevaartschool te gaan doen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Als je dat financieel kan bolwerken kun je een toelatingsexamen doen voor het HBO en gewoon 4 jaar fulltime studeren. Een kennis heeft dat op dr 30e ook gedaan. Die had ook nooit een diploma gehaald vanwege ziekte en mocht gaan studeren met behoud van wajong uitkering.

Als je wel inkomen nodig hebt kun je HBO deeltijd doen. Dat is wel heel zwaar (want je werkt ernaast ook nog 4 dagen). Dan moet je opzoek naar een traineeship. Of eerst zorgen dat je op het HBO wordt aangenomen (toelatingsexamen) en dan binnen een half jaar een toepasselijke baan vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
DiedX schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Docent hier. Je bent toelaatbaar met mbo4 op sommige bachelors. Meer daarover ga ik niet zeggen, want je hebt hbo niveau, en had dat zelf oom uit kunnen zoeken.
Met mbo4 ben je altijd toelaatbaar tot een hbo-bachelor, ongeacht de sector/richting. Waarom ga je er van uit dat ik dit niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
W1ck1e schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:47:
[...]
@Tech_SSD In dat draadje wordt gesuggereerd dat je een vorm van autisme hebt.
Autisme is geen ziekte okay? Zit zelf ook in het Autisme Spectrum en werk ik de retail, waarbij ik dagelijks veel contact met klanten heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 13:59
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:50:
[...]

Met mbo4 ben je altijd toelaatbaar tot een hbo-bachelor, ongeacht de sector/richting. Waarom ga je er van uit dat ik dit niet weet?
Als je dat weet, waarom stel je de vraag over een ander mbo-opleiding dan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
DiedX schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Als je dat weet, waarom stel je de vraag over een ander mbo-opleiding dan?
Omdat een mbo-diploma die niets te maken heeft met ICT niet per se helpt als je op een servicedesk wilt werken. Iemand met een mbo ICT-diploma had meer kansen gehad dan iemand met een mbo-diploma binnen een hele andere richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Autisme is geen ziekte okay? Zit zelf ook in het Autisme Spectrum en werk ik de retail, waarbij ik dagelijks veel contact met klanten heb :+
Ja maar je hebt Marco-Peters's en Hyperbeams. Dus er kan aantoonbaar verschil in sociale capaciteiten aanwezig zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:50:
[...]

Dat kan wel zijn maar je hebt dan meestal ook een interview/intake gesprek. je geeft zelf aan dat je "mondelige" vaardigheden niet zo goed ontwikkeld zijn als je schriftelijke. Wat dat verder zegt laat ik even in het midden.
Maar goeie pro-tip hier, als ZZP'er in de ICT heb je in principe (in mijn ervaring) geen diploma's nodig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Nou, ik heb recent 3 mensen aangenomen voor een servicedesk en bij geen van 3 naar de study/diploma gekeken, maar puur naar de persoon.

Ik ben namelijk ook van mening dat een opleiding niet altijd alles zegt.

Ik kan je wel melden dat als ik een sollicitatie gesprek had met jou, dat we binnen 5 minuten klaar zouden zijn.

Je houding is gewoon slecht en je komt lui over. Met 23 jaar oud kan je nog prima naar school.

Ik zie je alleen maar vingers wijzen naar andere. Precies het type wat niemand wil aannemen, dit soort personen leren namelijk nooit van hun fouten want zij zullen altijd andere de schuld geven.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:54:
[...]

Ja maar je hebt Marco-Peters's en Hyperbeams. Dus er kan aantoonbaar verschil in sociale capaciteiten aanwezig zijn. :+
En dan heb je ook nog internet trollen... Dit wordt weer zon topic waar alles afgeschoten wordt, net als voorgaande topics ...

@Tech_SSD wees een vent, doe een deeltijdopleiding naast je baan, dan zit je samen met andere volwassenen. Dan is de toon stuk serieuzer en vaak kan je alsnog snel door je opleiding.

* In ieder geval geen vechtende klasgenoten.

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 21-06-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Barrycade schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:54:
[...]

Aantoonbaar verschil? Aantoonbaar?
Het is nog aantoonbaarder Dan bewijzen dat water vloeiend is. Zo aantoonbaar dat het woord aantoonbaar zelfs onvoldoende de capaciteit van het verschil kan weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:54
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:51:
[...]

Je zult zeker weten dat elke autist weer anders is. Ik was even aan het twijfelen of ik "hebben" of "zijn" moest gebruiken. Ik wilde niemand beledigen, want ik ben of heb het zelf ook. Het is een stoornis. (helaas ook weer een negatieve term). Ik zeg wel eens dat ik als jong kind in de asperge soep ben gevallen. Mijn diagnose is van 9 jaar geleden. Ik heb vele jaren gewerkt, maar nu dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Op de man en niet nodig

[ Voor 90% gewijzigd door Notna op 22-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Don't feed the troll

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 22-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Op de man en onaardig

[ Voor 88% gewijzigd door Notna op 22-06-2023 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
Niet zo op de man

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Reactie op troll, niet doen

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:03:
[...]

Die kans schat ik heel klein in.
De kans dat ik freelance GoT commentator Ben schat ik nog kleiner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
* Fr33z pakt popcorn en wacht op de banhammer, wat een show is dit. GoT-onwaardig zo'n poster als TS maar het siert de overige gebruikers dat er okk nog serieuze tips voorbijkomen zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
[...]

Het gaat niet alleen om kennis. Je bent waarschijnlijk autodidact. Nog even los van of je dan voldoende kennis hebt (zonder diploma is er geen manier om dat aan te tonen) kijken werkgevers ook naar je vermogen om te leren en je aan te passen.

Een opleiding lijkt voor sommigen inderdaad een onnodig hoepeltje waar werknemers doorheen moeten springen. Je kunt voor jezelf ook wel het gevoel hebben dat je niet zoveel hebt geleerd. Met een diploma toon je wel aan dat je een bepaald kennisniveau hebt. Maar ook of je een bepaald denk- en leernivo hebt.

Dat is belangrijk voor je toekomst binnen het bedrijf. Jij kunt jezelf prima allerlei netwerkkennis hebben aangeleerd en die kennis is op dit moment misschien voldoende om de meeste helpdeskvragen te beantwoorden. Maar niemand wil z'n hele leven op de helpdesk blijven zitten. Op een gegeven moment wil je verder groeien. Als je een diploma hebt gehaald, dan heb je al een keer aangetoond dat je door hoepeltjes kunt springen, dus dat zal je waarschijnlijk nog wel een keer lukken.

Werkgevers kijken naar meer dan alleen je huidige kennis. En ze kijken (terecht) ook naar sociale vaardigheden. Niemand wil een helpdesker aan de lijn die je probleem wel kan oplossen, maar zo bot als een hark is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-04 20:03
Gebruik de TR functionaliteit hiervoor

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Op de man en beledigen; daar ben je al eens eerder op aangesproken

[ Voor 89% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Inhoudelijk 0 relevant

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inhoudelijk 0 relevant

[ Voor 84% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
VodaNL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:05:
De mods van Tweakers moeten zijn rechten afpakken om nog een topic te openen. Dit eindigt elke keer hetzelfde.
Wijzen naar iedereen, maar nog nooit in een spiegel gekeken
Je draait duidelijk dingen om. Ik word onterecht afgekraakt door mensen die een enorme zelfoverschatting hebben en helemaal niets kunnen, echter wordt er gedaan alsof ik iets fout doe terwijl vrijwel elke post van mij volkomen terecht was. Ik sta volledig achter hetgeen dat ik geschreven heb en doe afstand van vrijwel geen van de dingen die ik gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Tech_SSD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:06:
[...]

Users zoals jij hebben duidelijk een gebrek aan zelfreflectie en een enorme zelfoverschatting. Omdat relatief veel users net zo idiot zijn als jij denk je opeens dat je weet waar je over spreekt. Je overschat jezelf, je bent nog minder capabel dan je al dacht.
Sorry maar dit Zou je precies zo tegen jezelf kunnen zeggen voor wat betreft dit topic alleen al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inhoudelijk 0 relevant

[ Voor 89% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
7Sins schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:07:
[...]

Sorry maar dit Zou je precies zo tegen jezelf kunnen zeggen voor wat betreft dit topic alleen al
Onzin, ik weet waar ik het over heb en begrijp dat het systeem in Nederland als het op ICT aankomt volkomen idioot is en niet klopt. Het is tijd dat het gaat veranderen en er gekeken wordt naar capaciteiten, competenties en motivatie en niet naar dingen zoals diploma's die niet altijd iets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Inhoudelijk 0 relevant

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 21-06-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Dit gaat natuurlijk nergens meer over en gaat op slot. Ik ga niet eens woorden vuil maken aan het waarom.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.