Overlast door beregening

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:41

Badderbeest

De enige echte

Ivow85 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Natuurlijk kan dat dikgedrukte best. Alleen zal er dan in (een) extra installatie(s) geïnvesteerd moeten worden zodat overdag meerdere percelen tegelijkertijd beregend kunnen worden.
En als dat nodig is om binnen de geluidsnormen te blijven, dan moet dat gewoon. En als het dan niet meer uit kan, worden kennelijk de producten tegen een te lage prijs verkocht en moet je daar wat aan doen.
Als je in de volle zon beregent verbrandt je gewas.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Badderbeest schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Als je in de volle zon beregent verbrandt je gewas.
Waarom stond het hier afgelopen weken dan vol met werkende beregeningsinstallaties die overdag aan stonden?

Maar als je perse 's nachts wilt beregenen is dat ook prima natuurlijk. Mits je zorgt dat je installatie aan de geluidsnormen voldoet. Wat dus kan betekenen dat er dan in plaats van een extra installatie geïnvesteerd moet worden in stillere motoren.

Een oplossing is er altijd. Alleen wil men er de tijd of het geld vaak niet in steken omdat men zelf de nadelen niet ervaart, maar wel van de voordelen geniet.
En dat is niet alleen iets van boeren, maar van héél veel mensen en bedrijven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:06
Ivow85 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:01:
[...]Natuurlijk kan dat dikgedrukte best. Alleen zal er dan in (een) extra installatie(s) geïnvesteerd moeten worden zodat overdag meerdere percelen tegelijkertijd beregend kunnen worden.
En als dat nodig is om binnen de geluidsnormen te blijven, dan moet dat gewoon. En als het dan niet meer uit kan, worden kennelijk de producten tegen een te lage prijs verkocht en moet je daar wat aan doen.
En natuurlijk ben jij dan ook bereid om over een aantal weken de dubbele prijs voor je groente te betalen.
Want wat moet dat moet gewoon. :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:27:
[...]

En wie gaat die dure spullen betalen dan? Een boer werkt meestal met wat hij een aantal jaren geleden heeft aangeschaft en koopt pas iets nieuws wanneer het oude kapot gaat. We praten hier niet over auto's die door sommigen na 2 jaar weer ingeruild worden omdat het nieuwe model een mooiere uitstraling heeft.
Bovendien is het ook nog een keer zo dat die beregening niet weken achter elkaar aan staat. Een beetje verdraagzaamheid ten behoeve van de voedselproductie, waar TS ook van eet, is wel gewenst.
Ik heb niet het idee dat het het probleem van wie dan ook anders dan de boer is om apparatuur aan te schaffen die binnen de huidige normen kan blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
We zijn in een heerlijke discussie beland, van wie er gelijk heeft. :?
Een discussie om standpunten, zonder de belangen goed te kennen.

Ik zou zeggen voor eenieder hier: schoenmaker blijf bij je leest. En daaropvolgend wie de schoen past trekt deze aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-07 21:57
Lijkt mij dat die boerenbedrijven er al zaten voordat je er ging wonen. Als je daar niet tegen kan is het verhuizen ben ik bang. Die boeren hebben het momenteel al zwaar genoeg te verduren. Ga eens langs en bel aan. Koop een flesje rauwe melk, eieren en wat boter om het ijs te breken en vraag dan eens: "Goh, die installatie...." enfin, je snapt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-07 19:53
Tja, in een gebied gaan wonen waar mensen vroeg beginnen met werken, ik heb daar geen last van ben ook al om 06.00 onderweg, anders maar huis kopen op de zuid as ,waar ze om 09.00 beginnen met typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
DedSec85 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:31:
Lijkt mij dat die boerenbedrijven er al zaten voordat je er ging wonen. Als je daar niet tegen kan is het verhuizen ben ik bang. Die boeren hebben het momenteel al zwaar genoeg te verduren. Ga eens langs en bel aan. Koop een flesje rauwe melk, eieren en wat boter om het ijs te breken en vraag dan eens: "Goh, die installatie...." enfin, je snapt het wel.
Als de boer zich aan de regels houdt, dan moet je inderdaad niet zeuren over de geluiden die horen bij het platteland als je op het platteland gaat wonen.
Net zoals je niet moet zeuren over spelende kinderen als je naast een basisschool gaat wonen of muziek als je naast een feest-café gaat wonen.

Maar je hebt altijd volkomen gelijk om voor je rechten op te komen, wanneer je overlast ervaart van een persoon of bedrijf wat zich niet aan de regels houdt.
Als dat feestcafé op mooie zomeravonden het terras niet op het voorgeschreven tijdstip sluit en/of met luide muziek op de ramen en deuren van het pand wagenwijd open laat staan. Hoe lang het feestcafé er ook zit en hoe kort jij er ook woont: dergelijke overlast door overtreding van de geluidsnormen hoef je niet te accepteren. Ook niet als nieuwkomer.
Idem met de boer. Zolang die binnen de normen en regels handelt: tja, jammer voor degene die het dan toch als overlast ervaart.
Maar als de boer meer herrie produceert dan is toegestaan, dan heeft de nieuwkomer alle recht van "zeuren" en zal de boer zich gewoon naar de regels moeten schikken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
De discussie gaat inderdaad alle kanten op.

Vreemd dat er gesteld wordt dat ik al TS in het gebied ben komen wonen en nu aan het “zuren” ben.
Ik woon al langere tijd in het buitengebied en ben niet vanuit de stad in het buitengebied komen wonen.

Waar bij mij de schoen wringt is dat de tractoren er in het zomerseizoen steeds vaker komen te staan.
Dit ontneemt uiteindelijk een groot deel van het woongenot.
Normaal buiten zitten is er op die dagen niet bij.
De optie om dan maar binnen te gaan zitten en een airco aanschaffen vind ik echt een brug te ver.

In de huidige maatschappij wordt alles gereguleerd en is overal wel een regeltje voor (waar ik het niet in alle gevallen mee eens ben).
Of er sprake is van onrechtmatige hinder weet ik niet, dat is voor mij lastig vast te stellen.
Dat er sprake is van overlastgevende hinder heb ik wel vastgesteld (overlast voor mij als bewoner).

Terecht wordt er aangegeven dat ik niet (direct) met wetten en regels op de proppen moet komen, maar zoals al eerder aangegeven vind ik het wel zo prettig dat ik weet waarover ik praat voor het geval er een discussie ontstaat.

Ik wil echt wel meedenken in oplossingen, zelfs als dat buiten de regels ligt, maar ik wil mij niet met een kluitje het riet in laten sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-07 11:34
alve schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:28:
De discussie gaat inderdaad alle kanten op.

Vreemd dat er gesteld wordt dat ik al TS in het gebied ben komen wonen en nu aan het “zuren” ben.
Ik woon al langere tijd in het buitengebied en ben niet vanuit de stad in het buitengebied komen wonen.

Waar bij mij de schoen wringt is dat de tractoren er in het zomerseizoen steeds vaker komen te staan.
Dit ontneemt uiteindelijk een groot deel van het woongenot.
Normaal buiten zitten is er op die dagen niet bij.
De optie om dan maar binnen te gaan zitten en een airco aanschaffen vind ik echt een brug te ver.

In de huidige maatschappij wordt alles gereguleerd en is overal wel een regeltje voor (waar ik het niet in alle gevallen mee eens ben).
Of er sprake is van onrechtmatige hinder weet ik niet, dat is voor mij lastig vast te stellen.
Dat er sprake is van overlastgevende hinder heb ik wel vastgesteld (overlast voor mij als bewoner).

Terecht wordt er aangegeven dat ik niet (direct) met wetten en regels op de proppen moet komen, maar zoals al eerder aangegeven vind ik het wel zo prettig dat ik weet waarover ik praat voor het geval er een discussie ontstaat.

Ik wil echt wel meedenken in oplossingen, zelfs als dat buiten de regels ligt, maar ik wil mij niet met een kluitje het riet in laten sturen.
Je bedoelt dat er in de huidige maatschappij over alles gezeurd wordt. We leven in een klein kikkerland met een van de hoogste bevolkingsdichtheden welke ook nog eens sterk groeiende is. Daarbij hebben we last van klimaatverandering is wordt het alsmaar warmer en droger.

Iets met leven en laten leven, deze boeren doen dit ook voor jou. En daarbij nogmaals, al die hectares akker liggen er niet voor jouw rust maar wel voor jouw eten.

Verder wil ik nog even zeggen dat wij het probleem via ons scherm natuurlijk nooit goed kunnen beoordelen. Als je er écht zoveel last van hebt (niet kunnen slapen, dag in dag uit overlast), zou ik zeggen stel je vraag bij rechtsbijstand en/of ga nog een keer bij de boer op de koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:41

Badderbeest

De enige echte

Ivow85 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Waarom stond het hier afgelopen weken dan vol met werkende beregeningsinstallaties die overdag aan stonden?
Omdat men er in de nacht dan blijkbaar niet genoeg water op krijgt. Naast de kans op verbranding bij volle zon us het rendement ook nog eens erg laag vanwege de onmiddellijke verdamping door de zon en warmte. Meer diesel per effectieve m3 water dus.

De enige echte

Pagina: 1 2 Laatste