Overlast door beregening

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-07-2024
Door de droogte staan er in het buitengebied weer veel tractoren en aggregaten te draaien in verband met het beregenen.

Zijn er regels of voorschriften voor het beregenen en dan voornamelijk op het gebied van geluids- en stankoverlast?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:49
Ik gok dat je daarvoor bij je gemeente moet zijn.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:14
ja dat zijn de dingen die je bij buitenaf wonen tegenkomt, het hoort erbij. gewoon accepteren, of met de boer/kweker overleggen over tijdsperiodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mogelijk dat je met overleg verder komt.. als er gewoon uit een sloot / kanaal gepompt wordt is het misschien een optie dat de handel iets verderop gezet kan worden... of op een andere manier

maar inweze is overlast overlast...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Ja er zijn geluidsbelasting regels. Wordt gemeten op de gevel.

Als zo'n ding op een paar meter van je huis staat heb je wel een punt, als het om overkant akker gaat wellicht wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:42:
Door de droogte staan er in het buitengebied weer veel tractoren en aggregaten te draaien in verband met het beregenen.

Zijn er regels of voorschriften voor het beregenen en dan voornamelijk op het gebied van geluids- en stankoverlast?
Over het algemeen staan de beregeningsinstallaties niet in je huis of op jouw perceel.

Daarnaast, de milieuvoorschriften zijn in het buitengebied inderdaad niet zo streng als in de stad. Maar het is ook echt niet zo dat die machines gebouwd zijn om diesel zo inefficiënt mogelijk te verbranden.

Maar, lees anders even: https://www.rijksoverheid...geluidsoverlast-in-de-wet

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 21-06-2023 21:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik heb geen idee waar je woont, maar mocht je buitenaf wonen lijkt mij dat dit er zo nu en dan bij hoort..
Je hebt nou eenmaal lusten en lasten..

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:42:

Toen je het topic opende heb je drie zinnetjes te zien gekregen:
Mijn vraag
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De tweede zin is uiteraard irrelevant maar kun je ook lezen als 'dit is mijn omgeving'. De derde heb je gewoon weggeknipt en dit toont op geen enkele manier aan wat je zelf hebt gedaan.

Dat lijkt mij niet de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 21-06-2023 21:10 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
peter-rm schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:54:
ja dat zijn de dingen die je bij buitenaf wonen tegenkomt, het hoort erbij. gewoon accepteren, of met de boer/kweker overleggen over tijdsperiodes
Overleg is lastig, er wordt aangegeven dat het noodzakelijk is en dat het niet anders kan.
Vandaar mijn vraag wat de regels zijn op dat gebied.
Dat het bij het buitenaf wonen hoort kan ik begrijpen als het in goed overleg gaat en er meegedacht wordt of moeite gedaan wordt om de overlast te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Nu online
Heb je ook een indicatie hoe veel kabaal het maakt? Vergelijkbaar met een stofzuiger, ventilator of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
Real schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:09:
[...]

Toen je het topic opende heb je drie zinnetjes te zien gekregen:

[...]

De tweede zin is uiteraard irrelevant maar kun je ook lezen als 'dit is mijn omgeving'. De derde heb je gewoon weggeknipt en dit toont op geen enkele manier aan wat je zelf hebt gedaan.

Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Helemaal gelijk…. Niet goed om het laatste weg te halen.
Ik heb geprobeerd om afspraken te maken, maar dat verloopt stroef en weinig ( wederzijds) begrip.
Ik heb op internet een zoekslag gemaakt, maar ik kom niet veel verder dan dat de beregeningsinstallaties niet onder de vergunning van het bedrijf vallen.
Ik denk dat daar de schoen wringt…. Allerlei eisen waar een bedrijf aan moet voldoen, maar een (oude) tractor kan meerdere dagen staan te draaien met alle overlast van dien.
In de tuin hoef je dan niet te gaan zitten en is het monotone geluid ook steeds storend waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
Barrycade schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:59:
Ja er zijn geluidsbelasting regels. Wordt gemeten op de gevel.

Als zo'n ding op een paar meter van je huis staat heb je wel een punt, als het om overkant akker gaat wellicht wat minder.
Ik ben wel e.e.a. over de geluidsbelasting tegen gekomen, maar kan niet vinden waar een beregeningsinstallatie onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
carepolice schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:44:
Heb je ook een indicatie hoe veel kabaal het maakt? Vergelijkbaar met een stofzuiger, ventilator of wat anders?
Vergelijkbaar met een vrachtwagen/tractor die continu stationair staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:48:
[...]

Ik ben wel e.e.a. over de geluidsbelasting tegen gekomen, maar kan niet vinden waar een beregeningsinstallatie onder valt.
Onder bedrijfsvoering, een tijdelijke visstal die 1 dag in de week ergens staat is ook een inrichting volgens de wet.
Dus zeker als er ergens een paar dagen een tractor staat te brullen zal dat daar gewoon onder vallen. Probleem is wel dat de milieudienst waarschijnlijk niet op tijd komt opdraven om een meting uit te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carepolice
  • Nu online
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:49:
[...]

Vergelijkbaar met een vrachtwagen/tractor die continu stationair staat te draaien.
En op hoe veel meter? Begrijp me niet verkeerd, ik kan me voorstellen dat het erg hinderlijk kan zijn, maar ik weet niet in hoeverre je kunt verwachten dat de boer / kweker zich gauw gaat aanpassen. Het verschil in niet of wel beregenen is qua opbrengst namelijk aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alve
carepolice schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:54:
[...]

En op hoe veel meter? Begrijp me niet verkeerd, ik kan me voorstellen dat het erg hinderlijk kan zijn, maar ik weet niet in hoeverre je kunt verwachten dat de boer / kweker zich gauw gaat aanpassen. Het verschil in niet of wel beregenen is qua opbrengst namelijk aanzienlijk.
Buiten (bij de gevel) 70 dB(a) binnen 50 dB(a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Nu online
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Ah, dat is vrij fors. Ik heb deze site gevonden, maar heb geen idee of dit nog geldt... https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76398

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
Accretion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Over het algemeen staan de beregeningsinstallaties niet in je huis of op jouw perceel.

Daarnaast, de milieuvoorschriften zijn in het buitengebied inderdaad niet zo streng als in de stad. Maar het is ook echt niet zo dat die machines gebouwd zijn om diesel zo inefficiënt mogelijk te verbranden.

Maar, lees anders even: https://www.rijksoverheid...geluidsoverlast-in-de-wet
Ik heb de site gelezen, ik weet niet waar de beregeningsinstallaties onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Dat vind ik wel veel hoor. Hoever staat t ding van je huis?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alve
ephymerous schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:26:
[...]

Dat vind ik wel veel hoor. Hoever staat t ding van je huis?
Het varieert, vorig jaar op zo’n 40 meter van de voorgevel.
Dit jaar op zo’n 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:21:
[...]

Ik heb de site gelezen, ik weet niet waar de beregeningsinstallaties onder vallen.
Er wordt niet voor elke afzonderlijke machine een eis gesteld.
In het algemeen worden eisen gesteld aan het maximale geluid dat is toegelaten bij het gebouw (jouw woning) in kwestie.
Eisen kunnen ook verschillen per bestemming van het gebouw en ligging en ook op welk tijdsvak van de dag het geluid wordt voortgebracht.
Bovendien verschilt het ook of het geluid wordt veroorzaakt door een permanente opstelling of tijdelijk (b.v. geluid bij laden en lossen).

70 dB 's avonds lijkt mij i.i.g. aan de hoge kant.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:08
peter-rm schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:54:
Ook in het buitengebied gelden regels ten aanzien van bijvoorbeeld de maximale geluidsdruk op de erfgrens en gevel van de buren. Dat de afstanden mogelijk wat groter zijn en er minder buren zijn, doet daar niets aan af.

Zonder fatsoenlijke geluidsdemper op een (oudere) dieselmotor voor de pomp kan de geluidsdruk best hoog zijn, en dus ongeoorloofd als er woningen in de nabijheid zijn.
Een warmtepomp mag bijvoorbeeld op de erfgrens van een nabijgelegen woning in de nacht maar 40dB aan geluidsdruk opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 21-06-2023 23:38 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ik heb meer last van al het landbouwverkeer dat al om 6.00 begint, dan van de beregeningsinstallatie, waarvoor ik met de kweker heb afgesproken dat die na 22.00 uur uit gaat. de beregening staat ook niet elke dag te draaien.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 18:53
Wellicht een lullige opmerking vanaf mijn kant. Ik kom uit een dorp en ik zie deze vragen wel vaker. In mn buurt.

Er zijn veel "stadsen" die hier in de buurt komen wonen wegens de rust in het buitengebied. Tuurlijk moet een boer zich ook aan de regels houden. Die doet het echter zn hele leven al zo. Dan komt er import wonen en wordt er ineens geklaagd. Vaak omdat de "stadsen" het beeld iets te rooskleurig zien.

Straks sproeien ze niet en gaan ze de akkers berijden en krijg je weer topic over overlast van zand dat stuift.

Vandaar de vraag. Altijd al last van gehad en is het nu ineens erger geworden of onbekend dat dit voor een boer de norm is?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ivow85
JaMaaT schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:44:
Die doet het echter zn hele leven al zo.
Die uitspraak is imo een zwaktebod bij gebrek aan steekhoudende argumenten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Daarom zeg ik ook. Ook een boer moet zich aan de regels houden.

En wellicht doet deze dat ook gewoon?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wellicht een lullige opmerking vanaf mijn kant. Ik kom uit een dorp en ik zie deze vragen wel vaker. In mn buurt.

Er zijn veel "stadsen" die hier in de buurt komen wonen wegens de rust in het buitengebied. Tuurlijk moet een boer zich ook aan de regels houden. Die doet het echter zn hele leven al zo. Dan komt er import wonen en wordt er ineens geklaagd. Vaak omdat de "stadsen" het beeld iets te rooskleurig zien.

Straks sproeien ze niet en gaan ze de akkers berijden en krijg je weer topic over overlast van zand dat stuift.

Vandaar de vraag. Altijd al last van gehad en is het nu ineens erger geworden of onbekend dat dit voor een boer de norm is?
Ik vind dat je hier een heel goed punt hebt. Ook ik ben dorpsbewoner op het platteland en zie en hoor dit regelmatig hier in de buurt. De boer die al jaren boert op dezelfde manier. De oude buurman kwam altijd een praatje maken als de boer zijn beregeningsinstallatie in gereedheid bracht. Nu is de oude buurman weg en is het huis gekocht door een stelletje ‘uut het westen’ en wordt er ineens geklaagd dat de poep stinkt, de koeien loeien en de traktor bromt.

Het is vaak niet eens zo dat de boer zo onwelwillend is (en ook hij moet zich gewoon aan de regels houden), maar hier komt ineens het cultuurverschil tussen plattelandsbevolking en stedelingen om de hoek. De nieuweling komt de boer even om de oren slaan met de regels, advocaten en mondigheid. De kans om iets in goed overleg te doen, is dan verkeken.

Ik zeg niet dat dat in geval van ts ook zo is, maar ik ga er ook niet vanuit dat de boer moedwillig zijn beregeningsinstallatie zo neerzet dat ts er lekker veel last van heeft. De boer probeert zijn gewassen te redden. Vaak hebben ze hun bron ergens aan de rand van het land en die zit daar al jaren. Even de traktor ergens anders neerzetten is niet zo makkelijk, maar op een goede manier is er vaak veel te overleggen.

Evenwel veel succes. Het is een lastige situatie. Het scheelt dat er morgen nog regen gaat vallen. Als dat een beetje aanbotst, dan kan de beregeningsinstallatie misschien de komende dagen wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:09
Je kan een handhavingsverzoek indienen bij het bevoegde gezag. Die installatie moet wel voldoen aan het activiteitenbesluit denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
wolly_a schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:17:
[...]

Ik vind dat je hier een heel goed punt hebt. Ook ik ben dorpsbewoner op het platteland en zie en hoor dit regelmatig hier in de buurt. De boer die al jaren boert op dezelfde manier.
Zoals ik al schreef: "we doen het al jaren zo" is een bijzonder zwak argument. Het kan namelijk ook betekenen dat het al jaren in strijd met regelgeving gebeurt.

Een boer is ondernemer en onderdeel van de samenleving. In een samenleving zijn er nu eenmaal regels waar iedereen, en ook zeker een ondernemer, zich aan moet houden. Zeker een ondernemer dient daarbij op de hoogte te zijn van de regels die voor zijn onderneming gelden.
Bovendien kunnen regels door de jaren heen veranderen, wat betekent dat iets wat 10 jaar geleden nog prima kon, nu niet meer mag.

En als een ondernemer regels overtreedt, dan is het geheel terecht om die onderneming daar op aan te spreken.

De grap is dat de boer soort installaties vrijwel nóóit vlakbij het eigen slaapkamerraam laat draaien tijdens de nacht. Teken dat de boer dus heel goed weet dat de herrie bij huis zo vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
carepolice schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:05:
[...]
Ah, dat is vrij fors. Ik heb deze site gevonden, maar heb geen idee of dit nog geldt...
Je weet dat deze verordening voor deze gemeente van toepassing is? Het kan dus in een andere gemeente heel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012

PB-powell

Mr. Laziness

Even out-of-the-box gedachte, is het mogelijk dat de boer een bouwhek(ken) met doek oid rond de trekker plaatst? Dat blokkeert al een deel geluid, hoeft ie z'n trekker niet ergens anders neer te zetten (wat waarschijnlijk niet kan/weinig helpt) maar heb je wel minder overlast @alve.
Als de trekker op 100 meter staat kan je niet echt verwachten dat de boer nog veel kan doen qua plaatsing, en heb je waarschijnlijk ook pech dat de wind net naar jouw gericht stond.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
ook een muurtje met hooi/stro baaltjes dempt behoorlijk wet ik uit ervaring

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Zoals ik al schreef: "we doen het al jaren zo" is een bijzonder zwak argument. Het kan namelijk ook betekenen dat het al jaren in strijd met regelgeving gebeurt.

Een boer is ondernemer en onderdeel van de samenleving. In een samenleving zijn er nu eenmaal regels waar iedereen, en ook zeker een ondernemer, zich aan moet houden. Zeker een ondernemer dient daarbij op de hoogte te zijn van de regels die voor zijn onderneming gelden.
Bovendien kunnen regels door de jaren heen veranderen, wat betekent dat iets wat 10 jaar geleden nog prima kon, nu niet meer mag.

En als een ondernemer regels overtreedt, dan is het geheel terecht om die onderneming daar op aan te spreken.

De grap is dat de boer soort installaties vrijwel nóóit vlakbij het eigen slaapkamerraam laat draaien tijdens de nacht. Teken dat de boer dus heel goed weet dat de herrie bij huis zo vervelend is.
We waren het er al over eens dat iedereen zich aan de regels moet houden, echter weten we nog niet of de boer regels overtreedt.

Nu kun je het op de ‘stadse’ wijze aanvliegen en je zwaait meteen met wetten, regels en eisen of je doet het op de ‘plattelands’ manier en je drinkt eens een bakje koffie met de boer en je probeert terloops te vertellen dat je op momenten wat lawaai hebt van zijn beregeningsinstallatie.

Met welke manier kom je dan het verst? Zeker wanneer ook nog niet helemaal duidelijk is of de boer wel of niet de geluidsnorm overschrijdt. Je kan altijd nog met regels en wetten zwaaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tuurlijk moet een boer zich ook aan de regels houden. Die doet het echter zn hele leven al zo. Dan komt er import wonen en wordt er ineens geklaagd.
Is het niet precies zoals je het hier zegt; een boer moet zich ook aan de regels houden. "We doen het al ons hele leven zo" is nooit een goed excuus.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:53
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:34:
[...]

70db van iets dat op 100m van jou staat??
Zeker dat die boer geen straaljager motor in zijn tractor heeft gestoken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
wolly_a schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:19:
[...]
Nu kun je het op de ‘stadse’ wijze aanvliegen en je zwaait meteen met wetten, regels en eisen of je doet het op de ‘plattelands’ manier en je drinkt eens een bakje koffie met de boer en je probeert terloops te vertellen dat je op momenten wat lawaai hebt van zijn beregeningsinstallatie.
Dat heeft helemaal niets te maken met 'stads' vs. 'plattelands' en is een tegenstelling die geen tegenstelling is. Bepaalde politici gebruiken dat vooral om stemmen te scoren. Natuurlijk kom je met praten verder.

Maar daarom is de vraag welke regelgeving van toepassing is nog niet onzinnig. Overigens heeft de TS ook al aangegeven in gesprek te zijn gegaan, maar geen succes heeft geboekt.

Maar wat we niet weten:

- of de bron binnen of buiten de bebouwde kom staat (waarschijnlijk buiten)
- of de woning van de TS binnen of buiten de bebouwde kom staat
- of het draait om regelgeving van de gemeente, provincie en/of het Rijk
- om welke locatie dit gaat (maar het is aan de TS om daar wel/niet openheid over te geven, want daarmee wordt het account van de TS uiteraard minder anoniem)

Voor wat betreft stank zal het waarschijnlijk gaan om provinciale regelgeving. Als het werkelijk gaat om dit geluidsniveau, dan snap ik wel dat de TS klaagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaMaaT
[...]

Ik ken weinig boeren die de sloot of de bronbemaling bij hun slaapkamerraam hebben zitten?

En hier zie ik ze dag en nacht draaien. Zijn de modellen met GPS die zelf heen en weer rijden. Zouden die niet voldoen aan de laatste regels.

Ben het helemaal met je eens dat ook (vooral) de boer zich aan regels moet houden. Echter ga jij nu standaard vanuit dat dit niet het geval is.

Heb nog steeds de vraag. Is het nu erger geworden, of net buitenaf gaan wonen en valt het geluidsoverlast tegen?

September gaat de mais er weer vanaf, dat gaat dag en nacht door. Weet eigenlijk niet of dat mag ('s nachts) maar weet wel dat je heel veel boeren en loonwerkerss echt gaat pesten als je in deze 2 weken gaat klagen. Dit zijn uiteraard de minder leuke zaken van het buitenaf wonen.

En ook al mag het wellicht niet. Dat is naar mijn mening wel een beetje leven en laten leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik denk dit ook
Iemand die uit de stad naar een dorp is verhuist, en er dan achter komt dat het dorp geen openluchtmuseum is

Ook maak ik uit TS z’n beantwoorden van de vragen op dat hij weinig begrip krijgt en ook weinig begrip heeft

Hoe ga je het gesprek aan met de boer?
Maaak je een praatje?
Of ga je gelijk klagen?
En dat de boer de trekker van 40 naar 100 meter heeft verplaatst is al heel wat !
Goed noaberschap komt van 2 kanten, met geven en nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
*knip*
Reageer dan niet.

[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 22-06-2023 09:10 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

bonzz.netninja

Niente baffi

https://polarisatieverlieselkaarniet.sire.nl/

Ik vind het polariserend en slaat daarmee een inhoudelijke vraag meteen in een hoek. Tot elkaar komen is in het grotere plaatje van een samenleving duurzamer (en vooral ook leuker)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alve

Die opmerking had ik verwacht, daarom probeer ik de vraag ook neutraal te houden en heb ik gehad over gebrek aan (wederzijds) begrip.
Ik ben zelf ook opgegroeid in een landelijke omgeving maar ben geen boer.
Het is niet mijn bedoeling om met regels en wetten te gaan zwaaien, maar ik wil wel graag weten wat de mogelijkheden zijn.
De tijden veranderen, het wordt droger en er zijn (denk ik) andere oplossingen dan de hele dag een tractor/aggregaat te laten draaien.
De overlast neemt toe en de verwachting is dat het alleen maar erger gaat worden.

Het verbaast mij dat ik zoveel verschillende beregeningsinstallaties zie die de hele dag kunnen draaien met bijvoorbeeld oude tractoren of oude vrachtwagenmotoren terwijl alles verder aan banden wordt gelegd (max. 100km/u, minder bouwen e.d.)
Als het noodzakelijk is wil ik een hoop accepteren, maar van noodzaak kan 1 of 2 jaar sprake zijn, daarna zou er toch een andere oplossing mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:53
alve schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:48:
[...]Als het noodzakelijk is wil ik een hoop accepteren, maar van noodzaak kan 1 of 2 jaar sprake zijn, daarna zou er toch een andere oplossing mogelijk moeten zijn.
Ik lees telkens opnieuw.
"ik ondervind er last van, dus hij moet zich aanpassen".
Dat een andere oplossing veel geld kost en de boer 0,0 oplevert, dat is maar bijzaak.

Hoe heb je trouwens de geluidsdruk gemeten? 70dba op 100m afstand van de bron en dat van een oude diesel die stationair draait lijkt me op zijn zachtst gezegd, behoorlijk extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Mijn vader deed het 60 jr geleden al elektrisch, die was z’n tijd ver vooruit
Deels omdat we nog met paarden werkten
Anderdeels omdat je “ je trekker noar z’n mallemoer” hielp volgens hem
En ten 3e het rendement van een elektromotor vele malen beter was als van een trekker.
Maar veel boeren en kwekers hebben die mogelijkheid niet omdat ze vaak met oppervlakte water beregenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:23
Kijk, ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat een goede relatie met je buren (of dat nu een akkerboer of een gezin is) heel belangrijk is. Als het moet kunnen mensen elkaar echt het leven zuur maken.

Ik weet niet hoe je relatie is maar als je al eens geprobeerd hebt met twee frisse pinten (sorry, biertjes) naar die mens toe te lopen en te vragen "Seg, ik heb gemerkt dat [uitleg over je lawaai] en [ik zou eens willen vragen] zodat [we allebei gelukkig zijn]" en daar komt geen reactie op of hij doet gewoon vrolijk voort dan zou ik handhaving laten inschakelen, met het risico dat die te laat zijn.

Het duurt ook even eer je wat info gaf over afstanden maar 70dBA op 100m, da's wel heel veel.

Tja, en Annie mag ook nog altijd rondrijden met haar Micra van 20 jaar oud ;) . Is even langs de kwestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
[...]

Die opmerking had ik verwacht, daarom probeer ik de vraag ook neutraal te houden en heb ik gehad over gebrek aan (wederzijds) begrip.
Ik ben zelf ook opgegroeid in een landelijke omgeving maar ben geen boer.
Het is niet mijn bedoeling om met regels en wetten te gaan zwaaien, maar ik wil wel graag weten wat de mogelijkheden zijn.
De tijden veranderen, het wordt droger en er zijn (denk ik) andere oplossingen dan de hele dag een tractor/aggregaat te laten draaien.
De overlast neemt toe en de verwachting is dat het alleen maar erger gaat worden.

Het verbaast mij dat ik zoveel verschillende beregeningsinstallaties zie die de hele dag kunnen draaien met bijvoorbeeld oude tractoren of oude vrachtwagenmotoren terwijl alles verder aan banden wordt gelegd (max. 100km/u, minder bouwen e.d.)
Als het noodzakelijk is wil ik een hoop accepteren, maar van noodzaak kan 1 of 2 jaar sprake zijn, daarna zou er toch een andere oplossing mogelijk moeten zijn.
Je hebt gelijk hoor, alleen denk dat er heel wat boeren ook onzeker zijn over de toekomst. Die gaan niet investeren in een nieuwe installatie.

Verder zou ik gewoon het gesprek met de boer aangaan. Mocht ie heel star en nukkig gaan doen kun je altijd nog de rechten en plichten opzoeken. Mocht je jezelf dan nog een keertje melden maar dan met iets ander melding kan dat ook niet als een verassing komen.

Menig boer vind dit ook belangrijk: Wikipedia: Noaberschap

En mocht ie zich niet aan de regels houden weet hij dit zelf waarschijnlijk ook wel. Dikke kans dat ie dan wat voorzichtiger wordt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ga ook voor de optie goed gesprek. Het is geven en nemen en met een goede verstandhouding is er veel mogelijk.
Ik heb soms ook overlast van een boer, maar ik kan bv altijd bij hem terecht om wat te lenen.
Als iets echt de spuigaten uitloopt ga ik een biertje met hem drinken om te kijken hoe we dat kunnen oplossen en soms is dat niet mogelijk maar is er wel begrip.

Ik weet 1 ding zeker, als ik direct over regels en recht zou beginnen zou t snel klaar zijn. Zo zou ik zelf ook reageren als ik de ontvanger vd boodschap zou zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als je op een industrieterein gaat wonen heb je enige mate van (over)last te dulden. Een buitengebied is mijns inziens een vorm van industrie die een mate van last geeft. Je kunt niet naast een veeschuur gaan wonen en dan gaan klagen over poeplucht, naast een akker gaan wonen en klagen dat er een trekker rijdt op een godsonmogelijk tijdstip, naast een vliegveld gaan wonen en klagen over de vliegtuigen, industrieterein en zeuren over de vrachtwagens, etc.
Wat je wel kunt doen is eens in gesprek gaan met de eigenaar van de bron van last en op zoek gaan naar wat zijn overwegingen zijn geweest om e.e.a. op deze manier aan te pakken. Wie weet komen jullie al pratend tot alternatieve opties, of iig tot wederzijds begrip.

[ Voor 8% gewijzigd door Firestorm op 22-06-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De boeren hier voor ons huis pompen ook op grote schaal water uit de sloot voor bewatering. Ja, daar heb je soms geluid en waternevel van (slootwater :r) maar daar zit ik niet zo mee. Het enige wat ik graag anders zou zien is dat ze stoppen met op grote schaal gif over dat land te sproeien, soms meerdere keren per maand, maar die discussie ga ik maar niet aan want dat gaat weinig begrip genieten ben ik bang.

TS maakt mij niet duidelijk of hij er ook woont (in dat buitengebied) of er puur doorheen komt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:58
HTT-Thalan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:31:
De boeren hier voor ons huis pompen ook op grote schaal water uit de sloot voor bewatering. Ja, daar heb je soms geluid en waternevel van (slootwater :r) maar daar zit ik niet zo mee. Het enige wat ik graag anders zou zien is dat ze stoppen met op grote schaal gif over dat land te sproeien, soms meerdere keren per maand, maar die discussie ga ik maar niet aan want dat gaat weinig begrip genieten ben ik bang.

TS maakt mij niet duidelijk of hij er ook woont (in dat buitengebied) of er puur doorheen komt?
Gif? Of bedoel je misschien gewasbeschermingsmiddelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:13
[...]

Wat voor oplossingen dan? En dan graag iets wat haalbaar is he, dus niet iets wat gelijk tonnen kost enkel voor beregening.

Spul moet mobiel zijn, het moet constant verplaats worden. De boeren hebben nu ook eenmaal de tractoren nodig voor een hoop andere dingen. Als ze daarnaast ineens een hoop geld moeten investeren voor enkel beregenen is dat niet echt haalbaar voor hun. Zeker niet als ze er zelf verder geen baat bij hebben.

Vergeet niet dat die oude tractoren anders ook gewoon aan het werk zijn als ze niet staan de sproeien. Tractoren gaan nu eenmaal veel langer mee dan bijvoorbeeld auto's. Ik zal je uit je droom helpen. Binnen nu en 10 jaar (en ik denk nog veel langer) verandert er niets aan de manier van beregenen.

Het is nu eenmaal droog en enige wat daartegen helpt is water.
HTT-Thalan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:31:

Hij zegt 70DD bij zijn gevel. Denk jij dat hij met zijn huis door het buitengebied rijd dan? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Arvado op 22-06-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 23:06
[...]

...

Dat is afhankelijk van de waterbron, een pomp moet bij de waterbron staan en het te besproeien land hoeft niet direct om de boerderij te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:58
[...]

Om water rond te pompen zal er altijd een pomp nodig zijn, en die zal aangedreven moeten worden.
Boeren gebruiken daar meestal (oudere) tractoren voor, en ja, die hebben uitstoot.
Je kunt ook een aggregaat neerzetten zodat je stroom ter beschikking hebt, maar die heeft ook uitstoot.
De pomp zal een slinger moeten krijgen, anders word er niet gepompt en dus niet beregend.

PV Output

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arvado
[...]

En waar baseer jij dit op? Dit is echt onzin. Dit heeft puur te maken met waar het water vandaan moet komen. Een boer neemt zelf de herrie voor lief als hij voor zijn gewassen naast het huis moet draaien. Jou reactie is een teken dat jij 0 van boeren weet.

[ Voor 0% gewijzigd door Arvado op 22-06-2023 13:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:56
[...]

Het feit is dat dit al jaren gebeurd en er nooit iemand klaagt, totdat er mensen komen wonen voor hun "rust". Al die hectares grond zijn van een ondernemer die er geld mee probeert te verdienen, niet voor jouw rust. Dit valt gewoon onder dezelfde categorie als bij Schiphol gaan wonen en klagen over vliegtuigen of tegen een industriegebied aan gaan wonen en klagen over stank.

Ik kan me voorstellen dat als een tractor of pomp 20 meter van je slaapkamerraam de hele nacht staat te brommen dat je hier wel last van hebt. Maar dan spreek je de boer hier over aan en zoek je naar een oplossing (en misschien is die oplossing wel betere geluidsisolatie in je eigen woning).

De boer doet dit echt niet voor z'n lol en zorgt er hier mee ook voor dat jouw groente en fruit de komende zomer niet peperduur worden. (oh nee, want wij halen ze toch van de andere kant van de wereld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Een reactie van een ex-plattelandsbewoner.

Mag dit? Vast niet. Het is teveel herrie en overschrijdt daarmee één of meerdere normen.

Kun je het zelf stoppen? Nee, dat heb je al gemerkt. En zie ook de reacties hier.

Kun je handhaving afdwingen. Nee. Ze komen niet. Of ze komen wel en kondigen hercontrole aan. Bij die hercontrole is de trekker weg. Dus hoeft handhaven niet meer. Na de hercontrole staat de trekker er uiteraard weer.

Als je dit wil aanpakken: houd rekening met sociale uitsluiting. Of erger (afval in je tuin, bedreigingen).
In het ergste geval word je het middelpunt van een knallende dorpsruzie waar voor- en tegenstanders elkaar letterlijk in de haren vliegen.

Als je omgeven bent door boeren is je rechtsbescherming (en gezondheidsbescherming) effectief gezien nagenoeg nihil. Helaas. Wetgeving en handhaving pakt in jouw nadeel uit. En eerlijk is eerlijk: een gemiddelde boer balanceert op het randje van winstgevendheid. Elke euro die meer uitgegeven moet worden brengt stoppen dichterbij.

Een tip: probeer het te laten gaan. En verhuis anders naar een rustig plekje elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

bonzz.netninja

Niente baffi

En duurzame oplossingen dan? Er is genoeg innovatie op duurzame waterpompen precies voor deze situaties. Paar zonnepanelen erbij en gaan met de banaan. Goedkoper, duurzamer en beter voor de omgeving. Lijkt me kwestie van onder de aandacht brengen van de opties, wellicht iets met de gemeente regelen voor een leuke subsidie regeling. Help je elkaar :)
https://www.samangroep.nl...pen-op-100-zonne-energie/
https://www.change.inc/ag...koper-voor-akkerbouw-6809
Afbeeldingslocatie: https://www.samangroep.nl/app/uploads/2020/05/Pompsysteem-zonnepanelen-GJ-de-Blois-Watertechnologie-Saman-Groep-1-2-min-1920x1080.jpg
En eerlijk is eerlijk: een gemiddelde boer balanceert op het randje van winstgevendheid.
Nou in dat frame ga ik echt niet mee (maar is wel offtopic). Dat is zo'n vaak gehoord verhaal wat ook net zo vaak weer ontkracht wordt. Dat is gewoon heel erg ondernemer en branche specifiek.

[ Voor 29% gewijzigd door bonzz.netninja op 22-06-2023 13:00 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
emot schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Het feit is dat dit al jaren gebeurd en er nooit iemand klaagt, totdat er mensen komen wonen voor hun "rust". Al die hectares grond zijn van een ondernemer die er geld mee probeert te verdienen, niet voor jouw rust. Dit valt gewoon onder dezelfde categorie als bij Schiphol gaan wonen en klagen over vliegtuigen of tegen een industriegebied aan gaan wonen en klagen over stank.

Ik kan me voorstellen dat als een tractor of pomp 20 meter van je slaapkamerraam de hele nacht staat te brommen dat je hier wel last van hebt. Maar dan spreek je de boer hier over aan en zoek je naar een oplossing (en misschien is die oplossing wel betere geluidsisolatie in je eigen woning).

De boer doet dit echt niet voor z'n lol en zorgt er hier mee ook voor dat jouw groente en fruit de komende zomer niet peperduur worden. (oh nee, want wij halen ze toch van de andere kant van de wereld).
En dat is allemaal leuk en aardig zolang de boer zich aan alle regel en wetgeving houdt. Zo simpel is het.

Dat het een bedrijf is, dat ze het al jaren zo doen, etc zijn allemaal non-argumenten. Daardoor veranderen de wet en regelgevingen niet.

Doet hij het allemaal juist en is de overlast binnen de gestelde normen dan is het gewoon accepteren. Overtreedt hij ergens een norm dan zal de boer zich moeten aanpassen. Zo simpel is het. De manier van dit aanpakken kan nogal verschillen maar onder de streep zijn dit de enige twee uitkomsten.

En dat hij het doet voor de prijzen laag te houden voor onze groente en fruit is pure onzin. Het is een bedrijf, hij doet het om geld te verdienen.En helaas betekend dat, dat sommige doordat het al jaren mag, de regels niet zo nauw nemen om het sneller of goedkoper te kunnen doen. Of dat dat hier op gaat is dan de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0n1n112
micky_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:14:

Mag dit? Vast niet. Het is teveel herrie en overschrijdt daarmee één of meerdere normen.

Kun je het zelf stoppen? Nee, dat heb je al gemerkt. En zie ook de reacties hier.

Kun je handhaving afdwingen. Nee. Ze komen niet. Of ze komen wel en kondigen hercontrole aan. Bij die hercontrole is de trekker weg. Dus hoeft handhaven niet meer. Na de hercontrole staat de trekker er uiteraard weer.

Als je dit wil aanpakken: houd rekening met sociale uitsluiting. Of erger (afval in je tuin, bedreigingen).
In het ergste geval word je het middelpunt van een knallende dorpsruzie waar voor- en tegenstanders elkaar letterlijk in de haren vliegen.

Als je omgeven bent door boeren is je rechtsbescherming (en gezondheidsbescherming) effectief gezien nagenoeg nihil. Helaas. Wetgeving en handhaving pakt in jouw nadeel uit. En eerlijk is eerlijk: een gemiddelde boer balanceert op het randje van winstgevendheid. Elke euro die meer uitgegeven moet worden brengt stoppen dichterbij.

Een tip: probeer het te laten gaan. En verhuis anders naar een rustig plekje elders.
Sorry maar wat een bizar advies. Laat het gaan anders gaan ze over op geweld, vervuiling, vernieling
Dus geef vooral maar toe aan de boeren... Want die staan boven de wet?

En als een boer niet winstgevend kan zijn binnen de regels van de wet, dan is het tijd dat hij de deuren sluit en de boel verkoopt. Dan is het of gewoon niet rendabel of hij is een slechte ondernemer (want dat is een boer eigenlijk gewoon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

micky_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:14:

Je moet inderdaad op het platteland zorgen dat het niet persoonlijk wordt. Zodra ze doorhebben dat klachten en/of "lastige vragen" vanuit een bepaald persoon komen, dan heb je inderdaad kans op "boeren-oorlog". En handhaving in het buitengebied is bijna niet-bestaand. Als je iets gaat ondernemen, anoniem en niet zelf eerst uitgebreid het gesprek aangaan. Je moet iemand op het gemeentehuis kietelen die er op eigen conto werk van gaat maken. Maar niet laten zien dat jij het bent, want dat doen ze zelf ook niet als ze je "terug gaan pakken".

Je moet dus ook zeker niet gaan klagen over de installatie van "boer X", maar breed klagen zonder iemand aan te wijzen. "Er staan meerdere installaties in de buurt van verschillende woningen te ronken aan bijvoorbeeld straat A, B en C."

Ik ben benieuwd wat er van bovenstaande nog overblijft na de "grote sanering" die er natuurlijk in boerenland aan zit te komen. Ik zie het platteland toch wel als een "bolwerk" wat nu toch echt min of meer gaat vallen. Ze gaan waarschijnlijk toch best wat massa verliezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-06-2023 12:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:00

Badderbeest

De enige echte

Ik woon zelf ook in een buitengebied. En er is schuin achter mij een fruitteler die zijn best doet om zijn oogst te redden van verdroging door deze flink te bewateren. En recht achter mij een melkveehouder die zijn grasland en maisakkers besproeit met behulp van een trekker. Die hoor ik ook wel, en met name in de nacht. Het is niet anders. Ik acht hun belang groter dan mijn eigen belang tot een absolute nachtrust. Misschien irriteer ik mijzelf er daarom niet aan en kan ik dus prima slapen met het raampje open en met het geronk op de achtergrond.

Als jij dat niet kan zou ik investeren in een airco (raampje dicht) en geluiddempend glas en (dubbele) kierdichting en (indien van toepassing) suskasten i.p.v. ventilatieroosters.

Verwachten dat men de oogst verloren laat gaan (en het bedrijf failliet laat gaan) omdat er burgers zijn die stilte eisen is onredelijk.

Vragen of men bereid is om de geluidbron wat stiller te krijgen (betere uitlaatdemper) en /of in geval van een vaste opstelling een geluidscherm om de opstelling staat je vrij en is op zich niet onredelijk.

De enige echte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Sorry maar wat een bizar advies. Laat het gaan anders gaan ze over op geweld, vervuiling, vernieling
Dus geef vooral maar toe aan de boeren... Want die staan boven de wet?

En als een boer niet winstgevend kan zijn binnen de regels van de wet, dan is het tijd dat hij de deuren sluit en de boel verkoopt. Dan is het of gewoon niet rendabel of hij is een slechte ondernemer (want dat is een boer eigenlijk gewoon)
Helaas hebben we zelf zulke taferelen meegemaakt.
Het is alweer een paar jaar geleden en inmiddels zijn we verhuisd.
Er was een boer die zeer uitgebreid over de grenzen van zijn vergunning heen ging (30% meer dieren dan toegestaan, luchtwassers niet aan, mest open bloot op het erf, mest niet injecteren maar gewoon storten, ook mest van familie storten). Omwonenden (wij niet) probeerden handhaving te regelen. Niet gelukt. Omwonenden kregen afval in de tuin, en kregen dreigtelefoontjes. Als ze de boer op de trekker tegenkwamen stuurde hij zijn trekker op hun auto af en dwong hun de berm in. De politie weigerde aangiftes op te nemen.

Deze boer wilde uitbreiden. Zijn voederleverancier hielp een handje door met een fantasievolle berekening aan te tonen dat meer dieren tot minder uitstoot zouden leiden. De GGD adviseerde om dat niet te doen vanwege de gezondheidsrisico's. De dorpskern, school, kinderopvang en sportvelden lagen te dichtbij. Wij vroegen in een zienswijze aan de gemeente om een vergunning alleen te geven als de gezondheid gewaarborgd kon worden. Helaas is een zienswijze openbaar; het hele dorp wist dat wij "tegen" waren. We werden uit de buurtapp gegooid, en verenigingsblaadjes e.d. werden niet langer bezorgd. Diverse buurtgenoten wilden niet meer met ons praten; ze staken ook demonstratief de weg over als we ze tegenkwamen en keken weg als we ze groetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0n1n112
micky_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Helaas hebben we zelf zulke taferelen meegemaakt.
Het is alweer een paar jaar geleden en inmiddels zijn we verhuisd.
Er was een boer die zeer uitgebreid over de grenzen van zijn vergunning heen ging (30% meer dieren dan toegestaan, luchtwassers niet aan, mest open bloot op het erf, mest niet injecteren maar gewoon storten, ook mest van familie storten). Omwonenden (wij niet) probeerden handhaving te regelen. Niet gelukt. Omwonenden kregen afval in de tuin, en kregen dreigtelefoontjes. Als ze de boer op de trekker tegenkwamen stuurde hij zijn trekker op hun auto af en dwong hun de berm in. De politie weigerde aangiftes op te nemen.

Deze boer wilde uitbreiden. Zijn voederleverancier hielp een handje door met een fantasievolle berekening aan te tonen dat meer dieren tot minder uitstoot zouden leiden. De GGD adviseerde om dat niet te doen vanwege de gezondheidsrisico's. De dorpskern, school, kinderopvang en sportvelden lagen te dichtbij. Wij vroegen in een zienswijze aan de gemeente om een vergunning alleen te geven als de gezondheid gewaarborgd kon worden. Helaas is een zienswijze openbaar; het hele dorp wist dat wij "tegen" waren. We werden uit de buurtapp gegooid, en verenigingsblaadjes e.d. werden niet langer bezorgd. Diverse buurtgenoten wilden niet meer met ons praten; ze staken ook demonstratief de weg over als we ze tegenkwamen en keken weg als we ze groetten.
En dat is een reden om dat gedrag te belonen? Dat is nou precies hoe het in stand gehouden wordt. De "boeren mafia" zo ongeveer, zelfde als al die protesten met trekkers waar ze niet mogen komen. Boeren en dorpen vallen gewoon onder dezelfde wetgeving, al denken ze daar soms zelf anders over. Als ze dan niet meer willen praten, who cares.

Vergeet niet dat die boer heel wat meer te verliezen heeft. Vandaar het bluffen en dreigen, want wanneer de ander echt doorzet is hij gewoon zijn bedrijf, inkomen en huis kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:38
micky_ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:55:
[...]Heel verhaal over verschrikkelijke taferelen en een a-typische boer wat allemaal niks te maken heeft met hetgeen TS heeft geplaatst.
N=1 zeggen we dan vaak. Of stemmingmakerij dat alle boeren notoire lawaaischoppers zijn die alle regels aan hun laars lappen.

Wanneer je ergens in het buitengebied in de buurt van akkerbouwers gaat wonen dan moet je gewoon accepteren dat die hardwerkende boeren af en toe geluid maken. Dat is tegenwoordig inherent aan akkeren.
Het is niet meer zoals vroeger dat we met een os of trekpaard de ploeg voorttrokken of met een gieter de koolplanten water geven.
Bovendien, die boer kan in dit geval niet anders, het alternatief is het inleveren van een jaarsalaris.
Akkerbouw is in hoge mate afhankelijk van het weer, en laat dat nou het enige zijn waar de boer geen invloed op heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
Badderbeest schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:53:
Ik woon zelf ook in een buitengebied. En er is schuin achter mij een fruitteler die zijn best doet om zijn oogst te redden van verdroging door deze flink te bewateren. En recht achter mij een melkveehouder die zijn grasland en maisakkers besproeit met behulp van een trekker. Die hoor ik ook wel, en met name in de nacht. Het is niet anders. Ik acht hun belang groter dan mijn eigen belang tot een absolute nachtrust. Misschien irriteer ik mijzelf er daarom niet aan en kan ik dus prima slapen met het raampje open en met het geronk op de achtergrond.

Als jij dat niet kan zou ik investeren in een airco (raampje dicht) en geluiddempend glas en (dubbele) kierdichting en (indien van toepassing) suskasten i.p.v. ventilatieroosters.

Verwachten dat men de oogst verloren laat gaan (en het bedrijf failliet laat gaan) omdat er burgers zijn die stilte eisen is onredelijk.

Vragen of men bereid is om de geluidbron wat stiller te krijgen (betere uitlaatdemper) en /of in geval van een vaste opstelling een geluidscherm om de opstelling staat je vrij en is op zich niet onredelijk.
Nou eigenlijk is verwachten dat bedrijven regelgeving mogen overtreden juist onredelijk.

Burgers mogen geen stilte eisen, ze mogen wel eisen dat de wettelijk vastgestelde maximale decibels niet overtreden worden. Deze regels gelden ook gewoon voor de boeren bedrijven. Deze waardes worden gewoon aan de gevel gemeten, dus daar zijn al die investeringen die genoemd worden niet voor nodig.

Dat een boer in overleg vraagt om een keer de regels te overtreden en meer geluid maken is prima. Maar u draait hier de wereld nogal om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:07:
[...]

En dat is een reden om dat gedrag te belonen? Dat is nou precies hoe het in stand gehouden wordt. De "boeren mafia" zo ongeveer, zelfde als al die protesten met trekkers waar ze niet mogen komen. Boeren en dorpen vallen gewoon onder dezelfde wetgeving, al denken ze daar soms zelf anders over. Als ze dan niet meer willen praten, who cares.

Vergeet niet dat die boer heel wat meer te verliezen heeft. Vandaar het bluffen en dreigen, want wanneer de ander echt doorzet is hij gewoon zijn bedrijf, inkomen en huis kwijt.
Dank je wel voor deze reactie! Op een gegeven moment dachten we dat wij gek waren i.p.v. de omgeving.

Maar helaas. De gemeente handhaaft niet. Waarom zouden ze? Ze hebben het geld en de mankracht niet. Bovendien worden hun ambtenaren ook bedreigd ("ik weet waar je kinderen naar school gaan").
De provincie doet iets meer, maar laat zich makkelijk met mooie verhalen afschepen.
De politie neemt geen aangiftes op. Waarom zouden ze? Ze hebben het geld en de mankracht niet om er iets mee te doen. Als je dan toch per se aangifte wil doen, dan zeggen ze dat hij op de plank gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
Yaksa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:12:
[...]

N=1 zeggen we dan vaak. Of stemmingmakerij dat alle boeren notoire lawaaischoppers zijn die alle regels aan hun laars lappen.

Wanneer je ergens in het buitengebied in de buurt van akkerbouwers gaat wonen dan moet je gewoon accepteren dat die hardwerkende boeren af en toe geluid maken. Dat is tegenwoordig inherent aan akkeren.
Het is niet meer zoals vroeger dat we met een os of trekpaard de ploeg voorttrokken of met een gieter de koolplanten water geven.
Bovendien, die boer kan in dit geval niet anders, het alternatief is het inleveren van een jaarsalaris.
Akkerbouw is in hoge mate afhankelijk van het weer, en laat dat nou het enige zijn waar de boer geen invloed op heeft.
Dat het inherent is aan akkeren is natuurlijk onzin. Het is de goedkoopste en bekendste manier, niet de enige manier. Dus dat een boer niets anders kan is onzin. Er zijn ook electrische pompen, er zijn ook dempers mogelijk, strategische opstelling etc. Ik heb in de wet nog nooit de zin gevonden "als het warm is gelden bestaande wet en regelgeving niet meer voor boeren" dus wat voor weer het ook is, ze moeten opereren binnen de bestaande regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Hoi TS en de rest.
Ik wilde alleen waarschuwen dat je zomaar in een "boeren-ruzie" terecht kun komen.
Ik zal verder niet meer reageren in dit draadje.
Veel wijsheid in jouw situatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:15:
[...]Dat het inherent is aan akkeren is natuurlijk onzin. Het is de goedkoopste en bekendste manier, niet de enige manier. Dus dat een boer niets anders kan is onzin. Er zijn ook electrische pompen, er zijn ook dempers mogelijk, strategische opstelling etc. Ik heb in de wet nog nooit de zin gevonden "als het warm is gelden bestaande wet en regelgeving niet meer voor boeren" dus wat voor weer het ook is, ze moeten opereren binnen de bestaande regelgeving.
En wie gaat die dure spullen betalen dan? Een boer werkt meestal met wat hij een aantal jaren geleden heeft aangeschaft en koopt pas iets nieuws wanneer het oude kapot gaat. We praten hier niet over auto's die door sommigen na 2 jaar weer ingeruild worden omdat het nieuwe model een mooiere uitstraling heeft.
Bovendien is het ook nog een keer zo dat die beregening niet weken achter elkaar aan staat. Een beetje verdraagzaamheid ten behoeve van de voedselproductie, waar TS ook van eet, is wel gewenst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alve
Bedankt voor alle tips en aanbevelingen.

Het is niet zo dat ik op dit moment een groot conflict heb.

Vanzelfsprekend ben ik er niet op uit om een boerenbedrijf naar de ondergang te duwen.

Met zijn allen moeten wij het buitengebied leefbaar houden, maar dat wil niet zeggen dat bewoners van het buitengebied alles maar moeten slikken.

In mijn ogen wordt de overlast al een stuk minder als er op voorhand over gecommuniceerd wordt.

De beste optie is en blijft in gesprek gaan met elkaar, maar dat werkt naar 2 kanten.

Het gemak waarmee de tractor/aggregaat neer wordt gezet zonder enige overleg en dan te horen krijgen dat het nu eenmaal niet anders kan lijkt mij vanuit het oogpunt van de boer ook tekort door de bocht.

Als ik dan in gesprek ga en het gaat in die richting dan wil ik wel graag weten waarover ik het heb.
Dat is dan ook de enige reden waarom ik dit topic gestart ben.

Ik kon en kan er weinig over vinden op het internet.
In het verleden zijn er een keer kamervragen over gesteld.
De beantwoording daarover heb ik niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Yaksa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:27:
[...]

En wie gaat die dure spullen betalen dan? Een boer werkt meestal met wat hij een aantal jaren geleden heeft aangeschaft en koopt pas iets nieuws wanneer het oude kapot gaat. We praten hier niet over auto's die door sommigen na 2 jaar weer ingeruild worden omdat het nieuwe model een mooiere uitstraling heeft.
Bovendien is het ook nog een keer zo dat die beregening niet weken achter elkaar aan staat. Een beetje verdraagzaamheid ten behoeve van de voedselproductie, waar TS ook van eet, is wel gewenst.
Dit topic is aan het verzanden in een meta discussie over verdraagzaamheid ten opzichte van voedselproductie en 'wat de boer dan anders kan doen', en daar doe ik vrolijk even aan mee. Als samenleving zijn weaan het kijken naar het actief weren van bepaalde vervuilende auto's uit stadscentra en stellen we steeds strengere eisen aan (vracht)vervoer. Waarom zou 'de boer' daar in uitgezonderd moeten worden? Want er zijn nog heel veel vrachtwagens die geen stadscentrum meer in komen, maar die nog prima rijden.

Daarnaast kent verdraagzaamheid wel twee kanten, en is het onredelijk om te verwachten dat 1 partij alles moet verdragen van de ander vanwege een groter goed. TS heeft het over 70db op de gevel - ik betwijfel of die claim klopt - maar dat is ongeveer een stofzuiger/blender. Langere perioden per dag achter elkaar lijkt me dit toch wel een grote mate van overlast. Er is vanuit de veroorzaker van de overlast blijkbaar geen gevoel van urgentie of goede wil om de overlast aan te pakken. Dan kun je wel schermen met 'wij in het buitengebied accepteren dit gewoon van elkaar' en er is zeker bandbreedte die je moet willen en kunnen accepteren, maar 70db?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
alve schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:34:
[...]

100 meter.... Vergelijkbaar met stationaire vrachtwagen... 70 DB...

Dit alledrie tegelijk lijkt me niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChielW
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40
Als er een instantie is die je waarschijnlijk op weg kan helpen met je vragen, dan is dat waarschijnlijk je lokale omgevingsdienst. https://www.omgevingsdien.../deskundigheid-en-advies/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:01
alve schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:42:
Bedankt voor alle tips en aanbevelingen.

Het is niet zo dat ik op dit moment een groot conflict heb.

Vanzelfsprekend ben ik er niet op uit om een boerenbedrijf naar de ondergang te duwen.

Met zijn allen moeten wij het buitengebied leefbaar houden, maar dat wil niet zeggen dat bewoners van het buitengebied alles maar moeten slikken.

In mijn ogen wordt de overlast al een stuk minder als er op voorhand over gecommuniceerd wordt.

De beste optie is en blijft in gesprek gaan met elkaar, maar dat werkt naar 2 kanten.

Het gemak waarmee de tractor/aggregaat neer wordt gezet zonder enige overleg en dan te horen krijgen dat het nu eenmaal niet anders kan lijkt mij vanuit het oogpunt van de boer ook tekort door de bocht.

Als ik dan in gesprek ga en het gaat in die richting dan wil ik wel graag weten waarover ik het heb.
Dat is dan ook de enige reden waarom ik dit topic gestart ben.

Ik kon en kan er weinig over vinden op het internet.
In het verleden zijn er een keer kamervragen over gesteld.
De beantwoording daarover heb ik niet gevonden.
Ik kom zelf uit het buitengebied en heb het geluk om goede vrienden te mogen helpen bij hun op de boerderij.
Tsja, dat zou je kunnen aangeven bij de boer in kwestie. Echter weet iedereen bij ons in het dorp dat als het een tijdje droog is (zeker in de korte periode nadat er gezaaid is aangezien het plantje dan op zijn kwetsbaarst is) er nou eenmaal beregend gaat worden. Het is voor de boeren hier in de buurt niet te doen om iedereen te informeren.
Maar wat zijn de opties die jij hebt aangedragen?
Voor beregening is er water, een pomp een een beregeningsinstallatie nodig. Gezien de hoeveelheid water die de pomp nodig heeft (kleine installatie toch al zo'n 90m3 per uur) is er een A, of met geluk een B watergang nodig om de sloot niet droog te trekken. Natuurlijk zou de pomp aan de andere kant van een akker neergezet kunnen worden, maar elke meter die de pomp moet aanzuigen, betekent dat de pomp harder en langer moet draaien.

Vervolgens is er ook een pomp nodig. Aangezien de pomp niet tot het materiaal behoort wat dagelijks gebruikt wordt, wordt hier ook niet meer geld aan uitgegeven dan nodig is. De goedkoopste optie is een pomp achter een trekker. En vaak wordt er dan een trekker gebruikt die gemist kan worden bij de overige dagelijkse werkzaamheden.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het geluidsoverlast kan veroorzaken, maar het is niet zo dat dit de hele zomer non-stop doorgaat.
Daarnaast is een boer nou eenmaal beperkt in de locatie en materieel wat hij kan gebruiken.

Sowieso zal een boer ook alleen beregenen als het echt noodzakelijk is. Het kost hem namelijk gewoon redelijk wat geld per hectare om te beregenen. Om een voorbeeld te geven, de combinatie die wij gebruiken kost ongeveer 10 euro per uur. De slang op het haspel is 300 meter lang en het kanon neemt ongeveer 90 meter in de breedte mee. Om er 20mm water op te krijgen, is hij ongeveer 10 uur bezig. Voor een gemiddeld blok moeten we hem 3x verzetten, wat dus neerkomt op 3x10x10 = 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik vraag mij af waarom die boer niet gewoon die pomp uit kan zetten tussen 22:00 en 07:00 uur.
hoeveel uur op de dag moet je bewateren?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 10:12
Tjonge wat een discussie, als oude plattelandsbewoner kan ik hier wel wat nuttigs over zeggen. Lees dit met de gedachten: Iemand verteld uit zijn beleving en niet om iemand tegen zijn hoofd te stoten. ;)

Allereerst het is erg vervelend dat de pomp dicht bij je huis staat, zoals mensen al benoemen dit kan i.v.m. watergang zijn die daar dieper is of beter aanstroomt. Dus nee een teler/boer, zal dit nooit expres zomaar neerzetten bij je onder het raam.

Verder het argument, een teler/boer doet het nooit bij zijn eigen huis is de grootte onzin. Ken meerdere telers waar de pomp staat te draaien naar de woning of schuur, straal van c.a. 50 meter.

Daarnaast over duurzaamheid? Goede ideeën om het met zonnepanelen te doen i.c.m. moter. Echter je moet weten als een teler c.a. 15 hectare heeft. Dat vaak niet 1 perceel is, waardoor er vaak meerdere pompen nodig zijn. Je wilt niet weten hoeveel capaciteit er nodig is om 15 hectare met een pomp te voorzien. Zeker met elektrische, je hebt zoveel capaciteit nodig qua opslag. Dat de vraag is of dit uit kan voor (zeg even x aantal weken per jaar). Afhankelijk hoe de beregening is geregeld.

En waarom er zoveel oudere trekkers voor staan? Er zijn diverse mogelijkheden voor een pomp evt. een kar met pomp + moter erop, vaak speciale motorblokken (scheepsmotors) die stationair kunnen draaien, zo weinig mogelijk uitstoot, zo efficiënt mogelijk. Die verbruiken minder brandstof (dus minder C02 uitstoot) dan een trekker op hogere toeren. Waarom dat oudere trekkers, zeg dat je er een nieuwe efficiënte Fendt (het merk van de fruitteler voorzet) deze koste zo 80.000 - 100.000 euro. Als die achter in je perceel neerzet, heeft een dief alle tijd om dit te ontkoppelen, GPS te verwijderen en het mee te nemen.

Wellicht denk je, dat is wat vergezocht dat ze dat zomaar stelen? Ik kan jullie vertellen dat dit met hoge regelmaat gebeurt. Kan zeker 1 handvol zo opnoemen waar dat gebeurt. Laat ze dan maar je oudere diesel stelen.

Diesel is tegenwoordig volledige uit de boze in de autowereld. Kan je mededelen dat veel trekkers er gewoon op rijden. Met minder uitstoot dan een auto op benzine. Waarom diesel? Zuiniger en meer koppel.

Tot slot: ik begrijp dat mensen rust willen, maar op het moment dat jij naast bijv. een zagerij gaat wonen. Ga je toch ook niet klagen over het geluid. Het platteland is niet voor niks het platteland. Dat zijn mensen die elke dag hard werken om jouw eten te verzorgen. Als er dan een "stadse" komt te wonen die moeilijk gaat doen over dat jij je werk uitvoert. Lijkt me vervelend. Stel je voor: jij hebt een heerlijk rustig kantoor, waar je gefocust in kunt werken en buiten hou je af en toe een spreeksessie. En een nieuwe buurman komt naast je wonen en die komt klagen dat hij je spreeksessie irritant vindt en of je niet even een andere ruimte kunt huren. Zouden wij dan ook zo tolerant zijn?

Nogmaals dit is niet bedoelt om iemand hier tegen zijn hoofd te stoten, maar dit is om eens een ander verhaal te doen met wat uitleg. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
Dinictus208 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:23:
Ik vraag mij af waarom die boer niet gewoon die pomp uit kan zetten tussen 22:00 en 07:00 uur.
Overdag bergenen kan je gewas verbranden. Daar heb je snachts geen last van.
Wellicht kan het prima na 00.00 Tenzij je het over vorst hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• r0n1n112
Yaksa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Als een boer niet rendabel kan zijn binnen de wetgeving dan moet hij de boel verkopen of sluiten. Dan zijn zijn activiteiten of niet rendabel, of hij is niet geschikt als ondernemer. Net als ieder ander bedrijf in Nederland.

Verdraagzaamheid ten behoeve van de voedselproductie? Een boerderij is gewoon een commercieel bedrijf net als ieder ander bedrijf in Nederland en werkt gewoon voor zijn winst. En net als ieder ander bedrijf hoort dit binnen de grenzen van de wet.

Dus om de initiele vraag te beantwoorden: wie gaat dat betalen? De boer zelf, en als hij dat niet kan houdt het heel simpel gewoon op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Simpel voorbeeld, wanneer de boer van 05.00 tot 21.30 preiplanten in de grond geduwd heeft dan hebben die plantjes met dit weer onmiddellijk water nodig en ook nog eens een bepaalde hoeveelheid.

Ik vraag mij af of sommige mensen die hier een reactie posten überhaubt wel weet hebben hoeveel moeite en werk het kost om van een zaadje/plantje tot een eindproduct te komen en daarbij ook nog eens afhankelijk te zijn van het onvoorspelbare weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drakensteine
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Als een boer niet rendabel kan zijn binnen de wetgeving dan moet hij de boel verkopen of sluiten. Dan zijn zijn activiteiten of niet rendabel, of hij is niet geschikt als ondernemer. Net als ieder ander bedrijf in Nederland.

Verdraagzaamheid ten behoeve van de voedselproductie? Een boerderij is gewoon een commercieel bedrijf net als ieder ander bedrijf in Nederland en werkt gewoon voor zijn winst. En net als ieder ander bedrijf hoort dit binnen de grenzen van de wet.

Dus om de initiele vraag te beantwoorden: wie gaat dat betalen? De boer zelf, en als hij dat niet kan houdt het heel simpel gewoon op.
Je hebt volgens mij geen idee wat je zegt :), maar prima laten we de export stoppen omdat wij zo efficiënt kunnen telen, dan weet je zeker dat de prijs omhoog gaat en wereld wij zeker meer mensen omkomen van de honger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurensius88
Bij ons in de omgeving heeft een gemiddelde boer een perceel of 6 wat hij zou moeten beregenen. Zoals in mijn post hierboven, is afhankelijk van het materiaal hij gebruikt, 10 - 30 uur kwijt voor het beregenen van 1 perceel.

Het is dus niet haalbaar om hem snachts uit te zetten omdat hij dan niet al zijn gewassen het broodnodige water kan geven.
Daarnaast wat @Drakensteine aangeeft, heeft de voorkeur ook voor snachts beregenen ivm beschadiging door zonlicht. Echter kan het vaak niet anders en wordt er 24/7 beregend zolang dat nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

bonzz.netninja schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:21:
En duurzame oplossingen dan? Er is genoeg innovatie op duurzame waterpompen precies voor deze situaties. Paar zonnepanelen erbij en gaan met de banaan. Goedkoper, duurzamer en beter voor de omgeving. Lijkt me kwestie van onder de aandacht brengen van de opties, wellicht iets met de gemeente regelen voor een leuke subsidie regeling. Help je elkaar :)
[Afbeelding]

[...]

Nou in dat frame ga ik echt niet mee (maar is wel offtopic). Dat is zo'n vaak gehoord verhaal wat ook net zo vaak weer ontkracht wordt. Dat is gewoon heel erg ondernemer en branche specifiek.
Leuk al die innovaties, maar een boer kan een pomp met generator zelf maken als daar iets kapot aan is, de meeste boeren kunnen vrijwel alles dat ze nodig hebben zelf draaiend houden.
Zo'n hypermoderne pomp met zonnepanelen valt niks aan te fixen, en als die er midden in een hete zomer uitklapt terwijl de gewassen écht water nodig hebben, dan gaat alsnog de ouderwetse generatorpomp aan.

Daarnaast zijn die nieuwe innovaties te jong om betrouwbaar te kunnen noemen, en een flink stuk duurder.

Niet alle branches hebben baat bij allemaal moderne technologie op ieder niveau. Soms is het beter om het gewoon lekker ouderwets te houden. En dat geluid? Daarvoor wonen ze op het platte land, de enige die er last van heeft is TS die met verkeerde verwachtingen daar is gaan wonen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurensius88
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Je hebt geen idee waar je over praat..

De melkprijs is op dit moment is 45 cent per liter wat de boer betaald krijgt. De nominale prijs die de boer nodig heeft is afhankelijk van de boerderij, maar hier in de buurt ligt die rond de 43 cent.
Ze verdienen op dit moment dus 2 cent per liter.
Een beetje boerderij met 120 melkkoeien geeft ongeveer 1.000.000 melk per jaar, wat dus neerkomt op een positieve omzet van 20k..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arvado
bonzz.netninja schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:21:
Ja schat, dat is een pompje van 37kuub. Daar hebben de meeste boeren niets aan. Dat zie je alleen aan dat slangetje wat eraan zit. Leuk ding voor de hobby. Bovendien is het niet mobiel wat voor een boer essentieel is. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Laurensius88 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:35:
[...]

De melkprijs is op dit moment is 45 cent per liter wat de boer betaald krijgt. De nominale prijs die de boer nodig heeft is afhankelijk van de boerderij, maar hier in de buurt ligt die rond de 43 cent.
Een beetje boerderij met 120 melkkoeien geeft ongeveer 1.000.000 melk per jaar, wat dus neerkomt op een positieve omzet van 20k..
Dus als de winstmarge maar laag genoeg is, dan mag je als boer de voor iedereen geldende regels t.a.v geluidshinder aan je laars lappen? Dat is wel relaxt...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• InsaneNL
  • Laatst online: 16:02

InsaneNL

ach waarom ook niet

Hoi, boerenzoon hier, dit is ook weer zo'n gevalletje van je kan het nooit goed doen. Als je overdag beregend wordt er veel geklaagd dat je s'nachts moet gaan beregenen ivm verdamping en wind, beregen je dan s'nachts zijn het klachten om geluid.

Daarnaast wordt er op het moment erg veel geinvesteerd in moderne motorpomp sets in geluid gedempte kasten, want de meeste hebben echt wel door dat het gewoon overlast geeft met oude pompset's of trekkers en de trekkers slijten er ook gewoon extreem aan (3 waterpompen in 5 jaar + alles wat een beetje begint te lekken zijn de o-ringen/keerringen kei hard geworden). Deze nieuwe pompsets hoor je eigenlijk niet meer, als je er naast staat kan je elkaar fluisterend nog verstaan.

Vorig jaar heb ik ook onderzoek gedaan naar zonne-pomp sets, maar dit is eigenlijk gewoon niet interessant, voor alle gangbare beregenings instalaties die hier in de buurt lopen ben je tussen de 50 en 90 M3 per uur nodig bij 8-10 bar, een zonne-pomp set die dat zou kunnen doen ben je bijna €100.000,- kwijt tegen €18.000,- voor een moderne diesel pompset. Als er een vaste aansluiting beschikbaar is, is beregenen op stroom wel heel interessant, dat doen wij dan ook voor alle grond die om de boerderij ligt.

Het geluid dempen van een oude trekker op een praktische manier valt flink tegen, bij een motorpompset zonder kast helpt een simpel stuk mdf op een 0,5 -1m van het motorblok al enorm om het geluid in elk geval af te kaatsen.
Arvado schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Ja schat, dat is een pompje van 37kuub. Daar hebben de meeste boeren niets aan. Dat zie je alleen aan dat slangetje wat eraan zit. Leuk ding voor de hobby. Bovendien is het niet mobiel wat voor een boer essentieel is. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de prijs.
37M3 is Opzich niet alles mis mee vooral omdat dit voor subirigatie is, dat wil zeggen rechtstreeks in de grond, moet je alleen wel irrigatie in de grond hebben en een teelt die er geschikt voor is

[ Voor 14% gewijzigd door InsaneNL op 22-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0n1n112
Drakensteine schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Je hebt volgens mij geen idee wat je zegt :), maar prima laten we de export stoppen omdat wij zo efficiënt kunnen telen, dan weet je zeker dat de prijs omhoog gaat en wereld wij zeker meer mensen omkomen van de honger.
Ik weet prima wat ik zeg. Wat ik niet snap is waarom u boeren zo'n speciale status geeft en ze niet gewoon beschouwd voor wat ze zijn. Ondernemers met een commercieel bedrijf. Met alle kansen, voorwaarden en risico's die daarbij horen.

Dat weet u zeker, ik zie graag uw model, berekening of gedetailleerde onderbouwing. Wanneer wij minder gaan exporteren wordt het voor andere landen interessanter om in de markt te stappen. Prijzen gaan initieel omhoog waardoor andere landen er meer in gaan investeren. Productie gaat weer omhoog, prijzen stabiliseren en de vervuiling is verspreid over alle landen in plaats van geconcentreerd in Nederland. Het basis model marktwerking.

Maar zoals ik al zei, ik zie graag de wel onderbouwde visie en de onderbouwing van uw dodental. Want tot nu toe zie ik vooral agrarische propaganda als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Yaksa schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Simpel voorbeeld, wanneer de boer van 05.00 tot 21.30 preiplanten in de grond geduwd heeft dan hebben die plantjes met dit weer onmiddellijk water nodig en ook nog eens een bepaalde hoeveelheid.

Ik vraag mij af of sommige mensen die hier een reactie posten überhaubt wel weet hebben hoeveel moeite en werk het kost om van een zaadje/plantje tot een eindproduct te komen en daarbij ook nog eens afhankelijk te zijn van het onvoorspelbare weer.
Ik stel gewoon een vraag en nu heb ik een duidelijk antwoord. Misschien moet je iets minder vanuit kampen denken. Bedankt voor de toelichtingen hierboven!

Ik denk dat het leven en laten leven is, dat moet van beide kanten komen. Hoe het vroegen ging en hoe dingen veranderen maakt niet zoveel uit. Er wonen nu "nieuwe" mensen, dat zijn gewoon volwaardige eigenaren. En als het droog is, moet er gewaterd worden met met materiaal dat voorhanden is. Allemaal tijdelijk dus waar hebben we het over.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0n1n112
[...]

Ik weet wel wat ik zeg. Ik heb geen idee waarom jij een speciale status aan boeren geeft. Als de boeren het niet rendabel kunnen houden binnen wetgeving hebben ze geen bestaansrecht. Net als bij ieder ander commercieel bedrijf. Daarin verschilt een boerderij niets van een aannemer, een kledingmaker of softwarebedrijf. Als ze hun product niet tegen winst kunnen vermarkten houdt het simpelweg op.

Als die 20k niet genoeg is, of ze dat niet binnen regelgeving kunnen bereiken is het de prijzen verhogen, verkopen of sluiten. Of mag de lokale aannemer ook gewoon even alle bouwvoorschriften negeren en gevaarlijke woningen opleveren omdat hem dat wat meer winst oplevert? KLM gewoon even stoppen met onderhoud aan vliegtuigen, want ja dat is wel goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:00

Badderbeest

De enige echte

r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Nou eigenlijk is verwachten dat bedrijven regelgeving mogen overtreden juist onredelijk.

Burgers mogen geen stilte eisen, ze mogen wel eisen dat de wettelijk vastgestelde maximale decibels niet overtreden worden. Deze regels gelden ook gewoon voor de boeren bedrijven. Deze waardes worden gewoon aan de gevel gemeten, dus daar zijn al die investeringen die genoemd worden niet voor nodig.

Dat een boer in overleg vraagt om een keer de regels te overtreden en meer geluid maken is prima. Maar u draait hier de wereld nogal om.
Regelgeving, overtreden, eisen, wettelijk, vastgestelde maximale decibels, overtreden, regels, waardes, gemeten. Dat is dus precies het verschil. Uw verhaal klinkt als een juridisch geschil. Ik vind het wel best. Laat die gezinnen hun brood maar verdienen. Ik slaap er lekker bij. Een decibelletje meer of minder, wettelijk binnen de norm of erbuiten het zal allemaal wel.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Ik weet wel wat ik zeg. Ik heb geen idee waarom jij een speciale status aan boeren geeft. Als de boeren het niet rendabel kunnen houden binnen wetgeving hebben ze geen bestaansrecht. Net als bij ieder ander commercieel bedrijf. Daarin verschilt een boerderij niets van een aannemer, een kledingmaker of softwarebedrijf. Als ze hun product niet tegen winst kunnen vermarkten houdt het simpelweg op.

Als die 20k niet genoeg is, of ze dat niet binnen regelgeving kunnen bereiken is het de prijzen verhogen, verkopen of sluiten. Of mag de lokale aannemer ook gewoon even alle bouwvoorschriften negeren en gevaarlijke woningen opleveren omdat hem dat wat meer winst oplevert? KLM gewoon even stoppen met onderhoud aan vliegtuigen, want ja dat is wel goedkoper?
Ik zeg niet dat boeren zich niet aan de wetgeving hoeven te houden, zeker niet! Ik schets alleen een beeld waarom het voor een gemiddeld melkveebedrijf op dit moment niet haalbaar is om in materieel te investeren voor het beregenen van hun gewassen.

En simpel de prijs verhogen dat gaat niet. De prijzen worden bepaald. Dan kun jij als boer zeggen, zoek ik een andere afnemer, maar dat gaat je gewoon niet lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0n1n112
Badderbeest schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Regelgeving, overtreden, eisen, wettelijk, vastgestelde maximale decibels, overtreden, regels, waardes, gemeten. Dat is dus precies het verschil. Uw verhaal klinkt als een juridisch geschil. Ik vind het wel best. Laat die gezinnen hun brood maar verdienen. Ik slaap er lekker bij. Een decibelletje meer of minder, wettelijk binnen de norm of erbuiten het zal allemaal wel.
En wanneer er niemand last van heeft is dat prima.

Zodra iemand het overlast ervaart dan is de beste stap er onderling uit te komen. Zodra dat niet lukt is het een juridisch geschil. Gezien op die manier bepaalt wordt wie er fout zit. Daarvoor is nou wet en regelgeving ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
r0n1n112 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Je bent niet heel positief over boeren. Maakt verder ook niet uit. Maar je weet nog steeds niet of de boer in kwestie de regels overtreedt. Dan gaan al je tegenargumenten toch sowieso mank? Ik zou eerst de reactie van de boer afwachten en dan kijken wat eventuele rechten en plichten zijn. Wellicht voldoet hij er wel gewoon? Wat zou dan je argument zijn? Dat TS wel zn mond moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
Laurensius88 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Ik zeg niet dat boeren zich niet aan de wetgeving hoeven te houden, zeker niet! Ik schets alleen een beeld waarom het voor een gemiddeld melkveebedrijf op dit moment niet haalbaar is om in materieel te investeren voor het beregenen van hun gewassen.

En simpel de prijs verhogen dat gaat niet. De prijzen worden bepaald. Dan kun jij als boer zeggen, zoek ik een andere afnemer, maar dat gaat je gewoon niet lukken.
Dus is het een commercieel niet rendabel bedrijf. Als de prijs verhogen geen optie is (blijkbaar is er dan niet genoeg vraag) dan blijven verkopen en sluiten over. Of doorgaan en failliet gaan. dat is simpelweg hoe de commerciële wereld werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0n1n112
JaMaaT schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Je bent niet heel positief over boeren. Maakt verder ook niet uit. Maar je weet nog steeds niet of de boer in kwestie de regels overtreedt. Dan gaan al je tegenargumenten toch sowieso mank? Ik zou eerst de reactie van de boer afwachten en dan kijken wat eventuele rechten en plichten zijn. Wellicht voldoet hij er wel gewoon? Wat zou dan je argument zijn? Dat TS wel zn mond moet houden?
Ik ben noch positief, noch negatief over boeren. Voor mij zijn het gewoon ondernemers.

Ik heb nergens gesteld dat deze specifieke boer de regels overtreedt, ik heb gesteld dat hij zich daar simpelweg aan moet houden. En dat een andere bewoner het recht heeft de maximale toegestaan decibels te eisen. Als deze boer daar aan voldoet is het prima. Op dat moment is het aan de bewoner zelf om eventuele extra maatregelen te nemen inderdaad omdat er dan juridisch geen spraken is van overlast.

Ik pleit simpelweg dat de regels die vastgelegd zijn gewoon ook daar van toepassing zijn. Ik heb echter een hekel aan de argumenten die hier voorbij komen dat boeren het zo zwaar hebben dat de regels niet voor hun gelden, en dat ze al zo weinig verdienen en dat het vroeger ook zo ging etc. Dat zijn echt non argumenten.

[ Voor 9% gewijzigd door r0n1n112 op 22-06-2023 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48

RvV

Arvado schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Dat dus. Ik ben opgegroeid in de fruitteelt en met name in het voorjaar is het nodig om tijdens de nachtvorst te beregenen zodat de bloesems niet bevriezen. Dan had je voor een klein perceeltje van een 6ha ook al snel een oude 6 cyl diesel staan stampen die er in een nacht miljoenen liters uit pompte.

Wat je wel kunt doen: misschien vragen of ze de pomp/trekker/motor met de uitlaat de andere kant op kunnen zetten richting een open veld oid. Dat zal niet altijd mogelijk zijn ivm de richting van de leidingen maar het is te proberen.
Vragen of ze niet een pompje kunnen wisselen met een ander perceel? Misschien kunnen ze een andere pomp koppelen of de trekker wisselen zodat hij in een ander/prettiger toerenbereik zit. Of de bestaande installatie net een 100rpm minder laten lopen kan er ook voor zorgen dat je een net wat andere toon krijgt.
In ieder geval laat je zien dat je mee wilt denken en niet enkel komt om te klagen.

En ja, de oude garde slikt alles. De nieuwe bewoners wat minder maar gelukkig gaat het hier nog allemaal prima.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
Laurensius88 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Door… de markt/vraag .

Daar heeft elke ondernemer mee te maken.
[...]

Er is dus teveel concurrentie 🤷🏼‍♂️.. Net als een “gewoon” bedrijf.

Als het niet winstgevend is door bijv concurrentie, dan kan het niet uit en moet je misschien wat anders gaan doen met je land..

Daar heeft elke ondernemer mee te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 22-06-2023 16:02 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alve
RvV schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Dat dus. Ik ben opgegroeid in de fruitteelt en met name in het voorjaar is het nodig om tijdens de nachtvorst te beregenen zodat de bloesems niet bevriezen. Dan had je voor een klein perceeltje van een 6ha ook al snel een oude 6 cyl diesel staan stampen die er in een nacht miljoenen liters uit pompte.

Wat je wel kunt doen: misschien vragen of ze de pomp/trekker/motor met de uitlaat de andere kant op kunnen zetten richting een open veld oid. Dat zal niet altijd mogelijk zijn ivm de richting van de leidingen maar het is te proberen.
Vragen of ze niet een pompje kunnen wisselen met een ander perceel? Misschien kunnen ze een andere pomp koppelen of de trekker wisselen zodat hij in een ander/prettiger toerenbereik zit. Of de bestaande installatie net een 100rpm minder laten lopen kan er ook voor zorgen dat je een net wat andere toon krijgt.
In ieder geval laat je zien dat je mee wilt denken en niet enkel komt om te klagen.

En ja, de oude garde slikt alles. De nieuwe bewoners wat minder maar gelukkig gaat het hier nog allemaal prima.
Mooie reactie RvV!

Met jou zou ik er wel uitkomen (en ik hoop nog steeds met de teler in de buurt ook hoor)!
Vooral vanuit het oogpunt van noodzakelijke gebruiker, mee willen denken en oplossingen aandragen.

Ik val niet onder de categorie "nieuwe bewoners" die ergens gaan wonen en dan gaan klagen, ik kan mij voorstellen dat dat frustratie opleverd.

De stelling van Oon:
"Daarvoor wonen ze op het platte land, de enige die er last van heeft is TS die met verkeerde verwachtingen daar is gaan wonen :)"
is dan ook onjuist.

Ver voordat er grootschalige akkerbouw bestond is het huis al gebouwd, pas sinds de grootschaligheid is de grond "omgetoverd" tot akkerbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Ugchel schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Niet gehinderd door kennis van zaken zit je op een heel vervelende manier te stigmatiseren

Dus als de winstmarge maar laag genoeg is, dan mag je als boer de voor iedereen geldende regels t.a.v geluidshinder aan je laars lappen? Dat is wel relaxt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 23:52
Drakensteine schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Ja laten we inderdaad maar eens minder voedsel dumpen op markten in derde wereld landen waar locale boeren niet met dump prijzen kunnen concurreren.

[ Voor 5% gewijzigd door grassmoon op 22-06-2023 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Laurensius88 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Bij ons in de omgeving heeft een gemiddelde boer een perceel of 6 wat hij zou moeten beregenen. Zoals in mijn post hierboven, is afhankelijk van het materiaal hij gebruikt, 10 - 30 uur kwijt voor het beregenen van 1 perceel.

Het is dus niet haalbaar om hem snachts uit te zetten omdat hij dan niet al zijn gewassen het broodnodige water kan geven.
Daarnaast wat @Drakensteine aangeeft, heeft de voorkeur ook voor snachts beregenen ivm beschadiging door zonlicht. Echter kan het vaak niet anders en wordt er 24/7 beregend zolang dat nodig is.
Natuurlijk kan dat dikgedrukte best. Alleen zal er dan in (een) extra installatie(s) geïnvesteerd moeten worden zodat overdag meerdere percelen tegelijkertijd beregend kunnen worden.
En als dat nodig is om binnen de geluidsnormen te blijven, dan moet dat gewoon. En als het dan niet meer uit kan, worden kennelijk de producten tegen een te lage prijs verkocht en moet je daar wat aan doen.

Pagina: 1 2 Laatste