Tjonge wat een discussie, als oude plattelandsbewoner kan ik hier wel wat nuttigs over zeggen. Lees dit met de gedachten: Iemand verteld uit zijn beleving en niet om iemand tegen zijn hoofd te stoten.
Allereerst het is erg vervelend dat de pomp dicht bij je huis staat, zoals mensen al benoemen dit kan i.v.m. watergang zijn die daar dieper is of beter aanstroomt. Dus nee een teler/boer, zal dit nooit expres zomaar neerzetten bij je onder het raam.
Verder het argument, een teler/boer doet het nooit bij zijn eigen huis is de grootte onzin. Ken meerdere telers waar de pomp staat te draaien naar de woning of schuur, straal van c.a. 50 meter.
Daarnaast over duurzaamheid? Goede ideeën om het met zonnepanelen te doen i.c.m. moter. Echter je moet weten als een teler c.a. 15 hectare heeft. Dat vaak niet 1 perceel is, waardoor er vaak meerdere pompen nodig zijn. Je wilt niet weten hoeveel capaciteit er nodig is om 15 hectare met een pomp te voorzien. Zeker met elektrische, je hebt zoveel capaciteit nodig qua opslag. Dat de vraag is of dit uit kan voor (zeg even x aantal weken per jaar). Afhankelijk hoe de beregening is geregeld.
En waarom er zoveel oudere trekkers voor staan? Er zijn diverse mogelijkheden voor een pomp evt. een kar met pomp + moter erop, vaak speciale motorblokken (scheepsmotors) die stationair kunnen draaien, zo weinig mogelijk uitstoot, zo efficiënt mogelijk. Die verbruiken minder brandstof (dus minder C02 uitstoot) dan een trekker op hogere toeren. Waarom dat oudere trekkers, zeg dat je er een nieuwe efficiënte Fendt (het merk van de fruitteler voorzet) deze koste zo 80.000 - 100.000 euro. Als die achter in je perceel neerzet, heeft een dief alle tijd om dit te ontkoppelen, GPS te verwijderen en het mee te nemen.
Wellicht denk je, dat is wat vergezocht dat ze dat zomaar stelen? Ik kan jullie vertellen dat dit met hoge regelmaat gebeurt. Kan zeker 1 handvol zo opnoemen waar dat gebeurt. Laat ze dan maar je oudere diesel stelen.
Diesel is tegenwoordig volledige uit de boze in de autowereld. Kan je mededelen dat veel trekkers er gewoon op rijden. Met minder uitstoot dan een auto op benzine. Waarom diesel? Zuiniger en meer koppel.
Tot slot: ik begrijp dat mensen rust willen, maar op het moment dat jij naast bijv. een zagerij gaat wonen. Ga je toch ook niet klagen over het geluid. Het platteland is niet voor niks het platteland. Dat zijn mensen die elke dag hard werken om jouw eten te verzorgen. Als er dan een "stadse" komt te wonen die moeilijk gaat doen over dat jij je werk uitvoert. Lijkt me vervelend. Stel je voor: jij hebt een heerlijk rustig kantoor, waar je gefocust in kunt werken en buiten hou je af en toe een spreeksessie. En een nieuwe buurman komt naast je wonen en die komt klagen dat hij je spreeksessie irritant vindt en of je niet even een andere ruimte kunt huren. Zouden wij dan ook zo tolerant zijn?
Nogmaals dit is niet bedoelt om iemand hier tegen zijn hoofd te stoten, maar dit is om eens een ander verhaal te doen met wat uitleg.