Dit is niet per se mijn expertise, maar ik wil best even een duit in het zakje doen...
dj1981 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:27:
[...]
ik vind de notaris en/of de makelaar een prutser. Je had dan minimaal de woning in de aankoopakte moeten splitsen in 2 delen lijkt me. Met 2 aankoopprijzen.
Maar zelfs dan vraag ik me af of je niet eigenlijk met z'n 2-en een VVE had moeten optuigen, die de eigenaar wordt van het pand, en dat opsplitst in 2 losse appartementsrechten?
Eens, dit is kort gezegd vragen om problemen. Zowel nu als in de toekomst (hoe geef je je 'eigen woning' nu aan in box 1?). Zijn beide kopers nu hoofdelijk aansprakelijk voor elkaars hypotheekschuld richting de bank? Die heeft immers maar één perceel en object als onderpand. Al met al veel zaken die ik niet zo zou regelen.
Splitsing van koopsom in twee delen is sowieso ook een aandachtspunt. De notaris stelt hier simpelweg 'als we de koopsom delen door twee' blijft het per woning onder de maximumgrens voor de startersvrijstelling, maar dat is te kort door de bocht.
De woningen zijn hoogstwaarschijnlijk niet volledig identiek, dus splitsing door 2 is veel te ruig. Als voorbeeld; als de koopsom van het perceel met opstal 7,5 ton is, is het best denkbaar dat woning 1 een waarde van 4,5 ton heeft en woning 2 een waarde van 3 ton.
Overigens helpt dat je nog steeds niet om de startersvrijstelling te krijgen, maar zo had je het op moeten delen in een splitsingsakte.
Het advies om de 2% te betalen en daarna bezwaar te maken snap ik ook niet. Je doet dan immers zelf aangifte tegen 2%. Vreemd verhaal dat je dan daarna bezwaar maakt omdat je vindt dat het toch 0% had moeten zijn?
Dat begrijp ik vanuit de notaris bezien wel; die is hoofdelijk aansprakelijk voor de afdracht van de overdrachtsbelasting aan de fiscus en die wil daar geen 'scheur in de broek' oplopen. Waarschijnlijk omdat ie er zelf een hard hoofd in heeft dat ie de startersvrijstelling kan toepassen. Daarom brengt ie 2% in rekening en laat ie de belastingplichtige daarna bezwaar maken.
Deze situatie is niet specifiek geregeld, maar ik ben het met je eens.
Er is hier sprake van een onverdeeld gezamenlijk eigendom van één object en er is één koopsom. De Belastingdienst zal hier naar kijken als: twee verkrijgers gezamenlijk en een bedrag boven de startersvrijstelling, dus 2% voor het geheel.
Van belang is trouwens ook nog het opstal in gebruik is voor eigen bewoning en er dus 2% toegepast mag worden. Als je één van de twee woningen zou gaan verhuren, zit je ook met het hoge tarief over dat deel... En dan alsnog geen startersvrijstelling over het andere deel overigens.
Ik denk dat het te laat is om hier nog wat aan te doen.