Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:04
Ik ben van plan een relatief eenvoudige PV installatie te plaatsen.

Ik wil een kant en klaar pakket aanschaffen en ben er wel uit qua zonnepanelen.
Dit worden 8 x Jinko 420 Wp full black half cel panelen.

De panelen worden onder de nok van het dak geplaatst op het zuiden. Geen last van schaduw. Single string.

Nu twijfel ik nog tussen 2 omvormers, alles 1-fase, te weten:
Solis mini 3000 S6 AFCI of de Growatt MIC 3000TL-X. Beiden zijn dezelfde prijs.

Ik heb me ingelezen, maar zie soms door de bomen het bos niet meer.

Welke zou ik moeten kiezen en waarom deze?

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite, jullie inbreng wordt zeer gewaardeerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 22:17
Komt de omvormer op een plek te hangen waar je mogelijk last hebt van eventueel geluid? In dat geval zou ik niet voor de Growatt kiezen. Ik heb de Growatt MIC 3000TL-X en die hoor je duidelijk aan/uit gaan en op willekeurige momenten doet hij ook een fan test. Tijdens die test gaat de fan even naar het maximaal aantal toeren. Geen ervaringen met Solis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
nnomiS schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:34:
Komt de omvormer op een plek te hangen waar je mogelijk last hebt van eventueel geluid? In dat geval zou ik niet voor de Growatt kiezen. Ik heb de Growatt MIC 3000TL-X en die hoor je duidelijk aan/uit gaan en op willekeurige momenten doet hij ook een fan test. Tijdens die test gaat de fan even naar het maximaal aantal toeren. Geen ervaringen met Solis.
Dankjewel voor jouw snelle reactie.

De omvormer komt in de bijkeuken in de buurt van de CV ketel te hangen.
Is het echt veel lawaai (meer dan een zwaar belaste laptop) en is dit ook in de nachtelijke uren?

[ Voor 4% gewijzigd door mpandroid op 21-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 22:17
Het is dus elke dag bij het in en uitschakelen en soms op willekeurige momenten de ventilator. Tussendoor maakt hij verder geen geluid. Ik hoor het zelf vanaf mijn zolder (die verder open is) in mijn slaapkamer en dan is het soms irritant als het precies is als ik net wakker wordt of wil gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
nnomiS schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:34:
----foutieve informatieverwijderd----. Ik heb sinds kort zelf een mic 3300tl-x hangen en die is echt vrijwel hetzelfde. Ook hoor ik geen in- en uitschakelgeluiden zoals een schakelend relais. Dit hoor ik overigens wel bij mijn solaredge omvormer. Beiden hangen in de techniek ruimte tegenover m'n slaapkamer.
De Solis ken ik ook niet maar anderzijds lees ik geen rare dingen over dat merk.

Ik zou van beide omvormers even de datasheet downloaden en dan even kijken welke de meest voordelige specificaties heeft. Kijk ook even in de installatiehandleiding naar de benodigde vrije ruimte voor en om de omvormers en vergelijk dat met de opstelplaats. Dat zijn beslist ook belangrijke dingen om rekening mee te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 21-06-2023 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@G-addict
Weet je dat zeker?
reinier68 in "Growatt omvormer maakt geluid"

Ik zou een SMA 2.5 ophangen.
Klein beetje aftoppen is niet erg en hij is stil (en 24/7 benaderbaar, bij voorkeur via ethernetkabel ipv wifi)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2023 17:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:41:
@G-addict
Weet je dat zeker?
reinier68 in "Growatt omvormer maakt geluid"

Ik zou een SMA 2.5 ophangen.
Klein beetje aftoppen is niet erg en hij is stil (en 24/7 benaderbaar, bij voorkeur via ethernetkabel ipv wifi)
Nou, dat wist ik idd niet! Heb het niet gevonden in de specs (daar staat passief koelen) en bij mij is dat dingetje nog niet aangegaan de afgelopen tijd. De omvormer wordt wel flink belast maar toch geen ventilator gehoord.

Over SMA.... Vast goed spul, maar als je hem zelf installeert kun je de garantie wel op je buik schrijven (mijn recente ervaring). Helpdesk is telefonisch slecht bereikbaar, mailen schiet niet op en servicetickets worden niet behandeld. Zelfs niet als dat ticket door het hoofdkantoor in Duitsland is aangemaakt. En dan te bedenken dat zo'n SMA ruim 2x zoveel kost als een growatt.
Ding heeft ruim €1000,- gekost en is nu zijn gewicht aan de oud-ijzerprijs waard. Voor mij nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door G-addict op 21-06-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@G-addict
Ik struin altijd MP of 2ehands punt be af voor een 2enhalfje

Maar eens dat het lastiger wordt ondersteuning te krijgen als particulier.
Maar aan de andere kant, heb nog weinig problemen ondervonden met de nieuwe SMA's (op wat slechte wifi
bereik na) (n=1)
En modbus tcp/webconnect is altijd aanwezig om zelf uit te lezen.

Maar growatt heeft tegenwoordig ook modbus RTU geloof ik, welke dan weer met een esp met rs485 uitgelezen kan worden.
Maar ik ben toch niet zo een fan van een chinees. produkt wat niet af is
Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2023 18:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Beide omvormers hebben een RS485 poort en geen ventilator en zijn transformatorloos volgens de datasheets.
Ze worden gekoeld via natuurlijke convectie.

Voor zover ik in de thread heb gelezen is het aftoppen van de Growatt d.m.v. een firmware upgrade (OTA) op
verzoek op te lossen.

SMA is inderdaad een stuk duurder en is voor mij economisch niet verantwoord.

Edit: 2 dingen toegevoegd

[ Voor 21% gewijzigd door mpandroid op 22-06-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
De belangrijkste verschillen volgens de datasheet zijn denk ik:

De Solis heeft 3300 W max uitgangsvermogen tegenover 4200 W voor de Growatt. Beiden 3000 W nominaal vermogen.
De Solis heeft een nominale DC spanning van 330 V tegenover 360 V voor de Growatt.
De Solis heeft een MPPT-spanningsbereik van 80 - 500 V tegenover 65 -550 V voor de Growatt.
De Solis heeft een opstartspanning van 90 V tegenover 80 V voor de Growatt.
De Solis heeft een max. efficiency van 97,1% en EU efficiency van 96,7% tegenover 97,6% en 97,1% voor de Growatt.
De Solis heeft een geluidsproductie van <20dB(A) en de Growatt ≤25 dB(A).
De Solis heeft een nachtelijk stroomverbruik van <1 W tegenover < 0.5W voor de Growatt.

De Solis heeft standaard AFCI terwijl dit bij de Growatt niet aanwezig is of optioneel.

Op basis van de cijfers lijkt de Growatt de betere keuze te zijn of zie ik dat verkeerd?
Waar ik over twijfel is het veel hogere max. uitgangsvermogen in relatie tot de efficiency omdat ik heb begrepen dat een omvormers het beste werkt op 110% van de max.capaciteit.
Aangezien mijn panelen max 3360 Wp op gaan wekken zit daar nogal een verschil tussen.
Of is dit niet het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Het max uitgangsvermogen van de Growatt is 3000W voor de mic 3000tl-x. Je kunt er max 4200W aan leveren. De AFCI is optioneel, deze staat standaard niet ingeschakeld maar is wel aanwezig (zelf nog niet gekeken hoe dit in te schakelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Voor de geintresseerden: het is de Growatt geworden aangezien deze tegenwoordig ook standaard ook AFCI heeft en o.b.v. bovengenoemde verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mpandroid schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 06:02:
Voor de geintresseerden: het is de Growatt geworden aangezien deze tegenwoordig ook standaard ook AFCI heeft en o.b.v. bovengenoemde verschillen.
De verschillen zijn wel heel klein. Ik had de Solis gekozen, die ligt dichter qua nominale spanning bij je PV set.
Maar of het in opbrengst tussen de omvormers op jaarbasis groter is dan een paar kWh betwijfel ik.
Pagina: 1