Oude Holec groepenkast zelf vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-06-2023
Onlangs een nieuwe woning gekocht en ik ga binnenkort 10x 420Wp Jinko zonnepanelen op de daken laten installeren. Ik ben van plan om de oude 1-fase Holec groepenkast te vervangen door een nieuwe 1-fase ABB groepenkast en tegelijkertijd de meterkast netter in te richten dan voorheen.

Onder de huidige Holec groepenkast bevindt zich een aparte Holec 32A hoofdschakelaar. Deze is door de vorige installateur prachtig verbonden met twee nul gekleurde aders naar de twee 40A automaten. Het voordeel van deze hoofdschakelaar is dat ik de Holec kast stroomvrij kan maken voordat ik hem vervang door de ABB kast.

Ik wil graag de 32A Holec hoofdschakelaar professioneel laten verwijderen en vervangen door de nieuwe 40A hoofdschakelaar in mijn ABB kast. Zodra de Holec hoofdschakelaar is verwijderd, heb ik een afdekplaat van een Holec klemmenkast die het gat afdekt en ervoor zorgt dat de kast weer gesloten is.

Ik twijfel nu of ik deze taak kan uitbesteden of dat ik (begrijpelijkerwijs) te horen zal krijgen dat ik de hele opdracht had moeten uitbesteden. Is het mogelijk dat de netbeheerder dit voor mij doet? Daarnaast blijft er een "lege" (maar afgedekte) kast onder de groepenkast van ongeveer 220x110 over. Ik kan me niet voorstellen dat dit als onveilig wordt beschouwd, maar ik hoor graag of ik het mis heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UORLO-2rf6uj4DriRWARte2PWvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1c6sAB5Kn8pVdk64tuBUyMU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFjkqdanE6IbOBYz5frxJNav_NE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfKm0Ihemo0uTB0tqPGnEgk5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtFFWd29ZxYl43fQ-K1t0yrmW88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KQAu70jpMkZ2QafbOSRF7HW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1pg7WSbCwFKXpMfHotKTR9LlwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sdwxpy8JHVkhyhT5RtvFZ9t4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De huidige hoofdschakelaar is het enige punt waar je de kast erboven spanningsloos kunt maken.

Als je die dus wilt vervangen zul je een installateur met zegelrecht moeten hebben die de hoofdzekering tijdelijk verwijderd, de nieuwe hoofdschakelaar plaatst, en de hoofdzekering weer terug zet.
Vervolgens zal deze installateur de hoofdzekering verzegelen.

Een andere, niet zo nette oplossing, is het plaatsen van de kast boven de bestaande hoofdschakelaar. Dat zou je zelf kunnen doen. Maar dan blijft de hoofschakelaar wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
BlueKeenan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:32:
De huidige hoofdschakelaar is het enige punt waar je de kast erboven spanningsloos kunt maken.

Als je die dus wilt vervangen zul je een installateur met zegelrecht moeten hebben die de hoofdzekering tijdelijk verwijderd, de nieuwe hoofdschakelaar plaatst, en de hoofdzekering weer terug zet.
Vervolgens zal deze installateur de hoofdzekering verzegelen.

Een andere, niet zo nette oplossing, is het plaatsen van de kast boven de bestaande hoofdschakelaar. Dat zou je zelf kunnen doen. Maar dan blijft de hoofschakelaar wel zitten.
Dat laatste was mijn idee inderdaad. En dan hopelijk iemand vinden met zegelrecht die voor mij de oude hoofdschakelaar weg wilt halen en de doos dichtmaken met een blindplaat die ik nog heb liggen voor die doos.

Mijn voorkeur ligt toch bij het compleet verwijderen van de boel. Maar dat zou betekenen dat ik niet spanningsvrij kan werken en daar ga ik niet aan beginnen. Ik heb ondertussen via werkspot al een oproep eruit geschoten met de vraag of iemand de groepenkast kan plaatsen inclusief het verwijderen van de oude hoofdschakelaar. Eens zien of dat iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 22:29

Spinez0r

At your service.

Wil je niet bang maken, maar er zullen niet heel veel installateurs met zegelrecht zijn die jouw eigen kast willen monteren, en hun zegels er op willen knijpen.

Voor een half uurtje langskomen om opnieuw te zegelen is een stuk minder rendabel dan een hele groepenkast leveren en monteren voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
Spinez0r schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:43:
Wil je niet bang maken, maar er zullen niet heel veel installateurs met zegelrecht zijn die jouw eigen kast willen monteren, en hun zegels er op willen knijpen.

Voor een half uurtje langskomen om opnieuw te zegelen is een stuk minder rendabel dan een hele groepenkast leveren en monteren voor de klant.
Angst heb ik er niet voor haha. Maar de realisatie dat dit een lastige situatie is om die huidige hoofdschakelaar vervangen te krijgen had ik ook al aangegeven in mijn OP.

Ik wacht nog wel even af op potentiële reacties op werkspot om de complete kast te laten vervangen. Maakt het alleen niet makkelijker dat ik inderdaad mijn eigen materialen aanlever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 22:29

Spinez0r

At your service.

Ik zit in dezelfde situatie, maar heb 't geluk dat een bevriende buurman bij Liander werkt, en hij mij wil helpen met het vervangen van de groepenkast, ik heb geen hoofdschakelaar om de groepenkast spanningsloos te maken, dus ik heb sowieso iemand met zegelrecht om ook maar iets te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Hoofdschakelaar mooi laten zitten.
Is alleen maar makelijk als je iets aan de groepenkast wil doen.
Stel dat je later na 3 fase wil dan kun je dat direct aanvragen zonder eerst je kast klaar te maken voor 3 fase.

De hoofdschakelaar in de nieuwe ABB kast kun weglaten of laten zitten wat je maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
Part schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
Hoofdschakelaar mooi laten zitten.
Is alleen maar makelijk als je iets aan de groepenkast wil doen.
Stel dat je later na 3 fase wil dan kun je dat direct aanvragen zonder eerst je kast klaar te maken voor 3 fase.

De hoofdschakelaar in de nieuwe ABB kast kun weglaten of laten zitten wat je maar wil.
Het enige dat mij “ergert” is dat die oude hoofdschakelaar 32A is. Zal in de praktijk waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Zoveel stroom verbruiken we (momenteel) niet. We koken nog op gas. Enige grootverbruiker is het witgoed en eventueel de keuken oven en magnetron. Maar die zitten allemaal op een eigen 16A groep.

Kan ik de oude hoofdschakelaar doorverbinden naar de nieuwe ABB 40A hoofdschakelaar?

Deze is nu namelijk netjes aangesloten op de overspanningsbeveiliging via een ABB doorverbind kam. Ik kan hem anders prima weghalen. Maar dan moet ik gaan werken met aansluitklemmen. Dat vind ik een veel minder nette oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Niet te moeilijk doen en denken.

Ik heb nu 2x een complete groepenkast met daarin een hoofdschakelaar laten vervangen.

Beide keren is dat gedaan zonder de hoofdzekering uit te zetten. Zolang de monteur een beetje verstandig werkt kan dat zonder al teveel risico.

Bij de eerste is later de meter vervangen door een slimme meter en hebben ze er niets over gezegd. En bij de tweede keer is de hoofdaansluiting verzwaard naar 3 fase en is er ook niets over gezegd.

Daarnaast, nog een tip, plaats gelijk een 3 fase hoofdschakelaar in je nieuwe groepenkast. Het prijsverschil is redelijk marginaal en als je in de toekomst naar 3 fase gaat ben je daar gelijk op voorbereid. Later een 3 fase schakelaar plaatsen kost een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
Ik denk dat ik het advies van @Part ga volgen. Ik laat de oude hoofdschakelaar zitten die mij nu het voordeel geeft dat ik spanningsvrij kan werken en zelf de complete kast kan vervangen. Mocht ik in de toekomst overstappen naar een 3-fase aansluiting dan is m'n nieuwe ABB kast prima om te toveren. Ik ga er vanuit dat de netbeheerder mijn oude hoofdschakelaar dan wel weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:43
Ik had ook een oude groepenkast met precies dezelfde hoofdschakelaar. De hoofdschakelaar is al geschikt voor drie fasen, die van mij had alle drie de fasen al in gebruik, hoewel de drie draden van dezelfde 35A hoofdzekering kwamen (dus effectief 1 fase). Ik heb zelf een nieuwe drie fasen groepenkast geïnstalleerd en die bestaande hoofdschakelaar gebruikt. Later ben ik overgestapt naar drie fasen maar aan de groepenkast hoefde niets meer aangepast te worden.
Bij jou zijn er twee fasen in gebruik, ik weet niet of die derde ook doorgelust is. Als dat zo is kan je meteen een drie fasen groepenkast installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
The Fox NL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:46:
Ik had ook een oude groepenkast met precies dezelfde hoofdschakelaar. De hoofdschakelaar is al geschikt voor drie fasen, die van mij had alle drie de fasen al in gebruik, hoewel de drie draden van dezelfde 35A hoofdzekering kwamen (dus effectief 1 fase). Ik heb zelf een nieuwe drie fasen groepenkast geïnstalleerd en die bestaande hoofdschakelaar gebruikt. Later ben ik overgestapt naar drie fasen maar aan de groepenkast hoefde niets meer aangepast te worden.
Bij jou zijn er twee fasen in gebruik, ik weet niet of die derde ook doorgelust is. Als dat zo is kan je meteen een drie fasen groepenkast installeren.
Ik vroeg me al af waar die laatste vrije schroefcontact bovenop die hoofdschakelaar voor was. Ging er altijd vanuit dat het een 1-fase schakelaar was, eigenlijk nog steeds, omdat ik niet zeker ben of er aan de onderzijde nog twee extra schroefcontacten zitten. Daar moet ik dan nog een keer een blik op werpen.

Ik kan helaas weinig specificaties vinden voor dat oude ding. Ik kwam op klusidee.nl wel een foto tegen waar wel een typenummer onder staat die er bij mij niet staat (s23a/4). Met die 32A afdruk die erop staat zou ik er dan bijna vanuit gaan dat hij een eventuele 3x25A aansluiting wel aan kan?

Ik begin de schakelaar ondertussen wel wat meer te waarderen aangezien hij nu wel een aantal voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Toen ik in mijn vorige woning de meterkast ging vervangen heb ik van te voren contact opgenomen met de netbeheerder en diezelfde vraag vcoorgelegd. Daarop kwam een helder antwoord dat ik de hoofdzekering eruit mocht halen door zelf de zegels te verbreken. Maar wel onder de volgende voorwaarden:
- Het verbreken van de zegels moest ik van tevoren melden
- Ik moest (voor de zekerheid) een foto van de meter (meterstanden zichtbaar) met de nog intacte zegels maken.
- Na het vervangen moest er een monteur van hun langskomen om alles opnieuw te verzegelen. (Zou circa 75 euro kosten)

Ik heb toen meteen afgesproken op welke datum ik de zegels ging verbreken en ook direct een afspraak gemaakt om de monteur te laten komen. Op de afgesproken datum de zegels verbroken, hoofdzekering eruit, onderkast dichtgeschroefd en met een plankje afgedekt. Vervolgens de hele kast vervangen, goed nagelopen en dan de hoofdzekering er weer in. Alles netjes dicht gemaakt, stroom er weer op en dan wachten op de monteur.

Toen hij kwam heeft hij de meterkast ook helemaal nagelopen en de boel weer verzegeld.

Maar dat was toen, zo'n 10 / 15 jaar geleden. Ik weet niet of dat nu nog is.

Last not least, let bij de aanschaf van een ABB kast even op; je hebt schroefmodellen (doorgaans bij de bouwmarkt) en steekmodellen (doorgaans bij de electro-webshops). In de eerste moet je alle automaten handmatig op power-rails aansluiten of met krammetjes verbinden. Bij de laatste zit er een steek-rail onder de DIN-rail en die zit al aan de aardlekschakelaar aangesloten. De aardleks zijn op hun beurt weer met de hoofdschakelaar verbonden.

Ik heb toen gekozen voor het steekmodel, mede omdat die ook fors goedkoper was dan het model wat ik bij de Praxis vond. Goedkoper, minder werk en net zo goed... you do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in >> DEI :)

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 22-06-2023 09:56 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisfriet
RiDo78 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:45:
Toen ik in mijn vorige woning de meterkast ging vervangen heb ik van te voren contact opgenomen met de netbeheerder en diezelfde vraag vcoorgelegd. Daarop kwam een helder antwoord dat ik de hoofdzekering eruit mocht halen door zelf de zegels te verbreken. Maar wel onder de volgende voorwaarden:
- Het verbreken van de zegels moest ik van tevoren melden
- Ik moest (voor de zekerheid) een foto van de meter (meterstanden zichtbaar) met de nog intacte zegels maken.
- Na het vervangen moest er een monteur van hun langskomen om alles opnieuw te verzegelen. (Zou circa 75 euro kosten)

Ik heb toen meteen afgesproken op welke datum ik de zegels ging verbreken en ook direct een afspraak gemaakt om de monteur te laten komen. Op de afgesproken datum de zegels verbroken, hoofdzekering eruit, onderkast dichtgeschroefd en met een plankje afgedekt. Vervolgens de hele kast vervangen, goed nagelopen en dan de hoofdzekering er weer in. Alles netjes dicht gemaakt, stroom er weer op en dan wachten op de monteur.

Toen hij kwam heeft hij de meterkast ook helemaal nagelopen en de boel weer verzegeld.

Maar dat was toen, zo'n 10 / 15 jaar geleden. Ik weet niet of dat nu nog is.

Last not least, let bij de aanschaf van een ABB kast even op; je hebt schroefmodellen (doorgaans bij de bouwmarkt) en steekmodellen (doorgaans bij de electro-webshops). In de eerste moet je alle automaten handmatig op power-rails aansluiten of met krammetjes verbinden. Bij de laatste zit er een steek-rail onder de DIN-rail en die zit al aan de aardlekschakelaar aangesloten. De aardleks zijn op hun beurt weer met de hoofdschakelaar verbonden.

Ik heb toen gekozen voor het steekmodel, mede omdat die ook fors goedkoper was dan het model wat ik bij de Praxis vond. Goedkoper, minder werk en net zo goed... you do the math..
toon volledige bericht
Ik heb het nog niet gepeild bij de netbeheerder (iets met slapende honden). Wilde eerst even kijken welke mogelijkheden er zijn. Klinkt als een vrij coulante netbeheerder toentertijd. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik zo'n zelfde oplossing voorgeschoteld krijg.

De kast had ik al aangeschaft voordat ik mijn vraag hier had neergelegd. Misschien niet helemaal the way to go haha. Maar ik ben dus wel voor het busboard/klik systeem gegaan. Het busboard model was bij Sandervunderink zelfs goedkoper dan de (normaliter) goedkopere steekvariant bij alle bekende concurrenten.

Verder is hij ook netjes kant-en-klaar geinstalleerd met daarbij de wens of ze ook een apart bestelde overspanningsbeveiliging daaraan wilde toevoegen. Dus bij deze een duimpje omhoog voor de service daar. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
Ik heb ook zoals @Remcoder zegt meerdere keren een groepenkast onder spanning vervangen.
(bij mezelf, ouders, zwager en klushuis)

Kwestie van alles losschroeven van de achterwand, en de bestaande hoofschakelaar naar voren halen zodat de nieuwe kast erachter past.

En dan 1 voor 1 de draden overzetten van de oude naar de nieuwe hoofschakelaar.
Draden beetpakken met een geïsoleerde (elektra) combinatietang in je linker hand.

Ik heb deze:
https://knipex-tangen.nl/...ng-180-mm-vde-knipex.html

En aandraaien met rechts.
Speciale schroevendraaier voor de pozidriv/sleuf combinatie schroeven:
https://www.toolstation.n...LphknkvU8258aAlXdEALw_wcB

De liander monteur deed dit ook zo toen wij de achterplaat moesten vervangen, en de zekeringkast van Liander en de meter dus van de muur moesten.
De kabels werden losgemaakt, voorzien van krimpkousjes.
En door het gat in de nieuwe plaat gehaald, en weer ontdaan van krimpkous en aangesloten.
Hier was dus geen enkele noemenswaardige beveiliging meer over.
Hier was de extra stap met krimpkous, omdat de achterplaat dus vervangen werd.

Natuurlijk is dit gevaarlijk.
Zorg dat er iemand dichtbij staat die je niet afleid maar je wel kan helpen.
Zorg dat eventuele kinderen hond of kat niet in huis zijn zodat je rust hebt.

Ik zorg er dus voor dat er niks me kan afleiden, en ik doe dit alleen als ik mij goed voel.
Dus niet als ik moe uit bed ben gekomen of al 10x iets heb laten vallen op een dag.

Een veiligere mogelijkheid is om even een rondje door de buurt te doen en een aantal frituurpannen te lenen.
Doe op elke groep van 1 fase een frituurpan, en zet ze aan. De hoofdzekeringen springen dan.
Herhaal dit voor elke fase.
Liander / je netbeheerder kan je dan achteraf laten komen om de zekeringen te laten vervangen.
Hier zit 1-2 uur wachttijd op.

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 22-06-2023 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

FRANQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:01:
Ik heb ook zoals @Remcoder zegt meerdere keren een groepenkast onder spanning vervangen.
(bij mezelf, ouders, zwager en klushuis)

Kwestie van alles losschroeven van de achterwand, en de bestaande hoofschakelaar naar voren halen zodat de nieuwe kast erachter past.

En dan 1 voor 1 de draden overzetten van de oude naar de nieuwe hoofschakelaar.
Draden beetpakken met een geïsoleerde (elektra) combinatietang in je linker hand.

Ik heb deze:
https://knipex-tangen.nl/...ng-180-mm-vde-knipex.html

En aandraaien met rechts.
Speciale schroevendraaier voor de pozidriv/sleuf combinatie schroeven:
https://www.toolstation.n...LphknkvU8258aAlXdEALw_wcB

De liander monteur deed dit ook zo toen wij de achterplaat moesten vervangen, en de zekeringkast van Liander en de meter dus van de muur moesten.
De kabels werden losgemaakt, voorzien van krimpkousjes.
En door het gat in de nieuwe plaat gehaald, en weer ontdaan van krimpkous en aangesloten.
Hier was dus geen enkele noemenswaardige beveiliging meer over.
Hier was de extra stap met krimpkous, omdat de achterplaat dus vervangen werd.

Natuurlijk is dit gevaarlijk.
Zorg dat er iemand dichtbij staat die je niet afleid maar je wel kan helpen.
Zorg dat eventuele kinderen hond of kat niet in huis zijn zodat je rust hebt.

Ik zorg er dus voor dat er niks me kan afleiden, en ik doe dit alleen als ik mij goed voel.
Dus niet als ik moe uit bed ben gekomen of al 10x iets heb laten vallen op een dag.

Een veiligere mogelijkheid is om even een rondje door de buurt te doen en een aantal frituurpannen te lenen.
Doe op elke groep van 1 fase een frituurpan, en zet ze aan. De hoofdzekeringen springen dan.
Herhaal dit voor elke fase.
Liander / je netbeheerder kan je dan achteraf laten komen om de zekeringen te laten vervangen.
Hier zit 1-2 uur wachttijd op.
toon volledige bericht
Ja, het is mogelijk om onder spanning te werken als je verstand hebt van wat je doet, en het juiste gereedschap hebt.

Iemand zonder ervaring aan raden om gewoon zelf (onder spanning) dit te doen vind ik ERG onverstandig.
Als iemand hier deze vraag moet stellen heeft hij niet genoeg ervaring of kennis om veilig onder spanning te werken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
dragonhaertt schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Ja, het is mogelijk om onder spanning te werken als je verstand hebt van wat je doet, en het juiste gereedschap hebt.

Iemand zonder ervaring aan raden om gewoon zelf (onder spanning) dit te doen vind ik ERG onverstandig.
Als iemand hier deze vraag moet stellen heeft hij niet genoeg ervaring of kennis om veilig onder spanning te werken.
Ja dat is iets wat iemand zelf moet overwegen.

Ik ga er vanuit dat als je een groepenkast zelf wilt vervangen, je ook wel eens een lampje vervangen hebt zonder de groep uit te zetten.
En dat is bijna precies hetzelfde, het prikkelt beide lekker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

FRANQ schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Ja dat is iets wat iemand zelf moet overwegen.

Ik ga er vanuit dat als je een groepenkast zelf wilt vervangen, je ook wel eens een lampje vervangen hebt zonder de groep uit te zetten.
En dat is bijna precies hetzelfde, het prikkelt beide lekker :P
Meestal zet je de lamp toch eerst even uit. Daarnaast zit een lamp gewoon netjes achter een automaat én een aardlekschakelaar. Dat is dus echt heel anders dan een hoofdaansluiting!

Ik heb zelf ook onder spanning een groepenkast vervangen, maar ik zal het nooit iemand aanraden.
Het is levensgevaarlijk. Er is een reden dat installateurs dit in principe ook niet mogen (tenzij ze daarvoor specifiek gecertificeerd zijn).
Werken onder spanning is levensgevaarlijk en daarmee is dat advies levensgevaarlijk.

Áls iemand de kennis en kunde heeft om onder spanning te werken dan kan hij zelf tot de conclusie komen dat het een optie is om onder spanning te werken, daarom vind ik dat je NOOIT dat advies aan iemand mag geven.

Dus mijn advies:
óf door een installateur laten doen (met zegelrecht)
óf de aansluiting spanningsloos maken (hoofzekering er uit of ná de bestaande hoofdschakelaar werken)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
dragonhaertt schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Meestal zet je de lamp toch eerst even uit. Daarnaast zit een lamp gewoon netjes achter een automaat én een aardlekschakelaar. Dat is dus echt heel anders dan een hoofdaansluiting!

Ik heb zelf ook onder spanning een groepenkast vervangen, maar ik zal het nooit iemand aanraden.
Het is levensgevaarlijk. Er is een reden dat installateurs dit in principe ook niet mogen (tenzij ze daarvoor specifiek gecertificeerd zijn).
Werken onder spanning is levensgevaarlijk en daarmee is dat advies levensgevaarlijk.

Áls iemand de kennis en kunde heeft om onder spanning te werken dan kan hij zelf tot de conclusie komen dat het een optie is om onder spanning te werken, daarom vind ik dat je NOOIT dat advies aan iemand mag geven.

Dus mijn advies:
óf door een installateur laten doen (met zegelrecht)
óf de aansluiting spanningsloos maken (hoofzekering er uit of ná de bestaande hoofdschakelaar werken)
toon volledige bericht
Je hebt gelijk ;)

Ik heb het ook teveel als advies getypt, had ik niet moeten doen.
Het is een mogelijkheid, maar ik wil ook niet dat @hetisfriet per ongeluk toch aan de fase hangt.

Installateurs zouden niet zo moeilijk moeten doen over een zegeltje knijpen.
Dan is het allemaal een stuk makkelijker en veiliger.
Check bij het zegeltje knijpen even of er tussen de hoofdstop en hoofdschakelaar niks raars zit, en knijp gewoon die zegel.
Zegel +uurtje rekenen + voorrijkosten en klaar. Voor 100 euro gaat niemand lopen kutten.

EDIT:

Dat is dus ook nog geen 100 euro...

@hetisfriet
3e optie is natuurlijk gewoon zelf de zegel afbreken en de stop er uit draaien onder de meter.
Goed ducumenteren met een filmpje, om te kunnen bewijzen dat er geen fraude is gepleegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjUpX0jEDSK0tBn3ifPxffGE7QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Op7RKCktSdVPCHkZo8x6p0HI.png?f=fotoalbum_large

en optie 4, vind ik zelf een erg handige, maar wel duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZqkgSuwvaUvrdlu_kWMlXBpvtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1z4VL4yLIwBP0zcVgCbvm8S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 22-06-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:43
hetisfriet schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Ik vroeg me al af waar die laatste vrije schroefcontact bovenop die hoofdschakelaar voor was. Ging er altijd vanuit dat het een 1-fase schakelaar was, eigenlijk nog steeds, omdat ik niet zeker ben of er aan de onderzijde nog twee extra schroefcontacten zitten. Daar moet ik dan nog een keer een blik op werpen.

Ik kan helaas weinig specificaties vinden voor dat oude ding. Ik kwam op klusidee.nl wel een foto tegen waar wel een typenummer onder staat die er bij mij niet staat (s23a/4). Met die 32A afdruk die erop staat zou ik er dan bijna vanuit gaan dat hij een eventuele 3x25A aansluiting wel aan kan?

Ik begin de schakelaar ondertussen wel wat meer te waarderen aangezien hij nu wel een aantal voordelen biedt.
Ik neem aan dat het een drie fase schakelaar is. Anders had de monteur die mijn aansluiting naar 3 fasen ging overzetten wel geklaagd. Die 32A zal per fase zijn. Als ie 1 x 35A aankan moet ie 3 x 25A ook wel aankunnen.
Pagina: 1