Kabels inslijpen voor audio of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Beste allemaal,

Binnenkort gaat de vloer er hier uit voor de vloerverwarming. Op de (nieuwe) betonplaat leg ik eerste alle elektra.

Nu wil ik graag een multiroom audiosysteem met meerdere zones: living, eetkamer, keuken, veranda en terras.

Ik vraag me af of ik daarvoor best overal kabels in de muur slijp (en indien ja, welke dan?) of dat dit draadloos ook kwalitatief kan? We zijn geen audiofielen, maar willen wel graag prima geluid als we een film kijken of wat muziek luisteren :)

Alvast een warme dankjewel voor jullie tips!

Stefaan

[ Voor 4% gewijzigd door stefaanoyen op 20-06-2023 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leg overal mantelbuizen, draadloos kan altijd nog! Ik ben in elk geval blij dat de vorige bewoners een pvc buis door de kruipruimte hebben getrokken. Kan een normale receiver en speakers gebruiken, ivm een schuifpui was kabels wegwerken geen optie geweest.
Heb het niet in de muur zitten, met staande speakers is dat niet nodig en zit je wel heel erg vast aan een bepaalde opstelling.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-06-2023 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
Draadloze luidsprekers hebben nog steeds een stopcontact nodig. Die voorzie je idealiter al meteen voor de plekken waar je een luidspreker wil. Voor muziek op verschillende plekken is draadloos sowieso het gemakkelijkste tegenwoordig. In de living, waar je eventueel een surround systeem wil hebben, voorzie je best luidsprekerkabel. Een goede (lees 2,5mm2) kost niet veel meer dan goedkopere met een dunnere draadsectie. Je heb van alle groetere stopcontactenfebrikanten ook nette plaatjes om ze op aan te sluiten. Goede inbouw heb je helaas nog niet eenvoudig draadloos, dus daar zou ik ook kabels naar een versterker voorzien als dat de keuze zou worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Teun_2 op 20-06-2023 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De Titel die triggerde maar helaas is het iets anders.

Zal al te denken wat gaat die bedoelen met kabels inslijpen?

Maar je bedoeld kabel goten vrezen.

Zal overal kabels naar toe trekken, draadloos kan altijd nog maar bedraad niet.

Speakers kabels, misschien ook internet, stroomvoorziening.

Misschien nog een hdmi kabel naar de achterkant van je woning voor een beamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat al gezegd is mantelbuizen leggen juist dikte voor misschien nog een kabel, en zorgen dat ze schoon en zonder bramen worden gelegd scheelt een hoop als je later er een kabel doorheen wilt trekken.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Maar neem geen flexibele want dat is een hel zo niet onmogelijk om kabels door heen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Over die stroomvoorziening had ik nog een vraagje: hoe krijg ik die voedingskabel in de muur als de speaker aan de muur hangt? Bij de sonos is dat bijv. een kabel zoals deze: https://www.coolblue.be/nl/product/905623/stroomkabel-voor-sonos-one-play-1-3-5-meter.html

Die kan ik toch moeilijk achteraf nog door een mantelbuisje trekken?

En beneden moet die stekker dan toch nog uit de muur komen en daar in een stopcontact? Of zijn er elegantere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Intussen heb ik eens een schets gemaakt van wat ik zou willen, na overleg met vrouwlief : )

Dat ziet er zo uit (klik voor vergroting):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEelMEDfEuLnZEtQ2vsDRnm-ZdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elIat6QGdnRcXqUCfBMYoxH1.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen hierbij:

Living:

- Hoe hoog zet/hang ik mijn front en rear speakers best? Hoog aan de muur of op staanders, op oorhoogte?
- Wie in positie 1 op de zetel zit, zit ideaal. Maar gaan mensen in positie 2 of 3 geen last hebben van de rear speaker vlakbij?

Eetkamer:

- Zitten de speakers hier goed of hang ik ze beter diagonaal?
- Mijn gut feeling zegt me dat ik ze hier best zo hoog mogelijk hang, zodat ze de kamer (en dan vooral de centrale tafel) 'overspoelen' met geluid. Klopt dat?

Keuken:

- Deze speaker zou op de muur komen, op oorhoogte, op de plek van het werkblad (zie foto). Welk soort speaker hang ik hier best?

Kids ruimte:

- Dit is een kleinere ruimte, dus hier zou ik gaan voor een 3.1 opstelling op oorhoogte. Zit dat goed? Wie in de zithoek zit, luistert muziek met koptelefoon.

In de tuin wil ik graag flexibel zijn (we zitten zowat overal in de tuin, afhankelijk van waar er schaduw is : ) dus zou ik daarvoor een draagbare speaker voorzien.

Feedback is meer dan welkom, alvast een warme dankjewel om mee te denken!

Stefaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

stefaanoyen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 02:17:
Over die stroomvoorziening had ik nog een vraagje: hoe krijg ik die voedingskabel in de muur als de speaker aan de muur hangt? Bij de sonos is dat bijv. een kabel zoals deze: https://www.coolblue.be/nl/product/905623/stroomkabel-voor-sonos-one-play-1-3-5-meter.html

Stroomstekker eraf knippen en een nieuwe aan zetten nadat ie door de buis is.
Ziet er uit als een standaard haakse plug trouwens, die kun je veel goedkoper krijgen en dan los een snoer en stekker aan monteren.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-06-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:09

Church of Noise

Drive it like you stole it

Fwiw, ik heb hier overal kabels laten voorzien, op hoogte, en diagonaal.

Reden hiervoor was vnl om 'modulair' te zijn en niet te moeten afhangen van 1 ecosysteem.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

NicoHF schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 01:20:

Maar je bedoeld kabel goten vrezen.
Nee, hij bedoelt frezen. Niks om bang van te worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
stefaanoyen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 02:17:

En beneden moet die stekker dan toch nog uit de muur komen en daar in een stopcontact? Of zijn er elegantere oplossingen?
Wou je alleen losse mantel in de muur frezen en dan naderhand een kabel doorheen doen om vervolgens in een stopcontact te proppen?

Waarom niet direct een stroompunt achter de speaker maken en mooi afwerken dat is toch de hele bedoeling van zo een verbouwing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
stefaanoyen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 02:18:
Intussen heb ik eens een schets gemaakt van wat ik zou willen, na overleg met vrouwlief : )

Dat ziet er zo uit (klik voor vergroting):

[Afbeelding]

Mijn vragen hierbij:

Living:

- Hoe hoog zet/hang ik mijn front en rear speakers best? Hoog aan de muur of op staanders, op oorhoogte?
- Wie in positie 1 op de zetel zit, zit ideaal. Maar gaan mensen in positie 2 of 3 geen last hebben van de rear speaker vlakbij?

Eetkamer:

- Mijn gut feeling zegt me dat ik ze hier best zo hoog mogelijk hang, zodat ze de kamer (en dan vooral de centrale tafel) 'overspoelen' met geluid. Klopt dat?

Keuken:

- Deze speaker zou op de muur komen, op oorhoogte, op de plek van het werkblad (zie foto). Welk soort speaker hang ik hier best?

Kids ruimte:

- Dit is een kleinere ruimte, dus hier zou ik gaan voor een 3.1 opstelling op oorhoogte. Zit dat goed? Wie in de zithoek zit, luistert muziek met koptelefoon.

In de tuin wil ik graag flexibel zijn (we zitten zowat overal in de tuin, afhankelijk van waar er schaduw is : ) dus zou ik daarvoor een draagbare speaker voorzien.

Feedback is meer dan welkom, alvast een warme dankjewel om mee te denken!

Stefaan
Vrienden van mij hebben ook een grondige verbouwing gedaan en die hebben de speakers ingebouwd in het plafond bij alle vertrekken op huiskamer na.
En dan de kabels naar een centrale punt getrokken en daar staat een versterker.

Over de huiskamer ligt eraan wat je wilt welke speakers wat het afstraalt gedrag is of je satteliet speakers neemt of een volwaardige set met vloerstaanders.

Je zou bv aan de achterkant van de huiskamer een voorzet wand kunnen maken die isoleren en akoestisch transparant maken en dan inbouwspeakers overwegen. Dan hebben de buren geen last van het lawaai zijn de speakers mooi ingebouwd en heb je gelijk de akoestiek verbeterd.
Maar alles ligt ook aan het budget en tot hoever je wilt gaan.

Deze zijn mooi

https://www.bowerswilkins...ated-solutions/home-audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:09

Church of Noise

Drive it like you stole it

Terecht punt van @NicoHF !

Ter info: ik had vooraf al een Bowers & Wilkins MT60-D in gedachten, en heb nu ook voor op ongeveer alle punten de nodige individuele M1 speakers, en de PV1-D. (en ook een paar AM-1's die ik al had, voor een ruimte waar geen subwoofer komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
NicoHF schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Waarom niet direct een stroompunt achter de speaker maken en mooi afwerken dat is toch de hele bedoeling van zo een verbouwing?
Goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Vrienden van mij hebben ook een grondige verbouwing gedaan en die hebben de speakers ingebouwd in het plafond bij alle vertrekken op huiskamer na.
En dan de kabels naar een centrale punt getrokken en daar staat een versterker.
In plafond helaas geen optie hier ...
Over de huiskamer ligt eraan wat je wilt welke speakers wat het afstraalt gedrag is of je satteliet speakers neemt of een volwaardige set met vloerstaanders.
Niet zeker wat je bedoelt met vloerstaanders, zijn dat er als deze? https://doublepoint.nl/klipsch-r-605fa-dolby-atmosr-vloerstaande-speaker-1-stuk-zwart. Ik zou voor kleinere speakers gaan die ofwel op een standaard staan, ofwel aan de muur hangen. Zoals deze: https://tweakers.net/pricewatch/334949/kef-e305-zwart/specificaties/. Maar ik kan dus moeilijk inschatten wat het best is.
Je zou bv aan de achterkant van de huiskamer een voorzet wand kunnen maken die isoleren en akoestisch transparant maken en dan inbouwspeakers overwegen. Dan hebben de buren geen last van het lawaai zijn de speakers mooi ingebouwd en heb je gelijk de akoestiek verbeterd.
Maar alles ligt ook aan het budget en tot hoever je wilt gaan.
Helaas ook geen optie, voorzetwand krijg ik er nooit door : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Uit dit topic leer ik dat ik mijn rear speakers best zo hoog mogelijk hang, zeker wanneer mijn zetel zowat tegen de achterwand staat. Anders zou één van de speakers kunnen overheersen als je ernaast zit. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vloerstaanders zijn zuilspeakers inderdaad.

Je rearspeakers hang je doorgaans op oorhoogte, of als je er erg dichtbij zit omdat je bijv met de bank tegen de muur zit, dan kun je ze ook zo'n 20 cm boven oorhoogte hangen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Top, dankjewel! Kan iemand ook nog even antwoorden op mijn 2 vragen over de eetkamer aub?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@stefaanoyen Voor alleen achtergrondmuziek kun je prima plafondspeakers gebruiken, of een losse draadloze. Wil je echt zitten om te luisteren dan zou ik voor vloerstaanders of boekenplankspeakers gaan die je richt naar de luisterpositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• therealbiker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
Heb destijds bij de verbouwing heb ik toen voor de achteroprakend gewoon vloerverwarmingsslang. Van de tv kast na de punten waar de speakers kwamen. Werkte perfect. Had slang over van de vloerverwarming. Dus tussen de vloerverwarmingsslang zones door gelegd tot in de plinten niks in het zicht. En doeltreffend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Voor alleen achtergrondmuziek kun je prima plafondspeakers gebruiken, of een losse draadloze. Wil je echt zitten om te luisteren dan zou ik voor vloerstaanders of boekenplankspeakers gaan die je richt naar de luisterpositie.
All right, helder! In de eetkamer komen ze dus aan het plafond. En hang ik ze dan best in twee hoeken van dezelfde muur (zoals nu op mijn plan) of diagonaal tegenover elkaar in de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ik ga er van uit dat je hier over nagedacht hebt, maar aangezien het een naaste overkomen is: Pas op met kabelmantels die eh... smeltgevoelig zijn, anders gaat ooit vervangen of repareren een pittige klus worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

stefaanoyen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:21:
[...]

All right, helder! In de eetkamer komen ze dus aan het plafond. En hang ik ze dan best in twee hoeken van dezelfde muur (zoals nu op mijn plan) of diagonaal tegenover elkaar in de ruimte?
Ik heb geen ervaring met plafondspeakers, maar mijn eerste gevoel zou zijn om dat ook als stereo op te hangen, links en rechts gezien vanaf de plek waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Jorgen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:00:
[...]

Ik heb geen ervaring met plafondspeakers, maar mijn eerste gevoel zou zijn om dat ook als stereo op te hangen, links en rechts gezien vanaf de plek waar je zit.
Klinkt idd logisch. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaanoyen
Vyo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:31:
Ik ga er van uit dat je hier over nagedacht hebt, maar aangezien het een naaste overkomen is: Pas op met kabelmantels die eh... smeltgevoelig zijn, anders gaat ooit vervangen of repareren een pittige klus worden.
@Teun_2 zei hierboven van goede luidsprekerkabel te nemen, van 2,5mm2. Die zal niet snel smelten, lijkt me.

Wat me trouwens op een idee brengt: mag ik i.p.v. luidsprekerkabel gewone stroomkabel van 2,5mm2 gebruiken? Of ze samen in één buis/preflex trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

stefaanoyen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:11:
[...]

@Teun_2 zei hierboven van goede luidsprekerkabel te nemen, van 2,5mm2. Die zal niet snel smelten, lijkt me.

Wat me trouwens op een idee brengt: mag ik i.p.v. luidsprekerkabel gewone stroomkabel van 2,5mm2 gebruiken? Of ze samen in één buis/preflex trekken?
Bij luidsprekerkabel gaat het vooral om een normale dikte van 2,5 mm². Merk, tierelantijntjes en duur gedoe voegt niks toe. Ik heb achter mijn tv-meubel alle kabels over en langs elkaar lopen en daar gebeurt niks mee. Wat er max door een buis mag, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
stefaanoyen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:11:
[...]

In België moet een stroomdraad steeds dubbel geïsoleerd zijn, je kan ze dus samen met xvb waar stroom op staat leggen, maar niet met vob.

Je kan idd stroomkabel gebruiken, maar dat is meestal duurder omdat luidsprekerkabel niet per se een vaste kern nodig heeft. Luidsprekerkabel wordt meestal flexibel gemaakt, wat het ook wat makkelijker weg te werken en door een buis te trekken maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
[quote]Teun_2 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:25:
[...]
In België moet een stroomdraad steeds dubbel geïsoleerd zijn, je kan ze dus samen met xvb waar stroom op staat leggen, maar niet met vob.
Dus als ik XVB en luidsprekerkabel in één preflex leg, dan zit ik safe? Riskeer ik dan geen interferentie?
Je kan idd stroomkabel gebruiken, maar dat is meestal duurder omdat luidsprekerkabel niet per se een vaste kern nodig heeft. Luidsprekerkabel wordt meestal flexibel gemaakt, wat het ook wat makkelijker weg te werken en door een buis te trekken maakt.
Ik moet hier toch tientallen meters stroomkabel leggen, een paar meter meer of minder maakt niet uit : )

Als ik kwalitatieve stroomkabel 2,5mm2 met vaste koperen kern leg, dan zit ik dus goed? Dan ga ik geen lagere kwaliteit van geluid hebben?

Bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
stefaanoyen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:20:
[...]

[...]

Dus als ik XVB en luidsprekerkabel in één preflex leg, dan zit ik safe? Riskeer ik dan geen interferentie?

[...]

Ik moet hier toch tientallen meters stroomkabel leggen, een paar meter meer of minder maakt niet uit : )

Als ik kwalitatieve stroomkabel 2,5mm2 met vaste koperen kern leg, dan zit ik dus goed? Dan ga ik geen lagere kwaliteit van geluid hebben?

Bedankt voor jullie feedback!
Over interferentie heb ik nog niet nagedacht. Goed punt. Durf het niet te zeggen. Voor het Belgische AREI mag het, wat bijvoorbeeld niet mag met water- of gasleiding. De regels in NL ken ik niet zo goed.

2.5mm2 stroomkabel is ruim voldoende voor de gemiddelde luidspreker, het maakt verder niet veel uit of dat een vaste kern is of niet. Wat niet mag is groen/gele kabel gebruiken. Overal waar die ligt, MOET dat aarding zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Teun_2 op 22-06-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
stefaanoyen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:20:
[...]

[...]

[...]
Met zulke grote afstanden is er wel dergelijk kans op interventie, of dat echt daadwerkelijk een probleem gaat zijn weet je pas achteraf.

Naast een netwerk kabel een stroomkabel leggen met zulke lengtes is niet aan te raden, je moet dan een afgeschermde netwerk kabel gebruiken.
Pagina: 1