Positionering rearspeakers t.o.v. zitlocatie (afstand)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 18:13
Mijn vraag

Ik heb een LG soundbar welke ik ga uitbreiden met de LG SKP8 rearspeakers.

Nu ben ik echter op zoek naar de meest geschikte locatie om de speakers op te hangen. Op diverse fora kom ik wel tegen in welke hoek (%) zij ten opzichte van de zitlocatie idealiter worden geplaatst en op welke hoogte echter nergens kan ik vinden wat de meest ideale afstand van de zitlocatie is.

Het gedeelte alwaar de rearspeakers komen is 5.2 meter breed

Kamer indeling

Wat is volgens jullie de beste afstand van de bank en/of muren in mijn situatie om de speakers te plaatsen?
* Ze worden op de muur bevestigd met 180% draaibare beugels.

Dus moet ik b.v. de speakers direct naast de bank bevestigen of op b.v. 1 meter afstand...
De speakers worden voornamelijk gebruikt voor het 5.1.2 effect in films en series beter tot recht te laten komen.

Hopelijk kan iemand mij hier advies geven.

Beste antwoord (via Roel_81 op 17-04-2019 12:15)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er is geen optimale afstand, maar mijn ervaring is dat hoe verder weg, hoe prettiger en ruimtelijker het geluid wordt. De vertraging en volume stel je in op je versterker en dat corrigeert voor het feit dat ze verder weg hangen.

Vuistregel is dat je eigenlijk midden of net achter het midden tussen alle speakers wilt zitten. Dus als je lijnen trekt diagonaal van linksachter naar rechtsvoor en van rechtsachter naar linksvoor, dan wil je vlak achter (ongeveer op 2/3 van het scherm) het snijpunt van die lijnen zitten.

Nu is dat in de praktijk vrijwel onmogelijk (ik heb thuis gelukkig die luxe bij toeval wel), dus kan je beter zorgen dat je in ieder geval in de breedte de ruimte pakt.

Dit ook dit diagram:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/5-1-surround-sound.svg/800px-1-surround-sound.svg.png
Je ziet alle speakers in een cirkel om de luisterpositie staan. De onderlinge hoeken zijn eigenlijk het belangrijkste, daarop wordt de soundstage uitgemixt (zodat het geluid ook hetzelfde pad volgt als op het beeld te zien is), afstanden kalibreer je.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Er is geen optimale afstand, maar mijn ervaring is dat hoe verder weg, hoe prettiger en ruimtelijker het geluid wordt. De vertraging en volume stel je in op je versterker en dat corrigeert voor het feit dat ze verder weg hangen.

Vuistregel is dat je eigenlijk midden of net achter het midden tussen alle speakers wilt zitten. Dus als je lijnen trekt diagonaal van linksachter naar rechtsvoor en van rechtsachter naar linksvoor, dan wil je vlak achter (ongeveer op 2/3 van het scherm) het snijpunt van die lijnen zitten.

Nu is dat in de praktijk vrijwel onmogelijk (ik heb thuis gelukkig die luxe bij toeval wel), dus kan je beter zorgen dat je in ieder geval in de breedte de ruimte pakt.

Dit ook dit diagram:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/5-1-surround-sound.svg/800px-1-surround-sound.svg.png
Je ziet alle speakers in een cirkel om de luisterpositie staan. De onderlinge hoeken zijn eigenlijk het belangrijkste, daarop wordt de soundstage uitgemixt (zodat het geluid ook hetzelfde pad volgt als op het beeld te zien is), afstanden kalibreer je.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
Hartelijk bedankt voor dit verhelderend antwoord en de afbeelding. Ga je tips zeker zo goed als mogelijk uitvoeren in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27
Bedenk wel dat je de surrounds het liefst niet te dichtbij hangt. Hoe dichterbij, hoe meer 1 surround speaker gaat overheersen als je niet precies in het midden zit. Verder weg betekent meer van linker en rechter surround horen = mooier surround geluid. Daarom ben ik zelf het meest fan van hoog in de hoek hangen, dan ben je ook nog eens het effect van de vroege reflecties kwijt. Zo heb ik zelf mijn surrounds hangen (heb zelf recent nog 2 back surrounds toegevoegd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZBuVTKtcbKxg9wbvra4t9Tuq/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rAFedjXmS1g7M8Wrnk974s3p/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_81
Zodra de speakers 8 mei worden geleverd ga ik proefopstellingen proberen waaronder

* speakers 1,5 meter naast de zit positie, iets boven oorhoogte
* speakers 1,5 meter naast de zit positie, geplaatst zoals jij in 1ste afbeelding schetst.

Beiden bedankt voor de antwoorden en afbeeldingen, maakt alles direct duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Vergeet niet de receiver even de automatische calibratie te laten doen, zodat levels, delays en EQ goed ingesteld worden. En vergeet bij het testen ook niet op meerdere plekken te luisteren.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Voor de beeldvorming, dit is mijn opstelling.

Achter:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1810/29303633208_3da83081b2_b.jpgIMG_0192 by Chris Hogevonder, on Flickr

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1782/42457055714_5d61358f29_b.jpgIMG_0191 by Chris Hogevonder, on Flickr

Door de lens vertekend het, maar de afstand bank - TV is 3,5 meter, en van bank recht naar achteren is een meter of 2,5.

Hierdoor zit je zeker met DTS-soundtracks midden in de soundstage. Tegenwoordig hangt er rondom Monitor Audio (op de foto waren het no-name rears) en is het niet meer te horen uit welke speaker het geluid komt, alleen waar het zich in de ruimte bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:51
Hindert de positie van de plant niet de correcte werking van de tweeter rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@deepbass909 dat is idd een mooie positie voor de surrounds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Blaffeh schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:01:
Hindert de positie van de plant niet de correcte werking van de tweeter rechts?
Nee, die plant heeft echt geen hoorbare invloed (als je op de bank zit, kijk je recht naar de tweeter). Maar inmiddels heeft die plant het loodje gelegd. De stoel ernaast heeft wel iets invloed, maar ook dat valt weg tegen het enorme gat van de keuken en de reflectie vanaf het woonkamerraam.
Jag schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:23:
@deepbass909 dat is idd een mooie positie voor de surrounds
Met een beetje moeite zou ik er een 7.0 opstelling van kunnen maken (1 surround komt dan wel voor het raam), maar ik zie daar voor thuis echt de meerwaarde niet van in. Sowieso is mijn bronmateriaal max 6.1 (meer kan mijn huidige receiver niet) en zoals het nu is, wordt je al helemaal omhuld door het geluid.

Maar ik ben wel heel blij met deze positie.

Pagina: 1