PC geschikt als zelfbouw-NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449435

Topicstarter
Medetweakers, graag leun ik op jullie kennis en expertise:

Ik heb hier een zelfgebouwde PC staan. Deze staat voornamelijk stof te happen.
Verder heb ik de behoefte aan een NAS.

Mijn vragen:
- Hoe kijken jullie aan tegen het inzetten van deze PC als NAS?
- Uitgaande van een storagebehoefte van 4 TB, zouden jullie opteren voor paar SSD's of HDD's? Doel is zekerheid boven alles, dus dan HDD's?
- Loont het om buiten de storage om nog aanpassingen te doen?
- Indien mogelijk zou ik de SSD elders inzetten. Voorzien jullie problemen als ik TrueNAS zelf op een goedkoop SSDtje installeer a la deze?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

De hardware van de pc:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 112,84€ 112,84
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,-€ 39,-
1VoedingenCorsair TX550M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,69

Qua software denk ik aan TrueNAS Core

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het zou in principe moeten kunnen met extra opslag. Echter durf ik niet te garanderen dat ik niets over het hoofd zie.

Ik hoor graag wat jullie denken. Alvast bedankt voor de moeite!

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 449435 op 20-06-2023 19:48 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 449435 op 20-06-2023 19:47)

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 06:21
Als je onderaan je lijst op 'Genereer RML' klikt dan krijg je een keurig overzicht. Dat overzicht kun je zo bij in je post knippen en plakken.

Verder zie ik geen enkel probleem waarom je plan zoals je het beschrijf niet zou werken. Voor de zekerheid zou ik voor 2x4TB schijven gaan. Je kunt dit natuurlijk doen op SSD's zou ik niet doen vooral in verband met de kosten.

Een kleine SSD gebruiken om bijvoorbeeld TrueNas op te zetten kan zeker. Ik weet niet of het een optie is voor TrueNas, bij mij draait Unraid vanaf een usb stick in de server. Dus ik ben geen ruimte kwijt aan het OS.

Als ik jou was zou ik eerst nu je pc om gaan bouwen zonder grote aanpassingen. Kijken wat er gebeurt, hoeveel je het gebruikt en wat voor mogelijk extra use cases je nog verzint. Op basis daarvan kun je altijd de boel nog omgooien/uitbreiden/afschalen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 06:21
Als je onderaan je lijst op 'Genereer RML' klikt dan krijg je een keurig overzicht. Dat overzicht kun je zo bij in je post knippen en plakken.

Verder zie ik geen enkel probleem waarom je plan zoals je het beschrijf niet zou werken. Voor de zekerheid zou ik voor 2x4TB schijven gaan. Je kunt dit natuurlijk doen op SSD's zou ik niet doen vooral in verband met de kosten.

Een kleine SSD gebruiken om bijvoorbeeld TrueNas op te zetten kan zeker. Ik weet niet of het een optie is voor TrueNas, bij mij draait Unraid vanaf een usb stick in de server. Dus ik ben geen ruimte kwijt aan het OS.

Als ik jou was zou ik eerst nu je pc om gaan bouwen zonder grote aanpassingen. Kijken wat er gebeurt, hoeveel je het gebruikt en wat voor mogelijk extra use cases je nog verzint. Op basis daarvan kun je altijd de boel nog omgooien/uitbreiden/afschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-07 22:29
Wat @Flans zegt is helemaal waar. Prima om de pc daarvoor te gebruiken. Een paar dingen om rekening mee te houden:
- een pc is qua idle stroomverbruik wel meer dan een simpele nas van bijvoorbeeld synology
- je cpu is een beetje een overkill, maar ja, deze heb je.
- ssds zijn duurder dan hdds, maar een lager idle verbruik en veel stiller. Afhankelijk van waar jouw kast staat zou ik voorkeur hebben voor ssds. Maar dan wel met een lange levensduur zoals uitvoering: Intel DC D3-S4510 2,5" 1,92TB.
Ook zo een voor het OS. Maar dit is voor simpel bestandsopslag misschien een overkill.
- inderdaad 2 stuks gebruiken voor een raid-oplossing
- een raid is géén backup. Als je data je lief is, zorg voor backups (meervoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:39
Persoonlijk zou ik geen Windows op zo'n PC zetten.
Kijk eens naar dit topic.

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-07 13:25
Leuk, zo'n zelfbouw NAS.
Lekker hobbien... :)

In theorie is de simpelste NAS natuurlijk een reguliere PC, waarvan je de storage deelt over het netwerk.
Dan kan met praktisch ieder OS.
De vraag is natuurlijk wat je voor andere eisen en wensen hebt.

Voor je HDD vs SSD vraag.
Backblaze heeft aangetoond dat SSDs minimaal net zo betrouwbaar zijn als HDDs.
Ik zou eerder kijken naar performance (SSD hebben voordeel) of naar opslagcapaciteit (HDDs hebben voordeel).
Maar ja, als je dan praat over 4TB storage, dat is echt niet veel.
Mijn game PC (desktop) geeft al 4TB SSD storage.
In mijn NAS heb ik 16TB HDDs zitten. Dat is met SSDs niet te doen en veel te duur.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ben(V) schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:25:
Persoonlijk zou ik geen Windows op zo'n PC zetten.
Kijk eens naar dit topic.

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Is toch geen Windows?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat zei ik ook niet, maar zijn meerdere mogelijkheden.
Je kunt ook een Nas met Windows bouwen en dat zou ik persoonlijk niet doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449435

Topicstarter
Dank allen, duidelijk.
Nabrander: is het een probleem dat het geheugen non-ECC is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee

Pagina: 1