Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:07

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben me aan het oriënteren in het toevoegen van een lucht-water warmtepomp en een lucht -lucht warmtepomp op een bestaande cv installatie leidingwerk origin 1980... Cv 2015.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Relatief nieuwe hr Atag ketel met modulair open therm functie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Voor zolder is een airco lucht lucht warmtepomp een mooie aanvulling op de huidige radiator opstelling.
-12 en +12 graden heb ik begrepen. Dus ideaal als koeling en bijverwarming.

1e etage krijgt nieuwe radiatoren op bestaande pijpen. Gedimensioneerd op basis van 45 graden max.

Begane grond.
We moeten nog verbouwen en keuken vernieuwen dus het aanleggen van vloer verwarming is nu nog te doen zonder "net nieuwe vloeren" te slopen. Dus ondanks dat de ketel nog een jaartje of 10 mee kan willen we nu toch kijken of het plaatsen van een warmtepomp naast de bestaande hr ketel een goede keus is.
Kostenplaatje versus comfort en energierekeing vermindering.

Optie 1 vloerverwarming aanleggen en gewoon op gas door gaan totdat de warmtepompen het zonder hulp kunnen en ook een goed alternatief voor douchewater is. Niet wat ik in mn hoofd had.
Optie 2 bestaande leidingwerk aanpassen voor een hybrid verwarming door er een warmtepomp naast gehangen bij de bestaande hr ketel.

Vraag:
Hoe werkt het met overnemen van de cv bij een warmte vraag die groter is dan de warmtepomp kan leveren?
Ik bedoel de radiatoren krijgen warmer water wat dan ook richting de vloerverwarmings verdeler stroomt.
Word dan de warmtepomp uitgeschakeld of stroomt de door de warmtepomp opgewekte warmer water door de cv en word het dan met gas verder opgewarmd?
Dus is de cv een passthrough system met heating mogelijkheid of word het echt overgenomen?
1 circuit afgesloten en andere gekoppeld.

Wat voor regelunit komt er dan vlak naast de ingang van de vloerleidingen?
(aparte pomp en thermostaat?) kan die aan een bestaand radiator leiding netwerk gekoppeld worden?
Het is niet mogelijk om een aparte leiding voor de vloerverwarming van af de cv te leggen.
Wel is de huidige leiding 22mm tot aan 1e etage en redelijk makkelijk aantepassen tot 22mm geheel beneden die via de kruipruimte onderlangs naar de trapkast kan worden geleid. (goed isoleren.)

Probleem is een beetje dat de verbouwingskosten behoorlijk oplopen als de vloer ingefreest moet worden, en de extra apparatuur zoals warmte pomp en airco gekocht moet worden.
Leidingwerk en vermoedelijk extra isolatie vloer.
Ik probeer elke verbouwingskostepost zo future ready mogelijk te maken. (geen zaken doen die over 5 jaar weer beschadigen omdat we over moeten naar andere verwarmings methodes bijvoorbeeld.

Mn vrouw is niet echt blij met een freesmachine door haar huis maar volgens mij is een warmtepomp zonder vloerverwarming een beetje zinloos kwa efficientie.(massatraagheid in warmte opname en afgifte)
Die wil eigenlijk géén vloerverwarming maar nog 5-10 jaar afwachten totdat de gas HR CV vervangen moet worden.

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

copykat schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:32:
Mn vrouw is niet echt blij met een freesmachine door haar huis maar volgens mij is een warmtepomp zonder vloerverwarming een beetje zinloos kwa efficientie.(massatraagheid in warmte opname en afgifte)
Die wil eigenlijk géén vloerverwarming maar nog 5-10 jaar afwachten totdat de gas HR CV vervangen moet worden.

Alvast bedankt voor jullie inzichten.
Ik zou sowieso geen hybride installatie nemen maar gelijk full electric, of het prijsverschil moet enorm zijn.

Ook met radiatoren werkt het prima, wel iets minder efficiënt alleen, maar in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 topic kun je de efficiëntie tussen verschillende gebruikers inzien.
Zie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Voorkeur is:
- Vloerverwarming.
- Radiatoren.
- Convectoren.

Bij vloerverwarming is enige vloerisolatie wel wenselijk, anders verwarm je voor een groot deel de kruipruimte.
Een bestaande vloer extra isoleren weegt niet altijd op als deze al enigszins geïsoleerd is.

Hoeveel is je jaarverbruik gas?

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 19-06-2023 21:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
DutchWing schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:51:
[...]

Ik zou sowieso geen hybride installatie nemen maar gelijk full electric, of het prijsverschil moet enorm zijn.

Ook met radiatoren werkt het prima, wel iets minder efficiënt alleen, maar in het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 topic kun je de efficiëntie tussen verschillende gebruikers inzien.
Zie: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Voorkeur is:
- Vloerverwarming.
- Radiatoren.
- Convectoren.

Bij vloerverwarming is enige vloerisolatie wel wenselijk, anders verwarm je voor een groot deel de kruipruimte.
Een bestaande vloer extra isoleren weegt niet altijd op als deze al enigszins geïsoleerd is.
Voor zover ik weet is er geen vloer isolatie toegevoegd na de bouw in 1980. Beetje piepschuim dat is het wel.
Hoeveel is je jaarverbruik gas?
Weet ik nog niet we wonen er net en we zaten met onze oude woning ook vaak onder de gemiddelden.
Max 1000 m3? 150m2 huis.

We hinken op 2 gedachten.
Keuken plaatsen, wat verf op de muren, plafond netjes maken, oude tegelvloer laten liggen.
Geen cooker of doorstroom boiler, we gebruiken een waterkoker en een theewaterunit.(vaatwasser voor de vaat.)
Even pas op de plaats maken. Dak extra isoleren. Gevel stenen en voegen onderhoud geven.(vochtwerendheid verhogen door minder poreuze voegen en hydrofybreren.)
Nieuwe radiatoren op 1e etage en zolder. => betere efficiëntie van de gasverbranding met een modulaire aansturing via een Nest. En dan even het interieur en wonen belangrijker maken dan milieu vriendelijk worden.
Kan de techniek van warmte pompen ook verfjind worden en misschien word er wel iets anders bedacht.

Of

Nu al doorschakelen naar andere vormen van verwarming. We hebben een verwachte opbrengst van 4500-5000kwh/jaar (oost west ligging dus brede opwekkings grafiek) met onze zonnepanelen en leveren nu vooral terug. (er opgezet om in de toekomst minder afhankelijk te zijn van stroomleveringskosten.)
Juni: 42kwh verbruikt 364kwh opgewekt.
9 m3 gas.
Zit nu op -73euro. (natuurlijk alleen maar zon gehad met 29kwh perdag dus dat zal in september afnemen)

Nieuwe keuken gaat van gas naar inductie medio 1e kwartaal 2024.. Dat zal wat pakken.
Maar kwa verlichting : Alles is nu smartled aan verlichting dus daar gaat de stroom niet in weglopen.
Laptops, desktop en wat nass en media spul zal ook niet 1000 kwh verbruiken misschien 500kwh?
(Nog) geen electrische auto.dat kan nog wel 3 jaar duren.

Wat ik nu kan inzetten om die "gratis stroom" zelf te gebruiken is mobiele IR panelen of zo als extra verwarming zodat de cv even aanzetten nog minder zal voorkomen.

Van uit die visie zou inderdaad fullelectric slim zijn waren het niet dat je een hr-installatie vroegtijdig naar de schroot stuurt. En je meteen aan een electrische waterboiler voor douchewater moet denken. Best kosten verhogend.
Vandaar die hybrid combinatie bestaande hr cv en nieuwe warmtepomp toevoegen als idee. Heeft ook veel voeten in de aarde maar kan in etappes.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Wat mij nu vooral interesseert is hoe het leidingwerk aangepast moet worden.
Bij de bestaande cv en beneden bij de koppeling van de radiatorleidingwerk naar de vloerverwarmingsleidingen.

1 leidingen in devloer? Infrezen na tegels verwijderen ivm hoogte. Vrij logisch en doe ik niet zelf.
2 aanpassingen van het bestaande leiding werk verwarmings circuit. Dat is misschien handig om van te voren te bedenken en te bepalen. Wat kan/moet weg? Wat moet aangepast worden voor capaciteit?
3 welke apparatuur moet er op zolder komen?
4 hoe werkt de koppeling tussen de bestaande cv en nieuwe warmtepomp die samen hybride worden?
5 kan de hybride later een fullelectric worden zonder veel ombouwen/vervangen van bestaande warmtepomp?
6 is het handig om 2 gescheiden thermostaten te gebruiken? (vloer meting en lucht meting?)
Vloer gewoon op 18-19 graden laten blijven en de kamerthermostaat de gas versie van verwarming laten regelen? Kan dat uberhaupt?

Dat, soort vragen heb ik nu.